Bukefalos 28 år!

Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Den här hästen tar lätt 95 kg när hon är musklad och igång. Hästen är 150 cm hög, jag är 175 cm lång och väger 75 kg på bilden.

3864_87878402342_5637209_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Vilken sötnos :) Kan nog hålla med om att hon ser bastant och kompakt ut i modellen. Vad är hon för ras?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Lånar min egen knapp (och mitt inlägg från en annan tråd):

Hittade en bild på amerikanska soldater som är ute och rider. Vissa av ryttarna ser rätt stora ut..

Någon som vågar sig på en gissning på storlek på häst + storlek på ryttare?

Bilden: http://i.imgur.com/tOclY.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Har en d-ponny arab, ca 145 cm i mankhöjd. Hon är rätt tunnt byggd, det finns en annan ponny i stallet i samma mankhöjd som ser ut som en stor häst bredvid henne :) själv är jag ca 171 lång, och tillsammans med sadeln väger jag nog 61 kg. Nemas problemas för ponnyn, hon är pigg och glad och bär upp mig hyfsat - vi sysslar dessutom med gymkhana så längden är inte så petnoga sålänge jag inte är för tung. Skulle nog dock inte sätta upp någon oerfaren eller erfaren ryttare över 65.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är cirka 186 cm lång, har bara ridit enstaka gånger men ska börja med ridning regelbundet inom en snar framtid. :) Kan man säga att det finns någon ungefärlig minsta mankhöjd, att jag blir "för lång" för hästar under en viss höjd? Har läst lite, bland annat i den här tråden, och har fått bilden av att man gärna inte ska vara mer än 10 cm längre än hästens mankhöjd enligt somliga, 20 cm enligt andra.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Mellan 10-20 cm högre än hästens mankhöjd är också det jag har fått höra. Så visst kan du rida hästar på ca 165 och uppåt, så det finns ju en del att välja mellan för dig :) Jag förmodar att du ska börja med ridskola, och ridskolor har ofta stora hästar.
 
Sv: Längd- och vikttråd

20cm brukar jag utgå ifrån, när det gäller "sporthästar". Ju grövre hästen är desto mer längd slukar den :)

Nu är det visserligen inget jag brukar ha problem med eftersom jag bara är 165cm lång :angel:
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Det där med längd i förhållande till mankhöjd har mer med estetik och vad man är van vid än vid än att det egentligen spelar någon större roll så länge inte vikten ställer till det eller man är så liten i förhållande till hästen att man inte "rår" på den. Är man stor i förhållande till hästen blir balansen mycket viktigare och man måste avpassa hjälpgivningen efter att undersänklen inte kommer åt på samma vis och är hästen stor i förhållande till en själv blir det ibland mer problematiskt att orka hålla ihop hela hästen.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Mellan 10-20 cm högre än hästens mankhöjd är också det jag har fått höra. Så visst kan du rida hästar på ca 165 och uppåt, så det finns ju en del att välja mellan för dig :) Jag förmodar att du ska börja med ridskola, och ridskolor har ofta stora hästar.

Det stämmer. :) Vad jag har sett så har de inte så stora hästar där faktiskt, de har en som är just 165 (och han är då störst/högst) men jag vet inte om han är med på nybörjarnivå än.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Oj då, det låter lite konstigt faktiskt. Men jag är också "uppvuxen" på en stor ridskola med väldigt många vuxna ryttare, så antalet hästar mellan 165-185 var ganska stort.

Hur många storhästar har de på din ridskola då?
 
Sv: Längd- och vikttråd

De har mest ponnyer och jag tror att vuxenridningen är relativt ny hos dem, annars har de vad jag kan se på deras hemsida 5 stycken "storhästar" och en "maxad D-ponny" på 150. De "stora" är på 153, 155, 155, 155 och 165.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det var kanske ett lite skralt utbud för långa personer. Risken med att vara lång nybörjare och rida en häst som är lite för liten är att man får svårare med balansen. Det kan lätt bli vingligt om man inte är en van ryttare som kan hålla sin mittpunkt balanserad - vilket man ju inte kan begära av någon som håller på att lära sig :)

Men som sagt, det beror på hur hästen är byggd :) En grövre häst kan "svälja" mer ryttare än en nätt.

Har du tittat på andra ridskolor?
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Jag tycker det är enormt (!!) stor skillnad på att rida stora hästar (aka halvblod/fullblod o sådant) och ponnyer, oavsett höjden! Alltså har jag en connemara på 156. Alldeles perfekt! Jättemycket ponny men ändå mer gång och bättre storlek till mig :) Mitt tips är alltså ponny/kallblod över ponnymåttet!

Det håller jag med om :)
Supernöjd med min 157cm hög ponny, kan inte bli bättre. Alla ponnyns bra egenskaper men storleken av en häst.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det var kanske ett lite skralt utbud för långa personer. Risken med att vara lång nybörjare och rida en häst som är lite för liten är att man får svårare med balansen. Det kan lätt bli vingligt om man inte är en van ryttare som kan hålla sin mittpunkt balanserad - vilket man ju inte kan begära av någon som håller på att lära sig :)

Men som sagt, det beror på hur hästen är byggd :) En grövre häst kan "svälja" mer ryttare än en nätt.

Har du tittat på andra ridskolor?

Hörde av mig och frågade och enligt dem ska det absolut inte vara några problem, och de har tydligen redan några som rider som är både längre och tyngre. :) Finns andra alternativ också men blir nog denna till att börja med så länge det känns bra. Då var det bara att vänta 2 månader också tills det drar igång... :bump:
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Vad skönt att läsa den här tråden!!! :bump:

Jag red min älskade ponnyplutt från att jag var 13-22 år och jag kan inte ens räkna alla tuusen ggr jag fick påpekat för mig att jag var alldeles för lång!!

Han var 146 cm och en väldigt kraftig och välmusklad new forest. Jag var (under hela tiden) 173 cm lång och vägde mellan 45-65 kg. När jag red eller var på träning var det ingen som sa något eftersom de flesta tyckte han såg ut som en liten nordsvensk men så fort någon fick reda på att han var ponny så var jag både för gammal och alldeles lång för honom! Jag fortsatte för allt kändes jättebra och han verkade inte alls bry sig om varken min längd eller vikt men jag måste erkänna att man blir ledsen över att såå ofta få höra att man är för stor för sin häst. Fick till och med höra att jag inte borde rida ponny eftersom de behöver en oerfaren ryttare eftersom ponnyer "gillar" att lära upp ryttare. Trots att jag kanske efter några år slutade bry mig så mycket har jag fällt ganska många tårar över det här och det är jätteskönt att se att det finns (på andra ställen i landet) vuxna människor som rider ponny trots att de är lika långa som mig! :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Kl

Det är ju många som har tagit upp vikt och hur lång man bör vara, jag undrar hur kort man kan vara utan att det ser knäppt ut, letar alltså ny häst och funderar på hur höga jag egentligen ska provrida. Nuvarande hästen är dryga 160 och har passat väldigt bra, själv är jag också dryga 160 men undrar hur det skulle se ut på en låt säga 168-häst?

Som det är nu är det väl en handsbredd mage under skosulan men nuvarande häst är något bred för att vara halvblod och det spelar ju också in. Har tidigare provridit hästar på dryga 170 och det kändes okej i ridningen men då var jag mer tveksam till allt runt omkring dvs sadla och sitta upp, man behöver ju inte göra det jobbigare för sig :) Finns det några korta ryttare här, eller exempel på folk som tävlar? Rider mest dressyr kan jag väl tillägga, men har även hoppat en hel del.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Men det är ju smaksak och helt individuellt. Jag är 161cm och skulle aldrig skaffa en häst över 1,50!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är visserligen 165cm, men har en häst som är 171. Inga problem!

Har aldrig fått höra att det skulle se konstigt ut och hanteringen funkar bra. Sitter upp från pall :) Fungerar att sitta upp från marken också om det är så, men jag är inte världens mest flexibla människa och får tänja mina stackars ben rejält :p Dessutom är hästen prinsessan på ärten och tycker det är lite obehagligt. Tycker dock det är viktigt att det går att komma upp från marken i alla fall, om hästen skulle råka tappa än ute i skogen eller så :D Inte alltid det är läge att vandra ut i skogen i jakt på lämplig sten att stå på.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Haha ja det är inte så kul att få gå hem, Hade en inackordering som fick göra det med sin höga hoppehäst varje gång hon tappade spöt :) Gissningsvis kommer jag att ha problem med att ta mig upp på ett djur på 170 utan pall kan jag ju säga.
Ja men vad skönt att höra att det funkar bra att vara lite kortare och ha en hög häst, du är ju iofs lite längre än mig! :)
Jag har en inackordering nu som är nästan 170 och den brukar tycka att det är kul att sätta upp huvudet när jag kommer med grimman så där ser jag ett potentiellt problem utöver uppsittningen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 642
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 276
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 572
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 821

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp