Bukefalos 28 år!

Lägenhetsmardröm - skräckhistorier undanbedes

Status
Stängd för vidare inlägg.
DET skulle jag ta reda på väldigt noggrant om det är okej juridiskt, innan jag gjorde något. Jag vet att hyresgäster under vissa förhållanden kan deponera hyra hos länsstyrelsen. Men vad som gäller för BR vet jag inte.

Observera att jag inte skrivit att jag skulle hållt pengarna, utan meddelat att jag inte har för avsikt att betala för tid som lägenheten varit obeboelig. Det är trots allt deras valda förvaltning som misskött sitt uppdrag.
 
Observera att jag inte skrivit att jag skulle hållt pengarna, utan meddelat att jag inte har för avsikt att betala för tid som lägenheten varit obeboelig. Det är trots allt deras valda förvaltning som misskött sitt uppdrag.
Okej. Men ändå, jag skulle ta reda på vad som gäller juridiskt om jag låter bli att betala avgiften. Det är ju ingen idé att hota med något som slår tillbaka mot mig själv.
 
Tänkt att det alltid ska behövas en pappa för att få fart på saker och ting! Själv vet jag inte vad jag skulle göra utan min. Men jag gissar att ni som inte har ngn som kan ställa upp löser er vardag på andra sätt.

Be att få bekräftelsen i skrift också, det blir lättare att driva saker om det drar ut på tiden om du kan visa vad som lovats. Be också om att få en tidsplan (i skrift som redovisas muntligt för dig), så vet du när det är dags att stöta på om inget händer. Så slipper du fundera över om du är för tjatig eller ej. För oss tog det över tre månader att få en vattenskada åtgärdad (orsakad av att det regnat in vid två tillfällen), och OJ vad jag var tjatig under den tiden.

Se också till att du får EN kontaktperson för ärendet, som håller ihop allting. Ofta anlitas ju både en och två underleverantörer (som ibland i sin tur anlitar underleverantörer) så det kan bli en himla soppa att veta vem man ska ringa till för vad (hos oss var det en firma som kollade fuktmängden, en firma som la parketten och de var underleverantörer till den firman som målade om väggar och tak). Se också till att du har klart för dig om kontaktpersonen ansvarar för utförardelen, eller betalningsdelen. Om denna ansvarar för att arbetet blir utfört, se till att du även har direktuppgifter till den som sitter på plånboken för ärendet.

Lycka till!
 
Okej. Men ändå, jag skulle ta reda på vad som gäller juridiskt om jag låter bli att betala avgiften. Det är ju ingen idé att hota med något som slår tillbaka mot mig själv.

Det handlar ju inte nödvändigtvis om att inte betala, utan det kan lika gärna handla om återkräva. Och ett krav har du alltid rätt att ställa. Om det går igenom eller inte är en annan femma.

Efter många år som ordgörande i större förening kan jag säga att vi alla dagar i veckan medgett eftergifter och krävt ersättning från förvaltningen istället. De borde åtgärdat omgående.
 
Det handlar ju inte nödvändigtvis om att inte betala, utan det kan lika gärna handla om återkräva. Och ett krav har du alltid rätt att ställa. Om det går igenom eller inte är en annan femma.
Vi tänker nog olika. Jag ställer aldrig krav utan att veta att jag har juridiken bakom mig, för det skulle kännas som ett onödigt nederlag att få nej för att jag hade fel. Då riskerar jag att förlora annat i tvisten också, tänker jag. Därför är jag alltid skitnoga med formaliteterna.
 
Vi tänker nog olika. Jag ställer aldrig krav utan att veta att jag har juridiken bakom mig, för det skulle kännas som ett onödigt nederlag att få nej för att jag hade fel. Då riskerar jag att förlora annat i tvisten också, tänker jag. Därför är jag alltid skitnoga med formaliteterna.

Jag anser att jag är min fulla rätt (med lagen bakom) att kräva ersättning för den ekonomiska skada jag lidit genom att styrelsen/förvalningen inte tagit sitt ansvar för fastigheten. De ska upplåta boende åt sina medlemmar, har jag inte kunnat bo där och de inte varit intresserade av att åtgärda får de helt enkelt ersätta mig för den tiden.

Lättast är att återkräva inbetalningar, eller koma överens om att inte betala alls till det är utrett. Och återkräva ev. utlägg.

D v s ett helt normalt förfarande.
 
@niphredil - jag vågar inte gå i god för att ditt fall är en parallell men det kanske kan vara av intresse ändå:

http://lawline.se/answers/13985

"Vad gäller rätten till nedsättning av årsavgift, krävs det att bostadsrättsföreningen antingen åsidosatt sin reparationsskyldighet med anledning av fuktskadan eller på något annat sätt har orsakat att det uppstått hinder eller men i din nyttjanderätt av lägenheten (bostadsrättslagen 7 kap. 2 och 4 §§). Alltså är det avgörande för att fastställa om du har rätt till nedsättning av årsavgiften, om det är föreningen som vållat fuktskadan som gett upphov till att du inte kunnat använda lägenheten ordentligt under en längre tid."
 
@Lovisaleonora Tack för dina ord :bow:. Du ska veta att det är svårt att hålla styrning på allt - förvaltarröven var så oförskämd mot mig och pratade med mig som att jag var en bortskämd jävla unge vilket påverkade mig mer än vad jag trodde var möjligt. Jag tog helt enkelt åt mig för han fick mig att känna mig SÅ besvärlig. Vilket ju var hans intention såklart.

@Whirlie Jag ska absolut be om skriftligt - jättetack! Det har jag inte tänkt på. De sa att de ska vara klara till den 18/4 men absolut, det ska jag ha skriftligt på.

Och hörrni ni ska veta hur jävla ARG det här gör mig. Att han pratade så där till mig men att han minsann kan bete sig när min PAPPA ringer. Det är jag som är betalande jävla kund men mig visar han noll respekt. Det här är inte 1912, jag ska inte behöva ha en pappa som kan stiga in liksom!

När jag pratar med förvaltarsnubben säger han (citat!) "Asså du kan ju tjata på mig hur mycket du vill om att jag ska ta ut olika firmor men hittar du inte källan kan de ju inte göra nåt. Och asså hittar vi inte källan så hittar vi ju inte källan". Jaha säger jag, vad menar du med det? Att synd för mig då får jag bo i en lägenhet som stinker och som jag dessutom inte kan sälja? "Nä asså jag säger ingenting om hur vad du ska göra, jag säger bara att hittar vi inte källan så hittar vi inte källan".
Till min pappa: "Ja, asså är det nu inte det här i väggen som är felet, att lukten inte försvinner efter att det blivit åtgärdat, ja då får vi ju se till att ta ut firma efter firma tills vi åtgärdat det här. Hon måste ju kunna bo i lägenheten!"

:meh:

@mandalaki också såklart.
 
Och hörrni, ännu sämre är min styrelse. Jag mailade dem för att informera om läget och höra deras syn på saken. Vad gör dem? De skickar bara mitt mail vidare till förvaltaren och så är det HAN, den oförskämda snubben!, som svarar på mitt mail :banghead:.
 
Fy fan. Jag hade blivit komplett skogstokig om jag hade fått det bemötandet. Har stött på män som i affärssammanhang hellre pratar med min sambo (läs: behandlar mig som luft), i tron att det är han som sköter affärerna. I själva verket är det ofta jag som håller i plånboken och fattar besluten, vilket de aldrig fattar för att de är tröga.
Brukar inte ha några problem att de sumpar x antal tusen på företagets bekostnad för att de är korkade och trångsynta utan brukar skratta åt dem, men hade jag varit i samma sits som du är nu så hade jag rivit upp himmel och helvete för att göra livet surt för dem. Fan ta den som underskattar mig för att jag är kvinna rent ut sagt och/eller beter sig som en mansgris. :devil:

Summa summarum, nej, du är inte gnällig.
 
@Fritidsryttare Tro mig, jag var komplett VANSINNIG efter samtalet och hela dagen igår.

Nu tänkte jag inte befatta mig med det här den här veckan, ta en liten paus liksom, och sen nästa vecka ska jag höra av mig till styrelsen igen och dessutom se till att det blir nåt gjort i lägenheten. På't igen bara liksom!
 
Känner igen det där med gubbar. Dock brukar jag försöka använda det till min fördel. Jag sitter och ser blond och söt (och dum) ut så länge jag förmår. Har jag tur så råkar de säga något som jag sedan kan använda till min fördel, som de kanske inte hade kläckt ur sig om de trott att de samtalat med sin like (eller sin överman... eh kvinna! ;-) ). Så det är inte alltid så dumt att träffa på dumma människor (som inte fattat att det idag på 2000-talet inte skiljer ngt mellan mäns och kvinnors utbildning eller intellekt).
 
@Whirlie Mitt "problem" är att jag har en rätt tuff framtoning. Alltså jag kan inte spela spånig i ett sånt läge utan är trevlig men rakt på sak och har en rätt tydlig takes no shit-attityd. Det brukar provocera män något helt otroligt.

Face to face har jag lättare att vara mjuk och spånig. Faller lättare in i det då liksom.
 
@Dorro Nej, nej, gud nej, det är inte en "taktik" jag tycker om att använda. Det bara är lättare för mig att vika ner mig i verkligheten tror jag. Problemet är att jag vet, och märker, att många män blir väldigt provocerade av mig och då tänker jag att det kanske vore bra att kunna tona ner sig lite. Å andra sidan har du ju rätt, vadå tona ner det och varför?!
 
Alltså, jag har inga problem att vara tyst och stillsam och samla information. För att bilda mig en uppfattning. Eftersom många (män) har förvalet att tyst kvinna = foglig kvinna brukar det emellanåt bli en parallell till "blond och spånig, utgör inget hot".

Inte för att jag vill upplevas som hot, men när det sedan kommer till åsikt ("jaha, vad tycker vi nu om detta, ska vi klubba den här planeringen") och jag meddelar att jag nog vill ändra några detaljer, då blir jag i en del fall ett hot. Vilket jag tolkar utifrån motreaktioner.
 
Ursäkta nu men..

SÅ JÄVLA HELVETES FÖRBANNAD JAG BLIR!!!!!!

Av att läsa detta.

Jag känner så jävla väl igen mig i det här jävla snacket från diverse hantverkare/besiktningsmän som inte tror på det man säger, och inte kan bete sig som en vanlig människa och bemöta folk på ens ett någorlunda vettigt sätt. Det är det klart det var skitbra att din farsa kunde få den här idioten att inse fakta, men det ska fan inte behövas!

Aaah, jag har egentligen inget att tillägga, jag bara blir så jävla less på att det ALLTID ska se ut såhär.

Man ska aldrig fundera på om man "låter gnällig" när man sitter i skiten. GNÄLL PÅ! Det är ens förbannade rättighet att klaga om man sitter i en sån här dålig situation, och det ska de där idioterna kunna förstå - fattar de inte det så förtjänar de inget ökat mått av respekt ändå.
 
Det är nog helt beroende på kommun, min är exempelvis känd i hela Sverige för sin effektiva bostadstillsyn och hur den bedrivs. Men gör kommunen skillnad mellan privata och kommunala bostadsägare så bryter de mot lagen.

Det handlar inte om skillnad mellan privata och kommunala, utan om boendeformen. T ex beträffande mögel och fuktskador, som bostadsrättinnehavare kan du ju inte få hjälp av miljökontoret för att du har fukt i badrummet pga gammal fuktspärr. Du ansvarar ju själv för att åtgärda det, jämfört med någon som hyr sin bostad.

Beträffande ventilation är det dock bostadsrättsföreningen som bär ansvaret att ovk är utförd och att behövliga åtgärder genomförs, så där har miljökontoret möjlighet att hjälpa även när det gäller bostadsrätt.

Miljökontoret kan inte ställa krav på att en person måste städa sin lägenhet, vi har inte ens rätt att kräva tillträde och kan således inte undersöka om lägenheten utgör ett problem. Däremot kan miljökontoret kräva av fastighetsägaren där det är tillämpligt, att åtgärda olägenheter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovlera
  • Uppdateringstråd
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp