Lättlagat

Jag vet bara inte vad man gör med de där rotfruktsbitarna. Jag behöver utförliga recept för att klara av att laga mat.
Om du ska tillaga dem i ugn så lägger du ut rotfruktsbitarna på en ugnsplåt, ringlar över lite olja, sätter in dem på 175 grader och rör om en gång i kvarten tills de är klara.
Salta och ev peppra.
Stek t.ex quornfile och ät till.
 
Jag vet bara inte vad man gör med de där rotfruktsbitarna. Jag behöver utförliga recept för att klara av att laga mat.
Ugnsbakade rotfrukter. Blanda olja, salt och timjan i en skål/bunke. Rör runt grönsakerna i det så de blir oljade runt om. (ta så mycket olja som behövs, testa ca 1/4 dl och ta mer vid behov) Häll ut på långpanna eller ugnssäker form. Ställ i ugnen på 200 grader. Ta ut när det är mjuka/tillagade rakt igenom. (provsmaka om du tycker de är bra) De kan gärna bli lite skrynkliga/krispiga på ytan. (Samma princip som när du gör potatisklyftor i ugn.)

Vad jag fattar är den påsen förkokt (?) så jag vet inte hur lång tid de kan ta. Är det färska rotfrukter kan det vara 40-60 min beroende på hur stora bitar och vilka rotfrukter.

Kan ätas som de är med ex. vitlöksyoghurt (matlagningsyoghurt med olivolja, salt peppar och pressad vitlök i).
Eller serveras till det mesta som man kan äta potatis till. T.ex. lax är gott. (Nämnde du inte schnitzel? Den går bra till)
 
Det är en sån pryl jag inte begriper mig på. Ingredienserna måste hackas, skäras o.s.v. (vilket jag ju inte vill) och sen tar det en evighet innan maten är klar. Steka kan den väl inte heller. Och allt blandas i ett svep oberoende av tillagningstid.

Jag tänker att en sån är inte intressant förrän jag kan slänga ner oskalad potatis och lök och få en potatisgratäng en stund senare.

När jag äter potatis har jag kvar skalet, tycker det är gott, även om man klyfta och haft in i ugnen.
Mitt tips med potatis och rotfrukter i ugnen är att ha de i ungsformar istället för direkt på plåten, formarna får plats i diskmaskin. Hur jag än gör när jag diskar plåtar hamnar vatten på golvet, på min mage osv.
 
En slowcooker är väl helt enkelt som en gryta? Den kokar alltså maten. Man kan lägga mat i en gryta, och tillaga den, genom att koka i vätska. Man behöver inte blanda mat medan man kokar den.
Jag rör om för att buljongtärningen ska lösa sig ordentligt.
Om du ska tillaga dem i ugn så lägger du ut rotfruktsbitarna på en ugnsplåt, ringlar över lite olja, sätter in dem på 175 grader och rör om en gång i kvarten tills de är klara.
Salta och ev peppra.
Stek t.ex quornfile och ät till.

Ugnsbakade rotfrukter. Blanda olja, salt och timjan i en skål/bunke. Rör runt grönsakerna i det så de blir oljade runt om. (ta så mycket olja som behövs, testa ca 1/4 dl och ta mer vid behov) Häll ut på långpanna eller ugnssäker form. Ställ i ugnen på 200 grader. Ta ut när det är mjuka/tillagade rakt igenom. (provsmaka om du tycker de är bra) De kan gärna bli lite skrynkliga/krispiga på ytan. (Samma princip som när du gör potatisklyftor i ugn.)

Vad jag fattar är den påsen förkokt (?) så jag vet inte hur lång tid de kan ta. Är det färska rotfrukter kan det vara 40-60 min beroende på hur stora bitar och vilka rotfrukter.

Kan ätas som de är med ex. vitlöksyoghurt (matlagningsyoghurt med olivolja, salt peppar och pressad vitlök i).
Eller serveras till det mesta som man kan äta potatis till. T.ex. lax är gott. (Nämnde du inte schnitzel? Den går bra till)
Jag brukar laga potatis i ugn ibland när jag orkar skala och skära den i stavar. (Och jag vart lite förstörd när boendestödet skar potatisen i klyftor. Det blev fel för mig.)

Men nu trodde jag vi pratade om slow cooker och i det fallet vet jag inte vad jag skulle göra med rotfrukterna.
 
Jag rör om för att buljongtärningen ska lösa sig ordentligt.



Jag brukar laga potatis i ugn ibland när jag orkar skala och skära den i stavar. (Och jag vart lite förstörd när boendestödet skar potatisen i klyftor. Det blev fel för mig.)

Men nu trodde jag vi pratade om slow cooker och i det fallet vet jag inte vad jag skulle göra med rotfrukterna.
När buljongtärningen väl har löst sig behöver du inte röra om mer. När man lagar gryta så rör man om så att allt är
blandat, men sen står den ju bara och kokar. Man rör inte hela tiden. Med en crockpot blandar du allt i grytan, och sen puttrar den själv i några timmar på låg värme.

När man lagar gryta så skär man ingredienserna i bitar och lägger i en gryta, sen häller man på vatten och kokar. Ingredienserna brukar vara rotfrukter och kött. Men om man inte vill hacka och skära är gryta ingen bra idé.
 
Jag vet bara inte vad man gör med de där rotfruktsbitarna. Jag behöver utförliga recept för att klara av att laga mat.

Jag kommer nog aldrig begripa hur en slow cooker fungerar. För mig är den fullständigt ologisk. Den steker ju inte och den blandar inte maten vid tillagning.

Ja, jag får medicin och har gått på maxdos sedan några år.
Vissa modeller av crock-pot går att sätta på spisen om man vill bryna något först. Jag har en sådan.

Den behöver inte röras i.
 
Jag rör om för att buljongtärningen ska lösa sig ordentligt.



Jag brukar laga potatis i ugn ibland när jag orkar skala och skära den i stavar. (Och jag vart lite förstörd när boendestödet skar potatisen i klyftor. Det blev fel för mig.)

Men nu trodde jag vi pratade om slow cooker och i det fallet vet jag inte vad jag skulle göra med rotfrukterna.

Jag lägger i rotfrukterna i slowcookern tillsammans med övriga ingredienser på morgonen. Slår på vatten och sätter igång.

Om man ska göra rotfruktssoppa på rotfrukterna så lägger man i dem i slowcookern tillsammans med vätska och kryddor. Eventuellt en burk med bönor eller linser för proteinets skull.
Skojar inte om jag säger att det tar max två minuter att klippa upp påsen och hälla i rotfrukterna, krydda och hälla i vätska.
Sen slår man igång slowcookern och mot middagstid är soppan klar med minimal arbetsinsats.
 
Få jag passa på att fråga om vitlök? Oftast står det riven eller finhackad, tex i kalla såser. Går det alltid lika bra att pressa? Hatar att riva annat än stora grejer typ morötter i matberedaren och hacka med risk för att få en bit att bita i, usch :(
Jag har börjat ha hemma vitlök och ingefära på tub. Funkar skitbra, man behöver bara klämma ut det man vill ha och slipper disk.
 
Jag lägger i rotfrukterna i slowcookern tillsammans med övriga ingredienser på morgonen. Slår på vatten och sätter igång.

Om man ska göra rotfruktssoppa på rotfrukterna så lägger man i dem i slowcookern tillsammans med vätska och kryddor. Eventuellt en burk med bönor eller linser för proteinets skull.
Skojar inte om jag säger att det tar max två minuter att klippa upp påsen och hälla i rotfrukterna, krydda och hälla i vätska.
Sen slår man igång slowcookern och mot middagstid är soppan klar med minimal arbetsinsats.
Låter som rätt trist mat. Äter man det där varje dag?
 
@Wille Har du testat att titta på videos med recept? Finns mängder på youtube särskilt om du söker på engelska. Tänker att det kanske kan vara enklare än att läsa ett recept, så får du se lite hur maten kan se ut under olika steg i matlagningen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Som jag sagt förr så behöver jag recept om jag ska klara av att laga mat. Jag kan inte improvisera.

Men det tar ju ungefär två sekunder att googla fram mängder av olika recept? Jag fick omedelbart upp flera varianter när jag googlade "rotfruktssoppa", en provencalsk, en med kokosmjölk, lime och ingefära och mängder av andra som man kan variera sig mellan - om man nu väljer att utgå från rotfruktssoppa som "bas" dvs.

Eller om man mer generellt googlar "vegetariskt och crockpot", även där hur mycket som helst, med exakta beskrivningar. Det är svårt att förstå hur bristen på recept kan framstå som ett så stort problem.
 
Det är en sån pryl jag inte begriper mig på. Ingredienserna måste hackas, skäras o.s.v. (vilket jag ju inte vill) och sen tar det en evighet innan maten är klar. Steka kan den väl inte heller. Och allt blandas i ett svep oberoende av tillagningstid.

Jag tänker att en sån är inte intressant förrän jag kan slänga ner oskalad potatis och lök och få en potatisgratäng en stund senare.
Vad äter du för något om du inte vill hacka eller skära maten? Det måste ju begränsa matlagningen oerhört mycket om du inte ens vill göra det?
 
@Wille Har du testat att titta på videos med recept? Finns mängder på youtube särskilt om du söker på engelska. Tänker att det kanske kan vara enklare än att läsa ett recept, så får du se lite hur maten kan se ut under olika steg i matlagningen.

@Wille om du vill ha svenskt tips på detta så kolla Portionen under Tian och Jävligt gott. Vegetariskt/veganskt och på svenska :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna...
Svar
8
· Visningar
2 201
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp