Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Du och dina manliga kollegor harvtroligtvis en mental ålder som är högre än sex år...

Sen att män lunchar med kvinnliga kollegor är inget konstigt. Det är när vi kvinnor lunchar ensamma som det ses som udda.

Varför är det udda? Jag kan inte se att någon tänker på det heller. Inte där jag jobbar.
 
Varför är det udda? Jag kan inte se att någon tänker på det heller. Inte där jag jobbar.

JAG tycker inte det är udda. Men mina kollegor tycker uppenbarligen det. Det kommenteras spydigt, man är inte längre en av grabbarna osv. Och om man är två kvinnor som jobbar bra ihop så får man ändå höra att man kanske borde undvika att jobba så mkt ihop. De skulle aldrig drömma om att säga så till två män som jobbar på bra ihop. I vårt jobb är det sjukt viktigt att man jobbar bra ihop, det är skillnad mellan liv och död i skarpt läge.
 
@BernT beskriver ju situationen där hon jobbar.

Och med tanke på hennes bransch förvånar det mig inte det minsta att det är så.

Det är trist att det är såhär. Vad som är ännu knäppare är att jag har ändå varit i den här branschen sen 2011, och har de gånger det gått aktivt valt arbetsplatser med lite kvinnor. För det har jag blivit intutad sen början att kvinnor är bra som komplement men de får absolut inte vara för många. Och jag har bara svalt det.

Om jag i framtiden får en dotter som vill välja samma bransch kommer jag nog avråda. Eller ja en ev son med faktiskt. Vilket är synd för det är ett roligt och givande jobb, men idioterna syns och hörs för mycket och man gör för lite åt det. Sen är stället jag är på nu ökänt som det med sämst värderingar etc.
 
Det där med jargong är riktigt jobbigt. Jag jobbar mycket med folk inom fastighetsbranschen och där kan det vara en jäkla jargong.

En lite intressant sak var på en firmafest på min förra arbetsgivare. Vi var många högutbildade och även många yngre kvinnor faktisk. På festen ställde sig en nyanställd man upp och drog ett grovt sexistiskt skämt. Det blev helt tyst i rummet och alla tittade på honom. Ingen skrattade alls och det hade han inte räknat med. Han hade helt enkelt inte läst av kulturen på företaget.

Så om viljan finns hos ett företag kan man jobba bort trista jargonger även i mansdominerade branscher.
Underbart exempel.

Och jag tror också att man kan jobba bort det. Men som du säger, då måste viljan finnas. På många arbetsplatser vill man ju inte ens erkänna att problemet finns.
 
Det är trist att det är såhär. Vad som är ännu knäppare är att jag har ändå varit i den här branschen sen 2011, och har de gånger det gått aktivt valt arbetsplatser med lite kvinnor. För det har jag blivit intutad sen början att kvinnor är bra som komplement men de får absolut inte vara för många. Och jag har bara svalt det.

Du är klarsynt, måste jag säga! :up:
 
Underbart exempel.

Och jag tror också att man kan jobba bort det. Men som du säger, då måste viljan finnas. På många arbetsplatser vill man ju inte ens erkänna att problemet finns.

Nej, och även om ingen far illa direkt på egna arbetsplatsen - skadar det definitivt företaget att det finns sådana attityder. Ett av de få exempel jag mindes tidigare m.ap. tråden var när vi skulle upphandla en specifik tjänst och träffade 3 möjliga leverantörer. Eftersom det var en central tjänst, ville vi förmedla så mycket som möjligt av förståelse för vad vi gör, vilka krav vi ställer och så vidare. Vi gick således runt på kontoret och diskuterade detta ur olika perspektiv och hälsade på olika delar av personalen.

När vi sedan satte oss i mötesrummet med en av dessa leverantörer (säljrepresentant + 1 teknikrepresentant, båda män) så kom de bevingade orden: "Jag såg att ni lyckats kvotera in kvinnor, höhö. Roligt att ni lyckats med det i den här branschen, jobbar de med ekonomi eller kundmottagande?"

Först blev vi två (också 2 män) som satt där helt paffa. Sedan blev mitt svar något i stil med "Nej, de är våra drivande experter inom området X, examinerade PhD med ledande forskningsresultat på området". Då blev han helt paff istället och kom av sig. Det som han trodde var en superbra inledande öppning i ett möte mellan "män", blev helt trasigt. Jag vet inte vad han hade förväntat sig för svar.

Vi genomförde resterande mötet under en konstig stämning och efter det mötet blev de bortvalda ur upphandlingen, inte på pris, inte på fel erbjudande, utan på fel attityd. Ingen av oss kunde förlika oss med att de skickar in en sådan stolle till nya viktiga kunder, och man undrar lite hur det är ställt rent allmänt med klokhet och beslutsfattande.

Men jag har många sådana möten genom åren och det är en av mina få observationer av eländet.
 
@BernT beskriver ju situationen där hon jobbar.

Och med tanke på hennes bransch förvånar det mig inte det minsta att det är så.
Jag vet ju inte vilken bransch det är men det spelar inte så stor roll.

Jag ifrågasätter inte att det är så, jag tycker bara det är konstigt. På de flesta arbetsplatser är det fullt normalt att kvinnor lunchar ihop. Det är väl snarast så normen är. Kvinnor skall luncha ihop helt enkelt.

Den norm jag stött på är i så fall att män och kvinnor inte alltid blandar sig så mycket. Men det är såklart olika
 
JAG tycker inte att bildens budskap är ett dugg roligt, inte ett dugg ironiskt och jag tycker nog att den är ganska dum. Du hade antar jag, självklart inte lagt in den om "boys" hade varit "girls", och det borde då betyda att du inte skulle lägga in den alls enligt mitt sätt att se på världen.
Ok, då måste jag fråga. Har undrat länge varför har du en avatar som säger att jag ljuger. Känns märkligt som en utgångspunkt i ett diskussionsforum. Och till skillnad mot Mizzys inte lika enkel att härleda till ironi.
 
On topic igen
Men vad är det som driver detta märkliga beteende.
Har en kollega som alltid bestämt hävdar att det är mycket bättre att jobba med män.
Om jag får besök på jobbet av tidigare praktikanter (dvs vi känner dom väl) som kommer in och frågar efter mig så kan kollegan hojta - Glöm inte att stänga dörren om er HÖHÖ.
På kurser så ska det alltid tas upp att -Det är väl inget fel på könsroller, är det fel att vilja meka om man är grabb?
Kollegan spelar mycket på sitt kön, flirtar, förväntar sig ett visst beteende av kollegor av motsatta könet.
Att jag blir irriterad om en man försöker ta ifrån mig ett paket vägande 10 kg för att jag är kvinna och inte ska bära tungt ses som jättefånigt och vänds emot mig.
Kollegan tror alltid att det finns sexuella motiv om två personer tisslar i ett hörne några gånger.
Det bärs också t-shirt med budskap. Theres nothing wrong being a woman.
 
On topic igen
Men vad är det som driver detta märkliga beteende.
Har en kollega som alltid bestämt hävdar att det är mycket bättre att jobba med män.
Om jag får besök på jobbet av tidigare praktikanter (dvs vi känner dom väl) som kommer in och frågar efter mig så kan kollegan hojta - Glöm inte att stänga dörren om er HÖHÖ.
På kurser så ska det alltid tas upp att -Det är väl inget fel på könsroller, är det fel att vilja meka om man är grabb?
Kollegan spelar mycket på sitt kön, flirtar, förväntar sig ett visst beteende av kollegor av motsatta könet.
Att jag blir irriterad om en man försöker ta ifrån mig ett paket vägande 10 kg för att jag är kvinna och inte ska bära tungt ses som jättefånigt och vänds emot mig.
Kollegan tror alltid att det finns sexuella motiv om två personer tisslar i ett hörne några gånger.
Det bärs också t-shirt med budskap. Theres nothing wrong being a woman.
Ett djävla miffo :banghead: Skulle gissa att sådan jargong går i arv...
 
Nej, och även om ingen far illa direkt på egna arbetsplatsen - skadar det definitivt företaget att det finns sådana attityder. Ett av de få exempel jag mindes tidigare m.ap. tråden var när vi skulle upphandla en specifik tjänst och träffade 3 möjliga leverantörer. Eftersom det var en central tjänst, ville vi förmedla så mycket som möjligt av förståelse för vad vi gör, vilka krav vi ställer och så vidare. Vi gick således runt på kontoret och diskuterade detta ur olika perspektiv och hälsade på olika delar av personalen.

När vi sedan satte oss i mötesrummet med en av dessa leverantörer (säljrepresentant + 1 teknikrepresentant, båda män) så kom de bevingade orden: "Jag såg att ni lyckats kvotera in kvinnor, höhö. Roligt att ni lyckats med det i den här branschen, jobbar de med ekonomi eller kundmottagande?"

Först blev vi två (också 2 män) som satt där helt paffa. Sedan blev mitt svar något i stil med "Nej, de är våra drivande experter inom området X, examinerade PhD med ledande forskningsresultat på området". Då blev han helt paff istället och kom av sig. Det som han trodde var en superbra inledande öppning i ett möte mellan "män", blev helt trasigt. Jag vet inte vad han hade förväntat sig för svar.

Vi genomförde resterande mötet under en konstig stämning och efter det mötet blev de bortvalda ur upphandlingen, inte på pris, inte på fel erbjudande, utan på fel attityd. Ingen av oss kunde förlika oss med att de skickar in en sådan stolle till nya viktiga kunder, och man undrar lite hur det är ställt rent allmänt med klokhet och beslutsfattande.

Men jag har många sådana möten genom åren och det är en av mina få observationer av eländet.

Helt makalöst exempel! Men grymt att de inte fick jobbet. (Grymt i positiv mening, alltså).
 
Ok, då måste jag fråga. Har undrat länge varför har du en avatar som säger att jag ljuger. Känns märkligt som en utgångspunkt i ett diskussionsforum. Och till skillnad mot Mizzys inte lika enkel att härleda till ironi.
Ingen vet vad det betyder eftersom konstnären är ganska så hemlo, men oddsen för att det är symboliskt för "If you want to be honest then you have to live a lie" är ganska goda. Så, tja...så jättemärkligt är det inte kanske.
 
@Killaloe fast i det här fallet verkar allt redan vara löst - så lösningar verkar överflödiga. Det gick så fort bara, så jag inte riktigt har hunnit ta in det. Igår var patriarkatet kvar, idag finns det inte. Jämlikhet är uppnådd.

Fasen; nu blir det svårt för F! att komma in i riksdagen. Hela grundfrågan försvann.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 237
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 160
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp