Lättlagat

Äsch, man bara tar det man gillar lite i taget samtidigt som man smakar av tills det känns lagom. :D

Det känns aldrig bra när jag lagar mat på känn 😂 är liksom alltid, nu smakar det bara peppar, bara morot, bara grädde, bara buljongtärning. Blir aldrig någon färdig matsmak liksom 😒 Men kan iaf salt och peppar 😂
 
Det känns aldrig bra när jag lagar mat på känn 😂 är liksom alltid, nu smakar det bara peppar, bara morot, bara grädde, bara buljongtärning. Blir aldrig någon färdig matsmak liksom 😒 Men kan iaf salt och peppar 😂

Haha, nää man kan ju inte vara bra på allt :D
Men jag tror är det en träningssak till stor del.

Eller så gör man som min man och dränker allt i chili :D
 
Det känns aldrig bra när jag lagar mat på känn 😂 är liksom alltid, nu smakar det bara peppar, bara morot, bara grädde, bara buljongtärning. Blir aldrig någon färdig matsmak liksom 😒 Men kan iaf salt och peppar 😂
Jag lärde mig tricket med salt och syra när jag var nästan 40. Använder även fett och peppar på ett mer medvetet sätt. Vilken skillnad det gjorde.
Kunde ha något som i teorin borde vara bra mat, typ rotfruktsgryta, men som jag bara satt och petade i. Plötsligt kunde jag styra så att den gick därifrån till att bli god och tom riktigt god.
Stora vinsten är just att jag har mycket lättare att få hittepå-hopkok att bli som minst ok utan förebild. Och att få väldigt enkla saker att bli bra i relation till sina förutsättningar.

Men det krävde att jag blev upplärd av någon som jag kunde prova och smaka tillsammans med innan jag knäckte koden.
 
Jag är ingen fena på matlagning och de gångerna jag gör köttfärssås känns det nästan avancerat. Jag är visserligen tjock men har i alla fall överlevt hittills, så här kommer två av mina lättlagade tips:

Pasta med tonfisksås:
Koka pasta enligt anvisningarna. Hetta upp Crème fraîche med smak av paprika/chili.
Öppna en konserv tonfisk i vatten och häll av vattnet.
Häv i tonfisk i Crème fraîchen tillsammans med en konservburk majs.

Mos och pulled Oumph:
Gör mos, antingen riktigt potatismos eller pulvermos. Jag brukar göra pulvermos eftersom jag inte orkar skala och koka potatis. Då brukar jag byta hälften av vattnet mot mjölk samt ta i smör och krydda med vitpeppar och vitlökspulver.
Pulled Oumph köper jag färdig som jag bara steker på.
Efteråt brukar jag steka lite fryst sparris i samma panna.
 
Tips på hyfsat nyttig färdigmat: fryst vegetarisk pyttipanna! Finns i frysdisken bland andra vegetariska rätter, i påse. Jag brukar köpa fryst tärnad potatis i påse och blanda ut lite. Äter med gammaldags rödbetor på burk och gärna ett stekt ägg över. SÅ gott!!!
 
Jag är ingen fena på matlagning och de gångerna jag gör köttfärssås känns det nästan avancerat. Jag är visserligen tjock men har i alla fall överlevt hittills, så här kommer två av mina lättlagade tips:

Pasta med tonfisksås:
Koka pasta enligt anvisningarna. Hetta upp Crème fraîche med smak av paprika/chili.
Öppna en konserv tonfisk i vatten och häll av vattnet.
Häv i tonfisk i Crème fraîchen tillsammans med en konservburk majs.

Mos och pulled Oumph:
Gör mos, antingen riktigt potatismos eller pulvermos. Jag brukar göra pulvermos eftersom jag inte orkar skala och koka potatis. Då brukar jag byta hälften av vattnet mot mjölk samt ta i smör och krydda med vitpeppar och vitlökspulver.
Pulled Oumph köper jag färdig som jag bara steker på.
Efteråt brukar jag steka lite fryst sparris i samma panna.

Köttfärssås är en sådan grej jag helt gett upp. Tragiskt när hela min familj (mamma, bror, pappa) gör helt olika med magiskt goda köttfärsåser!

Men pastatipset ska jag skriva upp! Älskar tonfisk, majs och den creme fraichen!
 
Idag känner jag inte för att laga mat öht. ICA hade extrapris på skagenröra, jag köpte två bakpotatisar och har därmed till två middagar. Även om man inte gillar att hacka och skära, kan man koka rotsaker etc, och hälla dem i en blender med buljong och göra soppa som äts tillsammans med ett gott grovt bröd.
 
Det känns aldrig bra när jag lagar mat på känn 😂 är liksom alltid, nu smakar det bara peppar, bara morot, bara grädde, bara buljongtärning. Blir aldrig någon färdig matsmak liksom 😒 Men kan iaf salt och peppar 😂
Krydda på känn är svårt och kräver massor av rutin om det ska bli bra. Det finns ju hur mycket olika kryddor och smaksättare som helst, och det blir sällan bra om man slänger i kryddor på måfå. Jag brukar utgå från recept för kryddningen, om det inte är recept jag kan utantill. Varje kök har ju ”sina” smaker, så när man väl lärt sig ett kök (thai, italienskt, cajun, osv) så är det lättare att improvisera. Jag upplever dock att det tar tid - jag har lagat kinesiskt i åratal, men behöver ändå oftast kika på ett recept för att få till det. Däremot kan jag oftast improvisera utifrån ett recept.
 
Köttfärssås är en sådan grej jag helt gett upp. Tragiskt när hela min familj (mamma, bror, pappa) gör helt olika med magiskt goda köttfärsåser!

Men pastatipset ska jag skriva upp! Älskar tonfisk, majs och den creme fraichen!
Min blir supergod ibland och jättetråkig ibland. Vet inte riktigt vad jag gör så olika så det är alltid en överraskning om jag lyckas eller inte.
 
Köttfärssås är en sådan grej jag helt gett upp. Tragiskt när hela min familj (mamma, bror, pappa) gör helt olika med magiskt goda köttfärsåser!

Men pastatipset ska jag skriva upp! Älskar tonfisk, majs och den creme fraichen!
Köttfärssås är jätteenkelt. Hacka lök och vitlök, och stek på låg värme i en gryta utan att det tar färg i 10 min tillsammans med en matsked tomatpuré, salt, svartpeppar, oregano och timjan. Bryn köttfärs på hög värme i en stekpanna så att den tar lite färg, behöver inte vara genomstekt. Lägg färsen i grytan. Häll lite vatten i den tomma pannan och vispa runt så du får med resterna av färsen och det brynta. Häll över vattnet i grytan. Häll en burk krossade tomater och en skvätt köttfond i grytan. Ev en skvätt rödvin. Koka minst 15 minuter. Klart.

Andra varianter:
1) Häll i lite röda, okokta linser tillsammans med burktomaterna.
2) Skippa burktomaterna och tillsätt enbart rödvin.
3) Tärna morot och rotselleri fint och stek tillsammans med löken.
4) Fräs lite chili tillsammans med löken och kryddorna.
5) Tillsätt lite grädde på slutet.
6) Ersätt köttfärs med viltfärs (byt då gärna ut oregano mot t ex salvia och/eller rosmarin).
7) Börja med att steka ett paket bacon i bitar i grytan. När baconet är knaprigt, tillsätt lök och kryddor och stek dem i baconfettet.
 
Senast ändrad:
Jag kryddar alltid på måfå och 9 gånger av 10 blir det bra 😅 Vet inte när jag följde recept och mätte kryddor sist. Jag höftar och slänger i efter behag, och det brukar vara ett vinnande koncept.

Med det sagt, jag har inga superkrav på gourmetsmaker utan nöjer mig med Eldorados vitlökspulver liksom.
 
Inte ens utgå från ett recept och tillsätta kryddor du gillar? Testa?
Jag vet inte vad jag gillar. Tycker bara det är svårt att blanda på måfå.
@Wille Har du testat att titta på videos med recept? Finns mängder på youtube särskilt om du söker på engelska. Tänker att det kanske kan vara enklare än att läsa ett recept, så får du se lite hur maten kan se ut under olika steg i matlagningen.
Jag har inga som helst problem att följa recept. Och jag har nog inte riktigt tålamod att kolla på matlagningsvideo.
Men det tar ju ungefär två sekunder att googla fram mängder av olika recept? Jag fick omedelbart upp flera varianter när jag googlade "rotfruktssoppa", en provencalsk, en med kokosmjölk, lime och ingefära och mängder av andra som man kan variera sig mellan - om man nu väljer att utgå från rotfruktssoppa som "bas" dvs.

Eller om man mer generellt googlar "vegetariskt och crockpot", även där hur mycket som helst, med exakta beskrivningar. Det är svårt att förstå hur bristen på recept kan framstå som ett så stort problem.
Att börja med en slow cooker blir något helt nytt för mig och jag som redan har problem med matlagning pallar inte riktigt att sätta mig in i något helt nytt.
 
Krydda på känn är svårt och kräver massor av rutin om det ska bli bra. Det finns ju hur mycket olika kryddor och smaksättare som helst, och det blir sällan bra om man slänger i kryddor på måfå. Jag brukar utgå från recept för kryddningen, om det inte är recept jag kan utantill. Varje kök har ju ”sina” smaker, så när man väl lärt sig ett kök (thai, italienskt, cajun, osv) så är det lättare att improvisera. Jag upplever dock att det tar tid - jag har lagat kinesiskt i åratal, men behöver ändå oftast kika på ett recept för att få till det. Däremot kan jag oftast improvisera utifrån ett recept.
Jag har i princip en handfull standardkryddningar som jag höftar lite med proportionerna i bara. Typ indisk gryta, gulashaktig, currypasta+kokosmjölk, linssoppeaktig, tomat/pastasåsig. Eller univerallösningen "sju kryddor". Eller bara salt, peppar, olivolja, vinäger, ev. lite chili...

I grunden hämtade från förebilder i recept. Så även om jag inte läser recept vid ett visst tillfälle så är det inte något "äkta" freestylande.
 
Ö
Jag vet inte vad jag gillar. Tycker bara det är svårt att blanda på måfå.

Jag har inga som helst problem att följa recept. Och jag har nog inte riktigt tålamod att kolla på matlagningsvideo.

Att börja med en slow cooker blir något helt nytt för mig och jag som redan har problem med matlagning pallar inte riktigt att sätta mig in i något helt nytt.
Men vad åt du för mat hemma? Du måste väl ha någon favorit din mamma kan dela med sig av? Är man inte på gammal eller precis flyttat hemifrån så är det ju inte lätt med maten.
 
Ö
Men vad åt du för mat hemma? Du måste väl ha någon favorit din mamma kan dela med sig av? Är man inte på gammal eller precis flyttat hemifrån så är det ju inte lätt med maten.
Jag minns inte vad vi åt när jag var liten. Det är så länge sen. Jag hade ingen favorit. Men har för mig att mammas mat var rätt smaklös. Jag kan i alla fall inte fråga längre.
 
Jag kryddar alltid på måfå och 9 gånger av 10 blir det bra 😅 Vet inte när jag följde recept och mätte kryddor sist. Jag höftar och slänger i efter behag, och det brukar vara ett vinnande koncept.

Med det sagt, jag har inga superkrav på gourmetsmaker utan nöjer mig med Eldorados vitlökspulver liksom.
Men slänger du i precis vadsomhelst då? Kyckling med pesto och soja och spiskummin ena dagen, och Pasta med timjan, farinsocker och jordnötssmör nästa?

Jag tänker att det skulle kunna bli precis hur äckligt som helst om man bara slumpartat häller smaksättare i maten.
 
Jag har i princip en handfull standardkryddningar som jag höftar lite med proportionerna i bara. Typ indisk gryta, gulashaktig, currypasta+kokosmjölk, linssoppeaktig, tomat/pastasåsig. Eller univerallösningen "sju kryddor". Eller bara salt, peppar, olivolja, vinäger, ev. lite chili...

I grunden hämtade från förebilder i recept. Så även om jag inte läser recept vid ett visst tillfälle så är det inte något "äkta" freestylande.
Samma här. Det handlar egentligen mer om recept jag kan utantill, eller kryddkombinationer jag lärt mig utantill, än att jag helt freestylar.

Ibland kommer jag på någon helt egen cross-over blandning, men det är sällsynt. Oftast följer jag ett kök, mer eller mindre. Dvs, jag provar inte med senap och oregano i koreansk mat, och jag häller inte i hot sauce och socker när jag lagar ryskt.
 
Men slänger du i precis vadsomhelst då? Kyckling med pesto och soja och spiskummin ena dagen, och Pasta med timjan, farinsocker och jordnötssmör nästa?

Jag tänker att det skulle kunna bli precis hur äckligt som helst om man bara slumpartat häller smaksättare i maten.
Folk som "bara gör" tillämpar oftast en kunskap de har, men som de har svårt att formulera och förklara vad den består av.
 
Men slänger du i precis vadsomhelst då? Kyckling med pesto och soja och spiskummin ena dagen, och Pasta med timjan, farinsocker och jordnötssmör nästa?

Jag tänker att det skulle kunna bli precis hur äckligt som helst om man bara slumpartat häller smaksättare i maten.

Nej, inte vad som helst. Jag vet ju vad jag gillar och så utgår jag från det. Dessutom menade jag rena kryddor, inte alla tänkbara smaksättare som finns ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna...
Svar
8
· Visningar
2 197
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp