Bukefalos 28 år!

Lägenhetsmardröm - skräckhistorier undanbedes

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vidrigt! :wtf:
Har inget att tillägga mer än att hoppas att det löser sig för er. Snabbt!
Så där kan man ju inte ha det. :crazy:
 
Tack @Vallmo ! Nej, det är fruktansvärt faktiskt. Jag fixar inte att bo i min egen lägenhet och när jag är där så står jag inte ut med att äta för att jag är så jävla äcklad bara. Hela hösten har jag längtat efter att få bo i min fina lägenhet och nu när jag är tillbaka är det ett jävla helvete bara.

Förhoppningsvis tar de tag i det här snarast.
 
Tack @Vallmo ! Nej, det är fruktansvärt faktiskt. Jag fixar inte att bo i min egen lägenhet och när jag är där så står jag inte ut med att äta för att jag är så jävla äcklad bara. Hela hösten har jag längtat efter att få bo i min fina lägenhet och nu när jag är tillbaka är det ett jävla helvete bara.

Förhoppningsvis tar de tag i det här snarast.
Jag förstår att det är hemskt. :eek:
Har kollat på ett tv-program som heter "maniska samlare" några gånger.
Där är deras bostäder ofta så skitäckliga, förutom att det är massor med grejer överallt. Så jag kan tänka mig vad som försiggår under dig.....
Jag hade fått panik. :nailbiting:
 
Jag har en släkting som råkade ut för samma sak; en granne skötte inte sin bostad och det luktade in till henne. Grannen fick flytta, för det räknades som en sanitär olägenhet. Minns inte exakt hur det gick till, men jag vet att socialtjänsten också blev inkopplad. Hon fick i alla fall hjälp av sitt försäkringsbolag med ozonbehandling av bohaget. (Jag minns att hon var extra glad åt att det t o m räddade hennes hemvävda mattor.)

Hittade det här på nätet:
http://www.fastighetsagarna.se/stoc...-gor-styrelsen-om-det-ar-skitigt-i-lagenheten
 
Låter som att soc behöver kopplas in också?

Beklagar verkligen din situation, vet precis hur det är att behöva fly sitt hem och kasta sina möbler pga lukt från grannen...
 
Jag hade då inte haft några skrupler för att ringa polisen (typ "jag har gått förbi där och det luktar så illa att jag erfarar att det hänt nått hemskt / nått väldigt konstigt försigår"). Ingen direkt fix, men en spark i arslet på kugghjulen som står still kanske... Definitivt skulle jag ta väldigt seriösa snack med vicevärden och föreningens styrelse, och kräva att de löste problemet omgående.
 
Glömde tillägga att jag förstår verkligen att det inte är lätt, och man känner sig garanterat rätt uppgiven när man väl är inne i det så att säga (lättare för mig att sitta anonym och ge råd). Men gör allt du kan tänka dig påskyndar processen. Varför inte ringa polisen, soc, snacka med förening, tja allt du kan komma på, samtidigt? Samt ställ upp detta seriöst med försäkringsbolaget och framför allt ställ krav på de du pratar med. Det garanterar inte en lösning men det kan få saker att rulla på lite snabbare som sagt om saker händer på lite olika håll. För det är ju 100% oacceptabelt det som händer, och du ska inte behöva acceptera nått av det!

Personligen hade jag nog, om inget hände så att det löste sig ändå, även kontaktat någon slags gratis juridisk rådgivning och frågat dem om vilka alternativ/åtgärder som eventuellt kan finnas att ta till (googla "juridisk rådgivning gratis" tex)!
 
Det är därför det juridiskt kallas bostadsrätt i stället för hyresrätt, men är de facto samma sak fast du i din bostadsrätt får göra mindre ombygnationer utan att fråga fastighetsägaren.

Nej det är inte ens nästan samma sak. Till att börja med regleras det av olika lagstiftningar.

Till TS, usch och fy vilken situation! Har nog inga bra råd som du inte redan fått. Hoppas Miljö och hälsa kan hjälpa dig!
 
Alltså. Jag hade blivit arg, ledsen, förtvivlad och en massa andra saker.
Och jag är sådan att jag nog ringt runt överallt. Miljö och hälsa, socialkontoret, polisen

För det första är det mänsklig misär. Ingen människa förtjänar att bo så. Och ingen människa gör det om man är frisk och kapabel. Med största sannolikhet ligger det sjukdom eller/och demens bakom. Dvs de kan inte hjälpa det. Kunde de det skulle läget varit annorlunda.
De där människorna behöver hjälp. Jag hade gärna sett till att jag som enskild medmänniska gjort vad jag kunde för att hjälpa
 
Vi hade en liknande situation i vår bostadsrättsförening, dock hade personen i fråga förstahandskontrakt.
Det tog tid för oss, med polisbesök, soc-besök, domstol, överklaganden och till slut vräkningsbeslut. Det gick relativt snabbt ändå, om man ser till hur lång tid en del domstolsärenden kan ta, ungefär 6 månader.
 
Annan reflektion: den som äger bostadsrätten riskerar att bli av med den, det kan bli kännbart. En vettig styrelse agerar omgående, det handlar ju om föreningens tillgångar (fastigheten) som förstörs och det kan bli stora kostnader för sanering - inte bara i lägenheten utan hos grannar.
 
Nu har du redan fått de svaren, men till miljö och hälsoskyddskontoret bör man nog anmäla? Eventuellt även soc då, men de borde miljö och hälsa kunna koppla in?

Kan inte annat göra än att önska dig lycka till och hoppas det går fort.
 
1. Vad i hela helvete tar jag mig till om föreningen är asslapp och bara ber ägaren städa upp och sen ingenting mer? Jag är väldigt rädd att det här kommer att dra ut otroligt på tiden.
Brukar styrelsen vara seg, eller varför är du rädd för att detta kommer att dra ut på tiden? Jag hade omedelbart ringt och frågat styrelsen vad planen är för detta, då jag är helt säker på att servicekillarna redan har pratat med styrelsen.

Sen undrar jag varför du inte redan anmält till föreningen att det är en konstig lukt i din bostad??

2. Kan jag kräva grannen på ersättning för möblerna? Mitt försäkringsbolag ersätter ingenting.
Det går ju alltid att försöka. Ring till ägaren av bostadsrätten och säg som det är, att lukten spridit sig in till dig och att den nu är outhärdlig och att du vill ha ersättning för förstörda textilier och möbler.

3. Ska jag verkligen betala avgift nu för en lägenhet som i princip är obeboelig?
Ja, du kan aldrig deponera din avgift till länsstyrelsen, då den inte är en hyra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp