Kvinnor gör allt medan männen tittar på.

Bukefalos 30 år!

Fru_Tuvstarr

Trådstartare
Jag vet inte om det är något ni också har tänkt på men jag tycker det blir vanligare och vanligare. Kvinnor som bär på alla väskor, ungar mm medan männen inte gör något.
Kvinnor som släpar tungt, bygger, gräver mm medan mannen står bredvid och tittar på.
I diskussioner säger sen männen att det är så vi kvinnor vill ha det, att det är feminism. Jag kallar mig inte för feminist men det jag tänker är jämlikhet är lika lön för lika arbete, att inte bli diskriminerad för sitt kön, att tas på allvar även om man är kvinna. För mig är det inte att kvinnor ska göra allt tungt arbete.
Varför har det blivit såhär? Personligen är jag handlingskraftig, tjänar en hel del mer än min man och sköter mycket ute på gården men jag vill ändå känna mig kvinnlig. Jag vill att min man gör det tyngsta arbetet och att jag gör andra saker i hemmet. Vi har det så tack och lov men ibland måste jag ändå påminna min egen make om att det är han som är mannen och inte jag. :angel1:

Är feminism och jämställdhet verkligen att vi kvinnor ska göra de tunga jobben även om vi skulle kunna? Jag tycker absolut inte det men det verkar sprida sig som en farsot i samhället.
Jag önskar mig lite av 1920-talets män tillbaka.

Min utgångspunkt är att arbete ska fördelas utifrån intresse, kunskap, vilja och/eller bara helt enkelt: det behöver göras av någon. Att ens påstå att det finns manliga eller kvinnliga arbetsuppgifter är för mig en löjlig utgångspunkt. Vill du och din partner dela upp era sysslor mellan er utifrån kön - gör det bara. Vem bryr sig?
Självfallet ska en kvinna kunna göra tunga arbetsuppgifter, likväl som en man. Men feminism handlar inte om att en "kvinna" ska göra "manliga" arbetsuppgifter, utan att det inte finns några manliga eller kvinnliga arbetsuppgifter.

Och förmåga. Om någon har en betydligt starkare (eller oskadad) kropp ger dig sig naturligt att det är en del arbete som kan vara mer lämpligt för den att göra. Men det varierar ju vad den starkare har för kön...
Verkligen! Lite som att min pojkvän behöver hjälpa mig med armaturerna i taket ibland då han är längre (måste verkligen köpa mig en högre pall/stege...!)

Är feminism och jämställdhet verkligen att vi kvinnor ska göra de tunga jobben även om vi skulle kunna? Jag tycker absolut inte det men det verkar sprida sig som en farsot i samhället.
Jämställdheten ligger väl i att inga uppgifter sorteras efter kön, utan efter förmåga ur olika aspekter istället. Jag ser inte det du ser, utan tycker fortfarande det hyfsat ofta förväntas att uppgifter ska vara sorterade per kön och om "fel kön" gör saker så ska det uppmärksammas antingen med "o vad duktig" eller "det var bättre förr".

Jag önskar mig verkligen inte 1920-talets män tillbaka. Tyvärr verkar det pågå en sådan rörelse i vissa kretsar sedan ganska många år.

Jämställdheten ligger väl i att inga uppgifter sorteras efter kön, utan efter förmåga ur olika aspekter istället. Jag ser inte det du ser, utan tycker fortfarande det hyfsat ofta förväntas att uppgifter ska vara sorterade per kön och om "fel kön" gör saker så ska det uppmärksammas antingen med "o vad duktig" eller "det var bättre förr".

Jag önskar mig verkligen inte 1920-talets män tillbaka. Tyvärr verkar det pågå en sådan rörelse i vissa kretsar sedan ganska många år.
Ja, hu för att få tillbaka 1920-talets män, eller kvinnosyn öht bland både kvinnor och män. Kvinnor kan och ska ha samma lön för samma arbete, det är inte en kvinnas sak att sköta hem och ev ungar utan är man sammanboende så delar man på uppgifterna. Jag är inte mer lämpad att snyta en näsa eller byta en blöja, ladda tvättmaskinen eller byta däck på bilen utifrån mitt kön.

Jag har som regel tjänat bäst i mina förhållanden men som sambo så delade vi på sysslorna eller gjorde dem tillsammans, utan att blanda in könet. Det behövs ingen kuk för att byta däcken eller klippa gräset och ingen fitta för att sköta tvätt eller dammsugning.

Jag vet inte om det är något ni också har tänkt på men jag tycker det blir vanligare och vanligare. Kvinnor som bär på alla väskor, ungar mm medan männen inte gör något.
Kvinnor som släpar tungt, bygger, gräver mm medan mannen står bredvid och tittar på.
I diskussioner säger sen männen att det är så vi kvinnor vill ha det, att det är feminism. Jag kallar mig inte för feminist men det jag tänker är jämlikhet är lika lön för lika arbete, att inte bli diskriminerad för sitt kön, att tas på allvar även om man är kvinna. För mig är det inte att kvinnor ska göra allt tungt arbete.
Varför har det blivit såhär? Personligen är jag handlingskraftig, tjänar en hel del mer än min man och sköter mycket ute på gården men jag vill ändå känna mig kvinnlig. Jag vill att min man gör det tyngsta arbetet och att jag gör andra saker i hemmet. Vi har det så tack och lov men ibland måste jag ändå påminna min egen make om att det är han som är mannen och inte jag. :angel1:

Jag känner inte igen vare sig att kvinnor gör allt och män tittar på eller att män kallar det feminism. Var upplever du det där?

Senast ändrad av en moderator:
Min utgångspunkt är att arbete ska fördelas utifrån intresse, kunskap, vilja och/eller bara helt enkelt: det behöver göras av någon. Att ens påstå att det finns manliga eller kvinnliga arbetsuppgifter är för mig en löjlig utgångspunkt. Vill du och din partner dela upp era sysslor mellan er utifrån kön - gör det bara. Vem bryr sig?
Självfallet ska en kvinna kunna göra tunga arbetsuppgifter, likväl som en man. Men feminism handlar inte om att en "kvinna" ska göra "manliga" arbetsuppgifter, utan att det inte finns några manliga eller kvinnliga arbetsuppgifter.

Det här! Maken lagar i princip alltid mat hemma, han har intresse, engagemang och förmåga till skillnad från mig. Jag gör annat hemma och jag gör ganska mycket hemma just nu då maken jobbar och är iväg mer. För XX antal år sen när jag jobbade mest så roddade han i markservicen hemma till största del.

Den som har tiden, förmågan och intresset får det gjort. Sen samarbetar vi såklart vid större projekt.

Att tala om feminism som att kvinnor ska klara allt och göra det lika bra som män, med den bakomliggande innebörden att någon enskild individ ska leverera maxade prestationer på alla områden samtidigt, uppfattar jag främst används som en nidbild. Med meningen att framställa det som en löjlig orimlighet och att det skulle handla om att bevisa sig bättre.

Och sedan även den tillhörande "motreaktionen" att kvinnor "ska få lov" att vara kvinnor. Som i att spegla sig i en starkt könskodad norm, och välja intressen och aktiviteter som är motsatsen till det förment manliga feministerna sägs sträva efter att uppnå.

Jag känner inte igen vare sig att kvinnor gör allt och män tittar på eller att män kallar det feminism. Var upplever du det där?
Överallt. Kolla på par som är och handlar, kvinnan ska bära kassarna, ha koll på ungar mm medan mannen bara går där som ett mähä.
Tycker det är helt uppåt väggarna.
Såklart att arbetsuppgifter inte är könade men man kan ju inte förneka att män är starkare än kvinnor och borde försöka vara lite gentlemän.

Jag kan inte ha någon som helst respekt för män som låter kvinnan dra det tyngsta lasset vad det än gäller.

Överallt. Kolla på par som är och handlar, kvinnan ska bära kassarna, ha koll på ungar mm medan mannen bara går där som ett mähä.
Såklart att arbetsuppgifter inte är könade men man kan ju inte förneka att män är starkare än kvinnor och borde försöka vara lite gentlemän.

Jag kan inte ha någon som helst respekt för män som låter kvinnan dra det tyngsta lasset vad det än gäller.
Vilka arbetsuppgifter tycker du att mannen ska göra då istället för kvinnan pga att mannen är starkare (enligt dig)?

Jag tycker att den som vill/är bäst på något ska göra det oavsett kön. Resten får man väl dela upp på ett vettigt sätt, helt enkelt. Behöver inte vara svårare än så.

Vilka arbetsuppgifter tycker du att mannen ska göra då istället för kvinnan pga att mannen är starkare (enligt dig)?
Man får såklart göra som man vill men jag tycker att män ska kunna se att en kvinna sliter med något och då ta över. Man kan hjälpas åt också. Kvinnan måste inte släpa på alla resväskor tex.

Jag har hittills aldrig haft en pojkvän/sambo som varit starkare än mig.

Med det sagt är jag väldigt glad över att det inte är 1920-tal för då hade jag inte fått bo själv och göra vad jag vill med mina pengar.

Man får såklart göra som man vill men jag tycker att män ska kunna se att en kvinna sliter med något och då ta över. Man kan hjälpas åt också. Kvinnan måste inte släpa på alla resväskor tex.
Varför skulle en kvinna göra det ens? Jag har då aldrig sett något par där kvinnan släpar på allt bagage medan mannen går men händerna i fickorna. Å andra sidan tycker jag det är lika fel åt andra hållet, att jag som kvinna inte kan ta min egen väska om vi reser tillsammans och inte har gemensam packning.

Visst jag har också sett par/ familjer med ojämn arbetsfördelning. Men det som stör mig är just den ojämna arbetsfördelningen inte att det är man/ kvinna egentligen. Jag tycker det är fel att man inte hjälps åt. Om jag är med vänner och den kommer med flera kassar så tar jag naturligt och bär en kasse oavsett kön. För att man hjälps åt.
Så det som stör mig i såna fall du beskriver är att personen framstår som egoistisk snarare än att personen inte tar en manlig roll.

Jag har hittills aldrig haft en pojkvän/sambo som varit starkare än mig.

Med det sagt är jag väldigt glad över att det inte är 1920-tal för då hade jag inte fått bo själv och göra vad jag vill med mina pengar.
Jag är definitivt inte lika stark som min man, eller fd pojkvänner, och då har jag levt många år på gård slitit som ett djur samt tränat på gym. Jag är skitstark men inte lika stark som många män.

Liknande trådar

• Vad kan vi göra mot mäns våld?
  • Dagens sjuka samhälle
  • PCOS byter namn till PMOS
  • Vilket ansvar ligger på föräldrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat