Längd på arbetsdag inkl resor

Annser ni att det är rimligt att lägga 13 timmar per dag fem dagar i veckan till att jobba och resor till och från jobbet?

Nej. Jag har inte så mkt ork på mitt orkeskonto, att det finns utrymme för det. 13 tim är vad jag lägger på jobbet inkl transport dit, när jag jobbar 12 tim-skift på fre-söndagar. Är det dagtid innebär det att jag är hemma från stallet 20-20.30 och ska upp 5.15 dagen efter. Då har jag inte ens aktiverat hunden mer än att ha följt med till stallet. Så nej, jag blir galen av tanken på att ha det så 5 dagar i veckan...

Jag är å andra sidan en sån som flyttar relativt ofta. Så jag hade flyttat närmare jobbet ifall alternativet var att inte ha ett jobb alls. Allt för att göra min vardag smidigare. Jag har tom flyttat 100 mil för det så att flytta några mil hit eller dit gör väl varken till eller från om min självständighet dvs försörjning skulle hänga på det.
 
Nej. Jag har inte så mkt ork på mitt orkeskonto, att det finns utrymme för det. 13 tim är vad jag lägger på jobbet inkl transport dit, när jag jobbar 12 tim-skift på fre-söndagar. Är det dagtid innebär det att jag är hemma från stallet 20-20.30 och ska upp 5.15 dagen efter. Då har jag inte ens aktiverat hunden mer än att ha följt med till stallet. Så nej, jag blir galen av tanken på att ha det så 5 dagar i veckan...

Jag är å andra sidan en sån som flyttar relativt ofta. Så jag hade flyttat närmare jobbet ifall alternativet var att inte ha ett jobb alls. Allt för att göra min vardag smidigare. Jag har tom flyttat 100 mil för det så att flytta några mil hit eller dit gör väl varken till eller från om min självständighet dvs försörjning skulle hänga på det.
Det är lätt att säga att man flyttar, men om flytt innebär stora kostnader, det är svårt att få tag i bostad centralt i Stockholm eller ens i närförorter utan pengar eller kötid, och att flytta för att minska restiden kanske en kvart kanske inte är aktuellt. Det samma gäller med bil, det är inte gratis att köra och alla har inte råd med bil och eller körkort. Vissa sjukdomar riskera man att inte få ta körkort eller få det indraget så det är inte alltid ett alternativ.
 
Det är lätt att säga att man flyttar, men om flytt innebär stora kostnader, det är svårt att få tag i bostad centralt i Stockholm eller ens i närförorter utan pengar eller kötid, och att flytta för att minska restiden kanske en kvart kanske inte är aktuellt. Det samma gäller med bil, det är inte gratis att köra och alla har inte råd med bil och eller körkort. Vissa sjukdomar riskera man att inte få ta körkort eller få det indraget så det är inte alltid ett alternativ.
En del har också en familj att ta hänsyn till. Familjen är kanske inte flyttbar.
 
Men om jag ställer frågan så här, är skulle ni kunna tänka er att åka buss till jobbet om det tog två timmar och med bil 30 minuter? Personen har jobb.

Nej, jag skulle inte kunna tänka mig att åka buss om det tar två timmar och jag har det snabbare alternativet bil.
Jag skulle köra bil (som jag gör idag).
Det är möjligt för mig att åka buss till och från jobbet. Jag kan gå en km till busshållplatsen (tycker att det är nära). Men så är det busstider och grejer vilket innebär att jag skulle behöva gå hemifrån (kan inte ta bilen och parkera den, förstås) kvart över sex på morgonen, vara på plats strax efter kl sju på morgonen (om jag inte ville bli försenad varje morgon och det får jag ju inte bli). Visst, jag kan gå hemifrån kvart över sex, det är inte en jättestor uppoffring faktiskt.
För att komma hem skulle jag behöva stanna på jobbet till tio i sex (slutar kl fem), men behöver inga byten så jag skulle kunna vara hemma kl sju ungefär.
Så, för att byta från att köra bil - flexibelt sätt att även kunna hantera ändrade arbetstider - vilket tar sammanlagt 50 minuter per dag, till att ha ca de där 13 timmarna per dag.
Nej. Det skulle jag inte göra.
Det skulle inte kännas rimligt att byta 50 minuters bilåkning och följsamhet till arbetstider, mot att tillbringa 13 timmar sammanlagt på resa och jobb.
 
Nej, jag skulle inte kunna tänka mig att åka buss om det tar två timmar och jag har det snabbare alternativet bil.
Jag skulle köra bil (som jag gör idag).
Det är möjligt för mig att åka buss till och från jobbet. Jag kan gå en km till busshållplatsen (tycker att det är nära). Men så är det busstider och grejer vilket innebär att jag skulle behöva gå hemifrån (kan inte ta bilen och parkera den, förstås) kvart över sex på morgonen, vara på plats strax efter kl sju på morgonen (om jag inte ville bli försenad varje morgon och det får jag ju inte bli). Visst, jag kan gå hemifrån kvart över sex, det är inte en jättestor uppoffring faktiskt.
För att komma hem skulle jag behöva stanna på jobbet till tio i sex (slutar kl fem), men behöver inga byten så jag skulle kunna vara hemma kl sju ungefär.
Så, för att byta från att köra bil - flexibelt sätt att även kunna hantera ändrade arbetstider - vilket tar sammanlagt 50 minuter per dag, till att ha ca de där 13 timmarna per dag.
Nej. Det skulle jag inte göra.
Det skulle inte kännas rimligt att byta 50 minuters bilåkning och följsamhet till arbetstider, mot att tillbringa 13 timmar sammanlagt på resa och jobb.
Jag körde också bil av samma anledning, trots att jag i princip hade busshållplatsen utanför huset och den gick raka vägen utan byten. Men tidtabellen synkade inte mina arbetstider. Jag slutade jobbet klockan fem och det gick ingen buss hemåt förrän typ två timmar senare. Hur f-n SL inte kunde ha en buss som gick när de flesta faktiskt slutar jobbet, fattade jag aldrig.

Nu jobbar jag hemifrån men åker till huvudkontoret cirka en gång i månaden och åker bil då med. Jag tycker inte att det är rimligt att resan tar runt 5 timmar med tåg när jag kör sträckan på under 3 timmar med bilen. Priset för tågbiljetterna överskrider dessutom bensinkostnaden med ett par hundra.
 
En del har också en familj att ta hänsyn till. Familjen är kanske inte flyttbar.

Vi var i den sitsen när jag var runt 20. Pappa jobbade på ett statligt verk som utlokaliserades från Stockholm mer än 50 mil bort. Jag var ju vuxen men hade inte hittat en fast bostad ännu, medan min syster gick i gymnasiet och min mamma hade ett bra jobb som hon inte ville lämna. Pappa hade dessutom bara nio år kvar till pensionen så det var inte helt enkelt för honom att hitta ett nytt jobb.

Så det är verkligen inte bara att flytta alla gånger.
 
Nu är inte tråden eller frågan min, men skulle ni överväga denna pendlingstid om ni vore jag med de arbetstider jag har?

Jag går hemifrån strax före 20 på kvällen, är hemma vid 09 på morgonen, jobbar intensivt vissa veckor då jag har 6 av 7 arbetsnätter, ibland 3 av 7, ibland långledigheter på upp till 9 nätter.

Jag tror att jag trots min pendlingstid har mer fritid än de flesta av er. Era dagar är mina nätter, man måste ju sova så räkna med att sömn är nödvändigt före man går på, och att man måste vara väldigt strikt och sova som ens kropp behöver mellan arbetspassen.

Jag jobbar ca 75%

Akulle det göra skillnad i frågan för er som tror att en ennan inte har något privarliv och fritidtid att värna om?
 
Senast ändrad:
Jag hade ett jobb ett tag som krävde att jag pendlade från Uppsala till Tumba, vilket tog minst två timmar från dörr till dörr. Det var en sanslöst roligt jobb, en chans som man kanske bara får en gång i livet, så det var värt att offra det mesta av sin fritid på resande. Men jag skulle inte åkt så långt för ett annat jobb om jag inte av någon anledning hade kniven på strupen och var tvungen. Jag tjänar hellre mindre pengar än att blåsa en tredjedel av min vakna tid på att transportera mig.

Nu har jag jobbet ett par kilometer bort. Jag kan cykla eller åka buss dit på en kvart eller gå (eller springa + duscha) på 45 minuter och jag har både stallet och min gamla mamma mellan jobbet och hemmet. Jag kommer inte att göra någon fantastisk lönekarriär, men när arbetsdagen slutar kan jag vara i stallet på tio minuter.
 
Det är lätt att säga att man flyttar, men om flytt innebär stora kostnader, det är svårt att få tag i bostad centralt i Stockholm eller ens i närförorter utan pengar eller kötid, och att flytta för att minska restiden kanske en kvart kanske inte är aktuellt. Det samma gäller med bil, det är inte gratis att köra och alla har inte råd med bil och eller körkort. Vissa sjukdomar riskera man att inte få ta körkort eller få det indraget så det är inte alltid ett alternativ.

Nu utgår jag ju givetvis från min egen situation eftersom frågeställningen i grundinlägget är just hur läsaren ställer sig till det som presenteras, dvs hur man ställer sig till att ha 13 tim per dag för jobb inkl pendling. Eller har jag missat nåt i det inlägg jag citerade i mitt svar? :confused:

Jag har bil och körkort och jag bor inte i en storstad. Jag har valt en bransch där det finns jobb överallt och jag har av praktiska skäl valt bort tex stockholmsregionen, just för att det är för dyrt och för krångligt i relation till vad jag anser att jag får. Jag har anpassat mitt liv och min vardag utifrån att jag både ska kunna jobba, leva och orka.
 
Nu är inte tråden eller frågan min, men skulle ni överväga denna pendlingstid om ni vore jag med de arbetstider jag har?

Jag går hemifrån strax före 20 på kvällen, är hemma vid 09 på morgonen, jobbar intensivt vissa veckor då jag har 6 av 7 arbetsnätter, ibland 3 av 7, ibland långledigheter på upp till 9 nätter.

Jag tror att jag trots min pendlingstid har mer fritid än de flesta av er. Era dagar är mina nätter, man måste ju sova så räkna med att sömn är nödvändigt före man går på, och att man måste vara väldigt strikt och sova som ens kropp behöver mellan arbetspassen.

Jag jobbar ca 75%

Akulle det göra skillnad i frågan för er som tror att en ennan inte har något privarliv och fritidtid att värna om?
Pendlingstider och om det är acceptabelt har för mig mest att göra med alternativen.

De flesta gånger anpassar man sig om man inte har något val eller om det är är det bästa av fler dåliga. Det kan också gå av gammal vana och oro för förändringar även om man inledningsvis ogillat det.

De flesta föredrar säkerligen kort restid eller ingen alls men väljer annat för att det totalt sett är bättre. Personligen är jag tveksam till om det skulle funka att jobba natt för mig även om det schema på sätt och vis är lockande.
 
Nu är inte tråden eller frågan min, men skulle ni överväga denna pendlingstid om ni vore jag med de arbetstider jag har?

Jag går hemifrån strax före 20 på kvällen, är hemma vid 09 på morgonen, jobbar intensivt vissa veckor då jag har 6 av 7 arbetsnätter, ibland 3 av 7, ibland långledigheter på upp till 9 nätter.

Jag tror att jag trots min pendlingstid har mer fritid än de flesta av er. Era dagar är mina nätter, man måste ju sova så räkna med att sömn är nödvändigt före man går på, och att man måste vara väldigt strikt och sova som ens kropp behöver mellan arbetspassen.

Jag jobbar ca 75%

Akulle det göra skillnad i frågan för er som tror att en ennan inte har något privarliv och fritidtid att värna om?
I min ungdom läste jag någonstans att natt- och skiftarbete gör att den förväntade livslängden blir tio år kortare. Det bidrog mycket till att jag bestämde mig för att undvika den typen av jobb i det långa loppet, även om jag just då jobbade som skötare i psykiatrisk vård med de tider sådana jobb innebär. Så mitt svar på din fråga blir nej, men inte pga pendling i första hand, utan pga nattjobb.
 
Pendlingstider och om det är acceptabelt har för mig mest att göra med alternativen.

De flesta gånger anpassar man sig om man inte har något val eller om det är är det bästa av fler dåliga. Det kan också gå av gammal vana och oro för förändringar även om man inledningsvis ogillat det.

De flesta föredrar säkerligen kort restid eller ingen alls men väljer annat för att det totalt sett är bättre. Personligen är jag tveksam till om det skulle funka att jobba natt för mig även om det schema på sätt och vis är lockande.
Oavsett du skulle kunna jobba natt eller inte (det är inte det min fråga handlar om) - anser du att mina tider och pendlingstider är orimliga?

Jag kan tillägga att jag nog skulle vara tveksam till den pendlingstiden om jag jobbade dagtid.
 
I min ungdom läste jag någonstans att natt- och skiftarbete gör att den förväntade livslängden blir tio år kortare. Det bidrog mycket till att jag bestämde mig för att undvika den typen av jobb i det långa loppet, även om jag just då jobbade som skötare i psykiatrisk vård med de tider sådana jobb innebär. Så mitt svar på din fråga blir nej, men inte pga pendling i första hand, utan pga nattjobb.
Jag frågade inte om du skulle kunna jobba natt eller inte.
 
Jag frågade inte om du skulle kunna jobba natt eller inte.
Det var så sett inte heller vad jag svarade på.

Jag uppfattade frågan som en kombo av arbetstider och pendlingstider. Som väl tråden handlar om.

En fördel med nattjobb+pendling, borde kunna vara att man möter köerna på väg hem på morgonen, istället för att stå stilla i dem.
 
Det var så sett inte heller vad jag svarade på.

Jag uppfattade frågan som en kombo av arbetstider och pendlingstider. Som väl tråden handlar om.

En fördel med nattjobb+pendling, borde kunna vara att man möter köerna på väg hem på morgonen, istället för att stå stilla i dem.
Du svarade, och svarar fortfarande inte på frågan. Är det något annat du undrar över eller anser jag bör veta kan du skicka pm.
 
På frågan om buss eller bil. Har jag råd skulle jag välja bilen för att spara tid. Om inte så är bussen alternativet som finns.
 
Oavsett du skulle kunna jobba natt eller inte (det är inte det min fråga handlar om) - anser du att mina tider och pendlingstider är orimliga?

Jag kan tillägga att jag nog skulle vara tveksam till den pendlingstiden om jag jobbade dagtid.
Det på många variabler att det inte går att svara ja eller nej.

Är det lätt att få ett annat jobb? Har jag försökt och misslyckats?
Är det rimligt att flytta närmre? hur fungerar det för eventuell övrig familj?
Trivs jag med jobbet?
Trivs jag med min bostadssituation

Det är orimligt om man halvtrivs med jobbet och det är lätt att få ett annat betydligt närmre exempelvis. Det kan vara helt rimligt om man vill bo på landet, det är svårt att hitta likvärdiga jobb närmre i den mån det finns.
 
Det på många variabler att det inte går att svara ja eller nej.

Är det lätt att få ett annat jobb? Har jag försökt och misslyckats?
Är det rimligt att flytta närmre? hur fungerar det för eventuell övrig familj?
Trivs jag med jobbet?
Trivs jag med min bostadssituation

Det är orimligt om man halvtrivs med jobbet och det är lätt att få ett annat betydligt närmre exempelvis. Det kan vara helt rimligt om man vill bo på landet, det är svårt att hitta likvärdiga jobb närmre i den mån det finns.
Nu utgår ju jag från min situation, jag trivs med mitt boende, jag trivs med mitt jobb. Minfråga är om min pendlings och arbetstid i TID är så "orimlig" som många här vill göra gällande att det är att ha pendling till och från jobbet. Gör det skillnad att jag går hemifrån strax före åtta på kvällen, att jag är hemma vid nio på förmiddagen, gör det skillnad att jag inte går raka veckor utan är ledig i stora portioner, och jobbar intensivt andra.
Jag skulle nog välja att inte ha den pendlingstiden om jag jobbade raka veckor måndag till fredag.
Många svar här är strikt kategoriska där det enbart utgår från dagtidsjobb, men när jag utmanar frågan genom att vända på steken till att ha annorlunda tider blir ju frågan om TIDEN och PENDLINGEN från ett annat ljus. Jag bara försöker få in ett annat perspektiv att samma tidsåtgång andra delar och fördelningar av dygnet är annorlunda - trots att vi pratar om samma antal timmar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
584
Senast: Ramona
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
593
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 048
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp