Bukefalos 28 år!

Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

skulle ha lagt in en bild här angående vikt o längd, men vet inte hur man gör?
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Finns på data om du kollar ;)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

WELCH COB
jag är 172 cm, o väger 72 kilo.
jag har en islänning, men funderar ändå på att byta ras i framtiden..skulle en welch cob orka med mej?
vad tror ni om nån maxad connemara?

Svaret är: Nordsvensk - Dom är sjukt fina hästar och går göra i princip allt med! =D :)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

img_7484_36628866.jpg

Måste bara få kolla vad folk tror/tänker/tycker om mig i förhållande till min häst. Jag är 173cm på 58kg och hästen är ett sto på 152-154cm. Tycker någon att jag är för lång respektive för tung?
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Svårt att säga utan att se hur du och hästen ser ut.

Har en kompis som är ungefär i din storlek som kan rida små b-ponnys på ca 125 utan problem. Då har det varit lite grövre ponnys, men dina låter ju ganska grova med.

Det är inte helt omöjligt, men det är ändå mycket möjligt att du är för stor. Vikten är väl enligt mig lite på gränsen, men om de bara är bra tränade och musklade innan du börjar rida så går det nog bra. Men de är ju ändå ganska unga, så du ska nog vara extra noga med att bygga upp dem innan, eftersom de inte blivit ridna något innan.

Lägg gärna in en bild på dig och den du har nu så kanske du får lite fler kommentarer.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

den ena har jag redan ridit in och tävlat.

24851308.jpg


28264914.jpg


och min nya. han kom till mej igår kväll :D
29302649.jpg
 
Maxvikt på ryttare

Hej

Vad tycker ni att en ryttare max ska få väga för att rida en d-ponny
som är 5 år och är ganska smäcker (newforest-arab)
 
Sv: Maxvikt på ryttare

Ja det var ju mycket om det jag undrade över. Anledning är att jag är på
väg att köpa en d-ponny som på vet.bes markerade på böjprov och jag tror
det beror på för tung ryttare.
 
Sv: Maxvikt på ryttare

Jag har en smäcker fullblods/newforest kille och jag väger 49-50 kilo. Det går jättebra. fast han har väldigt mkt muskler som jag har jobbat upp det senaste 1.5 åren.:D
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt..

Jag brukar säga att hästen inte ska bära över 10% av sin egen kroppsvikt (ryttare inkl sadel, huvudlag osv), andra hästmassörer jag pratat detta med drar max gränsen vid 17% resp 20% och beräknar 12-17 % som en bra vikt%.
Sen spelar väldigt mkt annat in runt om, terräng, tempo, ridsätt/krav/nivå, ryttarens skicklighet och ballans, skog eller ridhus, hästens ålder/nivå, hästens kroppstyp och muskulatur, ev tidigare skador etc och allt detta kombinerat.
För övrigt så brukar det kännas när man blir för stor för hästen, hästen får svårare att utföra en övning, det ser fel ut och det käns klumpigt och tungt, längdmässigt kan man säga att hästen INTE ska vara lägre än din axelhöjd eller ca 10 cm nedanför. Men sen finns det ju många som ABSOLUT MÅSTE rida, och kommer på vilka ursäkter de bara kan hitta på fär att berättiga sitt ridande.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Maxvikt på ryttare

Nu vet ju inte jag vilka gångarter hästen har eller nåt.
Men jag skulle kanske sätta en maxvikt på ca 100 kg.
Min valack (ren arab) bar med lätthet upp 130 kilo, och han var 154 hög.
 
Sv: Maxvikt på ryttare

Jag väger ca 60 kg (utan utrustning) och skulle nog inte se det som lämpligt att jag red en sån ponny varje dag. Ett par gånger i veckan i utbildningssyfte skulle säkert funka, men eftersom den fortfarande är ung (och relativt omusklad?) så vore det nog bra att isf varva med annan träning.

Tycker nog i allmänhet att personer med vikt över 70 kg lämpligen rider på storhäst och inte ponny.
 
Sv: Maxvikt på ryttare

Bara en liten notis till dig då...

I mästerskap i distansritt så brukar minsta tillåtna vikten ligga på 75 kg! Detta går alltså araberna 16 mil med! Och en arab är allt mellan 135-165...

Oftast ligger de dock på 145-155.

Det är alltså inga stora hästar, och som sagt, minsta tillåtna brukar vara 75 kg, många väger betydligt mer än så!
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt..

Jag brukar säga att hästen inte ska bära över 10% av sin egen kroppsvikt (ryttare inkl sadel, huvudlag osv),
Det lät väldigt lite, så en häst på 600 kg får inte bära mer än 60 kg?
Hur går det för alla små distansaraber som ska bära minst 70-75 kg(lägsta viktgränsen i mäterskapstävlingar) i ca 12-16 mil? En arab väger knappast 700 kg...:angel:
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt..

Jag brukar säga att hästen inte ska bära över 10% av sin egen kroppsvikt (ryttare inkl sadel, huvudlag osv), andra hästmassörer jag pratat detta med drar max gränsen vid 17% resp 20% och beräknar 12-17 % som en bra vikt%.

Ditt resonemang låter inte riktigt som verkligheten!!
 
Sv: Maxvikt på ryttare

*kl*

beror ju helt på hur ponnyn är musklad. Men jag skulle inte se någon svårighet med att kasta upp en ryttare på 70 kg.

notis: 49-50 kg är ingenting :D, för dig som skrev de.
 
Sv: Maxvikt på ryttare

Båda raserna är mycket viktbärande och så länge ryttaren har bra balans och inte rider som en tok klarar dom överraskande mycket vill jag lova!
 
Sv: Maxvikt på ryttare

Ja jag vill då inte slita på min häst i onödan och skulle aldrig slänga upp någon allt för tung ryttare. Nur har ju visserligen tränare suttit upp och ridit min ponny,
en vuxen karl bland annat, men de rider mer balanserat än kreti och pleti, om jag skulle sätta en maxvikt på min ponny för de som inte är av samma kaliber som
mina tränare har varit så skulle jag säga max 60-65 kg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 930
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 256
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
83 295
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
116 389
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp