Slank Labrador utan jaktlinjer

@hemlig har en himla fin (och trevlig tror jag? Han verkar otroligt trevlig) labbe av mer utställnings/dp-typ som är allt annat än enorm :)
Tack!

Rena utställningslinjer :)
Har tyvärr inga nya sidobilder dock, får försöka fixa för han nämns ofta i såna här trådar :love:.
Trevlig och ganska knäpp :p. Älskar allt och alla, älskar att träna men kräver inget mer än promenader och att få vara med.
 

Bifogade filer

  • IMG_20181126_125630.jpg
    IMG_20181126_125630.jpg
    184,8 KB · Visningar: 78
Jag håller med tidigare i tråden, att en utställningslabbe går att hålla i fin och tunn form :) På gamla brukshundsklubben var en labbeuppfödare (show/dp) väldigt aktiv, dennes egna hundar tyckte jag hölls i för högt hull och uppfattades som stora och klumpiga. Medans det fanns valpköpare aktiva i klubben som höll sina i slank och fin form (men även några som höll sina likt uppfödarens). Så det går utan att ha rena jaktlinjer!
 
Min uppfödare föder även upp labbe sk dp. Dessa är inte alls tjocka. Tjockheten är något som ägaren styr. Dessutom har de över 80% fritt på armbågar och höfter.
Nu säljer inte de några hundar till privatpersoner utan alla utbildas till ledarhundar men de kan ju inte vara de enda som lyckats få fram friska, stabila labbar? De parar iaf med hanar från andra kennlar och då borde rimligtvis även dessa kennlar ha ett bra avelsarbete.
 
Tror också mycket beror på vilket hull man väljer att hålla hunden i, även om show-avlade så klart alltid är lite kraftigare än rena jaktlinjer.

Det gick ett par med en labbe på samma allmänlydnadskurs som mig förra året. Den var 4-5 år och de hade tagit över den från sin son som inte längre hann med hund då han fått ett barn som var sjukt. Jag tänkte då inte särskilt på hullet, men när jag sedan såg den igen ett halvår senare så undrade jag om det var samma hund. Den var mycket smalare utan att se mager ut, var pigg och glad. Så tyvärr är det väl så att många är tjocka för att folk tror att de ska se ut så.
 
Hur skiljer sig labbar från goldens, tänker då på mentaliteten?
Jag tycker goldens är mycket mer egensinniga och flamsiga/yviga i sitt sätt :) De har inte eller riktigt samma uthållighet (goldens alltså) och det är lättare att hitta bra jaktlabbar än jaktgoldens generellt eftersom labbar är mycket vanligare vid jakt.
 
även om show-avlade så klart alltid är lite kraftigare än rena jaktlinjer.

Det här håller jag inte med om. Det finns jaktlinjer som är rejält kraftiga. :) framför allt engelska linjer brukar medföra rejälare, bitiga hundar. Jag tror showavlade ofta upplevs som kraftigare pga en kombination av övervikt, överdrivet supertjock päls och generellt kortare ben. Om en showavlad labbe hålls i vettigt hull så är det i princip benlängden och huvudets form som skvallrar om linjerna. I alla fall exteriört. :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har länge varit på jakt efter min ras och har efter många om och men börjat kika på labrador eftersom den stämmer in på en del jag...
Svar
15
· Visningar
1 669
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 093
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Min pappa vill skaffa en hund nästa år då han blir pensionär. Vi har tidigare haft en finsk lapphund. Pappa har alltid sagt att han...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 067
Senast: Lena_B
·
Hundavel & Ras Vi håller fortfarande på och funderar lite på hundraser och känner mer och mer att en Labrador kanske är en vettig ras för oss. Delvis...
2
Svar
21
· Visningar
19 058
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp