Längd på promenader

Är dålig på att gå rena långpromenader men igår så tog sambon och jag alla sex hundarna och gav oss iväg. Vi gick 8,3 km på en och en halv timme. Det blir 5,5 km i timmen.
 
Det är faktiskt ganska komiskt. Det finns några roliga trådar på bl.a. familjeliv om folk som är övertygade om att de promenerar milen på en timme. Jag minns också en hysteriskt rolig intervju med Loreen där hon berättade att hon joggade halvmilen på en kvart.

Och sen har vi ju klassikern med Anna Books instagram-uppdatering där hon powerwalkade 1,2 mil på precis en timme! :D
 
Jag tror att det är de hundnördigaste träningstokarna som svarar i såna här trådar :D för alltså, jag hör ju till de långsammaste i den här tråden, men när jag är ute och går så är det sällan någon (framförallt inte med hund) som går förbi oss, däremot går vi ofta förbi andra eftersom vi går snabbare.

Fast det handlar nog om vad man menar med "promenera hunden". Jag går ju med minst 5 lösa hundar som har ca 50-75 meters radie runt mig där de omväxlande sniffar i gräs och omväxlande springer som om det brann där bak. Jag stannar alltså ytterst sällan på hela promenaden, annat än för att trassla med godisfickan ibland. Då är det klart att vi rör oss sjutton så mycket mer effektivt än om man går med kopplad hund i stan som ska lukta på varje stolpe.
 
Mätte upp en promenad häromdagen. Då med bara labben, så det gick fortare än med två i koppel som ska nosa och kissa över varandras kissfläckar :D
Knappt 4 km på 41 minuter.
Jag brukar räkna 10 minuter per km. Det blir ungefär så om man nu inte går 20k
Fast det handlar nog om vad man menar med "promenera hunden". Jag går ju med minst 5 lösa hundar som har ca 50-75 meters radie runt mig där de omväxlande sniffar i gräs och omväxlande springer som om det brann där bak. Jag stannar alltså ytterst sällan på hela promenaden, annat än för att trassla med godisfickan ibland. Då är det klart att vi rör oss sjutton så mycket mer effektivt än om man går med kopplad hund i stan som ska lukta på varje stolpe.
Precis. Det är liksom sjukt mer effektivt att gå så. Hunden går ju längre då den är lös, den spurtar och använder kroppen mångsidig, får lukta i lugn och ro o.s.v. utan att man själv måste stanna. Så jäkla skönt att bo lite avsides...
 
Idag gick jag och husse och lagotton 3,6 km på 48 minuter. Lagotton rörde sig lite fortare och längre än vi :)
 
Precis. Det är liksom sjukt mer effektivt att gå så. Hunden går ju längre då den är lös, den spurtar och använder kroppen mångsidig, får lukta i lugn och ro o.s.v. utan att man själv måste stanna. Så jäkla skönt att bo lite avsides...

För min del är det tvärtom. Går jag med kopplade hundar håller vi runt 10 min/km och i dragbälte runt 8 min/km. Lösa däremot, då får jag vara glad om vi tar oss fram i 13-14 min/km. Någon tappar bort sin pinne och vägrar gå innan den hittats (Sam). En annan måste bara hoppa på en tredje och brottas lite ( Hex och Puffan). Dyker det upp någon form av vatten måste det badas (Sam igen). Pinne som kastats upp i träd måste hämtas ned annars står två Schäfrar kvar och glor upp i trädet. Puffan hoppar utför en brant i sandtaget och kommer sedan inte upp utan måste hämtas. Det blir många stopp på en promenad med lösa hundar. I koppel så går vi.
 
För min del är det tvärtom. Går jag med kopplade hundar håller vi runt 10 min/km och i dragbälte runt 8 min/km. Lösa däremot, då får jag vara glad om vi tar oss fram i 13-14 min/km. Någon tappar bort sin pinne och vägrar gå innan den hittats (Sam). En annan måste bara hoppa på en tredje och brottas lite ( Hex och Puffan). Dyker det upp någon form av vatten måste det badas (Sam igen). Pinne som kastats upp i träd måste hämtas ned annars står två Schäfrar kvar och glor upp i trädet. Puffan hoppar utför en brant i sandtaget och kommer sedan inte upp utan måste hämtas. Det blir många stopp på en promenad med lösa hundar. I koppel så går vi.
Min rejsar mest hela tiden. Av och an :D.
 
4-5 km i timmen är väl snittfarten, vi tränar mycket under promenaderna och då kanske sträckan inte är det väsentliga.
 
så är en timmes promenad ca 3 km. Och då rör vi verkligen på oss, på småstigar i skogen eller obanad terräng. Går jag på grusvägar så hinner vi ca 4 km på en timme.

På en timmes promenad på grusväg, bra skogsstigar så kommer jag strax under en mil. I obanad terräng tar jag inte promenader med hund i koppel eftersom jag tycker det är sjukt opraktiskt och inte ger så mycket, men under jakt så tar det i obanad terräng typ dubbelt så lång tid att förflytta sig.
 
På en timmes promenad på grusväg, bra skogsstigar så kommer jag strax under en mil. I obanad terräng tar jag inte promenader med hund i koppel eftersom jag tycker det är sjukt opraktiskt och inte ger så mycket, men under jakt så tar det i obanad terräng typ dubbelt så lång tid att förflytta sig.
Va? Du joggar alltså inte, utan du går i ca 9,5km/h? Det låter väldigt, väldigt snabbt.
 
På en timmes promenad på grusväg, bra skogsstigar så kommer jag strax under en mil. I obanad terräng tar jag inte promenader med hund i koppel eftersom jag tycker det är sjukt opraktiskt och inte ger så mycket, men under jakt så tar det i obanad terräng typ dubbelt så lång tid att förflytta sig.

Nej, vi har inte koppel i obanad terräng, antingen är han lös eller i långlina. Han kutar säkert dubbla sträckan mot mig. Det är jag som är långsam, hunden har ork.
 
Nu på morgonen gick vi en koppelpromenad på tråkiga vägar. Ca 4,5km tog en timme. Då var Ebrah lös någon minut på en gräsplätt också (och då rörde jag mig inte jättemycket). Kändes som normaltempo för den typen av promenad.
 
Den här tråden påminner mig om när jag och några kolleger bestämde oss för att börja jogga. En kollega mätte upp en runda som han hävdade var 8 km och vi var ju mäkta stolta när vi klarade hela rundan och på riktigt bra tid också. Det var bara det att kollegan måste ha varit helt blind. Rundan var bara 3,5 km :rofl:.

Idag har jag vaggat fram i ett hisnande tempo. 1 km tog 25 min att gå... Så jag ska nog hålla mig borta från den här tråden till sommaren eller något. Då kanske jag kan gå normalfort igen! :p
 
Såhär såg min och en kompis promenad ut med en 6 månaders vovve i flexikoppel på ett underlag med snöslask. Tror den sa runt 13 minuter per km. Vovven hade gärna gått ännu snabbare om vi hade hängt på haha! :p
IMG_2467_zpsbmilbyaw.png
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: ryujaneiro
·
Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 676
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 491
Senast: Pancakes
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Shop to you drop, del 4
  • Fisk som kattmat

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Sadel till en böjd tunna
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp