Bukefalos 28 år!

Låda i vagnen för kortbeningar?

moiran

Trådstartare
Jag når inte riktigt fram för att kunna ha stöd med fötterna på den delen i vagnen som lutar om jag ska kunna sitta ordenligt i sätet (som jag behöver göra för att vagnen ska bli balanserad), utan jag får sitta med benen som om jag sitter på en köksstol. Jag saknar säkert 15 cm.... Jag märker att jag tenderar att flytta fram på sätet för att få stöd med fötterna när jag inte är på min vakt, vilket inte är så bekvämt för hästen i och med att det blir med tryck på däckeln (även om hon inte protesterar).

Så jag tänkte jag skulle bygga mig en låda att ha i fram i vagnen så att jag kan sitta ordentligt med vagnen balanserad, men jag är lite osäker på bästa sättet att bygga och fästa en sådan. Jag har klurat på att bygga en i marinplyfa och fästa halkskyddstejp på, men jag vill ju inte att den ska skramla i vagnen eller skada lacken mer än nödvändigt? Det måste ju vara fler än jag som har (haft) problemet? Hur gjorde ni? Har ni bilder på era lösningar?
 
Sv: Låda i vagnen för kortbeningar?

Det problemet har jag med i min vagn, har kuskkil men vagnen är inte riktigt dimensionerad för mig så benen når inte fram utan jag måste "stå på tå" om jag vagnen ska få rätt balans och jag sitter inte direkt stadigt i högre tempon. Det är inte avslappnande i längden om man säger så.

Har dock inte kommit så långt med en lösning men följer tråden!

Det var en bra idé att fästa en låda som fotstöd, får klura vidare på det. En avtagbar låda borde vara det bästa.
 
Sv: Låda i vagnen för kortbeningar?

Jag når inte heller ner ordentligt för att kunna ta stöd med fötterna. Så jag klädde helt enkelt den översta stången med en gummislang och tar stöd med fötterna där så fort vi gör annat än bara skrittar. :D

Ena foten uppe:
32925742.jpg


Båda fötterna uppe:
32925778.jpg
 
Sv: Låda i vagnen för kortbeningar?

Smart, för mig är det dock tvärt om, ner till golvet når jag men inte fram, och jag vill ha åtminstone ett ben där fram så man har en chans till stöd om det skulle hända nåt (har gått omkull med vagn samt ramlat av framåt så det känns osäkert att sitta "stol").

Den är byggd för en lång, långbent person! Jag är ändå 172 cm lång :p
 
Sv: Låda i vagnen för kortbeningar?

Jag når inte heller ner ordentligt för att kunna ta stöd med fötterna. Så jag klädde helt enkelt den översta stången med en gummislang och tar stöd med fötterna där så fort vi gör annat än bara skrittar. :D

Smart, men jag når inte någon av de övre stängerna heller som dessutom sitter högt på min vagn, tömmarna hänger bara nån dm över den översta stången när jag kör, så det hade nog blivit en....eh...kreativ körstil om jag försökt! :D
 
Sv: Låda i vagnen för kortbeningar?

Jag har börjat fundera på om jag ska göra något i stil med den här i stället, med någon typ av gummifärg eller annat halkskydd på och med det övre röret lite böjt så att det blir bekvämt för mig att ta stöd med fötterna oberoende av om jag har ett ben rakt fram eller båda benen med bredare avstånd emellan när jag kör lite oländigt eller galopperar. Bottenplattan skruvar jag fast i durkplåten på golvet i vagnen. Då kommer det ju inte skramla eller låta skumt i alla fall. Tror ni det är risk att man fastnar/gör sig illa på en sån? Det kommer vara 15-20cm mellan stången och plattan ungefär. Jag kan ju svetsa fast två horisontella rör på sidostyckena för att inte riskera att fastna med foten under kanske? Då blir det ju 5-7cm mellan rör-rör och golv-rör, och där borde man väl inte kunna fastna ens med stor otur?

00483.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 828
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag har äntligen, efter mycket letande, hittat en vagn med rätt mått till min häst. Den kom i söndags och lyckan var rätt total...
Svar
11
· Visningar
2 146
Senast: schelin_j
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
956
Senast: schelin_j
·
Körning Så, nu har jag äntligen lyckats ladda upp bilderna från när jag provade rockarden. Jag lånade en så kallad skitsele för att...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 147
Senast: Vimsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp