Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

SaraMara

Trådstartare
Går det? Jag försöker hitta spanskakurser men hittar bara krav på förkunskap, finns det ngn annan väg in?

Jag vill kunna läsa på distans/kvällstid och känner inte för att betala flera tusen på typ Folkuniversitetet först för att få läsa om det finns nybörjarkurser. Någon som är duktigare på studera.nu än jag som vet? :)
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Svårt att tänka mig att det går att läsa de språk som är vanliga på gymnasiet på universitetsnivå utan relativt stora förkunskaper.

Det vore lite konstigt om man höll på med "el perro esta bajo la mesa" på universitetet.

Man kan läsa kinesiska och japanska utan förmella krav, dock har du nog lite svårt att hänga med om du inte kan något alls.

En gissning är att du kan ta omvägen till spanska via latin.
 
Senast ändrad:
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Vad synd. :( Det fanns ju liksom inte utrymme för hur många språk som helst på gymnasiet. Känns lite korkat om det ska vara stängd dörr för språkstudier på uni som ju ändå känns som ett relativt viktigt område, med tanke på hur många knasiga kurser det finns att läsa... :(
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Edit (men för sent): verkar finnas ett fåtal kvalifikationskurser. Dock givetvis inga i Göteborg och inga på "heldistans". Kanske får bli en liten investering i min vetgirighet ändå, även om det känns surt att betala för. :)
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Edit igen: gäller att söka på rätt ord... Grundkurs är tydligen helt fel i detta sammanhang... :o

Hittade en kurs via Mittuniversitetet på distans. Verkar lovande!
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Jag tror att det vara är de lite mer ovanliga språken som inte kräver förkunskaper. Jag läste ju en termin hebreiska utan att kunna 5 ord sedan innan. Och vi var flera stycken i samma situation. Spanska, franska, etc tror jag att det ställs högre krav på. Men sen ska man ju inte tro att spanska på kvällskurs på Folkuniveristetet och på GU är samma sak. Det på GU går i betydligt snabbare takt.
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Jag läste arabiska på Sthlm Universitet och det var ett stort misstag. Även om alla var nybörjare i det språket (några hade läst något innan) så fick man liksom inte lära sig "Hej, hur mycket är klockan" utan "Hur kan det komma sig att miljörörelsen i Egypten inte är så stor" etc. Alltså, enligt lärarna så var det ingen "turist-arabiska" man lärde sig utan poängen var att man skulle kunna tala med akademiker. Så vi fick inte ens lära oss "hej, hur mår du?".

Och jag fattar att det inte är turistarabiska på universitet men det vore ju bra att få lära sig lite standardfraser. Jag hoppade av efter ett tag och sen läste jag arabiska som kvällskurs med en lärare från Irak, mycket bättre för mina mål :D
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Visst kan man läsa språk (även tyska, franska och spanska) på nybörjarnivå på universitetet! Har vänner som läst tyska, franska och italienska utan några förkunskaper. Dock har det i samtliga fall varit en rätt så hög nivå och en rätt så akademisk inriktning. Vad min kompis lärde sig i sin nybörjar tyskakurs motsvarade vad jag läste i steg 3-4 på gymnasiet.

Nybörjarkurserna förbereder till baskursena (A-nivå). För A-nivå krävs minst steg 3 på gymnasiet. Jag hoppade på en A kurs i tyska, läste till steg 4 på gymnasiet med MVG i betyg och hade fått slita ihjäl mig för att klara av A-kursen. Jag Hoppade av, det var för svårt.

Hur som, jag hittade vid en snabb sökning nybörjarspanska på distans halvfart 15 hp på Umeå universitet start VT-14. Uppsala universitet ger introduktionskurs i spanska på kvällstid, men det är ju dessvärre inte distans.
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Låter utmärkt!
Det får gärna vara hög nivå, jag läser bara för skojs skull och hade det inte varit för att jag kanske vill fortsätta läsa språk vidare så hade jag skippat all tentering, jag vill bara läsa för att lära mig - inte för att bevisa ngt. :)

Tack för hjälpen!
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Och dessutom är det gratis på GU. Att det går i snabbare takt är bara bra för min del, jag har inte tålamod med en vecka för varje verb (som franskan på gymnasiet oftast såg ut). :)
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Det var väl snarare så att studierna verkligen är vad de säger att de är. Alltså, många kurser jag gått har stått heltid och så är det ett par timmar i veckan som gäller för att klara det. Men med språken har jag tyckt att står det deltid så är det banne mig det också för att hinna med.

Nu är ju hebreiska lite speciellt, men den fann jag oerhört tung. Inte initialt, men efter 6-8 veckor så började farten verkligen tillta.
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Kan tänka mig att hebreiska och liknande språk som står ganska långt ifrån vad vi är vana vid är ruskigt svårt att ta till sig om man inte investerar mycket tid.

Spanska hoppas jag ska vara lite lättare att tillgodogöra sig på en rimlig nivå. Jag vill mest läsa för att lära mig läsa och prata hjälpligt typ, min turistspanska är mer än lovligt knackig och känner att det vore skoj att kunna konversera på grundläggande nivå.

Gymnasiefranskan är väl vad jag har att jämföra med, men den var nog å andra sidan rätt krävande också när jag tänker efter. Minns att vi läste Camus och skrev recensioner på franska osv, men så hade vi ju lite speciallärarstuk också... :D
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Vill du börja lite med spanska är duolingo bra. Det är gratis och jag har lärt mig en hel del där :)
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Åhå, aldrig hört om. Här ska googlas. Tack för tipset!
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Letade efter kurser i tyska själv och det finns tyska för nybörjare. Så det borde finnas i spanska också tycker jag.

De enda på distans i tyska jag hittade var dock 7,5- poängskurser på kvartsfart.
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Jag har läst både franska och ryska på ren nybörjarnivå på universitetet i Karlstad (ett av de där "fusk-universiteten" som kom till för femtontalet år sedan och inte håller samma akademiska standard som de sex "gamla" universiteten).
Vet inte om de har några sådana kurser kvar. Knappast ryskan, eftersom läraren torde ha pensionerat sig på riktigt nu, men möjligen franskan.

Det var praktiskt att få ägna mig åt språk för mitt höga nöjes skull utan att behöva betala för kursen men jag tycker egentligen inte att det är rätt att samhället ska sponsra mitt privata intresse. Har ingen nytta av språken i jobbet eller för inkomsts förvärvande.

Tycker också att universitetsstudier ska vara på avancerad, inte grundläggande nivå. Annars går det inflation i vad man anser är högre utbildning.
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Nä, jag har läst nybörjarfranska på SU. De har även nybörjarspanska.
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Jag både håller med och inte, jag är fostrad i att språk alltid är av gagn och att all kunskap är bra kunskap, samtidigt som jag kan tycka att det finns många underliga universitets-/högskolekurser som inte direkt bidrar till att stärka "högre utbildnings-begreppet". Likställt med kurser i knyppling (obs! exempel) anser jag personligen att språk är ett ämne som bör premieras, likväl som att det bör finnas en ingång också för dem som inte läst det aktuella språket tidigare.

Om inte annat borde universiteten vilja fylla sina kurser kan jag tycka, vilket efter en snabb sökning uppenbarligen inte är fallet med tanke på antalet kurser som ligger öppna för sen anmälan.

Men visst, språk som jag läser nu är enbart för mitt höga nöje. Ska jag ha någon yrkesmässig fördel krävs det att jag läser vidare till avancerad nivå och det vet jag inte om vardagen tillåter, även om det hade varit roligt att kunna arbeta med ytterligare ett språk.
 
Sv: Läsa språk på nybörjarnivå på uni?

Om det är för ditt höga nöjes skull kan du ju försöka hitta en samtalspartner - en utbytesstudent eller dylikt som pratar spanska. Ni träffas lite då och då och pratar först svenska, sedan spanska, eller vice versa.

Ett utmärkt sätt att lära sig konversera i verkligheten, om man har lite grundkunskaper i språket. Kan ju med lätthet kombineras med ngn gratis nätkurs (eller den där sorten som fanns för i tiden ... böcker och kassettband).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 208
Senast: Bulldoozer
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 073
Senast: Barbabelle
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
528
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 025
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp