Lädervård, utbruten från "Köp och sälj - gnälltråd II"

QueenLilith

Trådstartare
Om man använder fel "lädervårdsprodukter" så finns det risk att läder/skinn töjer sig. Då kan det bli sådana här veck i sitsen (tex).
vilka produkter gör så? Jag är extrem nojjig med min sadel och använder equipe läder olja vid behov. Men det känns som en djungel att leta på rätt.... På mina andra produkter används Effax läder balsam (när jag upplever dom som torra). Har en sadeltvål från stuben till rengöring
 
vilka produkter gör så? Jag är extrem nojjig med min sadel och använder equipe läder olja vid behov. Men det känns som en djungel att leta på rätt.... På mina andra produkter används Effax läder balsam (när jag upplever dom som torra). Har en sadeltvål från stuben till rengöring

Framförallt olja. Olja gör lädret mjukt genom att fylla porerna och bryta ner (tappat ordet men det som liksom håller ihop allting). Detta gör lädret töjbart och känsligt för vatten.

Det bästa för läder är annars produkter med lanolin och/eller nötsfotsolja. Ofta kommer dessa i läderbalsamform i kombination med bivax (vilket ger en blank och vattenavvisande yta).
 
vilka produkter gör så? Jag är extrem nojjig med min sadel och använder equipe läder olja vid behov. Men det känns som en djungel att leta på rätt.... På mina andra produkter används Effax läder balsam (när jag upplever dom som torra). Har en sadeltvål från stuben till rengöring
Aldrig olja på läder är en bra regel.
 
vilka produkter gör så? Jag är extrem nojjig med min sadel och använder equipe läder olja vid behov. Men det känns som en djungel att leta på rätt.... På mina andra produkter används Effax läder balsam (när jag upplever dom som torra). Har en sadeltvål från stuben till rengöring
Vad är det för sadel?
Brukar vara bra att hålla sig till tillverkarens egna och enligt instruktion. Sadlar behöver inte oljas ofta. Några gånger per år max.
 
Vad är det för sadel?
Brukar vara bra att hålla sig till tillverkarens egna och enligt instruktion. Sadlar behöver inte oljas ofta. Några gånger per år max.
Det är en prestige. Köpte den Oljan från Equipe då jag har hört bra om den, den har gnisslat lite- så oljade med svamp. Jag oljar dock sparsamt.
 
Aldrig är väl att ta i?
Inte för ofta men vid behov är det ju bara bra med (bra) olja.
Jag har lärt mig av tillverkare av läderprodukter att olja aldrig ska användas. Jag håller mig till det och har aldrig haft problem med skinn eller läder som töjer sig eller på annat sätt blir fult. Det och att produkter du använder på läder ska du kunna äta, dvs. det ska inte vara giftigt tycker jag är bra regler att förhålla sig till. Andra gör precis som de vill.
 
Jag har lärt mig av tillverkare av läderprodukter att olja aldrig ska användas. Jag håller mig till det och har aldrig haft problem med skinn eller läder som töjer sig eller på annat sätt blir fult. Det och att produkter du använder på läder ska du kunna äta, dvs. det ska inte vara giftigt tycker jag är bra regler att förhålla sig till. Andra gör precis som de vill.
Förstår vad du menar. Men säljer tillverkarna då produkter som förstör deres egna sadlar? Verkar ju skit konstigt. Säger inte att det inte kan vara så. Men bara verkar väldigt märkligt. Att man inte skall dränka produkter Förstår jag väl. Men jag märket ju att visst läder blir torrt när det inte får olja.
 
Förstår vad du menar. Men säljer tillverkarna då produkter som förstör deres egna sadlar? Verkar ju skit konstigt. Säger inte att det inte kan vara så. Men bara verkar väldigt märkligt. Att man inte skall dränka produkter Förstår jag väl. Men jag märket ju att visst läder blir torrt när det inte får olja.
Vilket läder då? Jag har aldrig stött på sånt läder i hela mitt liv.
 
Vilket läder då? Jag har aldrig stött på sånt läder i hela mitt liv.
remmarna på mitt OS träns tex. Det köpte jag från nytt men tyckte det blev väldigt torrt efter jag smörjt med läderbalsam bara. På vissa av remmarna. Inte näsbandet, men den under hakan 🤷‍♀️

Jag kan inte säga bu eller bä, för jag har inte tillräckligt koll. Jag kör med läderbalsam från Effax (den jag har läst mig fram till skall vara bra) och då som skrivit ovan läderolja från Equipe.
 
Förstår vad du menar. Men säljer tillverkarna då produkter som förstör deres egna sadlar? Verkar ju skit konstigt. Säger inte att det inte kan vara så. Men bara verkar väldigt märkligt. Att man inte skall dränka produkter Förstår jag väl. Men jag märket ju att visst läder blir torrt när det inte får olja.
Nej klart de inte säljer saker som förstör sadlarna. Sen tycker jag inte att läder blir torrt så som du beskriver, iaf inte särskilt ofta.
 
Nej klart de inte säljer saker som förstör sadlarna. Sen tycker jag inte att läder blir torrt så som du beskriver, iaf inte särskilt ofta.
gissar på jag kanske inte mättat lädret nog från början? för det började få såna"fula rynkor" och kändes torrt. Men bara på vissa av remmarna? Väldigt skumt, så har kört på med mer olja för att komma åt det. Det tränset används aldrig i regn tex.
 
gissar på jag kanske inte mättat lädret nog från början? för det började få såna"fula rynkor" och kändes torrt. Men bara på vissa av remmarna? Väldigt skumt, så har kört på med mer olja för att komma åt det. Det tränset används aldrig i regn tex.
Jag har bara varit med om att det blivit sådär torrt och rynkigt på läder av dålig kvalitet. Typ vissa tyglar från hööks. Då spelar det ju ingen roll vad man gör..

Men just vissa tränadelar oljar jag relativt ofta, men det är mest för att jag brukar spola av tränset med vattenslangen🤪
 
Jag har bara varit med om att det blivit sådär torrt och rynkigt på läder av dålig kvalitet. Typ vissa tyglar från hööks. Då spelar det ju ingen roll vad man gör..

Men just vissa tränadelar oljar jag relativt ofta, men det är mest för att jag brukar spola av tränset med vattenslangen🤪
Jag hoppas ju att det är bättre kvalité än så på ett svindyrt OS träns 🙈 :rofl: kanske dom har snålat på "lösdelarna"
 
Jag har alltid använt glycerintvål till sadlar och träns och aldrig haft det problemet. Fungerar bra även på billigare träns.
 
vilka produkter gör så? Jag är extrem nojjig med min sadel och använder equipe läder olja vid behov. Men det känns som en djungel att leta på rätt.... På mina andra produkter används Effax läder balsam (när jag upplever dom som torra). Har en sadeltvål från stuben till rengöring
Undvik glycerintvål till kalvskinn, det är inte bra, använd istället lädersåpa från tex Tib horse. Ang olja så använder jag bara ren neatsfoot oil till träns tex, undviker alla Paraffin oljor då jag upplever att även om grejerna blir mjuka så förlorar dom sin blanka yta och blir matta och tråkiga. Har ett dyrt Farmlandkandar (köpt på rea för säkert 12 år sedan) som jag oljade in med Neatsfoot oil när det var nytt och idag behöver jag i princip aldrig smörja det utan tvättar bara av det lätt med lädersåpa om det har blivit skitigt, är som nytt fortfarande förutom att det är super mjukt.
 
Förstår vad du menar. Men säljer tillverkarna då produkter som förstör deres egna sadlar? Verkar ju skit konstigt. Säger inte att det inte kan vara så. Men bara verkar väldigt märkligt. Att man inte skall dränka produkter Förstår jag väl. Men jag märket ju att visst läder blir torrt när det inte får olja.
Det vore ju inte första gången isåfall. Det är först om en tillverkare menar att deras garanti inte gäller om jag skulle använda annat än deras egna jag hade kunnat tänka mig att använda olja.

Jag använder Stübbens produkter. Hamanol läderfett och glycerintvål. Sedan jag enbart började använda det har jag aldrig haft problem med någon typ av läder. Inte ens hjortläder vilket är väldigt känsligt. Jag har märkligt nog fått skit för hur jag gör av vissa användare tidigare, som om jag tvingade folk att göra som jag men jag gör såhär, rengör med glycerintvål och låter det torka ett dygn. Sedan smörjer jag in med hamanol. Låter det gå ett dygn och putsar sedan upp.
 
Undvik glycerintvål till kalvskinn, det är inte bra, använd istället lädersåpa från tex Tib horse. Ang olja så använder jag bara ren neatsfoot oil till träns tex, undviker alla Paraffin oljor då jag upplever att även om grejerna blir mjuka så förlorar dom sin blanka yta och blir matta och tråkiga. Har ett dyrt Farmlandkandar (köpt på rea för säkert 12 år sedan) som jag oljade in med Neatsfoot oil när det var nytt och idag behöver jag i princip aldrig smörja det utan tvättar bara av det lätt med lädersåpa om det har blivit skitigt, är som nytt fortfarande förutom att det är super mjukt.
beställd Tib tvålen nu och neatsfoot oil 🙂

Skall man undvika glyceringtvålen eller kan jag använde den på mina andra produkter?
Gissar på det bara är min sadel som är kalvskinn?
 

Liknande trådar

Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
214 869
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 324
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp