längden på lång töm

K

knasan

Tänkte köpa en lädertöm för arbete från marken på akademiskt vis. Men vilken längd ska jag ta? Hästarna kommer att ha en mankhöjd på 132-145 cm när de vuxit färdigt. Är det något mer man ska tänka på? Typ löstagbara hakar, möjlighet till tudelning etc? Vad rekommenderar ni? Jag har en längre textiltöm som jag kan ta till om jag ska köra riktigt/tömköra med longeringsgjord e.d. så jag vill pricka in rätt längd och ingen bra-att-ha extralång! :)
 
Sv: längden på lång töm

Mina är 5.70 m har jag för mig, alldeles perfekt längd.
Den är då så här långa;
pic48.jpg

på en häst som är ca 148-149 cm i mankhöjd.

Hakarna är av den här typen;
bgb_no0.jpg

och kan alltså snurra för att slippa tyglar som korvar upp sig.

Och själva tygeln är i runt läder som kanske är 6-7 mm i diameter.
 
Senast ändrad:
Sv: längden på lång töm

Jag jobbar med vanlig lädergramantygel på min märr 145 cm. Lagom lång så att man inte trasslar till det så mycket!
 
Sv: längden på lång töm

Jag jobbar med vanlig lädergramantygel på min märr 145 cm. Lagom lång så att man inte trasslar till det så mycket!

Är det märren eller tygeln som är 145 cm?
Det hjälper mej att veta!
 
Sv: längden på lång töm

Tack för svaren! Jag hoppas på att kunna göra ett enda köp och inte flera köp på måfå, nämligen.
 
Sv: längden på lång töm

Förresten, det är väl måttet på ena tygeln vi talar om och inte båda ihop?

Hoppas också på att fler här kan intyga att ca 5 m per tygel är en lagom längd!
 
Sv: längden på lång töm

märren är 145! Tygeln är en billig från hööks, ingen aning om hur lång den är.

halva tygeln 5 meter låter väldigt långt och trassligt!
 
Sv: längden på lång töm

Jag pratar om hela tygeln. Mina är inte delade så det är 5.7 m fråne ena änden till den andra.
 
Sv: längden på lång töm

Jag pratar om hela tygeln. Mina är inte delade så det är 5.7 m fråne ena änden till den andra.

Himlar vad fin bild du har på din häst när ni arbetar för hand! Det måtte vara kul att ha en sådan lyckad bild på sej själv! (antar att det är ni).:)
 
Sv: längden på lång töm

Tack :)
Hehe, när det tas ca 200 bilder vid ett pass blir ju iaf några bra ;) Som tur är börjar han bli mer och mer befäst i samlingen och det blir fler och fler bilder som blir bra.
 
Sv: längden på lång töm

Mina långa tyglar är 4m. (Alltså 8m totalt.) De är använda på travare och halvblod. Mkh 152-160.
 
Sv: längden på lång töm

Jag bukar använda ett par gramantyglar i läder, runt 5 meter. Dom är lagom långa och ganska smala, vilket jag uppskattar. Har även ett par bredare som är 8 meter långa, och mycket tyngre. Använder olika beroende på vad jag har för häst och vad jag ska göra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 883
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 306
Senast: mackan
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 286
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 630
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp