Läskig reaktion på Domesedan

godishanna

Trådstartare
Var med om något läskigt igår. Min gamle pålle (23 år) skulle få tänderna kollade. Vet ville ge lite lugnande för att han skulle stå still men eftersom han var lugn (enligt mig behövs inget menmen) så fick han en shettisdos som hon uttryckte det. det tog kanske 5 sekunder så var han helt plakat. Korsade bakbenen, kunde inte flytta ett steg fast man bad honom och var nästan på väg att lägga sig. Ingen respons av att vet daskade honom i ändan för att han skulle flytta ett bakben. Såg blek ut i slemhinnorna. När hon säger "detta är inte normalt" så blev jag skraj. Hästen har aldrig reagerat så förr. Hon gav honom en uppvaknadespruta och han blev lite stadigare efter en stund. Tänderna kollades och han kunde sedan stappla in i boxen och vila. Han stod där och hängde, kisset rann och han tittade inte upp. Efter en timme kanske blev han mer vaken och började se bättre ut. Jag vågade åka då vet och flera skulle vara i stallet några timmar till.
Pratade med en av de som var där sedan på kvällen, då hade han, ca fyra timmar efter den lugnande sprutan, börjat skaka och varit jättekall. De hade lagt på honom täcke och gått med honom tills han fått upp värmen. Sedan verkade han må bra igen och de släppte ut honom i en grushage. Han går egentligen på bete nu så vid 19 tiden (ca 7 h efter sprutan) fick han komma ut i beteshagen igen.

Någon som vet varför han fick en sådan reaktion? Veterinären trodde att han druckit för lite alt att det kunde vara något annat fel på honom. Jag börjar fundera på den senare reaktionen med skakningar, det påminde ganska mycket om när jag själv får blodsockerfall. kan hästar få det? Då hade han ju inte ätit på ca 4 h.

Fick iallafall rådet att hålla koll på att han dricker och ifall han verkar vinglig eller något annat är konstigt.
 
Jag vet inte alls om det stämmer i det här fallet men jag har jobbat med medicin till äldre människor och då pratades det mkt om ändrad muskulär struktur och annan upptagning av medicin. Det kan kanske vara sånt som spelar in även för hästar.
 
Var med om något läskigt igår. Min gamle pålle (23 år) skulle få tänderna kollade. Vet ville ge lite lugnande för att han skulle stå still men eftersom han var lugn (enligt mig behövs inget menmen) så fick han en shettisdos som hon uttryckte det. det tog kanske 5 sekunder så var han helt plakat. Korsade bakbenen, kunde inte flytta ett steg fast man bad honom och var nästan på väg att lägga sig. Ingen respons av att vet daskade honom i ändan för att han skulle flytta ett bakben. Såg blek ut i slemhinnorna. När hon säger "detta är inte normalt" så blev jag skraj. Hästen har aldrig reagerat så förr. Hon gav honom en uppvaknadespruta och han blev lite stadigare efter en stund. Tänderna kollades och han kunde sedan stappla in i boxen och vila. Han stod där och hängde, kisset rann och han tittade inte upp. Efter en timme kanske blev han mer vaken och började se bättre ut. Jag vågade åka då vet och flera skulle vara i stallet några timmar till.
Pratade med en av de som var där sedan på kvällen, då hade han, ca fyra timmar efter den lugnande sprutan, börjat skaka och varit jättekall. De hade lagt på honom täcke och gått med honom tills han fått upp värmen. Sedan verkade han må bra igen och de släppte ut honom i en grushage. Han går egentligen på bete nu så vid 19 tiden (ca 7 h efter sprutan) fick han komma ut i beteshagen igen.

Någon som vet varför han fick en sådan reaktion? Veterinären trodde att han druckit för lite alt att det kunde vara något annat fel på honom. Jag börjar fundera på den senare reaktionen med skakningar, det påminde ganska mycket om när jag själv får blodsockerfall. kan hästar få det? Då hade han ju inte ätit på ca 4 h.

Fick iallafall rådet att hålla koll på att han dricker och ifall han verkar vinglig eller något annat är konstigt.

Otäckt! Har han fått domosedan tidigare? Vissa hästar är känsligare för det, min blir också helt borta på en liten ponnydos trots att han väger nästan 700 kg. Först jättesvettig sedan iskall (måste alltid ha flera ulltäcken på sig) och det tar lång tid innan han är normal igen.

Här kan du läsa om hur domosedan verkar: http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19850620000014
 
Äldre djurs (och människors) inre organ fungerar i regel inte lika bra som de gjort tidigare och därför blir de också ofta känsligare för olika mediciner. Det kan ju vara anledningen till att din häst fick en så kraftig reaktion på Domosedanet. När man sederar äldre djur ska man alltid vara försiktig och tänka på doseringen. Sedan brukar ju även hästar av kallblodstyp och liknande vara känsligare för sedering och kräva en liten dos även om de unga och friska. Hästar av fullblodstyp kan tvärt om kräva väldigt höga doser innan det ger någon effekt.

Jag har full förståelse för att veterinären, trots att ägaren tycker att just deras häst är den snällaste i världen, vill sedera en häst innan han eller hon sticker in handen i munnen på den. Även om hästen med munstege inte kan bita av armen på vet. så kan hästen mycket väl bryta armen av vet. om den börjar slå med huvudet. Det är en ren arbetsmiljö- och säkerhetsfråga för veterinären.
 
Han raspade tänderna för ett år sedan men osäker på om det var domesedan han fick då eller om han fått det tidigare. Inte direkt reflekterat över det men det lär jag ju göra i fortsättningen...
Motsatte mig inte att han skulle ha lugnande även om han har blivit raspad utan tidigare. Det är upp till vet tycker jag. Däremot fick han dubbel dos för några år sedan av annan vet. Tror det var för att han gnagde på munstegen. Hur som helst vet jag inte vilket preparat det var då men han blev inte hälften så däckad.
 
Var med om något läskigt igår. Min gamle pålle (23 år) skulle få tänderna kollade. Vet ville ge lite lugnande för att han skulle stå still men eftersom han var lugn (enligt mig behövs inget menmen) så fick han en shettisdos som hon uttryckte det. det tog kanske 5 sekunder så var han helt plakat. Korsade bakbenen, kunde inte flytta ett steg fast man bad honom och var nästan på väg att lägga sig. Ingen respons av att vet daskade honom i ändan för att han skulle flytta ett bakben. Såg blek ut i slemhinnorna. När hon säger "detta är inte normalt" så blev jag skraj. Hästen har aldrig reagerat så förr. Hon gav honom en uppvaknadespruta och han blev lite stadigare efter en stund. Tänderna kollades och han kunde sedan stappla in i boxen och vila. Han stod där och hängde, kisset rann och han tittade inte upp. Efter en timme kanske blev han mer vaken och började se bättre ut. Jag vågade åka då vet och flera skulle vara i stallet några timmar till.
Pratade med en av de som var där sedan på kvällen, då hade han, ca fyra timmar efter den lugnande sprutan, börjat skaka och varit jättekall. De hade lagt på honom täcke och gått med honom tills han fått upp värmen. Sedan verkade han må bra igen och de släppte ut honom i en grushage. Han går egentligen på bete nu så vid 19 tiden (ca 7 h efter sprutan) fick han komma ut i beteshagen igen.

Någon som vet varför han fick en sådan reaktion? Veterinären trodde att han druckit för lite alt att det kunde vara något annat fel på honom. Jag börjar fundera på den senare reaktionen med skakningar, det påminde ganska mycket om när jag själv får blodsockerfall. kan hästar få det? Då hade han ju inte ätit på ca 4 h.

Fick iallafall rådet att hålla koll på att han dricker och ifall han verkar vinglig eller något annat är konstigt.
Vi var med om samma för några år sen på en lektionshäst, han var också 20+. Fick pytteliten dos eftersom han var så lugn i sig själv och blev helt nerdäckad. Första gången jag såg vår vet lite orolig. Fick också uppvakningsspruta men tog många timmar innan han var normal igen. Vet trodde på åldern.
 
Min första connemara kunde man bara ge små, små doser av domosedan, annars kollapsade hon. Hände första gången och då hade hon ändå fått en ganska liten dos som start. Ungponny.
 
Kan vara tillfällighetsberoende med. Varit med om ett par ggr när häst som normalt tålt det fint helt däckat på en mindre dos domo än normalt. Ingen feber eller annan sjukdom som kunnat förklara, utan av okänd anledning var hästen "extra känslig" den dagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 129
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 632
Senast: Fruentimber
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp