Labrador frågor

Sv: Labrador frågor

Men som sagt, med tanke på hur stor rasen är så det ju väldigt få *harkel*

När det gäller aveln så... Som du sa, mentaliteten är sisådär, jaktlabbarna har nästan blivit vassa, då är man fel ute... Då menar jag inte att de har lite skärpa eller vakt, utan brist på tålamod, labben är ju avlad i århundranden för att ha allt det där tålamodet, som gör en labbe till en labbe. Nä, det är svårt att hitta en bra labbe idag...

//E
 
Sv: Labrador frågor

Jo *he he* jag vet att det är få. Håller med. Jag är inte heller intresserad av Labrador nått mer. Antingen är det nån som är slamsig livet ut, eller så blir det en jaktlabrador och det intresserar mig faktiskt inte alls, de jag träffat så har många, men inte alla, inte varit sådana stabila hundar som t.ex. min yngre hund är. Men slamsig som få är hon :d Men hon tål ju "allt". Och det är ju lite av poängen med Labrador tycker jag, annars kan jag skaffa en vallare eller nått.

Angående gula hår så är det nått med dem. De fastnar mycket lättare på kläder och sånt. Jag vet inte om de är tunnare och därmed blir mer statiska. Men svart och bruna hår beter sig inte alls så där. Håren här hemma fastnar aldrig på kläderna och det märks inte att jag har hund när jag lämnar mitt hem. Förutom att man hittar bajspåsar i jackan då...
 
Sv: Labrador frågor

Jag har ALDRIG tussar hemma. Det blir bara en svart matta av hår på golvet. Men aldrig tussar eller hår på saker högre upp är 60 cm typ.
 
Sv: Labrador frågor

Det kan jag berätta varför. Det är för att om magen är uppdragen så är det sista revbensparet för kort. Så det så! Det har jag fått "lära" mig av några fina uppfödare :rofl:
 
Sv: Labrador frågor

Tack för era jäklans bra svar! :)
Det är precis vad jag var ute efter, både positivt och negativt.

Det låter som ett alternativ för framtiden, beroende på hur allt ser ut då..
De två mest negativa som jag tycker det, den aveln som kommer med populariteten och så är de lite större än ultimat ;)
 
Sv: Labrador frågor

Fast å andra sidan så finns det massor att välja mellan! Tänk att utbudet också blir större. Det kanske räcker med att vänta 4 månader på rätt valp istället för 1½ år typ...

Idag fick jag till avlämningarna på min ynglig *pust* En sten lättade från mitt hjärta. Jag tänkte till och så var det löst på 10 minuter typ :)
 
Sv: Labrador frågor

Jo, det är ju också en fördel.. Men det finns väl både för och nackdelar med det mesta..

Avlämningarna?
 
Sv: Labrador frågor

Ja alltså när hon kommer med apporten! Hitills har hon bara släppt den på mina fötter. Men jag har varit nöjd med det bara hon upplevt det som posivit att komma in i full galopp med allting. Men nu så får jag den i handen! :bump:
 
Sv: Labrador frågor

Jaa, förstås.. Jag skyller på att det är söndags kväll. ;)
Härligt att det funkar, man blir lika glad varje gång :)
 
Sv: Labrador frågor

Har själv 2 labradorer, 1 brun & en svart och tkr den svarta fäller något hemskt mycket. Damsuger varenda dag men de tar aldrig slut känns de som :d
 
Sv: Labrador frågor

Jag tänkte haka på tråden så ni kan väl uppdatera litet?

På nästa gård så har jag insett att jag kommer att behöva en hund.
Och valet faller nog på Labrador eller Golden.

Jag behöver en arbetsvillig hund som tål kyla bra och gillar att apportera.
Den kommer att få arbeta mycket.

Arbetet kommer att bestå av att apportera och hämta saker, även i vatten.
Dra pulka och skrinda.
Spåra.
Jaga om hunden fungerar för det.
Samt ge skall om det kommer besök.
Om den även kan valla litet hästar är det ett pluss.

Tror ni att jag har hittat rätt ras då?
 
Sv: Labrador frågor

Jag är personligen allergisk mot både extrema jakt-labbar OCH extrema utställnings-labbar! För mej är en sportig DP-labbe den utlimata labradoren! Den skall gå att jaga med OCH den skall kunna ställas ut med i alla fall en 2:a som resultat!

Till och börja med, är dom så glupska som det säjs?

Både Ja och Nej! Labbar är i min värld den bourne optimisten! Går något att äta så äter de det! Men de labbar jag haft har - utom ett undantag - varit mat-glada men inte mat-galna!

Hur är det med jakt, funkar det utan men med apportering och liknande träning?

Labbar fungerar alldeles utmärkt utan praktisk jaktträning, bara de sysselsätts på annat lämpligt vis!
Lydnad, bruks, viltspår eller annat fungerar för de flesta! Det finns tom en brun labbe-tik som genomfört väktarhundsprovet.

Om man inte planerar att jaga, är man då dömd till en "utställnings-variant"?

Nej absolut INTE! Köp en bra och sund DP-labbe så kan du göra precis vad du vill!

Jag vet att det är mina fördomar som kommer fram nu, men jag ser alltför ofta labradorer tjocka som tunnar som kommer vaggande fram och inte ens skulle komma i fatt min lillplutt om hon så hade en falukorv hängandes i svansen

Labradorer är INTE tjocka som RAS!!! De är tjocka för att merparten av labbeägarna faller för deras "jag-har-inte-fått-mat-på-14-dagar"-blickar och för att de inte aktiveras nog mycket fysiskt!
De labbar jag haft har alla ätit standard mat - typ RC maxi adult - och inte varit ett dugg feta utan välmusklade och "tighta" i kroppen.

Går det bra på utställningar även om man inte har en tjockis (som jag tycker verkar vara "utställnings-varianten") ?

En DP-labbe kan klara sej på utställning, men man bör inte sikta på något championat om man inte är beredd att göda upp sin hund inför utställningssäsongen. De hundar jag haft har fått ettor och tvåor och något HP, men det är allt.

Men får man ens möjligheten att köpa en annan variant om man är totalt ointresserad av jakt?

Rena jaktlabbar är för mej personligen inte att alternativ! De varken ser ut som eller uppför sej som den typ av labbe som jag vill ha!
Har varit på ett antal jakter där hundar både börjat slåss och systematiskt vaktat fåglar mot varandra och andra förare. Men även sett hur förväntanspipandet och en överdriven "hets" setts i fler och fler hundar.

Labbar är avlade i många, många generationer för att kunna arbeta efter skott och sitta/ligga i timmar och vänta, vänta, vänta för att sedan arbeta sida vid sida med andra apportörer och hämta hem fåglar i snabb, men inte hetsig takt.
Labbar skall inte vara lönnfeta, översexuella och svårmotiverade - som utställningshundarna!
Labbar skall inte vara vinthundslika, hetsiga och med skärpe-inslag - som jaktlabbarna!
Labbar skall vara smala och välmusklade, kontaktsökande, med bra "motorer" och en tydlig "av och på"-funktion - som en BRA DP-labbe.

/Ulga
 
Sv: Labrador frågor

Om du plockar bort biten om vallning, så kan nog vilken som av retriever-raserna passa bra.

DP står för dual purpose och är alltså inte en ren utställningslabbe eller en ren jaktlabbe.
 
Sv: Labrador frågor

Vallningen är det minst viktiga.
Man kanske kan träna in något av typen "hämta hästarna" på en arbetsvillig hund?

Dual purpose verkar rätt för mig.
Just det där med att kunna vänta för att sedan jobba massor är ju vad jag söker.
Sambon skulle jaga om han hade tillgång till en spårhund.
Och jag kommer att ha gott om arbete för en hund på nästa ställe.
 
Sv: Labrador frågor

Labbar är avlade i många, många generationer för att kunna arbeta efter skott och sitta/ligga i timmar och vänta, vänta, vänta för att sedan arbeta sida vid sida med andra apportörer och hämta hem fåglar i snabb, men inte hetsig takt.

Labbar skall inte vara lönnfeta, översexuella och svårmotiverade - som utställningshundarna!

Labbar skall vara smala och välmusklade, kontaktsökande, med bra "motorer" och en tydlig "av och på"-funktion - som en BRA DP-labbe.

/Ulga

Den Labradoren vill alla ha, men hos vilken uppfödare hittar du den hunden? Ge gärna förslag på uppfödare eller hane/tik som lämnar sådana Labradorer. Kolla gärna Labradorklubbens hemsida med aktuella kullar och tipsa om någon verkar vara det du skriver om.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi ska utöka familjen men en ny medlem och vi är helt såld på labrador. Vi är jakt intresserade och har redan en utmärkt älghund men...
2
Svar
26
· Visningar
7 377
Senast: xfie
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 558
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 345
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 992
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp