Lägger av vid beröm!

Hetla

Trådstartare
Det här är en liten knepig grej som för mig är rätt störande!
Så fort jag säger "braa" "Rätt" eller "Duktig" ect så slutar min häst helt att arbeta!! Så, så fort jag berömt honom för att han till exempel samlat upp sig korrekt så kastar han upp huvudet igen och pinnar iväg.. det är precis som att han tänker "Ahopp, nu har jag gjort mitt så nu är det fritt fram"

Jag vill ju kunna berömma med rösten utan att det bryts av Helt! Jag brukar lägga till eftergift när det går o så där och han verkar nöjd med det. Men det känns så otroligt fel när jag rider runt i ridhuset och bara, rider, rider,rider på min häst som under hela ridpasset bara går bättre och bättre utan ett endaste beröm! Folk påpekar "berömmer du aldrig", men problemet är ju att jag alltid måste börja om på noll så fort jag sagt ordet "bra"..

Tycker ni att det är acceptabelt att inte berömma under arbetet?? Jag berömmer givetvis med klapp och röst under avsaktningar och fram och avridning osv. Hästen verkar inte bry sig ett dugg över att han inte får något beröm när han gjort något rätt och det verkar vara så han alltid blivit riden av förra ägaren. Det känns som att eftergiften är berömmet för honom. Till och med om en tränare står bredvid och säger Bra så totalslutar han.. Känns så otroligt pinsamt och arrogant när andra tittar på :cry:
 
Sv: Lägger av vid beröm!

Har precis samma problem med min.. om han går bra i galopp/trav och jag säger "braaaa" så går luften ur och han saktar oftast av till skritt. Det räcker med att tränaren säger "braa", det behöver inte ens vara jag.
Det känns så dumt att berömma bara för att gå på honom igen när han saktar av/somnar in fullständigt. Det är precis som du skriver, som om han tänker "Guuud så skönt, då har jag gjort mitt", och slutar jobba.

Det är inte så att jag brukar ge beröm och sedan sluta passet heller, jag fattar inte varför han gör så..
 
Sv: Lägger av vid beröm!

Min ena pålle gör så med andra ryttare på ryggen :) Jag brukar be dom hålla käft :p


För min del har jag fått bort det för längesen genom att snacka högt när man rider. Snacka hela tiden och av någon anledning så är ju tonen när man berömmer hästen med "braaaa" så jäkla monoton och "uppmuntrar till avtackling". Prova berömma med ett chicka "duktig!!" och "precis sådär" eller vad man nu vill säga... Men att bara bröla "braaaa" så förstår jag varför många hästar stannar. Man blir ju mörkrädd själv liksom *hör sarumans röst i huvudet*

Och den egentliga anledningen är nog att du själv omedvetet andas ut och slutar rida när du berömmer hästen ;) Tryck till hästen och rid lite extra när du berömmer i början för att hästen inte ska koppla det till avslut
 
Senast ändrad:
Sv: Lägger av vid beröm!

Hej.
Egentligen har du nog omedvetet lärt hästen detta.
Min häst kan göra likadant, och jag kommer på mig själv att man omedvetet klappar om hästen och slutar rida när man är klar.
Hästen förknippar detta, eller så passar han på då han är van att göra så ibland när han får beröm.
Gör tvärtom ett tag, beröm, ge lite tygel men driv på samtidigt och få hästen att trampa på lite extra. Glöm inte att själv fortsätta rida när du berömmer, det är det viktigaste. Beröm vid en galoppfattning tex och fortsätt galoppera.
 
Sv: Lägger av vid beröm!

Jag har samma problem och det är irriterande när det går så himla bra och sedan går det inte alls bara för att jag sagt att ponnyn är duktig. Jag pratar alltid med ponnyerna, dom säger inte emot så jag kan tänka högt under våra kvällspass i skogen. Det blir paus i mitt babblande för beröm till ponnyerna och då går det inte alls lika bra längre efteråt. Kanske pratar jag för mycket och dom helt enkelt lägger av att lyssna :p
 
Sv: Lägger av vid beröm!

Tack för svar

Det där med att jag "slutar rida" när jag berömmer har jag tänkt på tidigare, men jag tycker inte att jag gör det alls. Om orden "Bra" "duktig kille" och diverse andra ord bara flyger ur mig så måste jag alltid driva på med ett bestämt "fortsätt" direkt efter för att väcka liv i honom igen. Han dör på direkten verkligen.

Jag kanske ska börja berömma bara när jag ska växla upp en växel, exempelvis som i direkt efter en galoppfattning, som Höstmåne sa. typ: Driv - beröm - ännu mer driv? Det kan faktiskt varit så att jag mestadels berömt efter en avsaktning och efter arbete som det blivit såhär! Det har jag aldrig tänkt på :D
 
Sv: Lägger av vid beröm!

Har också samma problem och trodde inte det var såhär vanligt:) min tös bryter direkt av till skritt när jag eller tränaren ger beröm. Speciellt om man säger "bra" eller "duktig tjej". Håller på att försöka vänja bort dom orden och använda andra ord att berömma med, men det är svårt ;)
 
Sv: Lägger av vid beröm!

Det gjorde alltid våra ponnysar när jag och syrran var små. Så fort man klappade lite på halsen så blev det tvärnit och slut för idag tyckte dom. ;) Våran tränare lessnade på det så vi fick galoppera så fort det gick och klappa och bara gasa på samtidigt. Under kontroll såklart.. ;)

Men det fungerade! :D
 
Sv: Lägger av vid beröm!

När jag började träna halter på min hyrhäst (18 år och kan absolut göra halt, men hatar det) så berömde jag givetvis när hon stod stilla och red sen framåt.

Mycket snart satt jag på en häst som började gå/springa när hon fick beröm i halterna. Ibland även vid beröm i skritt (som också är tråkigt när man är pigg...). Så det beror med stor sannolikhet på att man själv eller tidigare ryttare lärt in det oavsiktligt.

Har lyckats få bort det till större delen åtminstone, genom att helt enkelt alltid vara noggrann med att fortsätta det hon fick beröm för (halt i vårt fall) även efter berömet. Har man en häst som vill lägga av vid beröm kanske man skulle kunna köra en tempoökning eller galoppfattning varje gång man berömmer under något/några pass så man får en annan inställning till vad ordet innebär :D
 
Sv: Lägger av vid beröm!

Du är inte ensam! Min häst har tom lärt sig min sms signal, då tvärnitar hon :p
Jag tror det är (för min häst) att jag säger ofta whooo när hon ska lugna sig (väldigt många gånger på ett ridpass) lite samma tonläge som braa.
Så jag började säga duuuktiiig alt. ge långa tyglar :)
Fast man får passa sig, ofta tror hon att hon får bryta av varje gånger hon gjort tex. En skänkelvikning eller nåt annat hon vet att hon brukar få beröm för!
 
Sv: Lägger av vid beröm!

Beröm inte avsaktningar, utan uppmuntra var gång den tar i lite xtra. Slappna ej heller av för mkt då spänning skapar energi.
 
Sv: Lägger av vid beröm!

har haft samma problem med min häst.
började fundera och kom på att när man säger bra så har man samma tonläge och utdragning som när man saktar av.
testade att säga rätt snabbt och lite "checkt " samtidigt som jag ger en liten snabb eftergift. i början tryckte jag även till med skänkeln samtidigt för att visa att han skulle fortsätta frammåt . nu räcker det med antingen säga rätt eller ge eftergift och han jobbar på som han ska:)
 
Sv: Lägger av vid beröm!

Gör som Bo Jenå sa på en clinic, beröm i takt! jag har oxå haft samma problem men löste det genom att säga bra snabbt och inte dra ut på det.

Sen är ju braa väldigt likt saktaa aav. Duktig & såja funkar bättre för mig.
 
Sv: Lägger av vid beröm!

Jag tror också det! :)
Beröm i takt.
Och träna på avsaktningar. RID och se till att hästen inte dör även efter en svår övrning, få till en bra skritt med energi även efter en avsaktning. :) Det är så lätt att bara sakta av och slappna av själv och dö i sin egen ridning. Det lär sig hästen också.
 
Sv: Lägger av vid beröm!

Man kan också istället för att sakta av när hästen varit duktig klappa, ställa sig upp om låta hästen fräsa på i fri form. I synnerhet på en flegmatisk häst som bara väntar på att få stanna;)
 
Sv: Lägger av vid beröm!

Hästen har väl fått beröm när den stannat! Klok häst, stannar man låter matte/husse så där trevligt som dom gör när man de är nöjda.

Här har vi en körhäst som är lärd att "bra" betyder att det är nog backat eller noghelomvänt, eller vad man ska kalla det. "duuktigt" betyder att hon ska ta i, och det gör hon så det brakar om det.

Blir ju då hopplöst för matte som har den iden att berömma och jolllra. Många hästar vill vara till lags, det är berömmet! En eftergift eller en neutral hållning, att försöka att säga ingenting med kroppen som kan uppfattas som en signal är en långt mycket större belöning. Lätt att skriva, men få är så duktiga att de lyckas med detta och jag gör det inte.

Är också väldigt många som går och säger "rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr rrrrrrrr" hela tiden så fort det går lite fortare än tänkt. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr rrrrrrra blir ju rätt likt!

Lättare att ha kort, rappt och nästan snärtigt tal till hästen, så är det lättare att urskilja när det ska lyssnas. Och sen som nån skrev, babbla mera! Men babbla med förstånd.

Inget riktat mot nån nu utan bara vad jag kom att tänka på.
Ptr
 
Sv: Lägger av vid beröm!

Min töltare växlade till trav varje gång jag sa braaa, klart som fasen det lät ju som traaav. Så det blev räääätt eller inget alls :-) Man behöver inte prata hela tiden faktiskt, man har ju hela kroppen också.
 
Sv: Lägger av vid beröm!

De är bra fantastiska på att hitta på vad de tror är vad vi menar!

Ptr
 
Sv: Lägger av vid beröm!

Och den egentliga anledningen är nog att du själv omedvetet andas ut och slutar rida när du berömmer hästen ;) Tryck till hästen och rid lite extra när du berömmer i början för att hästen inte ska koppla det till avslut

Precis, det är något som hästen lärt sig för att ryttaren velat det - dock omedvetet!

TS: Min häst slutar för dagen av en massa anledningar som aldrig var menat så från min sida. Det är skitsvårt att komma underfund med hur man ska "sluta lära fel", men ett måste är ju att själv ha insett det vilket du gjort! Jag skulle alltså fundera mycket över vad jag själv gör precis innan och oxå i vilka situationer. Berömmer du för annat än "max"-prestation? Tex om hästen formar sig fint när du travar fram/av lite lugnt, när du gör en skänkelvikning, en längning osv? Hur reagerar hästen på berömmet då och framförallt vad gör du för skillnad på beröm och beröm sas?
 
Sv: Lägger av vid beröm!

Man kan lära en häst det mest konstiga, tom att hitta kantareller.
Rid ut i skogen där du vet att det finns kantareller, låt jätteglad när du ser dem och sitt av och plocka. När du gjort det några gånger kommer hästen att (vilja) stanna när det finns kantareller i närheten. Varför? Kantareller luktar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 067
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 811
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 038
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp