Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Hm, jag har inte bestämt om jag ska prova att longera henne lite innan jag rider, det gjorde jag ju alltid i våras, och då var hon ju lugn att rida (trots samma havremängd) Jag gör nog det i alla fall 5 min.

Fast sista gångerna jag longerat henne så satte hon iväg i full galopp med en gång, så jag tycker jag har svårt att få henne att lyda där, men det gör kanske inget? Bättre hon busar av sig lite i linan och sen lyder vid ridningen? Jag har aldrig haft henne inspänd vid longering, vet inte riktigt om man ska göra det och i så fall hur?

Men jag har redan dragit ner på kraftfodret ordentligt och dessutom är två vargtänder nyligen bortdragna på henne.

Måste bara säg att hon är alltid pigg/laddad när man rider, löshoppar, longerar, men vid all hagvistelse (tsm med andra unghästar) och all hantering påminner hon mer om tjuren Ferdinand :angel:

Det är knappt någon av mina vänner tror mig när jag säger hon är pigg att rida - sist sa hovslagaren till mig, ja här har du en riktigt trevlig tanthäst som du kan göra vad du vill med. Eh - jo visst :rofl:
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Men inte såna 8 m volter jag menar 8 volter över ridbanan, alltså kanske en volt på 30-40 m (har tillgång till stort ridhus) och att jag byter varv varje gång så att man inte harvar runt i samma varv hela tiden. Förstår du hur jag menar? Jag skulle inte hålla på att rida på så små volter med en unghäst, lite vett har jag. :)

Ok, så du förespråkar inte att jag longerar henne först? Hon kommer definitivt inte att gå i någon sövande trav när jag longerar det är ett som är säkert, det är därför jag inte har velat göra det, vill inte uppmuntra henne att springa så mycket egentligen, utan att ta det lugnt i stället.

Har du några tankar om fodret? Jag har dragit ner till bara 1 kg nu, men mest för att testa, tycker själv det verkar lite.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Hej, jag skulle nog se över foderstaten, men sen skulle jag välja att tömköra fröken piggelin innan. Du kan visst låta henne göra sidvärtsrörelser fast hon är så ung, ställ bara kraven därefter och visa hänsyn till hennes ålder, (alltså växtperioder osv. vilket du naturligtvis gör).
Jobba henne just så hon får något att tänka på, och sitt inte upp på henne förrän hon har lugnat sig. På så sätt blir ridningen alltid ett lugnt moment, och hon lär sig inga dumheter. Med tiden så behövs ingen tömkörning lägre.:)
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Min 3-åring har också mycket energi och taktar gärna vid uteritter.
Det jag kan rekommendera är att longera 10 minuter innan och skippa havren.
Jag ger Kosmos (som också är en stor häst på 172cm) hö och 2 kg Krafft Grov 125 vilket ju är ett färdigfoder. Havren väntar jag ett tag med då jag tycker att den tillför onödig energi till en redan pigg häst.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Men inte såna 8 m volter jag menar 8 volter över ridbanan, alltså kanske en volt på 30-40 m (har tillgång till stort ridhus) och att jag byter varv varje gång så att man inte harvar runt i samma varv hela tiden. Förstår du hur jag menar? Jag skulle inte hålla på att rida på så små volter med en unghäst, lite vett har jag. :)

Ok, så du förespråkar inte att jag longerar henne först? Hon kommer definitivt inte att gå i någon sövande trav när jag longerar det är ett som är säkert, det är därför jag inte har velat göra det, vill inte uppmuntra henne att springa så mycket egentligen, utan att ta det lugnt i stället.

Har du några tankar om fodret? Jag har dragit ner till bara 1 kg nu, men mest för att testa, tycker själv det verkar lite.

Ja, om det är såna 8 volter du menar så är de nog mer lämpliga:D

Jag är osäker på longeringen, det vill ju till att den lugnar henne och inte tvärtom, men jag skulle definitivt pröva!

Vad gäller maten så vet jag inte om jag vågar yttra mig här *skratt* Men jag är absolut av den typen som ger lite kraftfoder! Min 3-åring som inte är av samma vilda mått som din får ca. 1kg havre nu. Men tävlinghäst som går svårklass får när hon är i fullkondition ca. 2kg helhavre... Jag tror helt klart att många fodrar till sig problem och hästar som är svår att klara av! En 3-åring som rids 3 dagar i veckan och får ett bra grovfoder kanske rent krasst inte behöver någon havre egentligen. Hästarna mår ju inte bättre av att gå omkring med massa överskottsenergi!
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Springer den som en tok i longering, låt den springa.

Det brukar tyvärr inte alls ha någon bra effekt på sånna hästar. Funkar bara om det är ren överskottsenergi. Sånna hästar som TS verkar vara varvar bara upp och kan inte komma ner på jorden igen = ännu mer energi att "slåss emot".

Man brukar säga att sånna hästar springer ihjäls ig, de känner inte ens att de är trötta...
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Fast frågan är om det är hästens mentalitet eller överskottsenergi/överutfodring som gör att hästen är som den är?
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Och då kan jag säga att den 3-åring jag rider äter ännu mer mer havre och är en filbunke och ja, höet är bra dessutom.......


Hästar är av olika typer helt enkelt. Ts behöver råd om en typ av häst och halva buke har redan ställt "diagnos" utan att ens ha sett hästen:rofl:
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Ja du har kanske rätt i att jag har hittat en lösning men det hade ju varit kul att kunna rida ett dressyrpass ibland utan tjafs.

Vad heter bettet som du har på bilden?

Bettet på bilden (som nu är borttagen???) är ett 3-delat Sprenger bett med en gummikula i mitten. Det är ovanligt tjockt och enligt alla nya "fynd" så borde det vara för tjockt och klumpigt för hästar med liten mun men icke sa nicke...jag har haft det på hästar med jätteliten mun och de stortrivs lika bra som de med normalstor mun. Givetvis har det varit olika såna bett med olika längd beroende på hästens bettstorlek.

Jag har precis nu varit inne o programtränat min 6-åring på detta bettet och han gick kanon med det!
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Det är liksom inte tillåtet att lägga bilder med copyright på sin egen Pixbox heller...
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Och då kan jag säga att den 3-åring jag rider äter ännu mer mer havre och är en filbunke och ja, höet är bra dessutom.......


Hästar är av olika typer helt enkelt. Ts behöver råd om en typ av häst och halva buke har redan ställt "diagnos" utan att ens ha sett hästen:rofl:

Det stämmer att vi bara kan gå på den beskrivning ts har gett och följaktligen gör vi ju det... :)
Om situationen är som hon beskriver den (vilket låter exakt som min egna 3-åring) skulle jag absolut prova att ta bort eller minska på havren. Det skulle jag göra med en äldre häst också som hade så pass mycket energi att jag upplevde det som ett problem.
Om man däremot har en häst som är lugn som en filbunke behöver man ju inte överväga det alternativet.
Så länge inte hästen far illa får man prova sig fram helt enkelt och se vad som fungerar/inte fungerar! Havren är säkert inte den enda "boven i dramat", men en minskning av givan kan kanske ta udden av trippandet.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Det stämmer att vi bara kan gå på den beskrivning ts har gett och följaktligen gör vi ju det... :)
Om situationen är som hon beskriver den (vilket låter exakt som min egna 3-åring) skulle jag absolut prova att ta bort eller minska på havren. Det skulle jag göra med en äldre häst också som hade så pass mycket energi att jag upplevde det som ett problem.
Om man däremot har en häst som är lugn som en filbunke behöver man ju inte överväga det alternativet.
Så länge inte hästen far illa får man prova sig fram helt enkelt och se vad som fungerar/inte fungerar! Havren är säkert inte den enda "boven i dramat", men en minskning av givan kan kanske ta udden av trippandet.

Jag tog bara "filbunken" som exempel på att hästar är olika trots havre, den förra unghästen som nu är 7 var av samma typ (som det låter) som ts häst och din. Även hon åt samma mängd havre. Därutöver har jag erf av flera olika unghästar av olika sort så det var mer det jag var ute efter att hästar är precis som folk olika och havren behöver faktiskt inte ha ett dugg med saken att göra. Det finns hästar som är så laddade även utan ett dugg havre. Det är en personlighetsfråga många gånger.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Det brukar tyvärr inte alls ha någon bra effekt på sånna hästar. Funkar bara om det är ren överskottsenergi. Sånna hästar som TS verkar vara varvar bara upp och kan inte komma ner på jorden igen = ännu mer energi att "slåss emot".

Man brukar säga att sånna hästar springer ihjäls ig, de känner inte ens att de är trötta...

Men TS hade ju longerat i våras och då var hon lugn i ridningen. Jag håller med break_a_leg. Låt den springa på lina, då har den gjort sig av med det värsta och har möjlighet att koncentrera sig när den rids.

Jag tycker att det är bättre att de springer när de inte har ryttare på ryggen för att sen göra ett bra jobb med ryttare. Då kanske man bara behöver srida 20 minuter och är klar sen.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

kl

Jätteroligt att så många bryr sig! Jag kommer precis hem från en ridtur på henne och ärligt talat - det gick inte så himla bra. Jag trodde faktiskt att hon skulle vara lugnare idag eftersom jag såg att hon var brunstig (ny häst i stallet då blir hon brunstig direkt även om den nya är ett föl - hon är lite konstig min häst :p)

Hon stod i princip bara med svansen rätt ut o blinkade o kissade så jag tänkte att "idag är hon nog lite lugnare". Jag valde trots allt att inte longera först, jag tycker det känns fel mot hästen, iom att hon longerades en hel del vid inridning och det bär mig emot att hon ska rusa runt på så liten volt, jag vill ju gärna att hon ska hålla några år som ridhäst.

Men det var kanske fel beslut, eftersom det inte gick så bra. Jag försökte att prata/nynna lite lugnande med henne men hon hörde inte på det örat. Däremot var hon nog lite lugnare med bettet - hade ett tredelat eggbett med fasta ringar.

Jag funderar på om det är så att hästen är för känslig för mig? Jag är en för dålig ryttare för henne kanske? Det känns som när man rider en galopphäst som kommer direkt från banan - det går inte att hålla om henne för då vet hon inte vart hon ska ta vägen. Jag försöker att göra så omärkbara försiktiga galoppfattningar som möjligt - ändå bara far hon iväg som en skottspole. Och när jag i trav försöker ha skänklarna intill henne så inbillar hon sig att det är galoppfattningar och far iväg då med. Antagligen därför hon är så otroligt lätt att flytta för skänkeln - hon står helt enkelt inte ut med det trycket.

Suck. Jag avslutade med att rida ut (ville först inte det eftersom det var mörkt) och då gick hon jättefint i trav och galopp, men taktade när jag ville skritta av.

Hon är liksom världens bästa häst annars, lugn i stall o hage, snäll att lasta, underbar att pyssla om.

Men det är inget kul när man blir besviken efter varje ridtur - fast man sitter upp med inställningen att man ska göra sitt allra bästa som ryttare.

Jag får sova på saken hur jag ska göra, havregivan är nedsatt och kommer så förbli ett tag, kanske tar bort den helt. Jag vill låta tränaren rida henne på tisdag och så får hon ge mig råd efter det- hoppas bara hon har tid.

Funderar på om hon behöver ställas av, men samtidigt känns det lite tidigt att göra det redan nu, bättre att vänta till dec.

Eller så är det uteridning som gäller hädanefter, kanske lika bra det. Fast lite obehagligt nu när det är mörkt om kvällarna.

Eller så är det så att jag har för höga krav på henne, hon är ju faktiskt bara tre år. Jag kanske måste acceptera att hon är såhär att rida och försöka att inte bry mig utan vara glad att jag har en häst som är pigg o framåt!:laugh: och lätt för att flytta undan skänkeln.

Herregud så långt inlägg - ni märker kanske att jag känner mig något förvirrad:angel:
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Förstår inte alls ditt resonemang.:confused:
Hästen var trevlig att rida när du longerade. Nu vill du inte längre göra det för att den kan slitas??
Det är alltså bättre att den blir dåligt riden och du får problem som du sen kanske måste brottas med i månader framöver?

Jag har ridit in mängder av hästar. De första hästarna är nu cirka 18 år gamla och lever och har hälsan :D , jag longerar alltid tills jag märker att hästen är 100% lugn och lydig. Det brukar bli longering i 20 minuter i cirka 3 veckor tills hästen är inriden, sen 5-10 minuter i ytterligare 3 veckor ca och sen bara vid behov. Jag rider mina treåringar i ca 20 minuter 3-4 dagar i veckan, varierat underlag.

Longering, rätt utförd naturligtvis, sliter mindre än ridning som går fel.

Under mina år har jag bara varit med om en häst som inte kunde longeras. Men då hade hon blivit felaktigt riden och bara sprang i hundra knyck så fort man tog i linan.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Ja men det behöver du inte se så ledsen ut för !

Hon är ju inriden för ganska länge sedan så jag tycker att jag är förbi den biten, men jag kan givetvis ha fel. Jag tycker annars precis som du att longering vid inridning är jättebra - har också utövat detta på många hästar innan man sitter upp.
 
Sv: Laddad unghäst- hur rida den? (långt)

Är det bättre såhär?:D
;)

Glöm inte att unga hästar kommer in i olika faser, det är upp till ryttaren att försöka läsa av vilken fas de är inne i och göra det som behövs.
Man brukar ju märka när den behöver vila, likväl får man fundera ut om springandet är protester och olydnader eller rätt och slätt överskottsenergi.

När något blivit galet - backa tillbaka! När förtroendet finns där brukar man kunna tuta på som innan.:bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 308
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 971
Senast: mily
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 366
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp