Kvinnor i film/böcker...

Nu var det ett tag sedan jag läste dem, men Ariana Franklins serie - 4 böcker, den första heter Dödens Mästarinna - gillade jag. Huvudpersonen, en kvinna i ...1100-talet(?)s England, läkare som visserligen inte kan leva ut sitt yrke för att hon är kvinna, men som - som jag minns det - vill gå sin egen väg, och inte rätta sig efter någon annan.
Hmmm ser en hake, tror inte de i Europa började driva ut kvinnliga läkare från yrket förrän runt 1350-1400, innan dess fanns det, Trotula tex tror man är skriven av en viss kvinnlig läkare på 1100-talet som man vet fanns. Trota av Salerno. Eller kanske av en annan som man inte vet vem det är, man är inte säker utom att det sannolikt var en kvinna och det finns några att välja mellan. Så har vi Hildeard av Bingen som skrev om medicin. Men det kan ju ha varit ngt slags dipp runt 1100 i ngt land, vem vet. Fast nu ser jag i mina egna källor att det nog tog ett tag, nästan till 1500-talet innan de lyckades.

Här tex:
Dorotea Bucca was another distinguished Italian physician. She held a chair of philosophy and medicine at the University of Bologna for over forty years from 1390.[20][21][22][23] Other Italian women whose contributions in medicine have been recorded include Abella, Jacobina Félicie, Alessandra Giliani, Rebecca de Guarna, Margarita, Mercuriade (14th century), Constance Calenda, Calrice di Durisio (15th century), Constanza, Maria Incarnata and Thomasia de Mattio.[21][24]

Islamska länder medeltid:
Male medical writers refer to the presence of female practitioners (singular, tabība) in describing certain procedures or situations. For example, the late 10th/early 11th century Andalusi physician and surgeon Abu al-Qasim Khalaf ibn al-Abbas Al-Zahrawi, in explaining how to excise bladder stones, notes that the procedure is difficult for male doctors practicing on female patients: because of the need to touch the genitalia, the male practitioner must either find a female doctor who can perform the procedure, or a eunuch physician, or a midwife who takes instruction from the male surgeon. In other words, even though direct evidence for female practitioners is rare, their existence can be inferred.

Judiska kvinnliga läkare:
In the medieval period, Jewish women doctors were found in most of the countries of western and central Europe, i.e., Spain, France, Provence, Italy, Sicily, and especially in Germany. Slawa of Warsaw (1435) is the only one who has so far been found from eastern Europe, but others will probably come to light when the records are examined more thoroughly. Evidence of women doctors in Egypt and Turkey comes from the beginning (ninth to twelfth centuries) of this period and from its end (sixteenth and seventeenth centuries), although evidence for women healers is scattered throughout the sources.
 
Senast ändrad:
Jag måste erkänna att jag blir lite trött på att alla dessa böcker med bra, starka kvinnoroller (tydligen, jag har inte läst många procent av vad som tipsats om hittills så jag har ingen ordentlig koll!) måste utspela sig i alternativa världar, framtiden, eller förr i tiden... Jag har inte läst just den bok du tar upp här, men jag tycker det verkar vara ett mönster - vi tar en stark kvinna och sätter henne i "mörka medeltiden" så det finns en massa jättetydliga :rage:-begränsningar för henne att kämpa emot, tänk så framåt och frimodig hon är som står upp emot förtrycket... Ja, det är ju lätt att se när man sätter henne i en miljö där ingen av oss hade stått ut i fem minuter utan att klappa till någon...

Jag vet inte riktigt vad det är jag försöker säga, jag skyller på huvudvärken eller något... Men varför "måste" dessa kvinnor ha "drakar" att kämpa emot?
Mjo lite så kan det vara, men fantasy har fördelen att man kan skapa en helt jämställd värld om man vill och det är den varianten jag tycker mest om att läsa.

Medan Maggie Furie i Aurian tycker jag skapar en lite väl sexistisk värld för henne att försöka kämpa mot. "värre" än europeisk medeltid. Lite som att skapa drakarna. Även om jag gillar dem hyggligt annars, men jag brydde mig inte om att läsa mer i serien. Men Furey som feminist så långt har inte mycket att sätta upp mot Moon direkt tycker jag även om hon gör ett gott försök. (Även om Moons värld inte är direkt kvinnovänlig).

Men vill man läsa böcker i nutid så finns också en del tycker jag, men kanske inte så mycket fokus på "styrka", jag finner inget större fel på kvinnosynen i the Fault in Our Stars tex/Förr eller senare exploderar jag (ej sett film) eller Jellicoe Road. Bones är väl nice? VI Warshawski (Sara Paretsky) osv. Bara att de måste förhålla sig till sexism i omgivningen lite då. Mer lättläst, Stephanie Plum Bounty Hunter.
 
Senast ändrad:
Vad gäller kvinnliga hjältinnor så har jag en som jag aldrig kommer att släppa... Modesty Blaise. Hon har tecknats av några riktigt sugande sexistiska tecknare (HATAR Romero :wtf:) men Modesty själv... :love:

Hon lever sitt liv helt kompromisslöst på sina villkor. Hon älskar (och ligger) med dem hon vill men hon använder också sex hänsynslöst om det behövs. Hon slåss och skjuter bättre än de flesta män.

Hennes skapare Peter O'Donnell tyckte heller inte om när hon tecknades för sexigt, det var inte det han var ute efter. Böckerna är skitbra, jag har alla. I avslutet när hon dör grinar jag :o

Jag var tom utklädd till Modesty Blaise för många år och kg sedan på en maskerad när jag gick på universitetet :o det finns ett väldigt fint foto på mig och Wolverine :D
Mmmm Modesty Blaise! Läste allt när jag var tonåring. Det har skrivits böcker också! De är nice!
 
Jag funderar lite på om inte det finns bra kvinnliga huvudpersoner även i vissa deckare? Det känns som om det skulle kunna finnas smarta brottsutredare som inte nödvändigtvis är medelålders, lite lönnfet, bitter och med alkoholproblem? Men jag kanske slumrade till och drömde en liten stund :confused:
Mängder, kolla ett steg upp. Men det är bara enstaka av massor. Om man läser dem i alla fall.

För att titta är det nog mest Bones.
 

Liknande trådar

Äldre Precis som rubriken säger så är jag ute efter filmer eller serier med starka, kvinnliga huvudroller. Bra exempel på vad jag är ute...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
17 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp