Bukefalos 28 år!

Kyla eller värma?

A

Akela

Knutte har antagligen fått en spark i hagen och är svullen i senan i frambenet. Vad är då bäst att göra? Kyla med lera eller värma med lindor? :confused:
 
Kyla!
Värem ska man vara försiktig med, då det kan förvärra skadad om det används fel.

Är hästen inte halt så skadar det inte att den får röra på sig, för då suger kroppen upp vätskan som finns i svullnaden!
 
Kyla fungerar till ca 20min efter att skadan uppstod. Man vill då minska blodflödet till platsen för att blödningingen ska upphöra så fort som möjlight för att minska svullnaden.
Efter det så e det värme då vill man öka blodflödet igen för att transportera bort dom restprodukter t.ex för mkt levrat blod.

Så har jag lärt mig... dock lite slarvigt beskrivet.
 
Det är bara dett att mixtrar man för mkt med kyla och värme så kan skadan bli ännu värre.

Vet en som kylde sin häst ben, när skadan nästav var utläkt så värmde hon benet.
Resultatet blev att skadan blev värre och det fick bli ett besök till vetterinären.
 
Är du säker på att det är senan som är svullen? Kyl i så fall med kallt vatten i slang ca. en kvart och låt hästen stå still. Sätt sedan på ett zinkaband (kylskåpskall) och låt sitta i ett par dagar.

Är du osäker på om det är senan eller inte? Ett tips: Kyl benet ca 15 minuter med kallt vatten. Känn sedan DIREKT efter om det fortfarande är varmt på det svullna stället. Om det är varmt så är det formodligen en senskada. Om det inte är varmt utan hela det kylda stället är lika svalt överallt så är det inte en skada på senan.

Det kan ju även vara så att griffelbenet har gått av (jag vill ju inte måla :devil: på väggen men det kan vara bra att påpeka). Hästen blir då ganska halt och ganska svullen, men kan ändå stödja på benet. I så fall behövs det gipsas.

Att ringa veterinären är dock aldrig fel!
 
Nu är det för sent att kyla, det gör du när skadan är pinnfärsk. Värme ökar på läkningen. Jag hade lindat.

//L
 
En veterinär har lärt mig att senskador alltid ska kylas , värme på en senskada är rent skadligt. Tänk på att mjukt underlag sliter mer/ kan förvärra en senskada. Rid alltså på hårt underlag..Håller med tidigare inlägg: att ringa veterinär om du är osäker är aldrig fel..
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 498
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 531
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 327
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 997
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp