lättfångad men svår att få in från hagen - gör jag rätt?

danilo

Trådstartare
Nu har jag börjat fundera mer på den nya medryttarhäst jag har. Ett äldre sto som är lättfångad i hagen, men som inte gärna vill komma med ut ur den. Hon stannar helt enkelt, står still och vill inte gå.

Det jag har gjort är att jag har försökt ta kommandot genom att gå i olika riktningar, backa henne och flytta henne - det funkar ganska bra. Jag har också fått henne att komma fram till mig genom att ställa mig några meter bort och sätta mig på huk och skaka i grimskaftet - då förstår hon efter att tag att hon ska komma fram = mycket beröm. På så sätt har hon efter ett tag följt med in, brukar ta ca 10 minuter. Jag misstänker att hon annars hämtas genom godismutor, hon är nog ganska van vid att bestämma vad hon själv vill.

Nu undrar jag helt enkelt - tycker ni att mitt sätt verkar bra? Finns det andra, bättre sätt? Mutning kommer aldrig på fråga, men ska jag använda godis som beröm väl ute ur hagen?

Man kan också nämna att hon inte är jätteivrig att komma ut på ridturer, utan man behöver vara ganska bestämd med henne.
 
Sv: lättfångad men svår att få in från hagen - gör jag rätt?

Hon kanske inte gillar att lämna sin trygga vrå - gården. Då är det er relation ni får jobba på, så att hon känner sig tryggare med din vägledning.

Jag hade väntat ut henne om hon inte ville gå in. Och som sagt, håller det i sig skulle jag jobba på vår relation.
 
Sv: lättfångad men svår att få in från hagen - gör jag rätt?

jo förstås håller jag med dig, vår relation är inte helt grundlagd (vi har känt varandra en kort tid), men frågan är väl hur ska man jobba med det?

och min tanke med att jobba på vår relation är bland annat att jobba just med förflyttningar och framåt/bakåt o.s.v., förutom förstås att vi har roligt tillsammans och att jag behandlar henne på ett bra sätt.

vad betyder vänta ut för dig - att du går in stallet och kommer ut igen efter ett tag eller att du står still i hagen under en tid, eller att du gör något annat?

jag misstänker som sagt att problemet också ligger vid att hon annars mutas att komma in...
 
Sv: lättfångad men svår att få in från hagen - gör jag rätt?

Att hon behöver mutas för att komma in tyder ju på att hon inte vill komma in. Min häst kan få godis när han ska in, men han följer med även de gånger vi kommer utan. Han har ingen anledning att vägra följa med på ngt han tkr är roligt och känner sig trygg med.

Jobba med relationen gör man ju hela tiden, när man umgås. Men du har helt rätt tkr jag när du säger att det handlar också om att hon ska tycka att det är roligt att vara med dig. Det är ju A och O. Att hon förknippar dig med nöje/trivsel/trygghet.

Jag personligen leker också gärna från marken med min häst för vår relations skull. Ibland klickertränar jag när jag känner att jag har svårt att göra situationen positiv. Det är både motiverande och skapar möjligheter till en ömsesidig och enkel tvåvägskommunikation.

I situationen då hon stannar menar jag att jag skulle vänta och sen prova att gå, vänta igen och gå igen.. Inte hålla på o böka runt utan helt enkelt vänta tills jag fick henne med mig. Men det beror ju på situationen, individen och vad som känns vettigast just då. Mycket spelar ju in och man måste ju alltid testa sig fram. Däremot är det lätt att man, när hästen stannar, inte vill vara passiv utan gärna vill dominera hästen eller trycka ner den genom att backa den osv. Jag är av åsikten att "less is more" många ggr, och att vi gärna vill göra för mycket och glömmer vikten av passivitet och tålamod. Jag provar nästan alltid passivitet före aktivitet.
 
Sv: lättfångad men svår att få in från hagen - gör jag rätt?

Så där va min med innan, jag tror inte att det berodde så mycket på att han inte ville följa med mig, utan mer på att han inte ville lämna flocken. För såfort han bytte hage så försvann problemet. Han och en hagkompis är ganska nära och de står alltid och gnäggar efter varann när de går förbi utanför hagen. De går ihop nu igen, och när jag tar med min ut för att rida står den andra kvar och gnäggar.

Iaf, jag fick tips av hans dåvarande ägare att ha något att vifta med bakom honom. Hon hade fastnat med honom en gång och då fick hon ta hjälp av en som gick bakom hästen. Så jag tog med mig ett dressyrspö ut i hagen. (Han är inte minsta rädd för spön, om de är det så tror jag inte att det kommer finka särskilt bra) Sen hämtade jag honom som vanligt och började med att vifta lite bakom rumpan, han gick direkt. Problemet brukar inte vara att börja gå, utan problemet kom när mna skulle ut ur hagen, men han tvekade inte det minsta utan ställde sig snällt och väntade när jag öppnade grinden och sen följde han med ut utan att streta emot.

Sen har vi inte haft några problem, ibland händer det fortfarande att han stannar, men då räcker det oftast att smacka, om inte så går jag bak ett par steg så att jag är vid hans bog ungefär, smackar och driver på. Det har funkat bra för oss.
 
Sv: lättfångad men svår att få in från hagen - gör jag rätt?

aha! intressant, jag har aldrig tänkt på det så... som du säger, man vill gärna börja göra någonting i stället för att vara passiv. iof har jag nyss börjat med att bara vänta ut när vi är ute och rider, om det är så att hon tvekar att gå förbi vissa läbbiga grejer, och det tycker jag oftast funkar riktigt bra (det är som att hon efter ett tag helt enkelt på egen hand har bestämt sig för att det nog är okej ändå). så du kanske har rätt, jag ska prova det... inte göra så mycket fuzz about it.

jag måste verkligen läsa på om klickerträning, det verkar så bra just för att leka och ha roligt!
 
Sv: lättfångad men svår att få in från hagen - gör jag rätt?

(det är som att hon efter ett tag helt enkelt på egen hand har bestämt sig för att det nog är okej ändå)

Just så. :bow: Ibland behöver de bara lite tid att vänja sig vid ngt, titta en stund, fundera, känna efter.. Hästar kan också bra på att "vänta ut" sin matte eller husse också när de önskar en speciell reaktion. Tex en muta.
 
Sv: lättfångad men svår att få in från hagen - gör jag rätt?

just därför är jag lite orolig för att jag kommer få stå läänge i hagen och vänta ut henne. hon är gammal som gården och rätt principfast. men det är värt några försök, jag ska prova!



är det någon som har några andra synvinklar eller tips kring frågan?
 
Sv: lättfångad men svår att få in från hagen - gör jag rätt?

Jag ahde kört på den linjen du redan gör, förflyttningar et. Om dom inte vill gå brukar jag vända tajt och "flytta" dom i cirklar om dom itne vill gå rakt fram, tills dom ger sig och fattar att på ett sätt eller annat så vinner jag ändå, och gradvis så fattar dom ju att det är jag som bestämmer när vi ska gå, inte hästen.

Ibland kan det bli att man daltar ltie för mycket, glömmer att hästar själva skulle aldrig tolerera att en längre rankad medlem av flocken inte gör som ledarhästan säger, om den säger gå så gör man det, och om det inte finns någon anledning som rädsla etc. som gör att hon dummar sig, då skulle jag absolut överlista henne helt enkelt.

Med det menar jag inte att man ska vara hårdhämt eller nåt, men man får se till att vinna på ett sätt som är bestämt, utan att vara negativt för dom.
Att jobba på eran relation ÄR ju att etablera genom sånna här saker att det faktiskt är du som är top boss liskom, och även om hon inte 'vinner' så betyder det absoltu itne att hon skulle se det som negativt, snarare tvärt om, eftersom när hon avvepterar att du är ledare, som kommer hon lita på dig, och tvärt om, det går ju hand-i-hand :)
 
Sv: lättfångad men svår att få in från hagen - gör jag rätt?

Min tant kan vara likadan och jag uppfattar det som att hon testar.
Jag viftar med ett spö bakom rumpan på henne och när hon insett att det inte är någon idé att trilskas slutar hon med de dumheterna.
 
Sv: lättfångad men svår att få in från hagen - gör jag rätt?

Min kunde ta timmar att få ur hagen.
Inga problem att fånga henne, men hon blåvägrade att följa med.
Drog jag i grimskaftet backade hon 10-15 meter, försökte jag få henne att gå sick sack fick jag passa mig för frambenen..
Hon var otrygg i mitt (läs: människor över huvud taget) sällskap, och kände sig enbart säker bland andra hästar.

Det enda jag gjorde var att vänta ut henne, och var noga med att berömma henne ordentligt så fort hon tog något steg framåt.
Hon fick aldrig godis som muta.

Numera så är det inga problem, det är sällan hon stannar, men ibland kan hon stanna upp innan hon några sekunder senare traskar vidare.
 
Sv: lättfångad men svår att få in från hagen - gör jag rätt?

Det kan vara så, att hon fått en stöt från grinden när hon ngn gång skulle in/ut. Vet flera hästar som efter en sådan händelse vägrat gå in och/eller ut. Är det ström på hagen? Annars kan man testa att stänga av den- hästar brukar "känna av" ifall det är ström eller inte, se det kan hjälpa.
Är hagöppningen smal? Det kan upplevas ännu läskigare.
Jag antar att du håller i "tråden" samtidigt som hästen när du ska ta ut henne, ha någon med dig så du slipper det eller ev om hagen är tom/snälla hästar (;)) ha hagen helt öppen när du ska in.
 
Sv: lättfångad men svår att få in från hagen - gör jag rätt?

tack för intressanta svar - det verkar som att det finns lite olika varianter (förstås) beroende på hur man uppfattar situationen. jag tror att för min dam så kan det vara en blandning av saker. hon är tveksam vid smala öppningar där det är el (vilket det inte är till den här hagen), men det tror jag har gjort att hon från början började med att inte vilja gå ut - hon vill nämligen ibland inte heller gå in i hagen. nu är det varken el eller smalt där hon går just nu, men jag tror att det kan vara en av orsakerna till beteendet från början.

för det andra är hon oregelbundet hanterad och riden, så hon vill nog gärna kolla av med mig var jag står. detsamma gäller också ibland när man ska gå iväg från ridbanan eller stallet - så jag tolkar det som att hon är otrygg i relationen och behöver få visat för sig var vi har varandra.

jag ska försöka rida henne lite oftare, hantera henne mer och försöka att vara ännu tydligare i hanteringen. när hon märker vad jag vill så tycker jag att hon ofta slappnar av väldigt - och då kan vi ha roligt tillsammans. men om vi inte kommer till avslappningsdelen så blir det inte så kul.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 212
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 374
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 995
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp