Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

sassiball

Trådstartare
Jag valde att lägga tråden under dressyr eftersom det är meningen att det ska bli en dressyrhäst av den här unga damen, om hon lugnar ner sig.

Jag har en treåring som är väldigt laddad att rida och jag som har ridit in en hel del unghästar har inte haft någon sån här piggelin förut och tycker det är svårt att hantera.

Hon rids ca 40 min 3 ggr i veckan, övriga dagar vilar hon i hagen. Hon har efter 3 mån sommarvila ridits nu i ca 2 månader, och ju mer kondis hon får desto piggare blir hon.

Så fort jag hoppat upp och vi börjar skritta så vill hon genast takta, blir väldigt kort i steget och vill iväg. Jag försöker att inte ta tyglarna utan prata lugnande med henne för att få henne att slappna av och skritta på framåt i stället.

Efter ett par varv (eller om vi rider ut efter 200 m) har hon lugnat ner sig och jag kortar tyglarna för att trava, jag kortar försiktigt och håller bara nätt om henne med benen, hon vill iväg och slänger med huvudet för att dra bettet ur min hand, det går jag inte med på men hon försöker ändå några gånger innan hon accepterar att jag bestämmer när vi börjar trava. Sen är hon likadan i traven, trippig och vill iväg, ligger på i handen, håller jag inte emot så far hon iväg i galopp, håller jag emot så krånglar hon mot handen- bettet för att kunna ta bettet o sticka. Så håller hela ridpasset på, hon kan inte acceptera att gå i lugnt tempo, i så fall protesterar hon mot bettet i stället o sticker ut tungan. De sista fem minutrarna när hon börjar bli trött så slappnar hon av och jobbar och äntligen kommer gångarterna fram.

Hon har lätt för att gå i rätt form, det gör hon nästan hela tiden ändå, fast hon trippar och kivar mot handen, hon är också väldigt lätt att böja och ta några steg sidvärts, när vi gör det börjar hon faktiskt lugna ner sig lite och jobba lugnare istället. Men är det inte lite tidigt att be henne gå sidvärts nu som treåring? Jag tycker att det är de enda gångerna hon går lugnt och accepterar bettet, nästan som om hon mår bra av att få koncentrera sig lite på något.


Jag har kontaktat en tränare som jag vet är duktig, men hon har ännu inte haft tid att hjälpa oss, förhoppningsvis kan hon nästa tisdag.

Utfodringsmässigt får hon bara 2 kg matilda havre, tycker inte det är mycket till en växande unghäst på 171 cm, dessutom har hon gått ner i vikt så mindre kan hon inte få, hon får hö och lucern upptill så mycket jag får i henne.

Tänderna är kollade, drog ut två vargtänder nyligen, har bytat till remontgrimma och även provat olika bett.

Jag vill inte att hon som dressyrhäst ska hålla på och krångla med bettet, jag försöker vara mjuk i handen, men samtidigt är hon så pigg och vill iväg, så det är jättesvårt att göra rätt.

Måste säg att hon var inte alls sån här i våras efter inridningen, då var hon väldigt lugn och sansad, nu är hon som en ny häst!
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Har också en sån häst hemma som syrran mest rider (kallblodstravare, reds in som sjuåring, är idag nio) På den fungerar det inte alls att hålla i handen, utan det enda som gäller är att få den att arbeta ordentligt genom just att flytta ut kroppen på volterna och få den att hitta balansen. Då tar hon själv ner tempot. Ju mer man sitter och håller, desto trippigare blir hon. När hon går med eftergift och i rätt takt och tempo får hon vara ifred, dvs handen är lugn och ger eftergift. :)Hon måste tjäna på att göra rätt, annars ligger hon bara på. Sidförande övningar har hjälpt supermycket. Kanske är det lite tidigt för din häst, men det är ju mkt bättre att den gör något konstruktivt än bara sjavar på och kanske blir okänslig med tiden för att man msåte sitta och bromsa.

Sedan kan jag tycka att visst, 2 kg havre är helt normalt att ge en stor häst, men det är så jäkla individuellt. Vissa mår helt enkelt inte bra av havre, vet inte varför men har bara accepterat att man får ta bort den helt på vissa hästar. Vår häst klarar inte av havre överhuvudtaget, hon kan helt enkelt inte koncentrera sig då, medan de andra äter havre. Om jag vore du skulle jag byta ut havren mot något annat, tex lusern+ olja, eller korn om den fixar det. Eller något havrefritt färdigfoder. Man kan ju prova under en period, det är mkt möjligt att det inte blir någon skillnad, eller så blir det som natt och dag. Skulle göra det ganska snart innan det kanske blir en dålig vana att ligga på även när det inte finns så mkt överskottsenergi i kroppen.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Kan det ha något med ditt val av foder att göra? gick hon på samma även när hon var lugnare? Kanske du ska se dig om och prova annat foder? Tror ju absolut inte att fodret är den enda orsaken till varför hon beter sig som hon gör, men bidra kan det ju göra.

Jag är ju bara en glad amatör men tror knappast att hästen tar skada av att göra skänkelvikningar vid 3 års ålder :) Har hästen lätt för det och tycker det känns okej så varför inte.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Den förra unghästen jag red var sån vid 3-4 år, också sto, och har den personligheten fortfarande, men är nu "vuxen" och det mesta av det där är borta.

Unghästen jag rider nu börjar visa såna tendenser nu mera än tidigare, precis som din. Han har lätt för sej, men jag tycker inte han arbetar i någon form alls när han trippar iväg och taktar, form är ju hur hela hästen arbetar. Ryggen har ju ingen aktivitet i det läget.:cool:


Han gör det dock bara inledningsvis och är oftast lätt att få på andra tankar. Jag har börjat med lite sidvärts ett par steg då coh då, flytta undan för skänkeln, samt lite öppnatänk, och mycket olika vägar och tempoväxlingar. INte långa regelrätta skänkelvikningar men att flytta några steg då och då är ingen fara.

Jag försöker på den här vara noga från start med att lyssna på hjälperna och inte fuska, vilket jag haft en tendens till förr med andra hästar.

Så, det jag gör (och borde gjort mycket mer konsekvent på stoet från början) är att fokusera på takten, att få till takten bort från trippande och taktande. Jag bryr mej liksom inte om taktandet utan rider lugnt och jämnt i takten i lättridningen coh styr på det sättet in hästen i bättre aktivitet.

Det kan vara tålamodsprövande (stoet var det) och därför slarvade jag ofta, när jag borde varit ännu mer konsekvent. (Visste ju det från annan unghäst tidigare men jag är lite korkad ibland:angel:) Det finns inga genvägar, via bett eller annat. Bara hästen trivs på bettet så låt munnen vara så mycket som möjligt. Lugnet där kommer när hon arbetar lugnare.

Stoet kunde jag ibland när hon var sån sjunga för:o lite lågt, (dom hör bra) nån liten taktmässig ramsa med hennes namn i, som jag upprepade. Det fungerade faktiskt väldigt bra.:bow: Hon är än idag en oerhört röstberoende häst, min röst kan göra hela skillnaden hur hon arbetar.

Jag rider cirka 4 dagar/vecka på treåringen men tömkör också två dagar (ett ridpass är mkt kort, inleder med tömkörning som blir stösrta delen, alltså bara 3 ridpass egentligen, om man ska vara noga.) Vissa veckor två vilodagar helt.
JAg tömkör olika, vissa dagar över bommar och så så han får lite att tänka på.

Skrittar i skogen två ridpass just nu efter vilan, senare blir det en dag skritt i skogen och en dag mera vanlig uteritt med lite klättring osv. Alltså inte så mycket arbete på ridbanan egentligen.

Korta pass, han växer nu, så sällan mer än 20 minuter på ridbanan, kanske 30 minuter ute i skogen som kommer att ökas på något.

Det är bra att sysselsätta ivriga hästar, både under passen, men också dagligen, nästan, men det behöver inte vara ridning utan tömkörning är också bra för både kropp och hjärna.

Men prova att sjunga nån taktfast liten ramsa, envist, så tror jag hon kommer att påverkas, samt sätt takten med din kropp, och var lugn i handen.

Kanske har du gjort allt detta men det är så jag jobbar såna hästar. Och de brukar få ordentligt med havre de också, det är bra att du ger den. JAg tycker inte det gör stor skillnad när de väl är vana att äta havre.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Det du beskriver är ett ganska så vanligt unghästbeteende. Det brukar hjälpa att longera dom en liten stund så att de får bort den värsta överskottsenergin.

Två kilo havre kan vara mycket. Det beror helt på vad du har för värden på höt. Har hon svårt att hålla hull och muskler så kan man använda olja och tex Krafft Rehab som brukar ge väldigt bra resultat. Även Hippo Grow (tror jag den heter den som har smbr 135) brukar fungera.

Ibland så räcker inte proteinet till utan man får tillsätta något proteinkoncentrat (Krafft protein, soja eller liknade).

Sen är frågan vad hon gör dom andra dagarna hon inte rids? Är det stora hagar hon går i eller mindre sandhagar? Har hon kompisar att busa med eller går hon själv/tillsammans med "tråkiga" äldre hästar?

Hon kanske behöver "jagas" runt lite i en inhängnad (tex en paddock) de dagar hon inte går?

Men det beteendet hon uppvisar är inte onormalt på något sätt utan snarare ganska så vanligt. Det lättaste är som sagt att lina henne lite innan du sitter upp.

Mvh

Tora
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Håller med Tora.
Se över vad hon gör de dagarna hon vilar.
Lina innan du rider. Utan inspänningar och dyl. Bara så hon får rasa av sig.

Vad har du för bett? Eftersom hon verkar ha svårt att acceptera bettet kanske du ska prova ett annat. Syntet? Rakt? Två/tredelat? Fasta eller rörliga ringar? Prova dig fram. Jag förstår att du vill att hon ska kunna gå på ett bett som är godkänt för tävling, men man kan under en period rida på något annat som hon trivs med.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Jag skulle absolut lina denna häst innan ridning, så den värsta energin får komma ut. Men lina inspänd, oinspända hästar far oftast omkring i total obalans och kan utav obalansen bli ännu "vildare".
Det låter som att denna häst behöver driva mer fram till handen och det är ju himla svårt att komma till drivning på en het häst, men just sidvärtsrörelser som ngn redan skrivit är bra då.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

KL
Låter som det är en kombination av överskottsenergi och lydnad tycker jag.
Jag hade longerat den utan inspänning först, låtit den springa tills den självmant slappnar av och tar ner tempot.
Sen hade jag tränat mycket igångsättn och avbrott på linan, den ska lyssna.
Sen hade jag spänt in lite och kollat så den bjuder in i handen och accepterar bettet.

Ingen idé att rida dit problem, lös dem på marken först och sitt sen upp, då har man oftast lydnaden "automatiskt".

Lycka till!
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Jag håller med flera av föregående talare, det är inget jätteovanligt unghästbeteende! :) Reagerade däremot på havremängden! Jag har en 6-åring hemma som aldrig riktigt klarat havren bra.. Han äter 0,5 kg om dagen och är hur pigg och framåt som helst! Får han mer kryper han ur skinnet... Har du provat minska på havren och se vad som händer?
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

:)

kl

Tack för alla bra svar! Hinner inte svara så genomgående nu, men har fått många tips och känner mig plötsligt på bättre humör. Gillar verkligen den här hästen och har väntat på henne sen föl, så jag vill verkligen att allt ska bli bra.

Ska prova att sjunga lite nästa gång hehe

Jag kanske ska testa något annat foder, hon har gått på havre tidigare också och har tvärtom varit ganska fet ett halvår tillbaka, men nu börjar hon bli lite mer slimmad och jag vill inte tappa överlinje eller hennes snygga hingstnacke.

Hon får ca 1 kg lucern och vill inte ha mer tyvärr.

Tar gärna emot fler svar.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Hon har lätt för att gå i rätt form, det gör hon nästan hela tiden ändå, fast hon trippar och kivar mot handen,

Funderar lite på hur du då egentligen menar att hästen går i rätt form :confused:

I övrigt är det ju bra tips du fått. Tömkörning och promenader (vid hand i träns) är också nyttigt.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Ja, det var slarvigt skrivit av mig, borde förklarat bättre.

Eftersom hon trippar och taktar går hon såklart inte i rätt form i ordens rätta betydelse, jag menar bara att hon trampar på bra bakifrån, men kunde såklart slappna av och länga steget lite mer, hon tuggar/tjafsar mycket på bettet men går ändå i en framåt - neråt form och man känner hela tiden hur ryggen är på väg upp - bara hon slappnar av lite till.

Alltså inte med huvudet upp, sänkt rygg och bakbenen mil efter sig.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Det du beskriver nu låter för mig som att hästen är bakom hjälperna?
Vet inte om det är så mycket bättre, möjligen att man lättare blir "lurad" till att tro att det är mer rätt.
De flesta problem med unghästar beror för det första på att de inte förstår helt vad man menar. Nästa steg är att de förstår men har förstått hur de ska slippa. Det gäller att vara smartare och kvickare.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

jag tycker 2 kg havre är enormt mkt.. varför ger du havre öht när hon är så het? det finns ju så mkt bättre foder för hästar som är lagda åt det hållet. min 178 cm häst i full träning får endast 1 kg havrefri müsli utöver hö och lusern. jag tror du skulle lösa en hel del om du baserade foderstaten på grovfoder istället. skippa havre och ge lusern istället. gillar hon inte pellets så testa hack. finns även ett flertal havrefria muslifoder.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Jag ska testa något annat än havre.

Själv har jag aldrig haft någon häst som inte tålt havre, och jag har aldrig haft något vuxet halvblod (över 2 år) som fått ynka 2 kg, utan de flesta har legat på 3-6 kg beroende på hur mycket de ridits. Men alla är ju såklart olika :)

Hon gick på samma foderstat i våras och då var hon hur cool som helst så det är kanske inte hela sanningen.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

oavsett så är det bättre för hästar att äta så lite kraftfoder som möjligt. så jag tycker man ska sträva efter det i den mån det går. har man en pigg häst finns ju ingen anledning att proppa i den jetbränsle.:D

att hon är piggare nu kan ju bero på flera saker i kombination. tex att hon är i bättre form. men det är ju svårt att göra något åt, fodret är det enklaste att ändra. inte säkert det hjälper men då kan du iaf utesluta det.:)
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Jag ska testa något annat än havre.

Själv har jag aldrig haft någon häst som inte tålt havre, och jag har aldrig haft något vuxet halvblod (över 2 år) som fått ynka 2 kg, utan de flesta har legat på 3-6 kg beroende på hur mycket de ridits. Men alla är ju såklart olika :)

Hon gick på samma foderstat i våras och då var hon hur cool som helst så det är kanske inte hela sanningen.

Samma här (fast fulllblod) jag tror inte alls det är lösningen att ta bort havren, men blir inte förvånad över dessa svar du får, det var väntat:grin:

Det går alldeles utmärkt att få unghästar lugna och lydiga även med mycket havre i foderstaten.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

*delvis kl*

Jag har haft en halvblodsmärr med mycket nerv och mycket tryck. Hade jag gett henne 2 kg havre (3-6kg havre vill jag inte ens tänka på) hade jag nog inte levt idag... så tokig blev hon. Så det finns faktiskt hästar som inte tål havre och som inte går att få lugna och lydiga på så pass mycket havre... Finns en vetenskaplig undersökning om det här med havre, att vissa hästar helt enkelt inte tål det (blir stolliga), ska kolla om jag kan leta fram den.

Att säga typ "jag visste att de svaren skulle komma" tycker jag är att vara dryg. Enligt väldigt många undersökningar och genom studier i hur hästen har levt under hela dens existens så är det grovfodret som är det viktigaste. Att fodra en väldigt pigg häst med mycket havre är ju som att be om problem? Det finns ju så många andra fodersorter att välja på?

Men jag säger som många andra, longera den en liten stund innan ridning för att den ska få springa av sig det värsta? När hästarna är så pass unga vill man ju att ridningen ska flyta på bra för att slippa tjafs med mun osv i framtiden.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Det är möjligt att det låter drygt, men om min erfarenhet är att de allra flesta fungerar på mycket havre (- även om det finns undantag självklart som inte tål det, vilket jag har full respekt för- ) så skriver jag det. Min åsikt är att mer naturlig mat som havre är bättre för hästar än alla dessa färdigblandningar, som man också kan ge om man behöver, men det finns alldeles för stor rädsla för havre överlag.

Min kommentar ang vad som var väntat är väl inte så konstigt, du ser ju själv alla reaktioner på 2 kg havre:angel:

Havre är bra hästmat. Jag vet att det inte är populärt överallt idag men jag bryr mej inte så mycket om vad som är mode för dagen, om det har varit så att hästar mått mycket bra på havre under alla år så räcker det för mej.

Havre har under alla tider varit ett grundkraftfoder för hästar, det här med blandningar som görs i fabrik är rätt nytt förhållandevis i tamhästens historia så jag tar det med en nypa salt. Naturligtvis ska hästar ha grovfoder, som grundfoder, det är väl en självklarhet.

Och därmed har jag sagt vad jag anser och övriga foderdiskussioner kanske kan ske på det forumet.....för dem som är engagerade.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 308
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 971
Senast: mily
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 366
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp