Bukefalos 28 år!

Lära kattunge att gå på lådan?

Speedway

Trådstartare
Har en god vän som precis fått hem en 12-veckors kattunge idag. Tydligen var den inte helt rumsren visade det sig när kompisen frågade uppfödaren. Har ni några bra tips på hur de kan lära lilla Doris att gå på lådan istället för att kissa i sin mattes säng?
Jag har aldrig haft det problemet själv med någon av mina katter.
 
Ha kattungen på begränsat område i början tills hon har lärt sig att gå på lådan. Se till att sängar, soffor, kläder, filtar osv. inte är åtkomliga för katten. Ju större utrymme desto fler olyckor. Sätt kattungen i lådan och rafsa själv lite då och då. Om ungen börjar krafsa någon annanstans så lyft henne varligt och sätt henne i lådan. Aldrig hårda ord vid misslyckanden utan torka upp och städa med citrondoftande rengöringsmedel och torka efter med ättika. Citrondoft gillar inte katter och ättikan tar bort lukten av urin även för kattens nos. Det är viktigt att få bort lukten för där det luktar sätter sig katten igen. Kattlådan kan med fördel torkas ur med klorin då klorin doftar kiss i kattens nos och hen blir mer villig att sätta sig där hen ska.

Att katter sätter sig på mjuka saker kan bero på urinvägsinfektion och det kan vara bra att ha i bakhuvudet. En kattunge brukar vanligtvis vara snabb med att bli rumsren så blir det inte bättre på några dagar hade jag kollat upp katten hos veterinär.
 
Ha kattungen på begränsat område i början tills hon har lärt sig att gå på lådan. Se till att sängar, soffor, kläder, filtar osv. inte är åtkomliga för katten. Ju större utrymme desto fler olyckor. Sätt kattungen i lådan och rafsa själv lite då och då. Om ungen börjar krafsa någon annanstans så lyft henne varligt och sätt henne i lådan. Aldrig hårda ord vid misslyckanden utan torka upp och städa med citrondoftande rengöringsmedel och torka efter med ättika. Citrondoft gillar inte katter och ättikan tar bort lukten av urin även för kattens nos. Det är viktigt att få bort lukten för där det luktar sätter sig katten igen. Kattlådan kan med fördel torkas ur med klorin då klorin doftar kiss i kattens nos och hen blir mer villig att sätta sig där hen ska.

Att katter sätter sig på mjuka saker kan bero på urinvägsinfektion och det kan vara bra att ha i bakhuvudet. En kattunge brukar vanligtvis vara snabb med att bli rumsren så blir det inte bättre på några dagar hade jag kollat upp katten hos veterinär.

Tack, ska vidareförmedla detta. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
648
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
827
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 841
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp