Lämna tillbacka?

Joyride

Trådstartare
Råd.
Köpte en 2åring som efter en vecka visar patella upphakning, rätt mkt oxå.
Bestämmer att åka och kolla knäna så det inte är något annat fel. Rönken ser bra ut.
Hos veterinären konstaterar vet att han har rätt svår exem/allergi. Så måste tvättas för o se om det blir bättre. Jag har sett att det varit någon som inge står rätt till i pälsen

Skulle ni behåll eller lämna tbx?
 
Råd.
Köpte en 2åring som efter en vecka visar patella upphakning, rätt mkt oxå.
Bestämmer att åka och kolla knäna så det inte är något annat fel. Rönken ser bra ut.
Hos veterinären konstaterar vet att han har rätt svår exem/allergi. Så måste tvättas för o se om det blir bättre. Jag har sett att det varit någon som inge står rätt till i pälsen

Skulle ni behåll eller lämna tbx?

Märkte inte veterinären som besiktigade hästen det?
 
Råd.
Köpte en 2åring som efter en vecka visar patella upphakning, rätt mkt oxå.
Bestämmer att åka och kolla knäna så det inte är något annat fel. Rönken ser bra ut.
Hos veterinären konstaterar vet att han har rätt svår exem/allergi. Så måste tvättas för o se om det blir bättre. Jag har sett att det varit någon som inge står rätt till i pälsen

Skulle ni behåll eller lämna tbx?
Personligen hade jag aldrig orkat med en häst med svår exem, så hade det varit möjligt hade jag lämnat tillbaka.
Det jag ställer mig frågande till är precis som @Görel varför det inte upptäcktes på veterinärbesiktningen?
 
Råd.
Köpte en 2åring som efter en vecka visar patella upphakning, rätt mkt oxå.
Bestämmer att åka och kolla knäna så det inte är något annat fel. Rönken ser bra ut.
Hos veterinären konstaterar vet att han har rätt svår exem/allergi. Så måste tvättas för o se om det blir bättre. Jag har sett att det varit någon som inge står rätt till i pälsen

Skulle ni behåll eller lämna tbx?
Ditt inlägg skapar flera motfrågor, det saknas en del information.
Men som svar på sista frågan i ditt inlägg - om säljaren är villig att låta dig lämna tillbaka hästen är det väl inget att tveka på!
Men om säljaren är ovillig är det massor av andra frågor som måste besvaras för att ge svar på frågan.
Är säljaren privatperson eller näringsidkare? Är hästen veterinärbesiktigad? Har hästen kostat så mycket pengar att det är lönt att ta strid om det? (en rättsprocess kan kosta stora summor!!)
 
Råd.
Köpte en 2åring som efter en vecka visar patella upphakning, rätt mkt oxå.
Bestämmer att åka och kolla knäna så det inte är något annat fel. Rönken ser bra ut.
Hos veterinären konstaterar vet att han har rätt svår exem/allergi. Så måste tvättas för o se om det blir bättre. Jag har sett att det varit någon som inge står rätt till i pälsen

Skulle ni behåll eller lämna tbx?
Finns möjligheten att lämna tillbaka d v s vill säljaren ta tillbaka hästen, så hade jag övervägt att göra det.
Med de knapphändiga upplysningar som finns här misstänker jag att det nog inte är så, låter som om den här hästen inte blivit skött och fodrad på rätt sätt.
Av den anledningen hade jag inte personligen lämnat tillbaka hästen.

Det låter inte som om veterinären tagit något prov på det som är i pälsen. Det innebär att det kan vara annat än allergi/eksem också. Därför hade jag tvättat och låtit göra ett prov på det som finns i pälsen. Det kan vara svamp eller bakterier som gör det och då kan det vara ganska lätt att åtgärda.
 
Exemen kan ju triggats vid flytt och förvärrats/blossat upp. Men patella borde synts på vetbes.

Vill säljare ta åter hade jag kört på det direkt.
Är det inte så så ställer jag samma frågor som ovan ang vetbes, pris etc.
Det är av stor vikt för hur man väljer att agera, i mina ögon.
 
Råd.
Köpte en 2åring som efter en vecka visar patella upphakning, rätt mkt oxå.
Bestämmer att åka och kolla knäna så det inte är något annat fel. Rönken ser bra ut.
Hos veterinären konstaterar vet att han har rätt svår exem/allergi. Så måste tvättas för o se om det blir bättre. Jag har sett att det varit någon som inge står rätt till i pälsen

Skulle ni behåll eller lämna tbx?

I grund: jag hade antagligen försökt sälja tillbaka.
Fast jag tycker att det är lite luckor i din beskrivning av situationen.

Hade hästen inga fel i pälsen när du köpte den? För i så fall är det svårt att försöka reklamera utifrån pälsproblemen. Förresten: pälsen eller man/svans???

Gällande patellaupphakning: behöver ju inte vara ett problem, utan växer många gånger bort när en häst växer till sig och/eller tränas. Frågar som några andra: syntes inte detta vid veterinärbesiktningen?

Inget av problemen torde väl i egentlig mening räknas som "dolt fel" utifrån din väldigt kortfattade beskrivning utan troligen är det så att du köpt den häst du köpt. Inklusive eventuella fel.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 550
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 510
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 949
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 211
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp