Kvinnosynen hos SD

Bland medlemmarna... iaf centern där jag bott så var idealet en "matmor" som födde barn vid spisen osv. Inget som stod på papperet men gubbarna skämtade jämt om det...
"Kedjan för lång...." 🤮
OK. Jag har varit aktiv i centerrörelsen sedan 1975 och är det fortfarande.
Jag umgås med centerpartister på lokal, regional och central nivå. Jag känner inte igen den beskrivningen. Alls.
 
Kan det möjligen också vara att i genomsnitt tenderar kvinnor att vara mer klimatmedvetna och därför röstar de 'fel' på partier som faktiskt erkänner att klimatförändringar existerar, och att det är människor ffa i västvärlden som står bakom majoriteten av utsläppen. Och, helt otroligt, har planer på hur det ska motverkas, även om metoderna kan diskuteras.

Att vara envisa klimatförnekare i dagens Sverige känns inte som någon vinnande taktik direkt. Att så många ändå röstar på SD är skrämmande, inte bara för deras rasistiska (jag har nog alltid tyckt att genomsnitt Svensson varit lite mer rasistiska än de påstås), misogyna och populistiska åsikter utan att deras populism saknar syfte och planering. Förutom att kvinnor ska tillbaka till köket och sängen och alla som inte står i stamboken sedan 1600-talet ska ut ur Sverige. Och LGBTQ+ ska avskaffas. Vi kan alltid återöppna mentalsjukhusen för att behandla 'sjukdomen' ja och förbjuda den i lag, helst då med dödsstraff som man gjorde förr.

Det bästa skulle kanske vara att avskaffa kvinnlig rösträtt eftersom vi är så emotionella (särskilt vid PMS) och irrationella att vi inte vet vårt bästa och inte röstar på ett parti som vill dra oss tillbaka hundra år eller så.
 
Och LGBTQ+ ska avskaffas. Vi kan alltid återöppna mentalsjukhusen för att behandla 'sjukdomen' ja och förbjuda den i lag, helst då med dödsstraff som man gjorde förr.

Är bara ringa och sjukanmäla sig!
”Hej det är så att jag känner mig lite gay idag”. Öh jaha hur länge planerar du göra det? På obestämd tid, skickar ett läkarintyg

:rofl:

(Har ett gäng lite äldre polare, idag pensionärer, som faktiskt gjorde detta när det begav sig! :D )
 
I min kommun var det 27,5% som röstade SD förra valet, så de har uppenbarligen något som folk önskar. Om man tänker sig att nästan inga kvinnor röstade på dom är det runt hälften av alla män. Om man sedan räknar bort även de cirka 20% som har utländsk bakgrund, ja då ser man att SD troligtvis skulle fått ensam majoritet om männen här fick välja. Och bland folk på jobbet (mansdominerad arbetsplats) är det nog runt 90% som röstar SD, man blir förvånad varje gång någon sympatiserar med något annat parti. Som S till exempel, jag minns inte ens längre när någon senast sade sig rösta på dom, trots att vi är arbetarklass och borde vara deras kärnväljare. Samhället blir bara djupare och djupare splittrat, grovt uppdelat med vänsterliberala kvinnor och högerkonservativa män.
 
I min kommun var det 27,5% som röstade SD förra valet, så de har uppenbarligen något som folk önskar. Om man tänker sig att nästan inga kvinnor röstade på dom är det runt hälften av alla män. Om man sedan räknar bort även de cirka 20% som har utländsk bakgrund, ja då ser man att SD troligtvis skulle fått ensam majoritet om männen här fick välja. Och bland folk på jobbet (mansdominerad arbetsplats) är det nog runt 90% som röstar SD, man blir förvånad varje gång någon sympatiserar med något annat parti. Som S till exempel, jag minns inte ens längre när någon senast sade sig rösta på dom, trots att vi är arbetarklass och borde vara deras kärnväljare. Samhället blir bara djupare och djupare splittrat, grovt uppdelat med vänsterliberala kvinnor och högerkonservativa män.
Jag tror att precis som på min arbetsplats (och alla de arbetsplatser jag känner närmare) där det skulle väcka förvåning om nån sympatiserade med och röstade SD (mansdominerade arbetsplatser), så gör själva dominansen, förväntan och förvåningen att man säkert inte är lika öppen med sina sympatier.

Polarisering och splittring - ja tyvärr. Men din grova uppdelning är inte särskilt korrekt och beskriver en tanke om en svunnen tid där skalan låg höger - vänster. Nu ligger andra dimensioner där och bidrar till splittring.

2018 var det drygt 20 procent av männen som röstade SD, så 4 av 5 män röstade inte SD. Och knappt 3 av 5 män skulle aldrig kunna tänka sig det (det parti man ogillar mest), också inför valet 2018.
 
Samarbetet mellan M och SD är ganska förvånande, för jag tycker inte att SD ligger stabilt mitten-höger i sin ekonomiska politik. De svajar ganska mycket.

När man anklagar S för att kompromissa om mycket av grundläggande värderingar för att behålla makten, så verkar den anklagelsen i ännu större omfattning gälla M.

Att KD och SD står där och vill sträva baklänges när det gäller kvinnosyn, människors lika frihet och lika möjligheter är mindre förvånande.
 
I min kommun var det 27,5% som röstade SD förra valet, så de har uppenbarligen något som folk önskar. Om man tänker sig att nästan inga kvinnor röstade på dom är det runt hälften av alla män. Om man sedan räknar bort även de cirka 20% som har utländsk bakgrund, ja då ser man att SD troligtvis skulle fått ensam majoritet om männen här fick välja. Och bland folk på jobbet (mansdominerad arbetsplats) är det nog runt 90% som röstar SD, man blir förvånad varje gång någon sympatiserar med något annat parti. Som S till exempel, jag minns inte ens längre när någon senast sade sig rösta på dom, trots att vi är arbetarklass och borde vara deras kärnväljare. Samhället blir bara djupare och djupare splittrat, grovt uppdelat med vänsterliberala kvinnor och högerkonservativa män.
Huvudskälet till att SD fått det väljarstöd de har har sin grund i att man vill markera och protestera mot övriga partier och dess företrädare vilket är förståeligt i mina ögon.

Det man ser är hur politiker som V:s partiledare Dadgostar ökar i popularitet hos samma grupp efter att ha visat lite politisk integritet, trots att hon placeras på motsatta sidan mot SD på den politiska skalan.

SD börjar här tappa mark när de nu mer och mer blir som vilket annat parti som helst.
 
Senast ändrad:
Huvudskälet till att SD fått det väljarstöd de har har sin grund i att man vill markera och protestera mot övriga partier och dess företrädare vilket är förståeligt i mina ögon.

Det man ser är hur politiker som V:s partiledare Dadgostar ökar i popularitet hos samma grupp efter att ha visat lite politisk integritet, trots att hon placeras på motsatta sidan mot SD på den politiska skalan.

SD börjar här tappa mark när de nu mer och mer blir som vilket annat parti som helst.
Ja, det ska bli intressant om Dadgostar väljer S/MP-ledning med C-inslag eller blåbrun konservativ höger som bästa vänsteralternativ, alltså hur långt hon kommer att driva frågor där de vet att det inte går att förena sig med C. Förhoppningsvis så har hon och ledningen med sig fingertoppskänsla trots utspelen i media och lägger sig på rätt sida, för sina väljares skull. Trots att det är kort tid till nästa val, skulle en Kristersson-ledd regering med SD och KD kunna göra mycket skada till dess.
 
Ja, det ska bli intressant om Dadgostar väljer S/MP-ledning med C-inslag eller blåbrun konservativ höger som bästa vänsteralternativ, alltså hur långt hon kommer att driva frågor där de vet att det inte går att förena sig med C. Förhoppningsvis så har hon och ledningen med sig fingertoppskänsla trots utspelen i media och lägger sig på rätt sida, för sina väljares skull. Trots att det är kort tid till nästa val, skulle en Kristersson-ledd regering med SD och KD kunna göra mycket skada till dess.
En borglig regering bestående av M och KD med stöd av SD skulle med med ganska stor sannolikhet driva en politik som är mindre nyliberal och extrem än den C förespråkar och fått med S på. Det är en paradox men C är ett extremparti och S har under den här mandatperioden genomfört en politik som ligger till höger om M.

V har nu en historisk möjlighet att ta väljare från S och SD och få den roll i svensk politik som S tidigare haft, kanske inte fullt ut men till stor del i varje fall. Det budskap Dadgostar skickat ut går på det spåret, sen får vi se om hon klarar och vill hålla fast vid det.
 
Ja, det ska bli intressant om Dadgostar väljer S/MP-ledning med C-inslag eller blåbrun konservativ höger som bästa vänsteralternativ, alltså hur långt hon kommer att driva frågor där de vet att det inte går att förena sig med C. Förhoppningsvis så har hon och ledningen med sig fingertoppskänsla trots utspelen i media och lägger sig på rätt sida, för sina väljares skull. Trots att det är kort tid till nästa val, skulle en Kristersson-ledd regering med SD och KD kunna göra mycket skada till dess.

Jag har ibland tänkt tanken att om det blir en blåbrun regering (med stort inflytande från SD, antingen som del i regeringen eller tillräckligt stor samverkan att de inte kan ställa sig i opposition) under 10 månader så kanske folk skulle förstå hur skadliga de är för Sverige, men tillräckligt kort tid för att inte köra allt åt helvete...

Men så bli jag påmind om att jag hoppats i över 15 år nu att fler ska få upp ögonen för vad de står för, och så blir det bara värre och värre istället...🙁
 
V har nu en historisk möjlighet att ta väljare från S och SD och få den roll i svensk politik som S tidigare haft, kanske inte fullt ut men till stor del i varje fall. Det budskap Dadgostar skickat ut går på det spåret, sen får vi se om hon klarar och vill hålla fast vid det.
Ja, V har möjlighet att växa, om de verkligen återgår till klassiska arbetar- och vänsterfrågor efter att de sista 10-20 åren drivit medelklassens identitetspolitiska frågor istället. Jag ser ganska många som röstar på SD men som egentligen inte alls är borgerliga. De flesta verkar inte göra det för att de tycker om partiet, utan för att de andra partierna är ännu sämre.
 
En borglig regering bestående av M och KD med stöd av SD skulle med med ganska stor sannolikhet driva en politik som är mindre nyliberal och extrem än den C förespråkar och fått med S på. Det är en paradox men C är ett extremparti och S har under den här mandatperioden genomfört en politik som ligger till höger om M.

V har nu en historisk möjlighet att ta väljare från S och SD och få den roll i svensk politik som S tidigare haft, kanske inte fullt ut men till stor del i varje fall. Det budskap Dadgostar skickat ut går på det spåret, sen får vi se om hon klarar och vill hålla fast vid det.

Mindre liberal, helt klart. Vilket är det stora problemet för alla mina medmänniskor i vårt land, där vi behöver mer lika friheter. Och därmed också mindre nyliberal eftersom det är C som varit influerande till en del.

Jag tycker inte analysen att politiken som drivits varit till höger om M är korrekt bara för att det finns enstaka förslag där ute. Mycket av politiken är präglad av S och MP som bär regeringsansvaret.

Jag gillar inte nyliberalism, jag gillar inte vänsterns kollektivism och ofrihet, men starkast ogillar jag konservatism och unken kvinno- och människosyn som kommer få ett unikt regeringsbefäst utrymme med en sådan regering.

Beroende på utgångspunkt betraktar man olika saker som extrema. Att man försöker sig på att gruppera ”vänsterliberala” krafter och ”högerkonservativa” är dock ett vågspel. V står inte för liberalism, C står inte för vänster, SD står inte för höger i ekonomiska frågor.
 
Jag tror att precis som på min arbetsplats (och alla de arbetsplatser jag känner närmare) där det skulle väcka förvåning om nån sympatiserade med och röstade SD (mansdominerade arbetsplatser), så gör själva dominansen, förväntan och förvåningen att man säkert inte är lika öppen med sina sympatier.

Polarisering och splittring - ja tyvärr. Men din grova uppdelning är inte särskilt korrekt och beskriver en tanke om en svunnen tid där skalan låg höger - vänster. Nu ligger andra dimensioner där och bidrar till splittring.

2018 var det drygt 20 procent av männen som röstade SD, så 4 av 5 män röstade inte SD. Och knappt 3 av 5 män skulle aldrig kunna tänka sig det (det parti man ogillar mest), också inför valet 2018.
Varför skulle du bli förvånad? är ju ändå såpass många som röstar på SD så känns främmande för mig att bli förvånad över att det finns SD röstade runt en både på jobb och andra ställen i vardagen.
 
Varför skulle du bli förvånad? är ju ändå såpass många som röstar på SD så känns främmande för mig att bli förvånad över att det finns SD röstade runt en både på jobb och andra ställen i vardagen.
Därför att arbetsplatserna präglas av helt andra värderingar och diskussionerna som pågår verkligen inte har haft sådana inslag. Så då vore det förvånande om någon sade sig rösta på SD. Kanske på samma sätt som @Huggorm påstod.

I andra ställen i vardagen skulle jag inte bli förvånad. Där har jag vetskap om att det finns. Även om det blir lite självuppfyllande, eftersom jag undviker och gör mig extremt ogillad i de sammanhang fula trynen visar upp sig (alltså inte i vad man röstar på utan grunderna till det i rasism, främlingsfientlighet, misogyni, hbtqhat )
 
Men så bli jag påmind om att jag hoppats i över 15 år nu att fler ska få upp ögonen för vad de står för, och så blir det bara värre och värre istället...🙁
Precis det här. Folk har haft attityden att "de missnöjda måste få leka av sig lite, låt SD hållas ett tag så försvinner dem", och SD bara växer och växer. Kanske dags för lite annan taktik...?
 
Precis det här. Folk har haft attityden att "de missnöjda måste få leka av sig lite, låt SD hållas ett tag så försvinner dem", och SD bara växer och växer. Kanske dags för lite annan taktik...?

Verkligen. Jag tror att det bästa motmedlet är att diskutera politik och samhällspolitik med deras väljarbas, snarare än att se det som en taktisk fråga för politiker. Rent politiskt är det att välja mellan pest eller kolera, och jag tror inte att något alternativ kommer att fungera om vi inte lyckas ändra samhällsdiskussionen. Att de kommer att minska om de kommer med i regering tror jag inte ett dugg på, med deras inneboende skylla ifrån sig-taktik och populistiska retorik som saknar grund i verkligheten, kommer de alltid att kunna skylla ifrån sig på andra. Det skulle vara om de kommer i ensam majoritet i riksdagen som de möjligen kan ställas till svars, men det vore ju som dubbelpestkolera så det scenariot vill jag verkligen inte ha. Och om folk röstar på dem pga missnöje, och SD inte visar sig vara lösningen - vad kommer då nästa ytterlighetsmissnöjesparti stå för...? Nej, jag tror verkligen att jobba med grunden till folks behov av att visa missnöje, och känsla av att inte ha en plats i nuvarande Sverige, är det som måste jobbas med. SD:s storlek blir en konsekvens.

Jag vill inte se SD i en regering i höst, men samtidigt inser jag att det bästa för dem vore att den nya regeringen är beroende av dem men att de inte är en del av den. Då kan de styra genom förhandling, men samtidigt kritisera utan att behöva ta ansvaret själva. Svårt, jag vet verkligen inte vad som är mest effektivt för att fler ska se vad de står för.

Ibland tror jag också att det kommer vara en intern splittring som får dem på fall. JÅ kommer ju inte sitta för evigt, så det blir intressant att se utvecklingen med den som tar över och vad Sverige är moget för då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp