Kvinnor gör allt medan männen tittar på.

Bukefalos 30 år!

Jo men du vet, vi behöver bli försvarade ifrån män....

Ja, precis, andra män med unken kvinnosyn.

(Dessutom är det intressant att Jan verkar tro att ett överfall är något han skulle kunna hindra. Det förutsätter ju att han är omkring precis hela tiden, och är det hans avsikt så är ju det ännu obehagligare. Våldsverkare brukar ju annars spana efter kvinnor som inte har sällskap för stunden.)

Ja, precis, andra män med unken kvinnosyn.

(Dessutom är det intressant att Jan verkar tro att ett överfall är något han skulle kunna hindra. Det förutsätter ju att han är omkring precis hela tiden, och är det hans avsikt så är ju det ännu obehagligare. Våldsverkare brukar ju annars spana efter kvinnor som inte har sällskap för stunden.)
Och i extremfallet med den typen av våldskapital man då vill ha av sin man så riskerar det ju bli ett fall av "better the devil you know than the devil you don't",

is a preference for known risks over unknown risks. An ambiguity-averse individual would rather choose an alternative where the probability distribution of the outcomes is known over one where the probabilities are unknown.

Håller med! Backlash igen.

Jag misstänker starkt att vi nu överarbetat påverkan på kvinnor och faktiskt måste fokusera på mannen/pojken också tyvärr :D på förskolor osv.

Alla från Skolverket till förskolan pratar om att förändra flickor/påverka kvinnor till att välja det "manliga" och är kvar i det förflutna men så som det ser ut idag vore det tror jag absolut nödvändigt att påverka män till att välja det "kvinnliga".

Dvs kvinnan/flickan ses alltid som problemet, det som ska fixas och förändras och påverkas och stöttas. Kvinnan ska in i STEM, kvinnan ska in i akademia osv.

Men helt ärligt kan man inte lägga allt ansvar på flickor och kvinnor och det är nog det som inte fungerar nu, att man gjort det.

Man måste kunna lägga ansvar på pojkar/män, att helt enkelt anstränga sig och inte bara retirera från platser de börjar anse vara feminina iom att hälften kvinnor kommer in på platsen. För till slut finns inga platser kvar. (När man retirerat från konsten, litteraturen, juridiken, hela kulturen hela akademia, alla hantverk som kock, alla djur som häst och hund.)

Dvs (manliga och kvinnliga) Aftonbladet kolumnister måste sluta "få en dotter och bli feminist" de måste börja "få en son, se in i hans fantastiska ögon, vilja den underbara söta bebisen allt väl och inse att de nu är feminist!"

Folk måste bli superlyckliga över att få en söt pojkbebis och tänka att nu har de en minimee och de kan klä upp sig tillsammans och leta supergulliga bebiskläder till sin son och se fram emot att pyssla o mysa tillsammans. :)

Verkligen. Som mamma till både en pojke och en flicka så har jag tusen tankar om detta, och att min son skulle växa upp till en person som upplever att han måste jobba hårt och bita ihop är en absolut mardröm. Folk som Jan Emanuel och alla förespråkare av hans ruttna människosyn får stanna på långt avstånd från vår familj.

Jag känner nog inte en enda man i min generation som kan byta hjul. Nu är jag uppväxt i storstad, och de flesta jag umgås med är högskoleutbildade tjänstemän. Det har helt enkelt inte funnits behov av att sköta fordon eller gård som jag kan tänka mig finns i större utsträckning på glesbygden. Det finns väl en anledning till att det på sina håll kallas "fjollträsk" och även om jag invänder mot ordvalet av uppenbara skäl så klart att det stämmer att män här arbetar mindre med kroppen, i en stad packad med tjänstemän.

Att de på gruppnivå är fysiskt starkare kvarstår givetvis och jag har som sagt inga problem att be om hjälp med tunga lyft. Eller rättare sagt, jag behöver sällan be eftersom de flesta män jag umgås med har egna ögon och förmåga att dra slutsatser.
Jag är också uppvuxen i storstad men haft hästar hela livet så alltid varit omgiven av män och kvinnor som kunnat hugga i om det har behövts. De allra flesta högutbildade men iom hästintresset lärt sig att hugga i.
Nu bor jag på landsbygden och där är det gott om bönder som gärna ger en hjälpande hand. :)

Verkligen. Som mamma till både en pojke och en flicka så har jag tusen tankar om detta, och att min son skulle växa upp till en person som upplever att han måste jobba hårt och bita ihop är en absolut mardröm. Folk som Jan Emanuel och alla förespråkare av hans ruttna människosyn får stanna på långt avstånd från vår familj.
Ja, jag har verkligen försökt tänka mycket på det också, man vet ju aldrig hur man lyckas. Men att helt enkelt verkligen försöka kompensera det man vet att pojkar brukar bli eftersatta på och flickor får för mycket av. (jag har varit hyggligt påläst på det, har en hel del böcker på området.)

Tex man läser i pressen att flickor för ofta får höra att de är söta och duktiga och dra slutsatsen att rimligen är det då läge att ganska ofta, men inte för ofta, säga att ens son är söt och duktig. Och överkompensera språk och litteratur iom att man veta att lärare och förskolepersonal kommer att förfördela barnet och ge korta skarpa order.

Och det faktum att man vet att de flesta föräldrar förfördelar sina söner genom att prata mindre med dem och ge dem mindre språk och ord som tack och -skulle jag kunna få. Som underlättar livet mycket för dem och ger ett vänligare och mer ömsint bemötande från främlingar. Och försöka kompensera där så man inte gör den grejen.

Och ibland klä sin bebisson i rosa så att han får möta främlingar som gosar och mildögt säger att den lilla flickan är sååå söt och rar och sjunger med när han sjunger och kan passa i affären.

(precis så som jag hade tänkt kompensera en flicka genom att heja på i fysiska utmaningar där föräldrar brukar hindra osv. o ge leksaker som är mekaniska med hjul osv.)

Jag är också uppvuxen i storstad men haft hästar hela livet så alltid varit omgiven av män och kvinnor som kunnat hugga i om det har behövts. De allra flesta högutbildade men iom hästintresset lärt sig att hugga i.
Nu bor jag på landsbygden och där är det gott om bönder som gärna ger en hjälpande hand. :)

Jag ser ingen brist på män och kvinnor som hugger i. Däremot kan de inte byta hjul, och det är väl för att den kunskapen inte har varit nödvändig för min generation och framför allt inte i storstad där intresset för fordon är lågt. Men att hugga i rent allmänt ser jag mest som ett mentalt tillstånd och efter egen förmåga, och det ser jag ingen brist på. Även om en person med gård och flera fordon sannolikt genomför den formen av sysslor bättre än en tjänsteman med kontorsarbete och lägenhet.

Ja, jag har verkligen försökt tänka mycket på det också, man vet ju aldrig hur man lyckas. Men att helt enkelt verkligen försöka kompensera det man vet att pojkar brukar bli eftersatta på och flickor får för mycket av. (jag har varit hyggligt påläst på det, har en hel del böcker på området.)

Tex man läser i pressen att flickor för ofta får höra att de är söta och duktiga och dra slutsatsen att rimligen är det då läge att ganska ofta, men inte för ofta, säga att ens son är söt och duktig. Och överkompensera språk och litteratur iom att man veta att lärare och förskolepersonal kommer att förfördela barnet och ge korta skarpa order.

Och det faktum att man vet att de flesta föräldrar förfördelar sina söner genom att prata mindre med dem och ge dem mindre språk och ord som tack och -skulle jag kunna få. Som underlättar livet mycket för dem och ger ett vänligare och mer ömsint bemötande från främlingar. Och försöka kompensera där så man inte gör den grejen.

Och ibland klä sin bebisson i rosa så att han får möta främlingar som gosar och mildögt säger att den lilla flickan är sååå söt och rar och sjunger med när han sjunger och kan passa i affären.

(precis så som jag hade tänkt kompensera en flicka genom att heja på i fysiska utmaningar där föräldrar brukar hindra osv. o ge leksaker som är mekaniska med hjul osv.)

Precis, och som föräldrar har vi begränsat med inflytande. Förr eller senare smyger sig omvärlden på och det är så det ska vara rent evolutionärt. Vi hade inte utvecklats som art om föräldrar hade full skapanderätt av sina barn. Men visst har vi möjlighet att kompensera, och sätta tonen, och jag hoppas att jag och maken ska fungera som ett ankare i deras liv. Att de ska bli påminda om att alla aspekter av dem är värdefulla även när det blåser där ute.

Precis, och som föräldrar har vi begränsat med inflytande. Förr eller senare smyger sig omvärlden på och det är så det ska vara rent evolutionärt. Vi hade inte utvecklats som art om föräldrar hade full skapanderätt av sina barn. Men visst har vi möjlighet att kompensera, och sätta tonen, och jag hoppas att jag och maken ska fungera som ett ankare i deras liv. Att de ska bli påminda om att alla aspekter av dem är värdefulla även när det blåser där ute.
Jo exakt, och det är därför jag vill att hela samhället ska ändra sig.

Så att inte Skolverket sitter och gör en utredning om flickors fallande betyg och hur man ska kompensera flickor i STEM.

Utan att ens i samma utredning reflektera över att om flickorna fallit i betyg så har de i alla fall inte ännu kommit ned till pojkarnas nivå.

Eller det faktum att tex Handels nu tydligen var tvungna att dra tillbaka att alla blivande studenter ska ha presterat på Högskoleprovet eftersom det gynnade pojkar så mycket. Det kräver ju en jätteutredning i huruvida betygen är rättvisa gällande kön. För det är lika diskriminerande för flickor om de får mer betyg än kunskap och mindre hjälp iom att de får för höga betyg som det är diskriminerande för pojkar om de får för låga betyg för sin kunskap.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/handelshogskolan-drar-tillbaka-krav-pa-hogskoleprov

För att komma in på Handelshögskolans prestigefyllda utbildningar krävs toppbetyg från gymnasiet. I år behövde de sökande också ha gjort högskoleprovet och fått ett resultat på minst 1,25. Orsaken var att skolan tyckte att det fanns omfattande problem med glädjebetyg på vissa gymnasieskolor.

När Universitets- och högskolerådet (UHR) analyserade det nya behörighetskravet framkom att det fått negativa effekter på mångfalden. Andelen kvinnor, bland de antagna studenterna, hade minskat från 39 procent till 29 procent.

Om det är så att kvinnor med toppbetyg har lägre på högskoleprovet än män med toppbetyg (eller iofs kanske struntar i att göra det? (1,25 är ju inte skyhögt för ngn med toppbetyg? Iofs är det ju relaterat och fler har väl toppbetyg nuförtiden.) är det fler pojkar som gör högskoleprovet?) så är det så många nivåer av katastrof att det är helt tja måste analyseras. Dels pojkar med för låga betyg i förhållande till sina kunskaper, dels flickor som inte nått sin potential hindrade av överbetyg och kanske i botten av betygsskalan massor av flickor som inte får stöd i skolan, dels ett framtida forskarliv/näringsliv/samhälle som inte fått de med störst potential.

Nej man ser i undersökningar från sverige att hög inkomst står långt ner på listan när kvinnor väljer parner.
Däremot är det något högre i vissa andra länder dvs de delar av världen där det inte finns barnomsorg eller är väldigt dyrt. Finns det ingen föräldraledighet så du ska börja jobba när barnet är en månad och en dagisplats kostar 12 000 i månaden så krävs det ju pengar för att den ena antingen ska vara hemmaförälder eller ha råd att betala för dagisplats. Detta system är det ju inte kvinnorna som skapat. Det var ju kvinnor- feminism som kämpade för rätten till dagis och föräldraledighet.

Tyvärr har ju tex jag inte ett reservhjul i bilen, vilket irriterar mig (jag vet i teorin hur man skiftar däck (har faktiskt sett pappa byta hjul en gång när vi fick punktering när jag var 12, det är enda gången jag sett honom göra det.) och äger typ grejs för det + har fälgkors oftast i bagaget). Så jag är ju hänvisad till ngn gegga i en gammal sprejburk och ett telefonnummer till Falck eller vad de heter numera.
Men ni själva? När ni tog körkort fick ni inte prova då? Min körskola hade garagelektion. Då var vi på en däckverkstad där vi fick byta däck kolla olja och såna saker.

Liknande trådar

• Vad kan vi göra mot mäns våld?
  • Dagens sjuka samhälle
  • PCOS byter namn till PMOS
  • Vilket ansvar ligger på föräldrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat