Kvinnosyn [VAR: Dejting - en ny tråd]

Jag funderar på om inte SD kan vara något på spåret här. Tänker att deras kvinnosyn verkligen är beundransvärd

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=5903775

Dessutom är hon rakryggad och står på sig trots att kritiska röster höjs. Det är en riktig politiker det!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-ska-inte-lata-det-ga-sa-langt-att-man-blir-mordad/

Men Anna Hagwall står fast vid sina uttalanden när DN når henne.

I radioprogrammet sa du bland annat att kvinnor borde sluta gnälla när de blir utsatta för våld. Står du fast vid det?

– Ja det gör jag. Man ska ta itu med det i ett tidigt stadium och tänka igenom vem man gifter sig med och flyttar ihop med. Ofta har den här sortens män tendenser att de inte är världens snällaste pojkar. De kanske behandlar kvinnor illa runtomkring sig, sina mödrar och systrar. Men blir man ändå kär i en sådan kille måste man beakta hur han beter sig. Har det gått så långt att man gifter sig med en sån eller flyttar ihop och skaffar barn då tycker jag att man ska gå ut ur relationen så fort som möjligt. Man har bara ett liv och vi måste själva ta itu med vårt eget liv. Men att det alltid är någon annan som ska vara ansvarig, det är inte bra

Men det går kanske inte att veta om ens partner kommer att slå en eller inte?

– Det finns tecken och man måste vara vaken. Man måste ha själbevarelsedrift som kvinna. Vi är svagare fysiskt och måste vara lite listigare.
 
Jag funderar på om inte SD kan vara något på spåret här. Tänker att deras kvinnosyn verkligen är beundransvärd

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=5903775

Dessutom är hon rakryggad och står på sig trots att kritiska röster höjs. Det är en riktig politiker det!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-ska-inte-lata-det-ga-sa-langt-att-man-blir-mordad/

Men Anna Hagwall står fast vid sina uttalanden när DN når henne.

I radioprogrammet sa du bland annat att kvinnor borde sluta gnälla när de blir utsatta för våld. Står du fast vid det?

– Ja det gör jag. Man ska ta itu med det i ett tidigt stadium och tänka igenom vem man gifter sig med och flyttar ihop med. Ofta har den här sortens män tendenser att de inte är världens snällaste pojkar. De kanske behandlar kvinnor illa runtomkring sig, sina mödrar och systrar. Men blir man ändå kär i en sådan kille måste man beakta hur han beter sig. Har det gått så långt att man gifter sig med en sån eller flyttar ihop och skaffar barn då tycker jag att man ska gå ut ur relationen så fort som möjligt. Man har bara ett liv och vi måste själva ta itu med vårt eget liv. Men att det alltid är någon annan som ska vara ansvarig, det är inte bra

Men det går kanske inte att veta om ens partner kommer att slå en eller inte?

– Det finns tecken och man måste vara vaken. Man måste ha själbevarelsedrift som kvinna. Vi är svagare fysiskt och måste vara lite listigare.
 
@Killaloe fast i det här fallet verkar allt redan vara löst - så lösningar verkar överflödiga. Det gick så fort bara, så jag inte riktigt har hunnit ta in det. Igår var patriarkatet kvar, idag finns det inte. Jämlikhet är uppnådd.

Fasen; nu blir det svårt för F! att komma in i riksdagen. Hela grundfrågan försvann.

Ja det är klart. Jag är nog lite för korkad för att verkligen kunna ta in det som hänt! :(

Men hur känns det för dig som man att inte längre behöva att till svars för/vara en del av patriarkatet?
 
Men hur känns det för dig som man att inte längre behöva att till svars för/vara en del av patriarkatet?

Som sagt - underbart. Men jag blev lite (men bara ytterst lite, man litar liksom på politiker) misstänksam när frågan efter konstaterandet av den här revolutionens inträffande, handlade om att begränsa aborträtten.

Fast vi borde rimligen utlysa till en nationell fest för att fira. Tidigare skattningar i enskilda frågor (skattningar som gällde igår) handlade om flera årtionden innan jämlikhet mellan könen skulle uppnås - och nu så hände det över en natt. Med den enorma kraft som politiken, uppenbarligen, har borde snart fattigdom, både här och i tredje världen snart vara utrotad!
 
Om nu jämställdheten är uppnådd, vad är det så som orsakar att vuxna människor skrämmer elvaåringar för att de inte är tillräckligt tjejiga...? :meh:

Eller det var kanske inte jämställt än då, men nu kan det aldrig hända igen? :idea:

(Och förstås. Frågar jag SD-geniet så var väl alltihop tjejernas fel - det var ju deras ansvar att ha långt hår och spela i rosa kläder med paljetter eller nåt...)
 
Om nu jämställdheten är uppnådd, vad är det så som orsakar att vuxna människor skrämmer elvaåringar för att de inte är tillräckligt tjejiga...? :meh:

Eller det var kanske inte jämställt än då, men nu kan det aldrig hända igen? :idea:

(Och förstås. Frågar jag SD-geniet så var väl alltihop tjejernas fel - det var ju deras ansvar att ha långt hår och spela i rosa kläder med paljetter eller nåt...)

Vilkas fel skulle det annars vara menar du? Om det nu inte är tjejernas alltså? :eek: verkar högst otroligt att det är något annat än tjejer som är lite gnälliga...
 
(Och förstås. Frågar jag SD-geniet så var väl alltihop tjejernas fel - det var ju deras ansvar att ha långt hår och spela i rosa kläder med paljetter eller nåt...)

Framförallt ska de där tjejerna sluta ta åt sig så mycket, tåla ett skämt och sluta vara så hiskeligt känsliga.
 
Om nu jämställdheten är uppnådd, vad är det så som orsakar att vuxna människor skrämmer elvaåringar för att de inte är tillräckligt tjejiga...? :meh:

Eller det var kanske inte jämställt än då, men nu kan det aldrig hända igen? :idea:

(Och förstås. Frågar jag SD-geniet så var väl alltihop tjejernas fel - det var ju deras ansvar att ha långt hår och spela i rosa kläder med paljetter eller nåt...)

Men.. de får väl skylla sig själva och inte vara så killiga. .. Det fattar ju alla att om man är bra på fotboll så har man förtryckt det tjejiga. Det naturligt kvinnliga som finns naturligt i alla kvinnor.
 
Ännu ett härligt citat från en SD-företrädare (SDU)
"
Varför jag ville bli jämställdhetspolitisk utskottsledare: Jämställdhet är en fråga som ligger mig mycket varmt om hjärtat. Jag vill utveckla SDU:s jämställdhetspolitik till att bli än bredare och utgöra ett än starkare alternativ till feminism, som i svensk offentlighet dessvärre används synonymt med jämställdhet. Varken feminism eller genus har något att göra med – eller i – ett jämlikt, rättvist samhälle.
"

Så strävan efter jämställdhet .... TADA .... har ingenting med jämställdhet att göra!

Sug på den ni!
 
@sjoberga
Inte konstigt att varken genus eller feminism behövs när vi redan lever i ett jämställt samhälle! Och det har vi ju redan konstaterat att vi för liksom :D
 
Men hörni! Är inte det här så genialiskt att det borde kunna fungera som universallösning på alla politiska och samhälleliga problem? Jag menar allt möjligt med trasiga järnvägar, försenade tåg, sjukvårdskris, skattetrycket och inte minst segregation och kriminalitet är ju inga problem om bara folk inte gnäller så förbaskat. Sluta gnäll, helt enkelt! Hur svårt kan det vara?
 
Men hörni! Är inte det här så genialiskt att det borde kunna fungera som universallösning på alla politiska och samhälleliga problem? Jag menar allt möjligt med trasiga järnvägar, försenade tåg, sjukvårdskris, skattetrycket och inte minst segregation och kriminalitet är ju inga problem om bara folk inte gnäller så förbaskat. Sluta gnäll, helt enkelt! Hur svårt kan det vara?
Fast vad ska vi då ha Buke till? :(
 
Fast vad ska vi då ha Buke till? :(

Påminna varandra om att inte gnälla, lista alla saker som man inte bör gnälla över, glädjas tillsammans över hur lätt och glatt livet har blivit nu när vi inte gnäller längre och heller inte har några problem. Den sortens saker. Tror det kan bli skitmysigt.
 
Påminna varandra om att inte gnälla, lista alla saker som man inte bör gnälla över, glädjas tillsammans över hur lätt och glatt livet har blivit nu när vi inte gnäller längre och heller inte har några problem. Den sortens saker. Tror det kan bli skitmysigt.

Flashback, HERE I COME! :crazy:
 
Dessutom kanske vi kan få ett förtydligande av det senare nonsensuttalandet - eftersom det är en bukefalist som gjort det. Men det är väl ingen ide att diskutera något som är ett icke-problem eller ens varför vilja jobba med det? Lite som utskottsledare Bagdad Bob. "All clear, folks. No inequality in sight anywhere. Yet another sunny day of gender equality."
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 234
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 152
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp