Lämna hund i bil?

Jag blev väldigt mycket mer restriktiv med att lämna hundarna i bilen efter att någon knackat bakrutan och försökt bryta sig in i skåpet till hundarna, på parkeringen till en mataffär.

De sitter bra i bilen vid träningar och tävlingar, men i stan är jag orolig över att lämna dem. Både stölder, skadegörelse och bilbränder förekommer ju regelbundet och jag skulle aldrig förlåta mig själv om hundarna försvann eller dog instängda i en brinnande bil!
Nu ser jag ju risken för bilbrand som försvinnande liten, så ofta tror jag inte att det händer och jag känner inte till någon som råkat ut för det, men jag tycker det är förbannat fult att lämna en hund i en bil över natten och i synnerhet vintertid.
 
Nu ser jag ju risken för bilbrand som försvinnande liten, så ofta tror jag inte att det händer och jag känner inte till någon som råkat ut för det, men jag tycker det är förbannat fult att lämna en hund i en bil över natten och i synnerhet vintertid.
Det är tillåtet i samband med träning/tävling.
 
Kan aldrig tänka mig att det är ok att lämna över natten, då är det varken träning eller tävling utan då är det slut för dagen.
Jag vet att det är lagligt men jag orkar inte leta rätt på rätt paragraf. Det är inte het ovanligt med tävlingar två dagar i rad, eller dito träningsläger i upp till en vecka.
 
Kan aldrig tänka mig att det är ok att lämna över natten, då är det varken träning eller tävling utan då är det slut för dagen.

"Hundar får övernatta i transportmedlen i samband med transporter till och från tävlings- och träningsplatser. Då måste du vara extra noga med att se till, att hunden kan vila tryggt och säkert i transportmedlet. Hunden ska få tillräckligt med både vatten, foder och luft men måste också skyddas mot t.ex. hetta och oljud. Särskild hänsyn ska då tas till säkerheten på övernattningsplatsen."
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_2.pdf

Gäller knappast hunden i det här fallet, min poäng är bara att det finns undantag i reglerna.
 
Kan aldrig tänka mig att det är ok att lämna över natten, då är det varken träning eller tävling utan då är det slut för dagen.

Är du iväg på läger eller seminarium är du på träning från lägrets början till slut. Mina sover ofta i bilen när vi är iväg. Där sover de i lugn och ro. Att ta in dem i stugor eller dylikt med många andra hundar skulle påverka framförallt Schäfern negativt. Hon går inte ihop med andra hundar och skulle bli rätt grinig även om de hålls åtskilda. Corgin trivs däremot sämre i bilen och får därmed ofta följa med in, men så fungerar hon också med allt och alla och måste inte vara i topptrim följande dag. Hon ska inte träna.
 
Är du iväg på läger eller seminarium är du på träning från lägrets början till slut. Mina sover ofta i bilen när vi är iväg. Där sover de i lugn och ro. Att ta in dem i stugor eller dylikt med många andra hundar skulle påverka framförallt Schäfern negativt. Hon går inte ihop med andra hundar och skulle bli rätt grinig även om de hålls åtskilda. Corgin trivs däremot sämre i bilen och får därmed ofta följa med in, men så fungerar hon också med allt och alla och måste inte vara i topptrim följande dag. Hon ska inte träna.
För mig känns det naturligt att ordna boende med hund om man är iväg flera dagar, att hålla hund ensammen i bilen över natten tycker jag är skit helt enkelt och i synnerhet som i det här fallet. Förra natten hade vi - 15 grader lokalt. Jag hoppas polisen hämtade hunden.
 
För mig känns det naturligt att ordna boende med hund om man är iväg flera dagar, att hålla hund ensammen i bilen över natten tycker jag är skit helt enkelt och i synnerhet som i det här fallet. Förra natten hade vi - 15 grader lokalt. Jag hoppas polisen hämtade hunden.
Fast det är ju en annan fråga, du får inte lämna hunden i bil över natten om det är kallare än - 5 gr.
 
För mig känns det naturligt att ordna boende med hund om man är iväg flera dagar, att hålla hund ensammen i bilen över natten tycker jag är skit helt enkelt och i synnerhet som i det här fallet. Förra natten hade vi - 15 grader lokalt. Jag hoppas polisen hämtade hunden.

Det är inte alltid det finns hundtillåtet boende att tillgå inom rimligt avstånd (det är sällan lägerplatsen ligger centralt) och många hundar sover bättre i den egna bilen. Alla sover inte med sina hundar i hemmet heller. Några bor i hundstall, andra i hundrum inomhus och ytterligare en del får inte vara i sovrummet.

Är bara hunden van och trygg med bilen ser jag inget problem alls med att låta hunden sova där.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 064
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 691
Senast: Kilauea
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 304
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Är lite förbryllad över en grej idag. Vi har bilat runt och stannade idag till på ett ställe längs Göta kanal för att kolla slussning...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 251
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp