Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jo, det är klart.

Jag är väl egentligen inte den som funderar särskilt mycket över det där med storlek på häst men tycker att det är en intressant fråga eftersom det finns så många olika åsikter.

:)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Ja absolut. Det finns nog lika många åsikter som människor.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Vår "slimmade" fullblodsvallack, 1,63 ca 500kg inte i kondition just nu, står sen en tid (opererad) Vi som äger honom är jag= mamma 50år och mina 2 döttrar 21 och 24år. Jag går på ridskola och håller på att lära mig rida på gammla dar. Jag är 1,56 väger ca 70kg (knubbis) ena dottern 1,58 väger ca 63 den andra 1,68 väger ca 70-75 när hon inte är gravid. Jag är ju inte så duktig att rida än och 24åringen är väl inte heller så bra (hon red en del när hon var i tonåren men bara "mulle" ridning) yngsta som är gravid är den duktigare av oss 3 men hon ska ju inte rida just nu för hon ska snart ha barn. Vi tänkte börja skritta igång honom nu, skritt i paddock vardagskvällar o ut i skogen på helgerna sen sakta sakta öka på med lite trav o.s.v, ta det riktigt lugnt o bygga upp honom nu under den mörka årstiden o sen tills det blir ljusare har dottern fått barn o kommit igång igen med ridningen så kan vi gå vidare. Det jag brukar läsa så kan man vara tyngre om man rider bra o har bra balans m.m. men jag o dottern som ska sätta igång honom är ju inga proffs? man läser " om hästen är bra musklad o ryttaren duktig" så går det bra att väga mer, men varken hästen eller vi är ju musklade/duktiga att rida? Hästen har kort rygg, 135 i täcken men ganska hög, tror ni han kan ta skada av att ridas av oss som inte är så duktiga och lite tunga?
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag har för mig att det finns en tråd om igångsättning efter tex skada. Där tror jag att ni kan få mer tips. För i det här fallet handlat det ju mycket om att bygga upp hästen som jag förstod det. Det är svårt att veta hur tung ryttare man kan sätta upp i nuläget, när man inte vet i hur dålig form hästen är.
Hade hästen varit någorlunda tränad och igång så har jag svårt att tänka mig att vikten är något problem, även om ni är nybörjare. Eftersom ni skulle börja i skritt så hinner ni ju öva upp balansen en del med, tills det blir lite tuffare arbete.
Är ni osäkra kan ni ju börja att träna hästen utan ryttare, gå ut och promenera istället för en skrittrunda tex, men det kanske ni redan har gjort.

Har inte tittat i tråden om igångsättning, men jag tror att ni kan få bra tips där om hur "tungt" man kan sätta igång med träning. Ni är ju normalviktiga båda två så jag tror att ni kan få rätt bra tips där.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag är 1.94 lång och väger 90+. Jag är alltså en fullvuxen karl. Jag rider självklart inte på ponnys, utan på stora välmusklade hästar. Det är väl egentligen bara i Sverige där ridsporten domineras av tonårsflickor och yngre kvinnor som den här diskussionen förs. I länder där kön- och åldersfördelningen mellan manliga och kvinnliga ryttare ser något annorlunda ut, handlar diskusssionen mer om den individuella förmågan att hantera häst. Hästens förmåga att bära vikt är långt större än vad många tror. Då och då stöter jag på personer som bestämt hävdar att ingen häst oavsett ras och storlek skall bära en ryttare som väger mer än 80 kilo. För en del är det också provocerande att medelålders män överhuvudtaget rider. Att det skulle vara djurplågeri att sätta en ryttare som väger 85-95 kilo på en stor och välmusklad häst är bara trams. Det handlar om skicklighet, lyhördhet och sunt förnuft. Några absloluta viktgränser finns det inget behov av. Rid och njut oavsett hur mycket du väger eller ser ut, men lyssna på hästen och anpassa din ridning till de omständigheter som råder.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

hej ja har en fråga ang vikt på mina hästar!! vad tror ni ett:

Halvblod/Knabstruper. 1.54 inte klen men inte super grov heller!! ung!!!
men går lätt i form med rätt ryttare!!!

Varmblod 9 år ca1.60 ganska grov för att vara varmblod. går också lätt i form och arbetar bra!!


skulle vilja veta vad dom kan bära både längd och vikt mässigt!! just nu är inte den lilla igång men ska sättas igång men ja vill ha svaret utifrån när dom e musklade ordenkligt!!!

tack på förhand!!!:)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag är 1.94 lång och väger 90+. Jag är alltså en fullvuxen karl. Jag rider självklart inte på ponnys, utan på stora välmusklade hästar. Det är väl egentligen bara i Sverige där ridsporten domineras av tonårsflickor och yngre kvinnor som den här diskussionen förs. I länder där kön- och åldersfördelningen mellan manliga och kvinnliga ryttare ser något annorlunda ut, handlar diskusssionen mer om den individuella förmågan att hantera häst. Hästens förmåga att bära vikt är långt större än vad många tror. Då och då stöter jag på personer som bestämt hävdar att ingen häst oavsett ras och storlek skall bära en ryttare som väger mer än 80 kilo. För en del är det också provocerande att medelålders män överhuvudtaget rider. Att det skulle vara djurplågeri att sätta en ryttare som väger 85-95 kilo på en stor och välmusklad häst är bara trams. Det handlar om skicklighet, lyhördhet och sunt förnuft. Några absloluta viktgränser finns det inget behov av. Rid och njut oavsett hur mycket du väger eller ser ut, men lyssna på hästen och anpassa din ridning till de omständigheter som råder.


Väldigt bra svar håller med dig helt och fullt bara man lyssnar på hästarna!!!
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Ja, viktgränser är ju omöjliga att sätta rakt av.
Kolla bara på värdseliten inom vald gren (hoppning, dressyr, islandshäst, western osv) så är det oftast män, av någon anledning. Inte sällan män som är ganska långa och då säkert väger en hel del, men deras hästar ser ju inte direkt ut att lida. Då tror jag lilla ridskoleponnyn som rids av 25-kgs nybörjare varje dag lider mer.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Herregud med ditt resonemang skulle vilken gammal kärring som helst (läs mig själv) kunna rida shettis. Hade det varit min shettis hade jag rekommenderat folk i min egen storlek att hålla fingrarna borta. Annars hade jag nog kommit rusande med geväret.

Vidare har jag ibland kontakt med vissa länsvetrinärer DE reagerade när en person som vägde 65 satte sig på en liten B-ponny. Ska anmälas sa DE.

Jag rider b-ponny på somrarna också :eek: Iofs är dom välmusklade dom också och uppfödda på ett stuteri, och jag har jobbat lite med min vikt, så väger inte riktigt så mycket som ja gjorde när jag red shettisen.
Men ägaren till shettisen tyckte att jag lugnt kunde rida hästen. Är det inte ägaren som bestämmer det ändå? Jag skulle ju inte rida om jag känner att hästen inte orkade. Och sen KUNDE ingen annan rida henne, för dom fick inte stopp på henne. Hon bara sprang, men med mig gick hon fint och löd.. Är inte detta rätt då?
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Men gud :eek: Vad var det för shettis? 70 kg låter väldigt mycket för en shettis tycker jag, speciellt om det var en omusklad dessutom. Låter ju inte riktigt klokt.

Jag ökade ju såklart arbetsmängden msuccesivt, och körde henne säkert 5x så mer som jag red henne. Men saken är ju som sagt att hon bara sprang med alla andra som satt sig på henne. Jag tömkörde, longerade, körde NH och trickstränade henne också. Vi kom mycket bra överens, och jag masserade henne efter varje ridpass.

Om jag ska säga det, så tycker jag mer synd om henne nu, när hon inte ens får bli klappad av ngn. Hon går med ett annat shettissto, och jag kommer dit 2 ggr/ år, jag får rida och köra henne, men ingen annan. Enligt ägaren.. Jag har själv sett bilder på hur hon mår, hon är inte värd det livet hon har nu. :cool:

Ni får gärna tycka vad ni vill om att jag red henne. Jag tycker det är intressant att se vad folk tycker bara. :bow:
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Ännu en gång skäms jag över att vara människa. Det är djurplågeri att rida shettis när man är så tung. Men vissa tänker ju bara på sig själva. Fy f*n.

Antar att även detta var riktad mot mig... ;)

Jag skäms inte över att jag red henne, snarare är jag glad över att ha lärt känna denna shettis och så. Hon är (läs var) mycket viktbärande och har blivit riden sen 2 års ålder. Hon är uppfödd på ett stuteri som tänker på pysket och exteriören, och hästarna ser inte en människa förrän vid vintern när dom är 1½ år. Då sätts alla in i boxar med en människa som sitter och läser en bok och inte gör något mer. Tillslut tar nyfikenheten över och shettisen blir kompis med människor.
När ponnyn är 2 år, sätter sig denna människa på hästen och senast vid 3 år är den inkörd och inriden och helst tävlad.
Jag har själv en shettis från detta stuteriet, men då ägaren till stuteriet dog, vart min bara 6 månader innan han träffade en människa. Han och den här shettisen är dom allra bästa jag träffat!
Och jag har då hållt på mycket med just Shettisar.

Med detta ville jag säga att jag inte bara tänker på mig själv. Dessa shettisar är oerhört snälla och bra i psyket, och min shettis är nu 1 år och 9 månader, och säg vad ni vill åter igen, han rids av en tjej som väger 39 kg och är 163 cm, hon rider honom varje helg. Och jag har en minishettis på foder. Ägarna sade; "Rid in denna åt mig, så får ni ha han på foder".
När jag tog honom på foder var han endast 8 månader. Och på en sån liten häst sätter jag ALDRIG någon på. Nu är han dock 1½ och ridits 2 gånger. Vi ska dock vänta med honom, då vi känner att han inte är mogen för ridning än,
han förstår inte vad ryttare och bett är. Dock så tömkör, trickstränar och mycket mer med honom. Men ridningen väntar vi med och testar och ser varannan månad, så vi vet när han är mogen.

Jag vet vad jag sysslar med, tro det eller ej. Vänta bara, jag säger till när min shettis startar sin första trav eller dressyrtävling. Han är allt mycket bra musklad, och snart är vi ute på tävling, jag lovar!
Och ni kan säkert se oss på utställningar i sommar också! :D:banana:
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Hästens förmåga att bära vikt är långt större än vad många tror.
Hur vet man det?

Väldigt bra svar håller med dig helt och fullt bara man lyssnar på hästarna!!!
Men alla kan inte lyssna på hästarna!!

Men ägaren till shettisen tyckte att jag lugnt kunde rida hästen. Är det inte ägaren som bestämmer det ändå?
Uppenbarligen kan inte ägaren något om hästar och då är det absolut inte rätt. Du ger dig delaktig i djurplågeri.

Hon är (läs var) mycket viktbärande och har blivit riden sen 2 års ålder. Idioti!! :crazy:
Hon är uppfödd på ett stuteri som tänker på pysket och exteriören, och hästarna ser inte en människa förrän vid vintern när dom är 1½ år. Då sätts alla in i boxar med en människa som sitter och läser en bok och inte gör något mer. Tillslut tar nyfikenheten över och shettisen blir kompis med människor.
När ponnyn är 2 år, sätter sig denna människa på hästen och senast vid 3 år är den inkörd och inriden och helst tävlad. Återigen idioti!! De växer sakta och ska inte ridas in så tidigt och knappast vara tävlade vid den åldern. :crazy: Resten var bara patetiskt.

Med detta ville jag säga att jag inte bara tänker på mig själv. Dessa shettisar är oerhört snälla och bra i psyket, och min shettis är nu 1 år och 9 månader, och säg vad ni vill åter igen, han rids av en tjej som väger 39 kg och är 163 cm, hon rider honom varje helg. Och jag har en minishettis på foder. Ägarna sade; "Rid in denna åt mig, så får ni ha han på foder".
När jag tog honom på foder var han endast 8 månader. Och på en sån liten häst sätter jag ALDRIG någon på. Nu är han dock 1½ och ridits 2 gånger. Är ni helt blåsta!? Vi ska dock vänta med honom, då vi känner att han inte är mogen för ridning än,
han förstår inte vad ryttare och bett är. Dock så tömkör, trickstränar och mycket mer med honom. Men ridningen väntar vi med och testar och ser varannan månad, så vi vet när han är mogen.

Jag vet vad jag sysslar med, tro det eller ej. Vänta bara, jag säger till när min shettis startar sin första trav eller dressyrtävling. Han är allt mycket bra musklad, och snart är vi ute på tävling, jag lovar!
Och ni kan säkert se oss på utställningar i sommar också! :D:banana:
Du är riktigt skrämmande okunnig.

Jag skulle gärna anmäla dig och ta ifrån dig hästarna.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag undrar lite... tror du att länsvetrinärer är helt okunniga eller?
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

min shettis är nu 1 år och 9 månader, och säg vad ni vill åter igen, han rids

Du behöver verkligen inte säga mera än detta för det om inget annat visar vem DU är.

OM nu inte detta är ett skämt vilket jag hoppas!!!
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Du är riktigt skrämmande okunnig.

Jag skulle gärna anmäla dig och ta ifrån dig hästarna.

Här håller jag med dig absolut. Undrar vidare om det finns NÅGON alls när inne som håller med Ellaan? Vore intressant att veta.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Orkar knappt kommentera det hela...
 
Sv: vikt och längd!

Min ponny är rejäl, grov och välmusklad.
Jag skulle själv aldrig sätta upp någon som väger mer än 60 kg på henne. Om det inte vore en ryttare som är riktigt
duktig och välbalanserad i sin ridning, så som tex. min tränare. Det är för att jag är rädd om hennes rygg.

Hmm, min B ponny som va grov o välmusklad o va 1.20 hög fick ta max runt 60 kg, dock så kanske en människa på 60 kg kanske inte ska in o hoppa en bana kanske men det går ju att promenera i skogen :) så ja tror nog att din ponny kan ta mer :P, men sen kan man ju kolla på hur hästen reagerar när någn sätter sig på den ;P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

raderat******
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Är du inte klok :eek: Har du en shettis på året som RIDS varje helg? Hoppas, hoppas, hoppas du inte är på riktigt....stackars ponny :cry:
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Tyvärr så tycker jag du verkar ännu mer okunnig och ännu mer som djurplågare efter dom senaste inläggen.

Shettisar växer långsamt och ska inte alls ridas så tidigt som du verkar tycka är okej(tycker inte att någon häst oavsett ras ska ridas så tidigt). Och dom ska absolut inte ridas av någon på 70kg. Det är SJUKT.

Jag red själv min shettis fram tills i våras. Men hon var både överväxt och väldigt grov och jag vägde 45kg. Dessutom skrittades hon bara. Och så var hon 10år... Inte 2.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 964
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 292
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
83 507
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
116 688
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp