Labrador frågor

Sv: Labrador frågor

Träffade senast i veckan en labbe som arbetade som tj.hund inom polisen som var MIN typ av labrador! En hane med mycket power och intensitet, men som såg ut som en labbe och som lätt kopplade av och vilade och INTE hade några porr-tendenser som så många labbehanar har.

Kan kolla var han var ifrån om du/ni vill?

Annars är det få uppfödare som numera "håller måttet" enligt min personliga labbe-standard ;)

/Ulga
 
Sv: Labrador frågor

På dina krav skulle jag hellre skaffa en aussie från bra linjer (vet om ett par stycken i sverige om du är intresserad).
 
Sv: Labrador frågor

Ja du har ju hittat igen rasinfo själv :laugh: Min erfarenhet av rasen är att det är en toppenhund som passar till mycket med stor arbetslust och vilja -men det gäller att de hålls i arbete för att fungera väl i familjen :laugh:

PMar dig lite uppgifter om bra uppfödare.
 
Sv: Labrador frågor

Tack!
Jo det skulle bli väldigt mycket arbete för hunden.
Det är så jag har kommit fram till att jag/vi behöver en hund.

Rasen verkar både kunna spåra och springa ärenden.
Det är bra då det handlar om stora arealer att röra sig över.
 
Sv: Labrador frågor

De golden och labbar jag har träffat har inte varit speciellt bra på att tala om att det kommer någon förutom att vifta på svansen och springa dit.

Sen tror jag att det är svårt att lära en apporterande hund att valla, men man kan ju testa. :angel:

Sen beror det ju på hur du menar med jakt, fågeljakt eller tänkte du någon annan slags jakt med?

I övrigt tycker jag någon av retrieverraserna stämmer in ganska bra på dina önskemål.
 
Sv: Labrador frågor

Vilken jakt som helst - även fågel.
Det finns sjöfågeljakt där så det är bra om den kan simma bra.
Och så framför allt spåra skadeskjutet vilt.
Men spåra har jag förstått att nästan alla hundar kan.

Hunden skall också springa ärenden mellan husse och matte.
Området är stort.
Hämta saker kommer att vara en viktig del av arbetet.
Därför så har jag trott att en apporterande hund vore ett bra val.
 
Sv: Labrador frågor

Ja det skulle vara jätteintressant att veta vart han kommer ifrån!

Alla hänvisar till rasstandard och hur man vill att en Labrador ska vara, men vart f*n hittar man dem??? :devil:
 
Sv: Labrador frågor

Även om alla hundar kan spåra måste jag säga att du har mycket gratis med en Labrador. Otroligt spårintresse. Bara hunden har hjärncellerna på plats så... Vi verkar brottas med färre problem än många brukshundar.

Du har även mycket gratis med en hund som har stort apportintresse. Även om man kan lära de flesta hundar apportera så skiljer sig agnarna från vetet när det är riktigt tungt och besvärligt. Jag har aldrig lagt ned speciell träning på att bära saker. Ändå bar min hund runt på väskor eller så golvlampor om jag så bad henna. Men alla Labradorer besitter inte denna egenskap i lika hög grad.

Min ena hund skallade bra på det mesta medans den andra verkade vara stum ibland. Det är inte någon ras som generellt skäller. Mest verkar de skälla i flock (??)
 
Senast ändrad:
Sv: Labrador frågor

Den här frågan kommer låta skitkorkad, men jag frågar ändå.

Jag har en labbe och jag har ingen aning om han räknas som jakt- DP- eller utställningslabbe. Hur får man reda på det s.a.s.? Har det med stammen att göra eller utgår man bara från det rent mentala/exteriöra hos en enskild individ eller vad är det som avgör?

(Ja, jag var väldigt ung och mina föräldrar väldigt okunniga när vi köpte vår hund - för ungefär nio år sedan - och jag inser så här i efterhand att vi hade en jäkla tur som faktiskt fick en frisk hund som är så väldigt lätt att ha att göra med och som passar oss så bra, med tanke på hur oinsatta vi egentligen var då.)
 
Sv: Labrador frågor

Att det är naturligt för hunden vore bra.
För det kommer att bli tungt och besvärligt.

Hunden kommer att ha ett arbete att utföra.
 
Sv: Labrador frågor

Att hunden vallar är väl att ta i men visst går det att lära en hund att på ren lydnad/dirigering "valla in" diverse djur. Kompisens labbe brukade hämta in hönorna (och nej, hon apporterade dem inte:p) när vi jobbade på en gård. Min islandshund som saknade direkta vallinstinkter hämtade hästarna i hagen, det var bara att skicka/dirigera henne. Men det är klart, det är förmodligen lättare med en vallhund...
 
Sv: Labrador frågor

Det finns egenligen inga "regler" eftersom det är samma ras. Men har hunden minst 75% FTCH i stamtavlan räknas det som "jaktlabrador". Annars är det en "vanlig". Hur de som är uppdelade inom DP och utst. beror på hur meriterade föräldrar/farföräldrar osv är.

www.labrador.nu

Där kan du kolla upp hundarna i stamtavlan.

Skriv eller PM:a gärna vad din hund heter.
 
Sv: Labrador frågor

*KL*
Jag har en DP labbe, vältränad pigg och glad. Han är inte heller matgalen, faktum är att han iblad är kräsen. Äter inte vilken mat som helst, inte ens om jag låtsas äta den innan.
Han är däremot rätt intresserad av sex :o
Han är med mig när jag rider, med överallt annars. Kräver rätt mycket motion och aktivering, jag förstår att de labbar som inget gör blir feta och hittar på egna uppgifter.
Han ger skall när det ringer på dörren, och när vi möter vilt i skogen. Hur lätt som helst att avleda dock.
 
Sv: Labrador frågor

Jag gillar hur de ser ut.
Men jag måste nog focusera på vilken hund som skulle fungera bäst.
Jag tror att en hund som har uppgifter att att fylla som passar den är en nöjd och glad hund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi ska utöka familjen men en ny medlem och vi är helt såld på labrador. Vi är jakt intresserade och har redan en utmärkt älghund men...
2
Svar
26
· Visningar
7 377
Senast: xfie
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 558
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 339
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 990
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp