Bukefalos 28 år!

Lättare att klanka ner på andra

S

Stenmagi

Jag har den senaste tiden funderat mycket på varför så många ställer så höga krav på andra medan de själva inte är i närheten av att leva upp till de kraven själva? Det är nästan lite skrattretande.

Det finns faktiskt många sådana på Bukefalos, som skriver i olika trådar och predikar om hur viktigt det är att hästarna rids och utbildas, tävlas och visas på utställningar och tester och så går deras egna hästar mest i hagen och tuggar gräs. :rofl:

Har ni också tänkt på det? Jag kan faktiskt erkänna att jag många gånger själv kan stå och säga att jag tycker på ett visst sätt och sedan kommer på mig själv med att göra precis tvärtom. Känner ni också igen er?
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Haha, nej. Det skulle jag verkligen inte kunna göra.

Visserligen anser jag inte att det är viktigt att hästarna tävlas eller ställs ut.
Men inte går min häst bara i hagen, i alla fall inte när hon är frisk!
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Dessa besserwissrar finns överallt på de flesta sajter, tyvärr. Anledningen till det är att det är så lätt att vara modig bakom en dataskärm och därför vågar de slänga ur sig det mesta. Tror knappast att de skulle våga klämma ur sig all denna mundiarré om det vore öga mot öga.
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Ja speciellt på avelssidan.Vissa där tror att deras ston blir meriterde genom att klanka på andra:rofl::rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Många vänder kappan efter vinden också....
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Jag är tvärtom och ställer mycket högre krav på mig själv än på andra.
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Ja speciellt på avelssidan.Vissa där tror att deras ston blir meriterde genom att klanka på andra:rofl::rofl::rofl::rofl:

Jag tycker Avels-sidan är den vettigaste på hela Buke. Där finns oerhört mycket kompetent folk som har fött upp många hästar och de är väldigt sakliga i sina diskussioner. Jag har aldrig sett att någon av dessa klankar ner på andras hästar eller ston.
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Jag tycker Avels-sidan är den vettigaste på hela Buke. Där finns oerhört mycket kompetent folk som har fött upp många hästar och de är väldigt sakliga i sina diskussioner. Jag har aldrig sett att någon av dessa klankar ner på andras hästar eller ston.


Gör de annat än att klanka ner på andras ston? Finns flera trådar som det skrivs i för fullt nu där "avelseliten" fullkomligt dissar trådskaparnas ston.
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Mycket sant! har läst trådar här i flera år innan jag blev medlem i år och det stämmer bra.
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Gör de annat än att klanka ner på andras ston? Finns flera trådar som det skrivs i för fullt nu där "avelseliten" fullkomligt dissar trådskaparnas ston.

Ja, jag tycker det aldrig ha klankat ner på något sto. Men stoägarna borde fundera mer på varför de ska avla. Det räcker inte att stoet har fina ögon eller hingsten de vill ha har fina ögon och bra temperament. Jag upplever att många vet väldigt lite om sina ston eller vill inte veta. O då blir det konflikt eftersom de erfarna ser mer än nybörjarna. De är sakliga och berättar varför de tycker si och så men stoägarna vill inte lyssna. Sen spårar det ur och det är oftast trådskaparna som spårar ur och sedan anklagar de erfarna för att vara taskiga m.m

Du själv kör ju också det racet, du blir lättstött direkt, det är en försvarsmekanism, som i ex Cairo-tråden. Sedan skriver du olika saker i trådar och nu senast köpte du en arab vars pappa inte är inriden och arabavel är ett gissel men du har mage att ifrågasätta uppfödare på deras hemsida varför de använder icke godkända hingstar? Jag menar du själv gör ju inte avels-forumet till en bättre sida?
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Fast det finns en anledning till att "avelseliten" rackar ner på andras ston, många skitston går i avel och det för inte aveln framåt. Punkt.

Men jag håller med någon annan i tråden, jag ställer mycket högre krav på mig själv än andra och därför blir jag lack när folk tar så lätt på djur-ägandet.

Det finns en uttryck som passar otroligt bra i denna tråden, att inte kasta sten i glashus...
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

J
Du själv kör ju också det racet, du blir lättstött direkt, det är en försvarsmekanism, som i ex Cairo-tråden. Sedan skriver du olika saker i trådar och nu senast köpte du en arab vars pappa inte är inriden och arabavel är ett gissel men du har mage att ifrågasätta uppfödare på deras hemsida varför de använder icke godkända hingstar? Jag menar du själv gör ju inte avels-forumet till en bättre sida?

Jag har aldrig någonsin snackat skit om någon hingst på det här forumet! Jag tycker nämligen det är riktigt fult att göra det och därför går jag gärna in i krig med sådana som roar sig med det, som t ex i Cairo-tråden. Det handlar inte om att jag har en avkomma efter honom utan jag hade lika gärna kunnat gå in och försvarat någon annan hingst som fått en tagg på sig av någon. Jag tycker inte man ska snacka skit om en hingst på grund utav att ägaren till hingsten inte kan försvara sig då de förmodligen inte sitter på Bukefalos.

Jag förstår inte vad du menar med arabaveln? Araber godkänns inte så alla hingstar får användas i aveln. Vet du ens vem som är pappa till mitt arabsto som jag köpt? Han är ingen skithingst precis! Ta reda på fakta innan du häver ur dig en massa goja.
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Fast det finns en anledning till att "avelseliten" rackar ner på andras ston, många skitston går i avel och det för inte aveln framåt. Punkt.

Om man tycker att någon har ett sto som inte lämpar sig för avel så kan man väl säga det på ett bra sätt åtminstone? Många här på forumet har taggarna utfällda och skriver väldigt otrevligt.

Jag känner flera stycken som är medlemmar här på forumet som inte vågar skriva för att de är rädda för att bli påhoppade. De väljer istället att bara läsa och det tycker jag är synd. Tänk så mycket trevligare det skulle vara om alla kunde vara lite snällare! :idea:
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Jag har aldrig någonsin snackat skit om någon hingst på det här forumet! Jag tycker nämligen det är riktigt fult att göra det och därför går jag gärna in i krig med sådana som roar sig med det, som t ex i Cairo-tråden. Det handlar inte om att jag har en avkomma efter honom utan jag hade lika gärna kunnat gå in och försvarat någon annan hingst som fått en tagg på sig av någon. Jag tycker inte man ska snacka skit om en hingst på grund utav att ägaren till hingsten inte kan försvara sig då de förmodligen inte sitter på Bukefalos.

Jag förstår inte vad du menar med arabaveln? Araber godkänns inte så alla hingstar får användas i aveln. Vet du ens vem som är pappa till mitt arabsto som jag köpt? Han är ingen skithingst precis! Ta reda på fakta innan du häver ur dig en massa goja.

Det är detta jag menar. Man måste läsa inläggen innan man svarar. Jag har inte skrivit att du snackat skit om hingstar på forumet.
Ingen snackar skit om Cairo,människor frågar vad han har för placeringar och avkommor, varför han är V. Inte något annat. Men ändå får du det till skitsnack? Det är ju faktainhämtning.

Du har ju skrivit själv "men eftersom att alla arabhingstar får användas i aveln" och "Ibland känns det som att arabaveln är lite "buskavel" i alla fall om man jämför med t ex halvblodsaveln där skyhöga krav ställs på hingstarna. Ibland önskar jag att arabaveln var lite mer som halvblodsaveln"

Och nu har du utgått från att jag tycker din hästs pappa är en skithingst? Varför det?
Jag vet inte varför du är så snabb på att hoppa på och skriva felaktiga saker? Det är sånt som gör att det blir dålig stämning.

Jag vill gärna se dessa "avelsmatadorers" inlägg som hackar på stoägare, var hittar du de?
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Jag tror att du har missuppfattat en hel del och det är ju lätt att man gör det när man inte pratar med varandra face to face.

Jag tycker att det är otroligt dumt att alla arabhingstar får användas i aveln. För mig behöver inte en arabhingst vara inriden men de ska vara röntgade. Det tycker jag är superviktigt och tyvärr finns det många hingstar som verkar i aveln som inte är röntgade. Det är ju buskavel på så sätt att man kan använda sin egna lilla söta hingst som går hemma i hagen och skrota och betäcka sina ston med och denna hingsten kan se ut hur som helst, kanske ser den inte ens ut som en arab men vad gör det? Det blir ju en renrasig arab ändå. Det är det jag menar, tycker att det borde finnas vissa krav på hingstar som ska användas i aveln.

Jag orkar inte diskutera det här med Cairo ännu en gång. Fortsätt i den tråden istället?
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Absolut är det så att det behövs en reglering.
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Ja och det var det jag menade. :D
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Hej! Det är väl bra att ni ger goda råd till dom som inte har så fina ston.Men om man inte gör som ni tycker så brukar trådarna ta en annan riktning,och helt plötsligt är trådskaparen en djurplågare:confused:Jag själv blev erbjuden att köpa en jättefin tvååring med fin stam och jättefint möderne för ett billigt pris.Men jag tänkte vad ska jag ha den till,jag är inte tillräckligt duktig att förvalta den ändå.Så jag köpte en annan häst med omereterat möderne,det är en trevlig häst som passar min nivå.Om vi bara ska ha elithästar ska vi bara ha elitryttare,då kanske jag ska sluta med hästar.Jag vet att det finns jätteduktiga avlare på bukefalos dom brukar aldrig vara otrevliga i trådarna.Sen finns det wannabees som skulle behöva lite mer ödmjukhet.:grin:
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Jag har ofta i tankarna att man ska leva som man lär och har därför höga krav på mig själv när det gäller avel.

Sen däremot så växer ju ens egen kunskap med tiden, och idag gör jag val som jag kanske inte hade gjort för tio år sedan. Men jag har alltid velat vara ansvarsfull.
 
Sv: Lättare att klanka ner på andra

Jag är precis likadan. Ibland har jag omöjliga krav på mig själv men inga krav alls på andra. Det är ju inte heller så bra alltid!

Men jag förstår vad TS menar. Alla de där som tror de vet bäst och alltid ska ha en åsikt (med vilken de helst klankar ner på någon annan). De finns överallt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 413
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 280
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp