Lära häst visas för hand?!

Chambery

Trådstartare
Hej.

Har ett 4-årigt sto som ska visas och jag försöker få henne att förstå det här med att visas för hand.

Någon som har tips på hur jag får henne att följa med på tempoökningar och att vistas brevid mig ist för bakom.

Helt omöjligt att visa henne för hand på bedömning, när hon vägrar trava brevid och bjuda framåt, har testat lite olika, det enda hon gör när jag förösker få henne att rava med är att stanna och "hålla" imot.

Tips mottages?
 
Sv: Lära häst visas för hand?!

Vet att många börjar med att träna med en spö-fösare bakom, alltså någon som springer bakom hästen med ett longerspö för att driva den framåt. Kanske är något att prova?
 
Sv: Lära häst visas för hand?!

Ett långt dressyrspö som du petar med bakom dig brukar funka, det kan du göra i farten när det behövs.

Annars ber du en medhjälpare att fösa hästen till en början, medan du ger kommandona och berömmer när den följer dig.

Får du ha fösare på visningen?
 
Sv: Lära häst visas för hand?!

Det med långt dressyr spö ha rjag testat, funkar inte. Hästen vände runt och stannar när man petar på henne med spöt både i skritt och trav.

Har testat med fösare också, vilket hon mest blir skrämd av, men går kanske att öva bort.

Just denna visning är fölbedömning så vet inte om fösare är något att ha denna gång då jag tror min fölis kommer bli rädd och tycka de är obehagligt, han ska ju också visa upp gångarterna och trava med.

Började öva med stoet när hon var knappt 1, då hon visades som 1-åring på premiering och har sen övat då och då, men hon verkar inte förstå.

För övrigt är det en äldigt tam häst som är enormt präglad på mig, hon verkar tycka jag är jätte konstig när jag ber henne om detta.

Jag får testa vidare och hoppas på fler smarta tips. :)
 
Sv: Lära häst visas för hand?!

Skaffa en annan fösare som kan läsa av hästen och bedöma hur mycket som behövs?

Vissa hästar behöver man bara gå bakom med lyft arm, andra kräver viftande påsar på långa spön för att reagera. Man måste kunna läsa av vad varje häst kräver.
Om hästen överreagerar måste även du som visare kunna sätta hästens fokus på rätt ställe, dvs framåt, inte sno runt och titta på fösaren.
 
Sv: Lära häst visas för hand?!

Öva först i skritt, var jättenoga med att du går vid bogen eller till och med nästan lite bakom bogen just för att verkligen driva framåt med hjälp av din kroppsposition. Om hästen är präglad på dig som ledare så räcker det med att du hamnar lite lite framför henne för att hon ska bromsa upp och släppa fram ledaren.. Så din position är a och o - du får aldrig hamna för långt fram. Ta själv sikte mot en punkt långt fram och gå mot den, titta inte på hästen.

Om hon har svårt att förstå att hon ska gå rakt fram när du driver henne framåt så kan du till en början hålla yttertygeln lite kortare så att du kan styra henne lite ifrån dig (oftast så snurrar de gärna runt människan när man driver dem). För att lättare kunna styra så kan du hålla den yttre tygeln mellan ringfingret och lillfingret och inre tygel mellan tumme och pekfinger. När du kan promenera och göra halt och komma fram i skritt igen, gå lite krumelurer och hela tiden gå vid bogen då kan du gå vidare i trav. Var noga med att det ska fungera i lugn jogg innan du börjar göra lite tempoväxlingar.

I början så får man vara noga med att ösa beröm över dem om de bara tar något steg framåt i skritt när man står vid bogen, så småningom förstår de vad man vill om man bara inte går för fort fram och pressar dem.
 
Sv: Lära häst visas för hand?!

Gå ut i skogen träna att hon sätter igång när du gör dito o stannar eller saktar av- beröm! Smack o Ptroo.
Ju fler du gör desto vaknare-precis som när man rider.
Man får hästen med sig o intresserad när det händer grejor hela tiden.

2ggr o även den mest hjärnslöa fattar.
höj vänsterhanden vid högervändning.
 
Sv: Lära häst visas för hand?!

Det viktigaste är att du befinner dig bakom bogen, extra speciellt viktigt i skritten. Direkt du kommer minsta framför är det en signal till hästen att sakta ner för att inte gå om.
Själv kollar jag min position väldigt noga och har ett långt spö i ytterhanden som jag förstärker med om hästen inte tar smackning eller travkommando. Mkt beröm direkt de fattar.

Ta en dag och testa hästens tempo beroende på vilken position du befinner dig i så hittar du snart rätt.
 
Sv: Lära häst visas för hand?!

Jag lärde min då 2-åring att trava vid hand med hjälp av ett promenadsällskap. Hon verkade inte förstå att fartökning även gällde henne när vi var ute och gick. När promenadsällskapet drog iväg så kom det och efter det har jag aldrig haft problem att sätta henne i trav vid hand. Vi har lekt mycket efter det vid våra promenader så att hon blir villig att bjuda framåt mer. När hon har slöat till har jag satt henne i en rejäl trav så fort jag kan springa och sådär.
 
Sv: Lära häst visas för hand?!

Tack alla för era smarta tips! :)

Det här stoet är min egen uppfödning och hon är av någon konstig anledning extremt spö rädd, har ingenaning om varför, men bara hon ser att jag håller i ett spö blir hon nervig och snurrar mest runt.

Väldigt svårt eftersom jag gärna hade velat ha rätt reaktion med ett litet pet när man tränar dom att visas för hand. :crazy:

Som någon skrev så stämmer det exakt att så fort jag hamnar framför henne så stannar hon och håller sig ca 50 cm snett bakom mig, stanna rjag stannar hon, backar jag, backar hon, m.m.

Problemet är att går jag mot henne och placerar mig vid bogen så backar hon så hon hamnar bakom mig igen.

Gå proemnad i skogen och längre iväg från gården är inte akutellt just nu eftersom hennes fölunge är med, så vill hålla mig i stora hagen eller i närheten.
Men några tips här ska jag testa och se om hon till slut förstår att hon får vara brevid mig och att hon ska följa min hastighet. :)
 
Sv: Lära häst visas för hand?!

Om jag var du så skulle jag börja med att alltid ha med mig ett dressyrspö, låta henne snurra tills hon stannar, sedan klappa henne på bogen med spöt och låta henne snurra medan jag fortsätter klappa tills hon stannar - pausa när hon står still och sedan börja om tills dess att jag kan klappa hela hästen med spöt utan att hon är nervös. Tycker att en pekpinne /dressyrspö är en himla bra förlängd arm i många situationer så jag hade nog verkligen tagit tiden att vänja henne vid pisken. Så länge man är konsekvent så brukar det inte ta lång tid innan de förstår att pisken helt enkelt bara är en förlängd arm.

När du försöker ställa dig vid bogen och hon backar så försök vara snabb med att smacka och föra fram handen för att få henne att tänka framåt innan hon har hunnit backa till sin vanliga position. - till en början så räcker det med att du kan stå vid bogen utan att hon backar undan - när det fungerar så smacka och för fram handen - peta lätt uppe på korset med pisken (jag tycker ett lätt pet på korset är bättre än i sidan till en början eftersom ett pet i sidan lätt gör att de svänger ut med rumpan) - var noga med att själv inte röra dig framåt förrän hon tar ett steg framåt, backar hon så backa med så att du behåller din position och fortsätt smacka och peta lätt med pisken. Tar hon ett steg framåt så beröm massor. Under en period så skulle jag aldrig låta henne gå bakom dig utan leda henne vid bogen så snart du ska göra något så att hon blir van.
 
Sv: Lära häst visas för hand?!

Hoppsan:) Jag skrev visst ej färdigt! Han forstod inte heller det här att trava vid hand, utan blev som din osäker och ville inte gå fram. Jag använder ett kommando som han känner till att det betyder trav (inlärt vid longering) och vände mig så min framsida var mot hans sida. Då kunde jag nå att driva honom med (höger)armen utsträckt mot hans bak och hålla i grimskaftet med den andra (vänster) utan att hålla in honom. Vid bara en ansats eller tänk till trav fick han massor av beröm och han förstod på ett par tre försök vad jag menade. Sedan gick det jättebra att bara mana på honom med kommandot och springa som vanligt.
Detta funkade för oss iallafall:)
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 116
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 459
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 606
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 140
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp