Bukefalos 28 år!

kvot till olika hästar..

ragge

Trådstartare
Vad ska olika hästar i normalfall ha för kvoter tycker ni?
Fölsto i olika faser?
föl-1 åring?
1-3 åring?
unghäst?
hästar i olika hård träning?
lättare hästar?
tyngre hästar?
Ska kvoten vara hög eller låg på en fet välmusklad?
Ska kvoten vara hög eller låg på en smal, bukig, omusklad?
 
Sv: kvot till olika hästar..

Jag som var så nyfiken på vad folk svarade på det också har ingen svarat alls!! Puttar upp! Vad tror/tycker/vet du själv?
 
Sv: kvot till olika hästar..

Jag skulle vilja lägga till en fråga.

Normalkvot till äldre promenadhäst på plus 20?
kvot till hagpensionär på 25-30?

Äldre hästar är ju generellt sämmre på att ta upp protein, och ska ha en högre kvot. (Än normalen 6)
Men är den kvoten 7 eller 8 eller annan?
 
Sv: kvot till olika hästar..

Mina idéer om kvot mellan g smb rp och energi (MJ OE), förutsatt förstås att man inte har en sån häst man kan klappa, utan en sån som finns på pappret... ;)

Fölsto i olika digivningsfaser: från 9 och nedåt mot 6 (eller beroende på vad hon har i odigivande, odräktigt tillstånd)

hästar i olika hård träning? Beroende på, jag tror ju att man kan hålla en lite lägre kvot på hästar som rör sig mycket, men annars kan man hålla sig till 6.

lättare hästar?
tyngre hästar? Ev ngt lägre för lättare hästar eftersom de ofta har högre energibehov, men ca 6 där med...

Ska kvoten vara hög eller låg på en fet välmusklad? Varken hög eller låg, lagom. Ev. lite högre om den är för fet (och därmed mindre energi...)

Ska kvoten vara hög eller låg på en smal, bukig, omusklad? Lagom där med (ca 6), fast mer mat.
 
Sv: kvot till olika hästar..

Finns det normalfall :D

Min fjording 20 år som lullar i skogen ett par gånger i veckan men har problem med dåliga tänder klarar sig inte på vårt hö som har en kvot på 6,3 utan får några kilo lusern på det.

Min nordsvensk 18 år samma lullande samma antal gånger ser jättefin ut på samma hö. Får inget annat. Lite betfor bara för att få ner lite alger.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 335
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 270
Senast: Twirro
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 768
Senast: Joro253
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 737
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skola om galoppör
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp