Lära känna en häst

HeleneK

Trådstartare
En kompis har en ny häst som hon av olika anledningar inte har möjlighet att ta hand om just nu. Hon är 5 år och står nu som sällskapshäst på en liten gård.
Hästen kommer att sättas igång och utbildas av ägaren om ett par månader.
Fram tills dess får jag "tillgång" till hästen för att motionera och gosa med.

Jag är inte tillräckligt duktig ryttare för att utbilda hästen, så våra ridturer kommer bara att bestå av mysiga uteritter och om det känns rätt kommer vi ta hjälp av tränare för några pass på ridbanan.

Men innan dess vill jag skapa de bästa förutsättningarna för oss.
Vi har gått några promenader ihop och hon är absolut ingen problemhäst. Urmysig och lyhörd, bara lite outbildad.

Vad har ni för tips om hur man lär känna en häst på bästa sätt?
 
Sv: Lära känna en häst

Jag tycker att jag lär känna en häst som bäst när jag helt enkelt tar hand om och jobbar med den. Borstar, visiterar och ryktar varje dag och sedan gör någon form av aktivitet såsom promenader där jag ändå försöker göra någon form av övning för att jobba med kommunikationen såsom att göra lite halter, promenera ibland vid bogen, ibland framför, ibland på höger sida. Ibland jogga vissa sträckor. Lära in att smackning betyder framåt oavsett vart jag står i förhållande till hästen och att samma sak gäller när jag säger ptroo. Tiden ihop och att man gör något tillsammans där man lär sig att läsa av just denna hästs signaler, reaktioner, favoritkli-stället, vad de tycker är roligt och vad de blir nervösa av etc är sådant som gör att man lär känna varandra.
 
Sv: Lära känna en häst

Tack för ditt svar! Äntligen någon som ville bidra lite :)

Jag kommer inte kunna åka till henne varje dag, men satsar på 3 gånger i veckan. Ibland kommer det att bli mer och ibland mindre.

Jag har lite funderingar på vilka "krav" jag kan ställa på henne.
Hon är som sagt gudasnäll, men något "ouppfostrad".

- Hon har lite svårt att stå still när man pysslar med henne. Inte på något elakt sätt, hon är mest nyfiken på vad man sysslar med och hela hennes kropp följer med när hon vrider på huvudet.
- Hon vill gärna gå väldigt nära när vi promenerar, inte riktigt förstått det där med lite avstånd.

Jag är noga med att alltid berömma henne när hon gör rätt.
 
Sv: Lära känna en häst

Att stå still och hålla avstånd är definitivt saker du kan be henne om. Så länge man korrigerar på ett lugnt sätt och visar hästen hur man vill att den ska bete sig så kan man ställa nästan vilka krav som helst. Framförallt att stå stilla och att hålla ett visst avstånd. För mig handlar dessa två om säkerhet också.

Jag skulle helt enkelt hela tiden flytta henne tillbaka till ursprungsläget när hon inte står stilla. Efter ett tag lär de sig att titta är ok men hovarna ska vara stilla.

Samma sak när ni går på promenad - putta bort henne ifrån dig så fort hon kommer för nära - helst lite innan hon har hunnit komma för nära så att du tydligt markerar vart gränsen går någonstans.

Jag upplever det som att hästar gillar "krav". Eller snarare tydliga grundregler och förväntningar. De vet vad som gäller när de umgås med människan och det ger dem en trygghet. Människan bestämmer vad och hur vi ska göra saker och ting så då kan hästen slappna av. Det är när man ställer krav som hästen inte förstår eller har möjlighet att efterleva som det blir fel eller för mycket. Men att börja med dessa två grundregler är absolut inte för mycket. När det fungerar bättre så kan man lägga till att öka och minska farten, stanna och stå still mitt under promenaden även om människan går bort någon meter och vänta på en smackning innan man går fram, etc.
 
Sv: Lära känna en häst

Att hon vill gå nära kan också vara det sätt hon blivit lärd, en del leder sina hästar med flera meters "slack" i grimskaftet medans andra håller precis under grimman eller i grimman för att man har bättre kontroll då. Det kan vara något att tänka på om man vill lära henne att hålla avstånd så man inte missförstår när hon vill gå nära och tror att det är någon form av olydnad som skall korrigeras.
 
Sv: Lära känna en häst

*kl*
Framför allt kolla med ägaren om hur denne vill ha sin häst. Lika så vid ridning, speciellt vid en unghäst så är det viktigt att du och ägaren talar samma språk annars blir det bara fel. Ett prooo för mig är lika med halt. Ett proo för dig kanske betyder sakta ner.
Så kolla av ordentligt med ägaren om vilka krav du kan ställa och hur du ska rida och vilka komandon som ska gälla.
 
Sv: Lära känna en häst

fast när man lär hästen något så gör man ju på samma sätt oavsett om man lär in något nytt, korrigerar ett oönskat beteende eller lär om någonting. Oavsett vad man gör så ska man vara lika pedagogisk, lugn och ta inlärningen steg för steg. Det är när man börjar tro att hästen är dum som det blir fel.
 
Sv: Lära känna en häst

Absolut, det är bara det att "korrigera" för en del (många) är liktydigt med att bestraffa och innebär typ rycka i grimman, grimskaft, straffbacka eller slå med med änden på grimskaftet och det är ju inte särskilt juste, särskilt inte om hästen faktiskt bara gör som den blivit lärd.
 
Sv: Lära känna en häst

Igår var det dags för promenad igen och denna gång var hon fantastiskt duktig på att hålla korrekt avstånd.

Jag är så imponerad av denna lilla madam som precis kommit till nytt ställe, nya människor, nytt hästsällskap, nya läskigheter och är hur cool som helst.
Det enda som skrämmer henne hittills är den otroligt läskiga gula hästen med tuppkam (tillhör säkert något kriminellt gäng! :nailbiting:) vi mött två gånger.
Fjordingar tillhörde kanske inte vanligheten där hon bodde förut.
 
Sv: Lära känna en häst

Allt umgänge är bra, sålänge man är där och inte nån annanstans - även i tankarna. Låt inte hantering bli något som man gör för att komma till målet - dvs ridningen. Utan låt stunden vara målet och ha inga förväntningar. Det tycker jag är en bra riktlinje när man lär känna en ny häst - och egentligen annars också.

Jag brukar tycka att det är viktigt att låta hästen få vara sig själv och uttrycka sig - framförallt i början. Jag hanterar gärna hästar löst för att dom ska kunna nosa runt, smaka på saker och faktiskt vara levande även när jag borstar. Jag brukar antingen lägga ut en gräns på golvet och låta hästen röra sig fritt bakom den (även vända sig om den lyckas med det utan att störa mig i skötseln), eller så vill jag att den står sill men tillåter den att kliva närmre väggarna så att den kan pyssla med ett grimskaft eller vad den nu vill. Det beror lite på individen och vilket sätt den har. Om man har en häst som inte kan ta bara lillfingret utan som blir stökig och vandrar iväg så skulle jag kräva stillastående, men sköta den en kortare stund och ge den möjlighet att utrycka sig och använda sin nyfikenhet i andra situationer, tex på promenaden eller med mig i hagen.

Att lära känna handlar ju om att lära sig om hästen, därför tycker jag inte att man ska börja ruta in den för mycket. Regler måste man ha, för hästen måste också lära känna dig och vart du drar dina gränser, men disciplin är en annan sak.

Att hästen går för nära är något jag hade försökt jobba med för det påverkar ditt inflytande direkt. Ledövningar är väldigt basic och kan ha stor betydelse för era roller. Hästen måste kunna hålla avstånd till dig. Den måste inte göra det om du säger annat, men om du vill ha avstånd måste hästen respektera det. Hellre att du leder på väldigt långt anstånd då istället.

Om jag var du hade jag promenerat hästen i lina (longerlina brukar jag ha) och grimma. Börja med att jobba med att hästen följer med bättre avstånd och när det fungerar kan du börja leka med positioner för att stärka ditt inflytande. Då kan du också ge hästen utrymme att utrycka sig och röra sig ganska fritt. Men nummer ett är alltid att respektera ditt utrymme - och du hans. :)
 
Sv: Lära känna en häst

Vänta nu.... 5 åringen råkar inte vara en mysig, lätt överviktig tinkerflicka med världens sötaste mustascher på mulen?

Det råkar stämma alldeles utmärkt! Då är ju jag givetvis nyfiken på vilken relation du har till henne.
Du får gärna skicka PM!
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 538
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 947
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 413
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp