Bukefalos 28 år!

Lämpliga vakthundsraser

Jo, jag har gått tillräckligt många MH och MT samt känner tillräckligt många beskrivare för att förstå det. Förstår inte vad detta syftar till?

Min fråga är vad du tänker låta hunden göra. Den kan ha vakt i sig. Det är vad man undersöker och bedömer på tex ett MH. Min hund stog blickstill framför mig och skällde ut spökena då och då. Sen sprang han fram till dem och hälsade när jag kopplade loss honom. Om nån sprang mot oss för att hoppa på mig så skulle han ANTAGLIGEN agera. Det kan jag inte veta till 100%, och jag tänker inte testa låta honom och se vad som händer med vakt eller inte, förutom i en absolut nödsituation då.
Poängen är att din hund genom sitt ställande skulle med all sanorlikhet mota bort hotet och därmed skulle inga överfall eller bett ske. Därför är det här med att ha en hund för vakt inte så jäkla farligt att ha hemma.
 
Ingen har sagt att man tränar in vaktande. Så du behöver inte säga nej till det eftersom jag inte sagt det. Sa heller inte att man tränar in vallegenskaper.

Vad pratar du om nu?

Du pratar alltid om att slakta nån eller inte också, förstår inte vad det har för relevans.

Jag får helt enkelt anta att du inte släpper din schäfer att "vakta" på eget bevåg i annat än en absolut nödsituation.

Alltså, det känns inte ens som att vi pratar om samma saker?

Min schäfer har absolut fått "vakta". Förstår inte varför det skulle vara konstigt. Om jag skulle vara orolig över att hon gick till överdrift eller såg att något var påväg att hända så hade man ju fått göra något åt det då. Men de situationer jag beskrivit har hunden absolut inte reagerat överdrivet. Snarare tvärtom var hon väldigt samlad och med på vad som hände utan att överdriva så jag har inte behövt styra upp något alls i sådana situationer.
 
Ofta larmar de helt enkelt och berättar att nått kommer. Samt att de kan vara såpass orädda att de inte backar för att nått kommer. De behöver inte se spökena som nått farligt bara för det. Släpper man dem sen kan de springa fram, och då märker de ju direkt att det är människor. Om de nu är sociala mot främlingar så hälsar de då gärna på människor.

De ska ju inte få doften mot sig av spökena, så innan de får springa fram och undersöka så finns det ju inget som berättar för hunden att det är människor. Därav kan de agera mot spökena men direkt hälsa på människorna, väl där. De agerar alltså inte mot människor i det momentet.

Det beteendet jag beskriver är inte att "berätta att någon kommer". Jag menar alltså 5: or på 8a-b och 1 på 8c. Och därutöver det jag beskrev med en hund som växer, blir större, tar plats. Växlar upp, som @Fetaost så passande beskrev det som.
 
Nej, han skulle antagligen inte agera, menar jag. Risken är åtminstone ganska liten, om han är bra mentalt. Visst är han briard? De är inte avlade för personskydd.
Jag vet det. Men jag antar inte att jag alltid har rätt. Briarder ska egentligen vara något avståndstagande och neutrala med främlingar, samt att de sen längre tillbaka i tiden vaktade flocken mot rovdjur och människor. De är bra på att larma, och kan vara ganska modiga ibland också (dvs inte fly), även om inte alla är det, verkligen inte. Min är dock översocial för sin rasbeskrivning. Men samtidigt väldigt orädd och har aldrig visat tendens på att fly från hot.

Jag tänker inte säga hur han skulle göra, jag vill inte att han ska agera oavsett. Kanske skulle han agera, och kanske inte. För min del är det viktiga att se till att han inte ska bedöma och göra det valet.
 
Det beteendet jag beskriver är inte att "berätta att någon kommer". Jag menar alltså 5: or på 8a-b och 1 på 8c. Och därutöver det jag beskrev med en hund som växer, blir större, tar plats. Växlar upp, som @Fetaost så passande beskrev det som.
Fine. Jag sa hur det kan vara ibland även om hunden står framför dig, på plats, och markerar mot spökena. Oavsett hur den växlar upp eller ej så är det inte ett agerande mot människor. Den vet inte att det är människor.
 
Du påstod ju att det måste tränas specifikt för att den skulle vakta.
Nej, verkligen inte. Jag sa att man ska träna hunden specifikt om man vill ha den för det ändamålet, dvs att den ska vara en vakthund, som vaktar. Annars har man en hund med vakt i sig som man inte har nån kontroll över eller vet hur den kommer agera.
 
Jag vet det. Men jag antar inte att jag alltid har rätt. Briarder ska egentligen vara något avståndstagande och neutrala med främlingar, samt att de sen längre tillbaka i tiden vaktade flocken mot rovdjur och människor. De är bra på att larma, och kan vara ganska modiga ibland också (dvs inte fly), även om inte alla är det, verkligen inte. Min är dock översocial för sin rasbeskrivning. Men samtidigt väldigt orädd och har aldrig visat tendens på att fly från hot.

Jag tänker inte säga hur han skulle göra, jag vill inte att han ska agera oavsett. Kanske skulle han agera, och kanske inte. För min del är det viktiga att se till att han inte ska bedöma och göra det valet.

Okej. Jag skulle säga att risken att din hund gör något som skadar en annan människa är i princip noll, om han inte blir oerhört trängd och inte har möjlighet att fly. Det är ju inte direkt fallet på en gård eller en tomt.
 
Varför tror du han skulle agera? 9/10 hundar står ändå inte pall vid hot. De skäller eller möjligen naffsar men får svar tillbaka så brukar de inte fixa att vara kvar..
Finns det liksom något i din hunds linjer som tyder på att de besitter de egenskaperna?
Apropå att romantisera egenskaper alltså - alla verka tro att deras hund skulle försvara dem..

Jag har sagt att jag inte vet. Jag romantiserar verkligen inte. Jag tror att det möjligtvis kunde vara så beroende på hur han är och hur han har agerat i vissa situationer som uppstått. Men jag vet inte, jag antar inget, jag räknar inte med något. Jag utgår dock från att det KAN hända, eftersom det viktigaste för mig är att han INTE ska vakta. Dvs, jag agerar för säkerhets skull på det sättet.

Förstår du hur jag menar?
 
Okej. Jag skulle säga att risken att din hund gör något som skadar en annan människa är i princip noll, om han inte blir oerhört trängd och inte har möjlighet att fly. Det är ju inte direkt fallet på en gård eller en tomt.
Så kan vara fallet, jag chansar dock inte med att vänta och se. Ser inte hur det är ett problem att ta det ansvaret själv istället för att chansa?

Förstår inte hellre vad min hunds egenskaper har med tråden att göra? :)
 
Fine. Jag sa hur det kan vara ibland även om hunden står framför dig, på plats, och markerar mot spökena. Oavsett hur den växlar upp eller ej så är det inte ett agerande mot människor. Den vet inte att det är människor.

Det spelar ingen roll vad den växlar upp mot. Den upplever ett hot, och växer med uppgiften. Sen är det riktigt intressanta hur den växlar ner, dvs när den inser att det är människor och inte märkliga varelser. Som tur är är det mycket ovanligt med bitmärken i spökfiggar. Det sker ibland, men ofta har bitmärkena skett redan innan i kontakt-delarna på MH:t, och då är det riktigt usla hundar som biter av rädsla (och nån enstaka otäck utställningsrottis-hane som fått massor av integritet och inget av sorteringsförmåga eller socialitet).
 
Alltså, det känns inte ens som att vi pratar om samma saker?

Min schäfer har absolut fått "vakta". Förstår inte varför det skulle vara konstigt. Om jag skulle vara orolig över att hon gick till överdrift eller såg att något var påväg att hända så hade man ju fått göra något åt det då. Men de situationer jag beskrivit har hunden absolut inte reagerat överdrivet. Snarare tvärtom var hon väldigt samlad och med på vad som hände utan att överdriva så jag har inte behövt styra upp något alls i sådana situationer.
Förstår inte vad detta du säger har med nått att göra? Du får använda din schäfer som du vill och låta den agera som du tycker är bäst.
 
@Hedinn
Diskussionen har flutit iväg lite ser jag men jag svarar på trådstarten iaf. Jag hade liknande tankar när jag letade hund och skulle flytta till gård. Valde bort flera raser som ser "för söta" ut tex :D Mitt val landade ju då på schnauzer, fast standardvarianten. Även om de inte är så stora så verkar skägget vara lite skräckinjagande för många, det gör väl att de ser lite tuffare ut. De stämmer in på många av dina önskemål, förutom att de har noll vallhundsmentalitet 😅 Jag har dock en (Tage) som är av den mjukare varianten rent träningsmässigt och en (Elton) som är av den "hårdare" sorten.

De "vaktar" genom att varna/larma, de går inte på utan håller sig en bit ifrån skällandes. Skitstöriga emellanåt när de varnar för obetydliga saker men de lär sig efterhand med åldern, sakta men säkert, vad som ska skällas på ;) De låter större än vad de är, ett ganska grovt skall liksom. Om de befinner sig så att de ser uppfarten tar sig ingen in här obemärkt iaf.

Om rasen kan vara av intresse kan jag berätta mer om mina två och mina erfarenheter av rasen 😊
 
Så kan vara fallet, jag chansar dock inte med att vänta och se. Ser inte hur det är ett problem att ta det ansvaret själv istället för att chansa?

Förstår inte hellre vad min hunds egenskaper har med tråden att göra? :)

Din hunds egenskaper är intressanta eftersom du verkar gå efter dem och din oro för din hunds vaktande när du ger råd i tråden, och jag med många menar att det är helt ogrundad oro.
 
Det spelar ingen roll vad den växlar upp mot. Den upplever ett hot, och växer med uppgiften. Sen är det riktigt intressanta hur den växlar ner, dvs när den inser att det är människor och inte märkliga varelser. Som tur är är det mycket ovanligt med bitmärken i spökfiggar. Det sker ibland, men ofta har bitmärkena skett redan innan i kontakt-delarna på MH:t, och då är det riktigt usla hundar som biter av rädsla (och nån enstaka otäck utställningsrottis-hane som fått massor av integritet och inget av sorteringsförmåga eller socialitet).
Du talar som om jag hade sagt motsatsen... Men bara som en liten grej: Lite roll tycker jag det kan spela. Det är inte precis exakt samma sak om en okänd sak kommer och går långsamt mot dig som hunden inte kan känna doften av, som om det vore en människa i medvind som kommer och promenerar mot dig, och en hund kan ju självklart agera olika på dessa två olika fall.

Absolut, håller med om att det intressanta är att se vad den gör när den fattar att det är människor. Tycker iofs också det är intressant att se vad den gör när de är spöken.

Har dessvärre också hört flera exempel på rottisar som betett sig sådär.. trist för den rasen tycker jag. Men det hör inte riktigt hemma här i tråden.
 
Din hunds egenskaper är intressanta eftersom du verkar gå efter dem och din oro för din hunds vaktande när du ger råd i tråden, och jag med många menar att det är helt ogrundad oro.
Nej, jag går inte efter dem alls, förstår faktiskt inte varför det ens kom upp här i tråden. Om du absolut inte vill tro mig så kan jag inte göra nått åt saken förstås, men jag har aldrig utgått från min hund i vad jag skrivit i tråden. Tvärtom, jag ville egentligen inte skriva eller kommentera om min hund alls.

Så nej, jag har ingen oro heller för det. Jag bara ser det som vanlig hyfs och ansvarstagande att utgå från att när man har en stor, stark hund som har nån form av vakt i sig, då tar man den biten själv och överlåter inget till chans, även om det nu är en liten risk. Det kan vi väl hålla med varann om?:)
 
Du talar som om jag hade sagt motsatsen... Men bara som en liten grej: Lite roll tycker jag det kan spela. Det är inte precis exakt samma sak om en okänd sak kommer och går långsamt mot dig som hunden inte kan känna doften av, som om det vore en människa i medvind som kommer och promenerar mot dig, och en hund kan ju självklart agera olika på dessa två olika fall.

Absolut, håller med om att det intressanta är att se vad den gör när den fattar att det är människor. Tycker iofs också det är intressant att se vad den gör när de är spöken.

Har dessvärre också hört flera exempel på rottisar som betett sig sådär.. trist för den rasen tycker jag. Men det hör inte riktigt hemma här i tråden.

Men alltså. Det är ju skillnad om hunden vaktar sin ägare mot folk en möter, som långsamt går mot en på en väg eller i en skog, eller om den vaktar en tomt. På tomten, på sitt eget revir, verkar de allra flesta hundar skaffa sig mer integritet - de äger tomten. En annan sak i en skogsdunge som en passerar, eller stannar till i en liten stund, där en inte bor. Inte konstigt, inte farligt, bara naturligt, tänker jag. Det betyder inte att hunden kommer börja vakta en när en passerar oskyldiga fotgängare på promenad.
 
Poängen är att din hund genom sitt ställande skulle med all sanorlikhet mota bort hotet och därmed skulle inga överfall eller bett ske. Därför är det här med att ha en hund för vakt inte så jäkla farligt att ha hemma.
Jag har inte sagt att det är "så jäkla farligt" att ha en hund som har vakt i sig. Jag har det själv och ser inte min situation som nått särskilt farlig. Kan jag sluta få behöva svara på saker jag inte sagt nu...
 
Men alltså. Det är ju skillnad om hunden vaktar sin ägare mot folk en möter, som långsamt går mot en på en väg eller i en skog, eller om den vaktar en tomt. På tomten, på sitt eget revir, verkar de allra flesta hundar skaffa sig mer integritet - de äger tomten. En annan sak i en skogsdunge som en passerar, eller stannar till i en liten stund, där en inte bor. Inte konstigt, inte farligt, bara naturligt, tänker jag. Det betyder inte att hunden kommer börja vakta en när en passerar oskyldiga fotgängare på promenad.
Visst är det det. Har inte sagt nått annat. Precis vad jag säger, faktiskt.

Sen finns det en massa andra variabler med. Tex om du sätter dig ner med folk en stund vid ett bord ute nånstans. Då kan vissa hundar se det som ert lilla läger med en ny liten flock den ska vakta och hålla koll åt alla håll. Eller bara speja och larma.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 246
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 533
Senast: Roheryn
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 242
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 779
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp