Läggning och sömn, småbarn

6 månader. Oftast i egen säng bredvid min fram till 4-5 på morgonen. Då vill hon äta sen ligger hon oftast kvar i vår säng till vi går upp. Har hon svårt att komma till ro kan det bli hela eller större delen av natten i vår säng. Så har vi gjort från början.
 
Min är 4 och har sovit i egen säng i eget rum sen hon var ca 11 månader. Fram tills dess sov hon bredvid mig i vår säng och ammade flera ggr per natt. Till hon var 1,5 år sov hon inte en hel natt utan behövde ammas/få välling men nu sover hon ca 19.30-20 till 07.30-08 utan att vakna i de flesta fall. Är inte jättesvår att lägga heller, vi läser/berättar saga o sen går man ut och säger godnatt.
 
3,5 år och samsover helt. Pappa gjorde ett försök att få honom att sova i egen säng i vårt rum vid 2,5 års ålder. Var lite spännande och kul i 1 vecka sen har den sängen stått orörd :grin: Barnet sov väldigt oroligt och vaknade tusen gånger varje natt fram till typ 2 års ålder och kan fortfarande vakna på nätterna och vara ledsen så har inga planer på att sluta samsova tills han själv vill det. Viktigast är att han är trygg. Läggningarna går oftast på typ 30 min. Vi ligger bredvid tills han somnar och har alltid gjort. Var ett tag där när han precis fyllt 3 som läggningarna kunde ta upp mot 2 timmar, men det gick över som tur är...
 
Underbart. Mina är snart 8 och 11 ÅR och nattas fortfarande dvs man måste sitta i deras rum. Det är läsa saga mm mm. Fattar inte hur andra lyckas.
 
Två barn, 4,5 och 2 år.

De sover i egen säng i rum som de delar (rummet alltså). 2-åringen började sova där för ett par månader sen, innan dess samsov hon med oss. Vi nattar genom att ligga bredvid

2-åringen kommer varje natt över till oss mitt i natten någon gång. Storebror sover hela natten i egen säng ungefär varannan natt, annars kommer han till oss framåt morgonen.

Våra barn har varit väldigt lika med sömnen. Otroligt jobbiga att natta eftersom det tagit evighetslång tid. Lillasyster är forfarande ofta väldigt seg. Men sen när de väl somnat sover de igenom det mesta, går utan problem att flytta runt (tex in från bil) när de sover och sover hela natten eller med ett snabbt uppvak. Storebror somnar numera på 10 minuter så hoppas syrran följer hans fotspår även där 😜
 
Vår är 3,5 år och sover i egen säng i vårt sovrum. Vi samsov tills han var 1 år ungefär då han en dag började älska sin spjälsäng. Efter det vill han helst inte sova i vår säng, utan föredrar helt klart sin egen säng. Vissa nätter kryper han upp till oss, men oftast bökar han bara runt en sväng och återgår sedan till sin säng.

För oss funkar det bra, så vi har ingen brådska med att han ska sova i eget rum. Vi pratar om det ibland, han är nyfiken på sitt rum och någon natt har vi provsovit där. Men han väljer själv var han vill sova.

Vi nattar genom att ligga bredvid tills han somnar och så har vi gjort från han var 1 år. Innan dess somnade han bara i famnen eller genom amning.
 
Vår plutt på fem månader har samsovit med mig från dag ett. Försökte verkligen, verkligen ha honom i egen säng intill min i början med tanke på rekommendationerna för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd, men han bara skrek hur vi än bar oss åt. En period fungerade det att han sov första passet i egen säng och resten med mig, men nu är vi tillbaka på att det inte går. Han vaknar minst varannan timme och hittills har det gått bra att amma då så har han somnat om, det har ändå känts helt ok, meeeen nu har vi haft några riktigt jobbiga nätter då han bara tokskriker och inte ens vill ha bröstet. Längtar tillbaka till att "bara" behöva vakna varannan timma och amma honom så blir han nöjd sen...
 
4-åringen somnar nu i egen säng, hon har precis fått en loftsäng så det är inte mycket att välja på :p vi läser bok först, sen klättrar hon upp och lägger sig, sover inom 5 minuter. Känns lyxigt, och lite tråkigt att inte ligga bredvid henne och mysa. 8-månades äter kvällsgröt i klämmisform (har precis slutat amma och hon vägrar flaska :p) och somnar sen i vår säng. Lyfter över henne till spjälsängen intill våran, men sen vaknar hon ofta runt 00 och sen 04, då orkar vi sällan lyfta tillbaka henne.
De somnar båda två runt 20 på kvällen.
 
7 månader.

Egen säng i eget rum. Gjort sen han var 4 månader. Nattas genom att få flaska och sen går vi upp med honom till hans säng. Sjunger några vaggvisor sen går vi ut. Brukar ta 5-15 min.
 
Vår 1,5- åring har ingen egen säng än utan sover i vår säng (vi håller på att bygga egna rum till stora barnen och planen är att de inom något år flyttar upp till övervåningen, så då får minstingen eget rum och säng i deras gamla rum på nedervåningen).

Vi brukar inte direkt natta honom utan när stora barnen gått och lagt sig kikar vi en stund på tv och då somnar 1,5-åringen bredvid mig på soffan. Ibland på en gång, men om han sovit mycket eller sent under dagen leker han en stund. Om han inte somnat vid 22-tiden när jag går och lägger mig tar jag med honom till sovrummet om han verkar trött, annars får maken ha honom en stund tills han verkar trött och då får han lägga sig hos mig i sängen. Han vaknar några gånger per natt och det är extra krångligt nu när vi slutat med amningen, så det brukar vara lite skrik och krångel innan han kryper intill mig och somnar igen.

Somna själv har jag inte ens försökt. Det gör knappt våra stora som fyller 7 och 5 år i januari och februari :angel:
 
Vår plutt på fem månader har samsovit med mig från dag ett. Försökte verkligen, verkligen ha honom i egen säng intill min i början med tanke på rekommendationerna för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd, men han bara skrek hur vi än bar oss åt. En period fungerade det att han sov första passet i egen säng och resten med mig, men nu är vi tillbaka på att det inte går. Han vaknar minst varannan timme och hittills har det gått bra att amma då så har han somnat om, det har ändå känts helt ok, meeeen nu har vi haft några riktigt jobbiga nätter då han bara tokskriker och inte ens vill ha bröstet. Längtar tillbaka till att "bara" behöva vakna varannan timma och amma honom så blir han nöjd sen...

Usch jag vet hur jobbigt det är. Jag gick fram och tillbaka i vardagsrummet på nätterna med en gallskrikande bebis. Gick med tutten framme för med lite tur kunde han hugga tag i ett andetag och då kunde han amma och somna. Men det kunde ta ett par timmar O_o
 
Vi samsover med varsitt barn. 4-åringen somnar i sin egen säng. Den som nattar ligger bredvid och hon somnar snabbt. Var väldigt strulig med sömnen så länge hon sov på dagen, men slutade med det vid 2,5 år och då blev både läggningar och nätterna mycket bättre. Hon kommer över till min säng under kvällen, ibland innan jag ens lagt mig, men sover därefter hela natten.

Mannen sover med 1,5 åringen. Ligger bredvid när han somnar och det brukar gå snabbt. Han äter fortfarande en flaska på natten, men det är för att han annars vaknar vrålhungrig vid 05. Hoppas kunna sluta med nattflaskan vid 2 år, det var då storasyster slutade. Då är tanken att barnen ska få ett gemensamt sovrum där någon av oss kan sova om det behövs. De sover samma tider (18:30- ca 06:30) och så sover lillebror cirka en timme på dagen. Är någon själv med barnen brukar den sova med båda och det fungerar bra. Blir trångt med alla fyra i en säng dock.
 
Vi har haft (har) många berg och dalar 😎

Vi har alla sängar i vårt rum nu men kommer flytta deras till eget (delat) rum snart.
Däremot är det alltid ok att komma över till oss om man vaknar om natten!

4åringen somnar i sin säng men kommer oftast över sen. Har ett stort närhetsbehov och har alltid samsovit. Alltid behövt vara jättenära i våran säng tills hans somnat och sen har vi lagt över till egen säng. Man måste vara med tills han somnat.
Kommer över på natten om han vaknar till.

3åringen somnar alltid i våran säng men har inte samma närhetsbehov. Även om det just nu är större, särskilt vid nattning. Däremot KAN han somna själv, i vår säng.
Vi lägger över i sin säng sen och även han kommer på natten om han vaknar till.
Kunde alltid somna i sin säng som mindre.

Båda somnade löjligt enkelt som mindre och då hade jag noll problem och pappan det kämpigare.

Nu? Nattningarna är superenkla för pappan och galet svåra för mej 🙄
De spelar upp varandra och det blir mest kaos. Den yngsta är inte tillräckligt trött vid läggning som storebror är, mest så, helt enkelt.
Är vi hemma båda funkar det ju bra att lägga en och en. Men det är inte alltid möjlig.

Den yngsta sover på dagen fortfarande, vilket påverkar., försöker fasa bort det men han kan somna exakt vart som helst om han är trött. Och han ÄR trött på dagen, särskilt förskoledagar. Så det blir inte riktigt bra oavsett.
Så det blir som det blir.
Han har ett annat sovmönster än oss andra i familjen 😎
 
Hur sover era barn? Själv i egen säng? Samsover med dig/er? Hur gammalt är barnet?
Just nu ganska bra (ca 20-07 och ammas oftast en gång under natten). Kan vara lite svår att få att somna på kvällarna, nattning tar ca 1h oftast (inklusive amningen då). Vaggas i famnen tills hon sover djupt och läggs sedan i sängen

Sover själv i spjälsäng bredvid våran säng. Ska flytta in henne i sitt rum (som ligger precis bredvid våran) när vi slutar nattamma (runt 6mån).

5 månader, så det kan definitivt komma att ändra sig.
 
2,5åringen har alltid sovit egen säng, sedan drygt ett år i eget rum. Kommer tassandes 05 och vill sova hos oss 9nätter av 10.
1åringen somnar i famnen eller så nattar vi i vår säng och lägger sedan i barnens gemensamma rum i spjälsäng vaknar som en klocka 01 och får komma till oss och sen vaknar han varje morgon vid 05.
 
Våran 14-månaders har inte velat sova i sin säng någon gång. Vi har samsovit sedan dag 1 men gjort en del (misslyckade) försök att få honom att sova i spjälsängen intill oss. Ibland gick det ett par timmar men nu får han ren panik när vi sätter ner honom där och därför får han helt enkelt sova mellan oss. Vi nattar honom i våran säng vid 20 ca och sen sover han hela natten till 6 på morgonen ungefär 😊 han ligger gärna med huvudet på samma kudde som mig o vill verkligen vara nära hela natten ❤️
Själva läggningen kan ibland ta tid. Oftast lägger mannen honom och då går der snabbare. När jag gör det bökar han gärna runt och vill ha händerna innanför min tröja. Kan då ta upp till en timme.
 
Vår dotter är drygt 2år. Har sovit själv i spjälsängen ända från start. När hon är ordentligt sjuk (som nu tex när hon är helt täckt mer höstblåsor) vill hon gärna vara nära så då sover en av oss med henne på en madrass på golvet. (Vi vågar inte ha henne i våran säng även nu när hon är större, hon bökar endel och vi har hört så många skräckhistorier om barn som trillat ner och gjort sig ordentligt illa.) Men i vanliga fall så sover hon bäst själv i sängen och dessutom i eget rum, liksom sin mor är hon lättstörd :)

Hur sover era barn? Själv i egen säng? Samsover med dig/er? Hur gammalt är barnet?

Sonen är 1,5 år lite drygt. Samsover sen han var nån månad bara. En period kunde han somna själv, men inte nu på länge. Han måste känna att man ligger bredvid. Att lägga honom i spjälsängen är inte att tänka på. I 9 av 10 fall vaknar han direkt då, oavsett hur djupt han sovit innan.
Vissa kvällar somnar han på en kvart. Andra tar det längre tid, ikväll tog det 1,5 timmar innan han somnade. Han är inte speciellt "bökig", men vrider och vänder på sig.
 
Samsover med sonen på sju månader. Vi brukar gå med honom i sele tills han somnar på kvällen vid runt halv tio, då går jag också och lägger mig. Han somnar om ammandes och sedan brukar han numera vakna runt tre gånger på natten och sedan sover han till typ halv tio på förmiddagen. Sover dagtid bara i sele eller om jag ligger bredvid.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 035
Senast: CaisaCax
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 761
Småbarn En månad kvar till BF och jag börjar bli väldigt nervös över det här med nattning och sömn med en treåring och en bebis. Vi samsover...
2
Svar
35
· Visningar
3 063
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp