Bukefalos 28 år!

Kvinnor i film/böcker...

Och när Bella tycker det är hennes fel att Edward blir arg på henne för att hon inte kan låta bli att vilja mer när de kysser varandra! Hon får ju faktiskt träna på att behärska sig så han inte behöver råkar döda henne :banghead:

Eller hur? Dumma Bella, tur hon går att dressera i alla fall. :love:

Till @Monstermom så håller jag helt med! Det är uselt med filmer och böcker ur ett feministiskt perspektiv! Finns ju någon undersökning som visar på hur sällan två kvinnliga karaktärer har samtal med varandra som inte handlar om män. Otroligt ovanligt!

Ja just det! Du tänker på Bechdeltestet? Skrämmande...

Och även om den kvinnliga karaktären är normbrytande i början blir det ändå oftast så att hon ändrar sig för att bli populär/få den snygga killen.

Ja precis! Det går an att vara lite fri - men mest så det ska vara en fin kontrast till när du blir tam... :meh:
 
En sak jag varit less på länge (och som gör att jag inte kan med Simpsons och Family Guy trots att det är satir) är att familjekonstellationer ofta består av en smart, snygg och hjälpsam mamma och en idiot till pappa. De serierna känns så orealistiska för i verkligheten hade han i de flesta fall varit lämnad för länge sedan.
 
En sak jag varit less på länge (och som gör att jag inte kan med Simpsons och Family Guy trots att det är satir) är att familjekonstellationer ofta består av en smart, snygg och hjälpsam mamma och en idiot till pappa. De serierna känns så orealistiska för i verkligheten hade han i de flesta fall varit lämnad för länge sedan.

Jag vet inte jag... Det känns inte så orealistiskt för mig faktiskt?

Däremot är det beklämmande, helt klart. Men kvinnan som den som dels har sitt värde i att se bra ut, och dels i att hålla uppe sin ansvarslösa karl... är det inte en spegling av en vanlig verklighet? Visst, överdriven i dessa serier, men rätt träffande ändå?
 
Jag vet inte jag... Det känns inte så orealistiskt för mig faktiskt?

Däremot är det beklämmande, helt klart. Men kvinnan som den som dels har sitt värde i att se bra ut, och dels i att hålla uppe sin ansvarslösa karl... är det inte en spegling av en vanlig verklighet? Visst, överdriven i dessa serier, men rätt träffande ändå?

Nej det kan jag hålla med om att många kvinnor räddar upp och servar för sina män, annars skulle ju det här med jämställdhet vara lättare löst ?
Du har säkert rätt i hur det är generellt, ser jag till min omgivning har inte dåliga farsor haft det lätt.
 
Jag gillar


Tjejerna i dom här filmerna, filmerna håller fortfarande

Precis som i Hunger games, så är filmerna bättre tack vara den kvinnliga huvudrollen.
 
Keeping up apperances och absolutely fab är vettigt. Ponyo, Arrietty, totoro och dendäromslottetochtjejensomförsökerräddasinaföräldrar... Pippi Långstrump. Sen gillar jag orange is the new black för att den innehåller så många olika typer av kvinnor.
 
Jag läste om första boken för jag inbillade mig att den inte kunde vara så usel som jag kom ihåg den. Den var värre! :yuck::wtf:

Och när Bella tycker det är hennes fel att Edward blir arg på henne för att hon inte kan låta bli att vilja mer när de kysser varandra! Hon får ju faktiskt träna på att behärska sig så han inte behöver råkar döda henne :banghead:

En förstår ju verkligen varifrån allt "bra" från 50-shades kommer ifrån... :grin: Det är iofs svårt att göra bra fanfiction på usla böcker, men att det går att göra något uselt ännu mer uselt är även det en prestation (men mest deprimerande är det att folk köper skiten och tycker att det är BRA?!? WTF liksom?! :eek: )
 
Nähä, fel av mig. :D

Försöker hon rädda sina föräldrar?
Pffft, kom inte här å kom... :mad:
Hon vill rädda sina systrar också va och har väl typ en konflikt med sin styvmamma (?)

Jag måste dock erkänna att boken som ligger till grund för just den filmen är FANTASTISK! :love: åtminstone om en får tag i första versionen som heter Trollkarlens slott. Efter filmatiseringen ändrades en del i boken (möjligtvis bara svenska översättningen) och bytte namn till Det levande slottet. Inte alls samma grej, jag var besviken i månader. Månader I tells ya!
 

Liknande trådar

Äldre Precis som rubriken säger så är jag ute efter filmer eller serier med starka, kvinnliga huvudroller. Bra exempel på vad jag är ute...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
17 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp