Lämplig ras till räddningsarbete/personsök enligt er själva

Jag säger labbe av arbetande linjer (underförstått jaktavlad, själv gillar jag dual purpose-typen men det är få som tar fram riktigt bra ex av dem nu). Okomplicerade, sociala, miljöstarka, duktiga på att använda nosen och allmänt allsidiga. Vädertålig dubbel päls också, det är fortfarande ett krav på räddningshundar tror jag? Möjligen faller de på storleken - en del hanar kan bli riktigt stora - men någon 40-kilosbest tror jag inte att du lär få, det är främst något som ses inom showaveln.

Vad gäller cancer så finns det vad jag vet hos alla retrievers, men flatten är överrepresenterad jämfört med de andra. Jag hade aldrig vågat köpa en pga det. :( Labbar är generellt sett friska hundar. De ska vara röntgade i leder och ögonlysta innan de går i avel, men det gäller många andra raser också.
 
Glöm inte att kolla om en räddningshund fortfarande måste vara dubbelpälsad

Står inget om det på SBKs sida om att utbilda räddningshund i alla fall, men vet inte om den informationen täcker in allt.

Jag säger spaniel eller retriever, av arbetande linjer. Sociala, bra i storlek och outtröttliga. Ofta helt opåverkade i miljö.Jaktlabbe är retrieverns ferrari och fler går mycket bra i räddningssök. Jaktcocker är fenomenal som sökhund, men kanske faller på sin litenhet?
Minst 40 cm i mankhöjd står det på SBKs info sida, vet inte var jaktcocker ligger dock.
 
Det är ganska olika raser du nämner, sett till hur de lär vara att leva med i vardagen. Vorsteh är ganska skarpa (långhårig undantaget, som jag har förstått det?) och du får en hel del jakt, som du måste jobba med. Jag upplever dem som ganska brötiga, men det är en subjektiv upplevelse. Vill du ha en lite mindre och mjukare ras, men med enormt driv, kunde kanske griffon korthals eller viszla vara något? Eftersom du tittar på lite skarpare hundar och vallhundar finns ju även chodsky pes, om du inte vill ha en som är lika stor som en rottweiler eller beauceron.

Jag älskar ju labbe, men jaktlinjerna verkar vara ganska spretiga. Vår kille har en del sociala rädslor, även om han kommer från bra linjer och har supertrevliga föräldrar (linjerna har dock inte korsats tidigare). Har även hört att det finns en del problem med underlagsrädslor inom rasen, som kan vara värt att kolla upp. Finns ju även jaktgolden, som inte är så stora.

Personligen skulle jag försöka träffa många hundar från de raser du funderar på och se vilka du klickar med. Jag gillar knasiga och glada hundar, exempelvis, medan andra gillar hundar med en mer allvarsam och ädel aura.

Tråkigt med er labbe..
Jag hade nog tur med min. Han är super mentalt, inte flamsig men alltid glad och orädd.

Jag valde labbe för jag upplevt dem mentalt bättre än jaktgolden.
 
Jaktcockern ska ha en mankhöjd på 35 - 45 cm.
Nej, det finns bara en standard för cocker spaniel. Tikar ska vara 38-39 cm och hanar 39-41 cm.

Det är dock inte ovanligt att framför allt i den jaktavlade populationen se individer som avviker från detta ganska markant åt båda hållen.

Om 40 cm är ett krav är kanske jaktspringer ett bättre val än jaktcocker. Sen finns det indivder som går över 40 cm och de är inga unikum, men det kan kanske vara svårt att veta med säkerhet på en valp.
 
Jag skulle fundera på vad jag själv gillade för hundar och vilken hund jag vill ha och arbeta med även om den inte platsar som räddningshund.

Sedan skulle jag kolla om det fanns räddningshundar i den/de raserna där sannolikheten är störst att jag hittar den hund jag trivs med. Om det finns det skulle jag se om jag kunde kontakta deras hundförare för att höra vad de kan tillföra, Om det inte fanns det skulle jag se om jag kunde kontakta ansvariga för verksamheten och höra om de ser något som talar mot rasen.

Jag skulle inte våga satsa på rottweiler - för stora, tunga och jag har mött mindre trevliga. Även beuceron är stora och ganska få i Sverige.
 
Tråkigt med er labbe..
Jag hade nog tur med min. Han är super mentalt, inte flamsig men alltid glad och orädd.

Jag valde labbe för jag upplevt dem mentalt bättre än jaktgolden.

Ja det är trist, men jag älskar ändå vår jycke och tänker att han fortfarande utvecklas! Vi jobbar med hans självförtroende, fokuserar på sökaktiviteter osv.

De flesta jaktlabbar känns ändå hyfsat stabila, även om jag hört från såväl uppfödare som andra personer som jag litar på, att mentaliteten spretar mer och mer. En uppfödare som jag var i kontakt med skulle sluta avla jaktlabbar, av det skälet. Min lillebrors hund har exempelvis också blivit biten av en jaktlabbe när han var på någon jaktkurs. För de flesta tar det sig kanske dock mer uttryck i fjäskighet? Om han inte skäller blir vår kille lite krumbent och slickig när han möter nya människor, som när en valp hälsar på en bestämd vuxen tik eller så.

Detta är lite OT men...
 
Jag skulle inte våga satsa på rottweiler - för stora, tunga och jag har mött mindre trevliga. Även beuceron är stora och ganska få i Sverige.
Fast alla Beauceroner är inte stora, de kan vara ganska nätta omän högbenta och de är väldigt smidiga. Går absolut inte att jämföra med Rottweiler (och det tror jag iofs inte att du gjorde heller, men ändå).
 
Oj många svar, tackar till alla som svarat!

Engelsk springer Spaniel hade jag helt missat! Men det kan ju såklart vara lämpligt.

Och menar såklart apporterande fågelhundar gällande retriever. Har kollat på jakt och kan ha börjat blanda ihop orden. 😅 Det var som jag anade med cancern då hos flatcoated, men kanske det finns förskonade labbe-linjer om jag förstår det rätt? Verkar ju vara en toppen ras annars.

Bra ni som nämnde päls och mankhöjd, det ska jag kolla upp. Då kanske dobbe faller bort ofrivilligt. Angående vikten så är det att de max får väga 40 kg, om det inte ändrats. Och det är väl för att kunna lyfta hunden. Maxvikt är inga problem.

BC var otippat - kan de trivas bra med annat än vallning? Det känns så inpräglat i rasen liksom.

Rottweiler låter det som blandat vad man får för individer, men kul att det finns de som platsat.

Att hunden är av brukstyp med mycket energi och mod är inte avskräckande, snarare önskvärt. Mina funderingar mynnar sig i om jag i framtiden ska välja ett säkert kort för räddningsarbete (med en ras jag känner) eller testa en ny ras som kanske passar ändamålet som handen i handsken.
 
Riesenschnauzer. Visserligen pälsvård, men det betyder också att du har en hund som kan arbeta lika bra när det är mycket kallt som mycket varmt.

Min äldsta har två eller tre kullsyskon som jobbar som räddnings- och lavinhundar i Norge. Tiken blev godkänd för två tjänsteår till när den strax skulle fylla elva, och är alltså fortfarande i tjänst som tolvåring.

Mina två är båda utmärkta sökhundar, med meriterna som bevisar det. De är bra på spår, rapport och agility också.
 
Bra ni som nämnde päls och mankhöjd, det ska jag kolla upp. Då kanske dobbe faller bort ofrivilligt. Angående vikten så är det att de max får väga 40 kg, om det inte ändrats. Och det är väl för att kunna lyfta hunden. Maxvikt är inga problem.
Tror vikten kan vara ett större problem än pälsen på dobbisen.
Men en tik ur brukslinjer ligger väl runt 25-35 så det kan funka, hanarna ligger runt 40kg så det är ett mer osäkert kort. Min vägde 35kg men han var ovanligt liten. Vet några till i den viktklassen men ja, vet många på 38-42kg med. Utslinjerna väger mycket mer ska sägas.
 
Hittade nu information på brukshundsklubben om maxvikt på 50 kg, där ser man. Det kanske har ändrats med åren, men det ger ju mer spelrum. Mankhöjd ska vara mellan 40-70 cm.
 
Hittade nu information på brukshundsklubben om maxvikt på 50 kg, där ser man. Det kanske har ändrats med åren, men det ger ju mer spelrum. Mankhöjd ska vara mellan 40-70 cm.
Har för mig att det finns en regel om päls också? Inga enkelpälsade?
Men den kanske är borttagen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 172
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 531
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp