Lära hunden kloklippning

Sasse

Trådstartare
Hur löser ni det här med kloklippning? Jag försöker lära Malte, men han får nästintill panik och sprattlar järnet.

Första gången gick jättebra, men därefter verkar han ha kommit på att det inte är någon höjdare. Jag klipper alltid enbart spetsen för att det ska gå snabbt, och om möjligt minska obehag. Inget blodvite har skett.

Jag har testat att ha honom på olika sätt i famnen, liksom jag testat att låta honom ligga/sitta vid sidan av mig. Han får ”panik” så fort jag börjar hålla på med tassen.

Vad gör jag? Han blir som chockad och reagerar dåligt på beröm (sprattlar ännu mer och reagerar inte på godis). Lättast är att hålla fast och bara köra, men jag vill ju inte att han ska vara rädd...
 
Han blir som chockad och reagerar dåligt på beröm (sprattlar ännu mer och reagerar inte på godis). Lättast är att hålla fast och bara köra, men jag vill ju inte att han ska vara rädd...

Att belöna det beteendet med beröm och godis är i af fel väg att gå.

Enklast med såna hundar är -enligt mig- att ha dem stående på alla 4 tassar och ta en tass i taget och om de sköter sig berömma mellan varje tass och framförallt låta det ta den tid det tar.
 
Hur löser ni det här med kloklippning? Jag försöker lära Malte, men han får nästintill panik och sprattlar järnet.

Första gången gick jättebra, men därefter verkar han ha kommit på att det inte är någon höjdare. Jag klipper alltid enbart spetsen för att det ska gå snabbt, och om möjligt minska obehag. Inget blodvite har skett.

Jag har testat att ha honom på olika sätt i famnen, liksom jag testat att låta honom ligga/sitta vid sidan av mig. Han får ”panik” så fort jag börjar hålla på med tassen.

Vad gör jag? Han blir som chockad och reagerar dåligt på beröm (sprattlar ännu mer och reagerar inte på godis). Lättast är att hålla fast och bara köra, men jag vill ju inte att han ska vara rädd...

Jag brukar klicka in kloklippningen. Klipp-klick-godis, klipp-klick-godis, klipp-klick-godis, för varje klo. Sedan blir det två klor innan klicket kommer och så en hel tass osv.
 
Stående hund, först träning av att stå och titta på godis som ligger en bit framför hunden, antingen direkt på marken eller i en skål. Träna på det tills det funkar att hunden står fritt utan att man håller/stoppar, därefter börja bara röra ett ben eller en tass, inget klippande - lyft benet, släpp och säg samtidigt "varsågod" eller vad man har för frikommando och hunden får då ta godiset. Funkar med leksak också om det är en bättre belöning.

Vissa hundar får lite panik när man håller fast dem, därför är det mycket bättre om de kan lära sig stå fritt och känna att de har viss kontroll över situationen.

Oftast är det ingen kris med att avstå att klippa klorna medan man tränar in det här, så fort växer de oftast inte.
 
Jag har ju knähundar, så: de får vänja sig vid att ligga på rygg i mitt knä och bli gosade lite allt som oftast. Klipper klorna i den positionen, håller fast hunden så löst det går så jag inte gör den illa vid eventuella protester (de är flertaliga i början) och tar en klo i taget och gosar och kliar på magen (en stor favorit :) ) mellan varje klo första gången. Glesar ut med "storberömmet" rätt fort.

Jag har en som vägrar ligga på rygg, hon halvsitter i knäet istället.

Ingen av mina fyra tycker kloklippningen är världens mest underbara upplevelse, men enda gången det är allvarliga protester är om det kommer hem någon och hälsar på samtidigt som jag håller på.
 
Jag höll bara fast Ammo när han höll på så som valp. Lugnt och bestämt - och så fick han godis efter. Gav noll respons när han höll på att krångla så det gick rätt snabbt över.
Han kommer aldrig gilla kloklippningen men ställer upp på det utan knot liksom. Att byta till en vassare klotång gjorde stor skillnad med.
 
Jag skulle börja med att "knacka" med klosaxen på klorna och belöna varje gång hunden är stilla och inte försöker fly eller rycka åt sig tassen. Träna en liten stund varje dag. När det fungerar skulle jag klippa en klo, ge godis och så är det bra. Lite senare en klo till och så vidare. Hur snabbt du går fram blir ju individuellt, det kan vara en klo/dag i början, sedan en tass/dag eller en tass på förmiddagen och en på eftermiddagen. Målen är att hunden ska vara stilla och inte får panik.

Min är inte superförtjust, men står ut för att hon får godis. Henne har jag liggande i soffan och jag sitter på en pall framför henne. Ibland får hon för sig att det är hemskt och då tar vi t ex bara framtassarna den dagen och baktassarna dagen efter, då jag inte vill riskera att hon börjar bråka. Hon är för stor för att jag ska kunna hålla fast henne, så det är inte ett alternativ. Jag vill också kunna ta mig tid att hålla i tassen och bestämma exakt var jag ska klippa för att inte klippa i pulpan, och för det måste hon vara lugn.
 
Jag har lagt hunden på sidan på golvet (eller chihuahuan fick ligga på ryggen i knät) och klippt och inte gjort så stor grej av det hela. Ibland har jag fått ha en hållhjälp i början om de sprattlat och det inte räckt med att bara lägga mitt ben över. Fungerade fint både på valparna och omplaceringen och ingen hade något emot att få klorna klippta när de vant sig.
 
Mina hundar får lära sig från början att man ska stå/ligga still vid hantering/trimning/när klorna klipps osv. Börjar de kränga så säger jag till dem att lägga av och säger att de är duktiga när de ligger still. Jag gör alltså ingen stor grej av det, utan hantering på olika sätt är bara ett krav från mig att man sköter sig under.

Mina dvärgschnauzrar och min malle klipper jag med dem stående (på bord eller golv beroende på storlek), så som man verkar hovarna på en häst. Aussiesarna klipper jag oftast med dem liggandes på sidan/ryggen på golvet/i knäet på mig, mest för att de känns för stora för mitt trimbord och för små för att det ska vara OK arbetsställning för min långa kropp att klippa klorna på dem ståendes :D .
 
Hur stor är hunden? Jag har en liten hund och jag har henne i knät, sen sitter jag på en stol vid ett bord, på bordet lägger jag ut en repa med mjukost så hon får slicka i sig mjukosten medan jag klipper klorna. Har gjrt så sen hon var liten, hon är 8 mån nu. Från början bara nån klo åt gången men nu klipper jag så många det behövs.
 
Har väldigt ont om tid just nu, men frivillig hantering är överlägset och så väldigt mångsidigt! Man får en hund som är trygg med alla typer av hantering och det är dessutom roligt, trevligt och faktiskt riktigt spännande - man lär känna hunden på ett nytt sätt liksom. :)

När jag startade utgick jag från Bucket Game, jag har gått mer över till Animals in Control-modellen numer men grundprincipen är liknande och som utgångspunkt kan bucket game vara enklare att förstå. Här är en gammal film (tror jag spelade in den någon gång 2016 eller så, men fått ladda upp den igen sen dess så kan inte säga säkert) från första försöket med Monster, verkligen inte någon ren, perfekt träning men missar är ju också bra att visa upp ibland. :D

Det finns ingen anledning att tvinga fram något som går att göra trevligt. :up:
 
Jag ställer hunden på matbordet och tar en klo i taget, sen jättebelöning (liten godis men tjoar och klappar). Sen vartefter det går bättre belönas de för en tass i gången, sedan framtassarna, till sist bara med muntlig belöning då allt är klart. Jag håller typ som då man lyfter hovar på en häst.
 
Jag lär mina hundar att eftergift ger eftergift - slappnar de av så släpper jag efter. Det tar inte så många repetitioner innan de förstår poängen, och då avdramatiserar det "fasthållandet" rejält.

De får dessutom "betalt" med något de gillar efter varje klo/tass.

Sen gäller det ju att välja tillfälle, inte dramatisera det med en massa speciella förberedelser och inte själv gå upp i varv. Det är inte konstigare att klippa klor än att bli kliad på magen.
 
En så simpel sak som i vilken ordning du tar fram grejerna kan påverka. Klotång först, godis sen, vi vill att klotången skall förknippas med godis (eller den belöning du använder). Om godiset kommer först kan det få lägre värde för att det förknippas med klotången , åh nej , inte det igen. Gjorde stor skillnad på västgöten.
 
Jag klipper alla mina hundar i famnen och vissa är mer entusiastiska än andra. När jag börjar klippa klorna på en "ny" hund så börjar jag med att hålla i tassen och vänta tills hunden slappnar av, det gäller att se till att man har gott om tid över. När hunden slappnat av får den godis efter en stund och så släpper jag tassen och börjar om igen. När man kan hålla i hundens tass och den är lugn så klipper jag en klo och ger godis, väntar tills hunden slappnar av och klipper en klo till och ger godis osv. När kloklippningen sen blir alltmer positiv så fasar jag ut godiset och ger en godis per tass istället.
Viktigast är att man själv är lugn och inte stressar med en hund som tycker att det är obehagligt utan försöker då göra kloklippningen till lite av en "mysstund", ta god tid på sig klappa, gosa klipp en klo godis och beröm. Bättre att bara klippa nån klo eller en tass i taget och så ta lite mer nästa dag. Sen klipper jag hundarnas klor en gång i veckan oavsett om det behövs eller ej, på unghunden så brukar det bli att man klipper en millimeter då hon egentligen inte växer klor så mycket men för att det ska vara regelbundenhet i kloklippningen från det att de kommer till mig som valp. Min förra hund var ett elände att klippa klor på så därför har jag varit noga med att börja klippa klor tidigt på senare hundar för att det ska bli en positiv upplevelse.


Hur jag klipper klor, svårast är corgin då man har svårt att se nåt när öronen skymmer sikten. I normala fall är det mer gos emellan också.
 
Vi försökte verkligen att klicka in kloklippningen för det är vad jag föredrar, men vi lyckades inte. Fick gå över till att hålla fast och när han insåg att han inte kom undan så slappnade han av. Det tog sin lilla tid och jag hade inte fixat att hålla själv och klippa samtidigt, så tur att vi var två.
 
Min hund älskar kloklippningen! Hon får ligga eller sitta helt fritt och kan gå när hon vill. Det funkar väldigt bra att hon får titta på belöningen framför henne och så får hon en torrfoderkula per klo.
Hade man försökt hålla fast henne hade hon troligtvis avskytt kloklippningen och fått panik, men nu är det det bästa hon vet. Att hålla fast funkar säkert på hundar som blivit lärda inlärda hjälplöshet men det funkar inte på vår hund.
 
Min hund älskar kloklippningen! Hon får ligga eller sitta helt fritt och kan gå när hon vill. Det funkar väldigt bra att hon får titta på belöningen framför henne och så får hon en torrfoderkula per klo.
Hade man försökt hålla fast henne hade hon troligtvis avskytt kloklippningen och fått panik, men nu är det det bästa hon vet. Att hålla fast funkar säkert på hundar som blivit lärda inlärda hjälplöshet men det funkar inte på vår hund.
Vi gör precis likadant med våran Malte. Han tyckte inte alls om att klippa klorna, så vi gick på "kloklippningsträning" på ett ställe i Uppsalatrakten där vi fick lära oss hur vi skulle göra för att inte stressa honom. Efter två gånger av träning utan att någon klo klipptes allt så sprang han in och slängde sig i knäet på instruktören. Stor succé! Nu ligger han i knäet och tittar på sin korv helt lös medan vi klipper.
 
Min hund älskar kloklippningen! Hon får ligga eller sitta helt fritt och kan gå när hon vill. Det funkar väldigt bra att hon får titta på belöningen framför henne och så får hon en torrfoderkula per klo.
Hade man försökt hålla fast henne hade hon troligtvis avskytt kloklippningen och fått panik, men nu är det det bästa hon vet. Att hålla fast funkar säkert på hundar som blivit lärda inlärda hjälplöshet men det funkar inte på vår hund.
Vi gör precis likadant med våran Malte. Han tyckte inte alls om att klippa klorna, så vi gick på "kloklippningsträning" på ett ställe i Uppsalatrakten där vi fick lära oss hur vi skulle göra för att inte stressa honom. Efter två gånger av träning utan att någon klo klipptes allt så sprang han in och slängde sig i knäet på instruktören. Stor succé! Nu ligger han i knäet och tittar på sin korv helt lös medan vi klipper.
Vad roligt att läsa att det går att lösa så positivt! :up:
 
Jag lägger en hög med godisar framför hunden så att den ser dom. Lägger/ställer/sätter hunden på golvet framför (beroende på storlek och vad den verkar bekvämast med). Klipper en klo, ger en godis, klipper en klo, ger en godis osv. Första gångerna tar jag en tass i taget men rätt fort brukar det gå att ta alla i rad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord...
2
Svar
39
· Visningar
1 970
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 329
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 630
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Har fått hem en rottistik på drygt två år som jag ska ha hand om lite då ägarna inte har tid med henne. Har enligt uppgifter fått reda...
2
Svar
26
· Visningar
3 210
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp