Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Länga på stegen?

T

T3ss

Hur får man hästen att länga på stegen (går det? :p )

Har ett litet sto som tar så små steg... I traven känns det som om man sitter på en studsboll... Ganska jobbigt då man ska rida lätt :angel:

N

NiraK

Sv: Länga på stegen?

När hästen arbetas korrekt med aktivitet genom hela kroppen och vikten på bakkärran så får den automatiskt mera scvung och ett bättre steg med lite mer "sväv" och "häng". Dock spelar ju gångarterna in en hel del också. Vissa hästar har ju av naturen sämre gångarter än andra. Men genom bra ridning, är ju gångarterna utvecklingsbara till viss del!

Nirak

M

Matilda_o_Bonita

Som NiraK sa, korekt form och arbete genom hela kroppen, dessutom kan du rida bommar och kavaletti och ha en aning längre avstånd mellan bommarna än du brukar. De flesta hästar brukar länga lite på stegen då. En del hästar försöker dock att lägga till ett extra steg mellan bommarna, men försök att ha bra drivning och framåtbjudning så hästen inte springer och latar sig över bommarna, då kommer lätt dom där extra stegen.

Du har redan fått bra svar. Vill bara tillägga, att om hästen har riktigt kort steg, beror det ofta på att hästen har något fysiskt problem. Det kan alltså vara läge för en utredning av hästen.
Det är ju svårt att över nätet veta HUR kort och stötig din häst är, och vad det beror på.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5526 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
1 392
Ridning Hej! Jag är medryttare till en islänning som är 7 år. Han är totalt ointresserad av paddocken. Han kan gå några steg i skritt men så...
2
Svar
24
· Visningar
1 061
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var liten, aldrig haft egen häst utan alltid ridit andras hästar, på ridskola och som medryttare. Under alla år...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 355
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kai Ken
  • Valp 2021

Hästrelaterat

Omröstningar

• Plast eller guld?