Bukefalos 28 år!

Lämpliga vakthundsraser

Det var mer riktat till vad flera skrivit. Att den inte ska vara "sån där extrem vakthund men vakta lite ibland, lagom mycket".

Min fråga kvarstår - ska din hund vakta alls överhuvudtaget? Eller ska den larma och se respektingivande ut, och enbart i absolut liv-och-dödsituation kanske ingripa på rätt sätt om du har tur?

Om du verkligen poängterar detta med "vakta på egen hand" - vad är motsatsen? Tänker du då att du tex har en brukshund som är tränad till skydd?
Jag vet inte - det är ju det som är poängen. Det är inte jag som vill ha en vakthund utan min sambo. Jag vill inte ha den typen av vakthundar som han tänker sig (den typen av hundar som du ser som vakt) utan försöker hitta eventuella alternativ, dvs hundar som jag skulle trivas med och som han skulle acceptera som ”vakthund” (vilket han inte gör med nuvarande corgis trots att de skäller), eller större, lugna gårdshundar som kräver minimalt men kan se respektingivande ut, utan att vara alltför dåliga hälsomässigt.
 
"styr upp" på så vis att hunden får larma, men sen är det slut med hundens jobb.

Självklart tror jag inte alla brukshundar är farliga om man går in till dem. De flesta vågar inte agera. Du kan ju sluta gissa om hundar jag träffar, vad har det med saken att göra?

Att skälla och springa iväg är inte att vakta. Tänk efter lite. Om du behöver en vakthund för att vakta tex dina djur. Är du nöjd med hundens vaktande om den skäller mot "hotet", men flyr och springer iväg om hotet ändå kommer? Nej, självklart inte. Därför jobbar heller inte random schäfrar och aussies som vakthundar där folk faktiskt behöver RIKTIGA vakthundar, som ska vakta, på riktigt. Visst, du kan skaffa vissa schäfrar och träna dem specifikt för att vakta, det kan säkert fungera. Men är det vad TS verkar vilja ha? Nej.
Finns många vaktbolag som har schäfer till områdesvakt? Några har ju även ovtjarka, som är en mer renodlad vakthund.
Att hunden inte agerar betyder fö inte att den inte vågar, även om det naturligtvis brister många gånger.

Dobermann tex vaktar absolut, men de flesta agerar inte vid inbrott - så länge förare inte är hotad. Det är trots allt en personskyddshund i grunden.
 
Fast va? Att schäfrar inte används till att självständigt vakta boskapsdjur har ju snarare att göra med att de alltid har avlats för att arbeta MED en människa men OCKSÅ vakta sina djur och människa (när de faktiskt var herdehundar).

Tänker du att enbart boskapsvaktare är RIKTIGA vakthundar? Det var ju ovanligt snävt...
Jag har inte sagt att enbart de hundarna är riktiga vakthundar. Det finns även olika mastiffer tex som är avlade just för vakt, om än inte av primärt boskap.

En schäfer kan också vakta, har jag sagt flera gånger. Men då ska du välja, uppfostra och träna den specifikt för det - samt förstå konsekvenserna av detta. Inte köpa en "som har lite vakt i sig" och hoppas på det bästa.
 
En schäfer kan också vakta, har jag sagt flera gånger. Men då ska du välja, uppfostra och träna den specifikt för det - samt förstå konsekvenserna av detta. Inte köpa en "som har lite vakt i sig" och hoppas på det bästa.

Jag skulle säga att typ 99,99 % av alla schäfrar har vakt i sig - det behöver en inte leta efter.
 
Ja, just därför vill jag inte ha en ras som ska reagera på egen hand vid oönskat besök, typ skarpa boskapsvaktare.
Kommer det in en inbrottstjuv som inte backar för hundarna kan jag liksom inte ens garantera att nuvarande corgis inte agerar på hotet, men det är ju liksom inte en situation jag förväntar mig uppstår dagligen. Tanken är ju att det aldrig ska behöva gå så långt.
Varför en rörmokare skulle bryta sig in när vi inte är hemma ser jag inte riktigt.
Jag förstår vad det menar, då låter det mer som att du ska en lite större modell med larmande skall som du nämnt tidigare. Problematiseringen var allmänt kring att lägga ett ansvar på hunden som kan sätta den och andra i dåliga situationer. jag förstår enligt dina poster att det inte är helt applicerbart på ditt letande men hamnar lite allmänt över vad som pratats om här.

Rörmokare var faktiskt ett exempel från verkligheten, hunden såg en inkräktare och släppte inte in och det blev en farlig situation som ägaren hann reda ut i sista sekund. Jag har ju t.ex. DHL som stegat in i trädgården här, fast det inte borde så händer det. Då tar jag hellre en hund som larmar och backar, det är ju en situation jag får reda ut.
 
Jag vet inte - det är ju det som är poängen. Det är inte jag som vill ha en vakthund utan min sambo. Jag vill inte ha den typen av vakthundar som han tänker sig (den typen av hundar som du ser som vakt) utan försöker hitta eventuella alternativ, dvs hundar som jag skulle trivas med och som han skulle acceptera som ”vakthund” (vilket han inte gör med nuvarande corgis trots att de skäller), eller större, lugna gårdshundar som kräver minimalt men kan se respektingivande ut, utan att vara alltför dåliga hälsomässigt.

Och därför har jag enbart försökt säga - håll dig borta från allt vad vaktande heter om du nu inte vill ha en riktig vakthund och vill att den ska vakta, på riktigt. Och om du köper en hund som har vakt i sig, vilket tex många brukshundar har, så styr upp det och låt inte den hunden vakta. Lär den att du tar över efter larmandet. Den kan vara där och se läskig ut, det är en bra hjälp för dig, men den ska inte vakta.

Jag är alltså helt enig med dig om att det är en jättebra ide med tex en större gårdshund som låter ordentligt och ser lite läskig ut. Men låt den för sjutton inte vakta, och det är inte en nackdel överhuvudtaget om den gillar främlingar - bara fördel.
 
Men vad menar du med "ställer" ?! Jamen visst, klart det är många hundar som agerar så. Men sen om personen ändå går mot hunden, vad händer då? Antingen agerar den mot personen, eller så flyr den. Och du ska lita att din hund bara beter sig så mot 100% korrekta hot och aldrig fel? Aldrig felbedömer? Fine, men det är inte vad jag kallar ansvarsfullt hundägande.
När en hund "ställer" så står den mellan hotet och det den vaktar. Hemmet, personen, ett föremål, annat djur....
Den växlar upp med kroppsspråk och ljud. Det brukar vara avskräckande nog och det vet hunden. Det är ett naturligt beteende under hot.
De som gått MH och MT vet hur tabubelagt det är att hunden biter i spökerna, dumpe eller overallen.
Tänderna är det sista en mentalt bra hund tar till.

Jag utgår ifrån att ingen vettig hundägare skiter totalt i att träna sin hund eller att ha den under hyffsad uppsikt.
 
Absolut, men samtidigt så ska de inte gå på och attackera så fort de ser hotet för den skull. Se ett exempel tex i videon jag postade. Kommer det en människa och går mot fårhjorden så ska inte hunden (och är inte avlad för att) attackera, bita, skada, döda människan för att den är där. Vänder människan och går iväg igen så blir ingen skadad, och hunden markerar rätt tydligt vart det ska ta stopp - annars.

Återigen, förstår inte vad du vill ha isf? en hund som typ vaktar, ibland, kanske, förhoppningsvis inte för aggressivt om inkräktaren verkligen pushar? Nej, det är inte en särskilt bra idé.
Prova du att gå in på en tomt där det går K.O så ska du se hur mycket de sorterar. Hundarna sorterar inte i, de har däremot ett område som de väljer att agera på, och det gäller även de som vaktar fårflocken. Hade hunden sorterat hade den skitit i om en människa går fram och klappar fåren men gett sig på den som vill skada.
 
Jag skulle säga att typ 99,99 % av alla schäfrar har vakt i sig - det behöver en inte leta efter.
Ja, om man definierar vakt som att de står och skäller när nån kommer, då är alla schäfrar vakthundar.

Men absolut, jag har inte sagt annat än att schäfrar ofta har nån grad av vakt i sig...och? Frågan är vad du gör med det, och vad du låter hunden göra.
 
Varför blir det fel? Vi pratar om egenskaper och användning av hund. Men absolut, det är ju vad jag säger. Vill man ha en vakthund så finns det absolut raser man kan köpa och träna specifikt med det, precis som att man köper BC för att träna till och valla får. Man köper inte en schäfer "med lite vall i sig" och släpper den bland fåren och hoppas att den gör rätt, lika lite som man släpper en schäfer "med lite vakt i sig" och hoppas att den gör rätt med främlingar. Om man pratar om vad hunden istället ska göra på kommando så blir det ju en annan grej, kanske kan du lyckas träna din schäfer att "vakta" dig på rätt sätt mha kommandon.

Nej, du kan inte förvänta dig att din schäfer kommer vakta bara mot exakt rätt människor helt korrekt för att den har "bra föräldrar".

Fast nej? Oftast tränar man ju inte in vaktande utan det finns där, naturligt.

En vallhund tränas hur den får valla ja. Men du kan inte träna in vallegenskaper.

Har nog aldrig hört om någon som tränat sin vakthundsras till att vakta ärligt talat. Testat dom ja, men det finns ju redan där. Sen kan man säkerligen öka/sänka vaktandet genom retningar alt riktiga händelser. Men, vaktandet finns ju där från början.

Om min schäfer vaktar mot rätt människor eller ej vet jag inte helt säkert nej. Men eftersom att hon hittills bara reagerat när något konstigt skett (som när någon rycker upp dörren eller beter sig aggressivt) och hon annars har huvudet med sig så är jag ganska säker på att hon inte skulle slakta någon som bara traskar in heller.

I skyddet så backade hon inte för hot när vi har testat lägga in lite. Men hon fastnar inte heller i det utan växlar tillbaka till byte när figgen gör det. Hon har generellt långt till att bli arg på folk. Är glad och öppen mot alla. Men det finns absolut allvar där bakom också. I en för mig lagom dos av vad jag sett hittills.
 
När en hund "ställer" så står den mellan hotet och det den vaktar. Hemmet, personen, ett föremål, annat djur....
Den växlar upp med kroppsspråk och ljud. Det brukar vara avskräckande nog och det vet hunden. Det är ett naturligt beteende under hot.
De som gått MH och MT vet hur tabubelagt det är att hunden biter i spökerna, dumpe eller overallen.
Tänderna är det sista en mentalt bra hund tar till.

Jag utgår ifrån att ingen vettig hundägare skiter totalt i att träna sin hund eller att ha den under hyffsad uppsikt.
Jo, jag har gått tillräckligt många MH och MT samt känner tillräckligt många beskrivare för att förstå det. Förstår inte vad detta syftar till?

Min fråga är vad du tänker låta hunden göra. Den kan ha vakt i sig. Det är vad man undersöker och bedömer på tex ett MH. Min hund stog blickstill framför mig och skällde ut spökena då och då. Sen sprang han fram till dem och hälsade när jag kopplade loss honom. Om nån sprang mot oss för att hoppa på mig så skulle han ANTAGLIGEN agera. Det kan jag inte veta till 100%, och jag tänker inte testa låta honom och se vad som händer med vakt eller inte, förutom i en absolut nödsituation då.
 
När en hund "ställer" så står den mellan hotet och det den vaktar. Hemmet, personen, ett föremål, annat djur....
Den växlar upp med kroppsspråk och ljud. Det brukar vara avskräckande nog och det vet hunden. Det är ett naturligt beteende under hot.
De som gått MH och MT vet hur tabubelagt det är att hunden biter i spökerna, dumpe eller overallen.
Tänderna är det sista en mentalt bra hund tar till.

Jag utgår ifrån att ingen vettig hundägare skiter totalt i att träna sin hund eller att ha den under hyffsad uppsikt.
Lite OT men bra exempel med MH och MT - jag skulle nästan kalla det en del hundar gör under spökena för att "ställa". Dvs ju närmare hotet kommer desto mer växlar de upp, "växer en meter", står längst ut i kopplet osv. När spökena stannat (dvs hunden "vunnit" i sina egna ögon") släpps ju hunden fram, och en bra hund rusar ju då ut helt på egen hand, upptäcker att det var trevliga människor under dräktena, skoj och gamman, allt bra. Ingen blodspillan sker trots att hunden definitivt menade allvar. Hundars bithämning är oerhört stor (som tur är).
 
Fast nej? Oftast tränar man ju inte in vaktande utan det finns där, naturligt.

En vallhund tränas hur den får valla ja. Men du kan inte träna in vallegenskaper.

Har nog aldrig hört om någon som tränat sin vakthundsras till att vakta ärligt talat. Testat dom ja, men det finns ju redan där. Sen kan man säkerligen öka/sänka vaktandet genom retningar alt riktiga händelser. Men, vaktandet finns ju där från början.

Om min schäfer vaktar mot rätt människor eller ej vet jag inte helt säkert nej. Men eftersom att hon hittills bara reagerat när något konstigt skett (som när någon rycker upp dörren eller beter sig aggressivt) och hon annars har huvudet med sig så är jag ganska säker på att hon inte skulle slakta någon som bara traskar in heller.

I skyddet så backade hon inte för hot när vi har testat lägga in lite. Men hon fastnar inte heller i det utan växlar tillbaka till byte när figgen gör det. Hon har generellt långt till att bli arg på folk. Är glad och öppen mot alla. Men det finns absolut allvar där bakom också. I en för mig lagom dos av vad jag sett hittills.
Ingen har sagt att man tränar in vaktande. Så du behöver inte säga nej till det eftersom jag inte sagt det. Sa heller inte att man tränar in vallegenskaper.

Vad pratar du om nu?

Du pratar alltid om att slakta nån eller inte också, förstår inte vad det har för relevans.

Jag får helt enkelt anta att du inte släpper din schäfer att "vakta" på eget bevåg i annat än en absolut nödsituation.
 
Fast nej? Oftast tränar man ju inte in vaktande utan det finns där, naturligt.

En vallhund tränas hur den får valla ja. Men du kan inte träna in vallegenskaper.

Har nog aldrig hört om någon som tränat sin vakthundsras till att vakta ärligt talat. Testat dom ja, men det finns ju redan där. Sen kan man säkerligen öka/sänka vaktandet genom retningar alt riktiga händelser. Men, vaktandet finns ju där från början.

Om min schäfer vaktar mot rätt människor eller ej vet jag inte helt säkert nej. Men eftersom att hon hittills bara reagerat när något konstigt skett (som när någon rycker upp dörren eller beter sig aggressivt) och hon annars har huvudet med sig så är jag ganska säker på att hon inte skulle slakta någon som bara traskar in heller.

I skyddet så backade hon inte för hot när vi har testat lägga in lite. Men hon fastnar inte heller i det utan växlar tillbaka till byte när figgen gör det. Hon har generellt långt till att bli arg på folk. Är glad och öppen mot alla. Men det finns absolut allvar där bakom också. I en för mig lagom dos av vad jag sett hittills.
Exakt..

Man tränar ju sällan fram egenskaperna i en tjänstehund heller, antingen kommer din väktarhund försvara dig eller inte - däremot kan den ju med erfarenhet bli bättre på att plocka fram egenskaperna.
 
Jag har inte sagt att enbart de hundarna är riktiga vakthundar. Det finns även olika mastiffer tex som är avlade just för vakt, om än inte av primärt boskap.

En schäfer kan också vakta, har jag sagt flera gånger. Men då ska du välja, uppfostra och träna den specifikt för det - samt förstå konsekvenserna av detta. Inte köpa en "som har lite vakt i sig" och hoppas på det bästa.
Det ska vara en rätt sopig Schäfer för att inte ha vakt i sig. Det är inget du behöver träna fram. Däremot så behöver man styra i form av dressera vissa önskvärda lydnadsdetaljer runt vaktandet. Precis som en jakthund. Jakten finns där men du får finslipa ändamålet.
Mvh en fd uppfödare.
 
Jo, jag har gått tillräckligt många MH och MT samt känner tillräckligt många beskrivare för att förstå det. Förstår inte vad detta syftar till?

Min fråga är vad du tänker låta hunden göra. Den kan ha vakt i sig. Det är vad man undersöker och bedömer på tex ett MH. Min hund stog blickstill framför mig och skällde ut spökena då och då. Sen sprang han fram till dem och hälsade när jag kopplade loss honom. Om nån sprang mot oss för att hoppa på mig så skulle han ANTAGLIGEN agera. Det kan jag inte veta till 100%, och jag tänker inte testa låta honom och se vad som händer med vakt eller inte, förutom i en absolut nödsituation då.

Nej, han skulle antagligen inte agera, menar jag. Risken är åtminstone ganska liten, om han är bra mentalt. Visst är han briard? De är inte avlade för personskydd.
 
Lite OT men bra exempel med MH och MT - jag skulle nästan kalla det en del hundar gör under spökena för att "ställa". Dvs ju närmare hotet kommer desto mer växlar de upp, "växer en meter", står längst ut i kopplet osv. När spökena stannat (dvs hunden "vunnit" i sina egna ögon") släpps ju hunden fram, och en bra hund rusar ju då ut helt på egen hand, upptäcker att det var trevliga människor under dräktena, skoj och gamman, allt bra. Ingen blodspillan sker trots att hunden definitivt menade allvar. Hundars bithämning är oerhört stor (som tur är).
Ofta larmar de helt enkelt och berättar att nått kommer. Samt att de kan vara såpass orädda att de inte backar för att nått kommer. De behöver inte se spökena som nått farligt bara för det. Släpper man dem sen kan de springa fram, och då märker de ju direkt att det är människor. Om de nu är sociala mot främlingar så hälsar de då gärna på människor.

De ska ju inte få doften mot sig av spökena, så innan de får springa fram och undersöka så finns det ju inget som berättar för hunden att det är människor. Därav kan de agera mot spökena men direkt hälsa på människorna, väl där. De agerar alltså inte mot människor i det momentet.
 
Det ska vara en rätt sopig Schäfer för att inte ha vakt i sig. Det är inget du behöver träna fram. Däremot så behöver man styra i form av dressera vissa önskvärda lydnadsdetaljer runt vaktandet. Precis som en jakthund. Jakten finns där men du får finslipa ändamålet.
Mvh en fd uppfödare.
Upprepar mig igen då,har inte sagt att man ska träna fram vakt. Har sagt att de har vakt i sig, sen kan man träna hur det ska användas, eller inte.
 
Jo, jag har gått tillräckligt många MH och MT samt känner tillräckligt många beskrivare för att förstå det. Förstår inte vad detta syftar till?

Min fråga är vad du tänker låta hunden göra. Den kan ha vakt i sig. Det är vad man undersöker och bedömer på tex ett MH. Min hund stog blickstill framför mig och skällde ut spökena då och då. Sen sprang han fram till dem och hälsade när jag kopplade loss honom. Om nån sprang mot oss för att hoppa på mig så skulle han ANTAGLIGEN agera. Det kan jag inte veta till 100%, och jag tänker inte testa låta honom och se vad som händer med vakt eller inte, förutom i en absolut nödsituation då.
Varför tror du han skulle agera? 9/10 hundar står ändå inte pall vid hot. De skäller eller möjligen naffsar men får svar tillbaka så brukar de inte fixa att vara kvar..
Finns det liksom något i din hunds linjer som tyder på att de besitter de egenskaperna?
Apropå att romantisera egenskaper alltså - alla verka tro att deras hund skulle försvara dem..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 382
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 573
Senast: Roheryn
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 413
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 870
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp