B

**BORTTAGEN**

Vad har ni för kvoter på era hästars foder?
(protein och energi)
Vad är det för raser?
 
Arabvalacken ligger på 6.8 - 7.2 ungefär, beror lite på hur jag får ihop det, men jag strävar efter att hamna på 7, men mellan 6.8 - 7.2 duger, det beror ju mycket på höet, täcks behovet på bara hö så styr ju höets kvot en hel del, förra året var den på 6.7, så då fick det bli 6.7 helt enkelt =) Jag går dock INTE under 6.5 på honom.

Fölet ligger på nio ungefär, strax över tror jag tom det blev...

Lågdräktiga stoet på mellan 6 och 7, beror en del på vad höet innehåller. Förra året låg höets kvot på 6.7 och täcks då hela behovet av hö så får ju kvoten bli 6.7 (precis som i valackens fall)=).
 
Våra stod på 7,7 i vintras. Vi hade väldigt proteinrikt hö...

Jag har ännu inte fått årets hö, så jag vet itne hur det blir i år. Jag fodrar ju inte upp med kraftfoder till 7,7 (inga unghästar) direkt.
 
Mitt engelska fullblod låg som högst på 7,7 ifjol, hade proteinrikt hö då. Som lägst låg hon på 6,4- ett par-tre månader då hon åt hösilage. Men hon behöver högre kvot än så, kommer lägga henne på ca 7 nu till hösten, om det blir ett bra hö kommer hon kanske ligga högre.
 
Min ligger på 8,0 då vi har väldigt mycket protein i höet denna gången. Har ett stort eng.fullblod.
 
Minst 6 är det som gäller. Men inte mår hästarna som klarar sig på 6 i kvot sämre av en högre kvot.. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
960
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har sedan tidigare haft uppskrivet att kvoten kalcium/magnesium ska vara minst 2,7. Har i prakten legat på en högre kvot pga högt...
Svar
8
· Visningar
699
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsports krönikör Elisabet Hoff rasar över de senaste skandalerna inom ridsporten och menar att allt för många människor i branschen...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp