Kyldamask/skydd

SaraMara

Trådstartare
Är på jakt efter något jag trodde skulle vara lätt att hitta - nämligen någon form av kyldamask/kylbandagett.

Någon som vet vart man kan få tag på detta? Förr fanns det ju massor av sådana, men varför har de försvunnit? Är de inte effektiva nog? Är det bättre med lera/gele/spray?

Kyla med vatten är ju visserligen effektivt och bra, men fungerar inte så optimalt i kollektivstall med en spolspilta och 10-20 min kylning av varje ben... :crazy:

Några tips?

Sv: Kyldamask/skydd

SaraMara skrev:
Är på jakt efter något jag trodde skulle vara lätt att hitta - nämligen någon form av kyldamask/kylbandagett.

Någon som vet vart man kan få tag på detta? Förr fanns det ju massor av sådana, men varför har de försvunnit? Är de inte effektiva nog? Är det bättre med lera/gele/spray?

Kyla med vatten är ju visserligen effektivt och bra, men fungerar inte så optimalt i kollektivstall med en spolspilta och 10-20 min kylning av varje ben... :crazy:

Några tips?

Hej,

Hööks har dem för runt 379 kr paret.

http://www.hooks.se/Butik/docs/produkt.asp?pf_id=SE-610114

~Ingrid

Sån här har jag, man kan ha den som vanlig ridpad eller så kyler man den och har som kylande pad.. http://www.equineman.com/gel_eze_under_bandage.htm#8
(längst upp på sidan)

Finns i sverige också men jag kommer inte ihåg adressen (såg dem i vanlig ridaffär nyligen också).

Själv har jag haft den periodvis under sadeln (alltså benpaden), för att fylla ut vid manken när hästen hade tagit det lite lugnare ett tag och inte var lika välmusklad som hon var vid sadelutprovningen.

Har för mig att de kostar ca 150 kr styck

Lydia skrev:
Sån här har jag, man kan ha den som vanlig ridpad eller så kyler man den och har som kylande pad.. http://www.equineman.com/gel_eze_under_bandage.htm#8
(längst upp på sidan)

Finns i sverige också men jag kommer inte ihåg adressen (såg dem i vanlig ridaffär nyligen också).

Själv har jag haft den periodvis under sadeln (alltså benpaden), för att fylla ut vid manken när hästen hade tagit det lite lugnare ett tag och inte var lika välmusklad som hon var vid sadelutprovningen.

Har för mig att de kostar ca 150 kr styck

Himlans fiffigt :idea:

~Ingrid

Ja! :bump: köpte min på Globen för några år sen..

Paden är klibbig (man får skölja av den ibland så den hålls klibbig), så det lär vara lättare om man vill linda på något konstigt ställe som tex en has eller framknä!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vad kan ni rekommendera för kyldamasker/kylprodukter? Min veterinär rekommenderar Ice Vibe från HW, men de är så jäkla dyra. Har...
Svar
12
· Visningar
3 586
Senast: Nple
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 380
Senast: Lavinia
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem... 2
Svar
26
· Visningar
17 702
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 831
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈