Lättlagat

Du borde få en slow-cooker. Bara att slänga i lite grejs och knäppa och så är det färdigt nån gång senare. Sjukt enkelt. Och det finns ju massvis med färdiga recept på nätet
Det är en sån pryl jag inte begriper mig på. Ingredienserna måste hackas, skäras o.s.v. (vilket jag ju inte vill) och sen tar det en evighet innan maten är klar. Steka kan den väl inte heller. Och allt blandas i ett svep oberoende av tillagningstid.

Jag tänker att en sån är inte intressant förrän jag kan slänga ner oskalad potatis och lök och få en potatisgratäng en stund senare.
 
Det är en sån pryl jag inte begriper mig på. Ingredienserna måste hackas, skäras o.s.v. (vilket jag ju inte vill) och sen tar det en evighet innan maten är klar. Steka kan den väl inte heller. Och allt blandas i ett svep oberoende av tillagningstid.

Jag tänker att en sån är inte intressant förrän jag kan slänga ner oskalad potatis och lök och få en potatisgratäng en stund senare.
Okej, jag tänkte mest att du kan spara tid och inte blir låst i köket.
 
Okej, jag tänkte mest att du kan spara tid och inte blir låst i köket.
Fast jag förstår inte hur den sparar tid. Att hacka ingredienserna tar lika lång tid oavsett hur man sedan tillagar dem. Och koktiden blir längre i en slow cooker. Man får ju vänta i timmar.
 
Kan någon rekommendera trevliga lättskötta blommor som trivs på en sydvästbalkong? Några kan jag driva upp från frön inomhus, de i mindre krukor, de andra i balkonglådor behöver planteras utomhus och jag antar att sticklingar/färdiga blommor är alternativet.

Jag skulle gärna ha en fuchsia, räcker det med en planta i en djup men inte bred/djup kruka - 25 cm.
Tror du är i fel tråd.
 
Slowcocker är supersmidigt! Ja, man måste fortfarande hacka, men sen behöver man inte göra mer förrän man blir hungrig. Jag sätter en gryta färssås på morgonen och när jag kommer hem från jobbet är det bara att äta. Perfekt!
Håller med. Supersmidigt! Jag kör ofta en hel kyckling i min på helgen. Det tar ca 5,5 timmar. I med kycklingen, krydda (ordentligt!) och sedan får den ligga där och gotta sig. Vätskan som bildas i crock-potten blir en suverän grund till sås, och köttet på en hel kyckling brukar räcka till 2-3 måltider för oss. Under de timmar som kycklingen ligger i grytan kan jag göra precis vad som helst, eftersom ingen passning krävs - alls. Ofta åker vi iväg och promenerar någonstans under tiden, till exempel.
 
Fast jag förstår inte hur den sparar tid. Att hacka ingredienserna tar lika lång tid oavsett hur man sedan tillagar dem. Och koktiden blir längre i en slow cooker. Man får ju vänta i timmar.
Nja. Häll i lite bönor och sånt, kanske lite frysta grönsaker ur påse. Annat gojs. Knäpp på och så äter du sen senare nån gång då du är hungrig. Typ så du kommer hem från skolan så är maten färdig och varm.

Du kan sätta i hela oskalade potatisar också. De går ju att skala då de är varma också.
 
Nu har jag last hela traden och printat ut flera recept (och ocksa tagit reda pa att keso ar cottage cheese.:o) Tack for recepten ... sarskilt laxen med Asiatisk pesto. :d

Håller med. Supersmidigt! Jag kör ofta en hel kyckling i min på helgen. Det tar ca 5,5 timmar. I med kycklingen, krydda (ordentligt!) och sedan får den ligga där och gotta sig. Vätskan som bildas i crock-potten blir en suverän grund till sås, och köttet på en hel kyckling brukar räcka till 2-3 måltider för oss. Under de timmar som kycklingen ligger i grytan kan jag göra precis vad som helst, eftersom ingen passning krävs - alls. Ofta åker vi iväg och promenerar någonstans under tiden, till exempel.

Nar jag kor RV'n brukar jag ofta lata generatorn ga sa jag har el i hela bussen och satter ner crock potten i disk hon och dar star den och lagar maten medan jag kor ... nar jag sedan stannar gar jag ut med hundarna och maten ar klar nar jag kommer in igen. :) Jag anvander crock potten hemma ocksa, men faktiskt oftare i husbussen ... det ar sa himla praktiskt att ha maten klar nar man kommer hem, vare sig jag kort hela dagen eller om jag varit ute pa hundtraning ... eller sightseeing:p
 
Slowcocker är supersmidigt! Ja, man måste fortfarande hacka, men sen behöver man inte göra mer förrän man blir hungrig. Jag sätter en gryta färssås på morgonen och när jag kommer hem från jobbet är det bara att äta. Perfekt!
Inte en chans att jag skulle hålla på med någon form av matlagning på morgonen. När jag behöver åka iväg tidigt på morgonen förbereder jag frukosten på kvällen trots att en mikrad pannkaka inte är lika god som en nystekt.

Bara att skära grönsaker kan ta en hel dag för mig. Typ så långsamt kan det gå. Jag kan behöva ladda flera timmar innan jag orkar hacka en lök.

Jag ville med den här tråden ha tips som eliminerar all form av hackande och skärande (vilket jag också fått 🙏) så tips som inte tar bort behovet att hacka och skära är inte direkt intressanta. Det är det momentet som är jobbigast. Att vänta på att något blir klart i ugnen eller på plattan är inte det minsta ansträngande.
Håller med. Supersmidigt! Jag kör ofta en hel kyckling i min på helgen. Det tar ca 5,5 timmar. I med kycklingen, krydda (ordentligt!) och sedan får den ligga där och gotta sig. Vätskan som bildas i crock-potten blir en suverän grund till sås, och köttet på en hel kyckling brukar räcka till 2-3 måltider för oss. Under de timmar som kycklingen ligger i grytan kan jag göra precis vad som helst, eftersom ingen passning krävs - alls. Ofta åker vi iväg och promenerar någonstans under tiden, till exempel.
Jag gör också annat medan maten tillagas. Jag behöver ingen slow cooker för det.
 
Det är en sån pryl jag inte begriper mig på. Ingredienserna måste hackas, skäras o.s.v. (vilket jag ju inte vill) och sen tar det en evighet innan maten är klar. Steka kan den väl inte heller. Och allt blandas i ett svep oberoende av tillagningstid.

Jag tänker att en sån är inte intressant förrän jag kan slänga ner oskalad potatis och lök och få en potatisgratäng en stund senare.
Det finns färdiga rotfruktsbitar på påse, det brukar jag använda i slowcook när jag inte orkar skala och hacka.
Borde fungera i grytor och i ugn också :)

https://www.willys.se/produkt/Rotfruktsmix-Fryst-101214798_ST
 
Det var två paprikor i förpackningen. Den ena ska jag ha till fisken jag ska laga idag. Men sen är det en kvar. Visst skulle jag kunna äta den rakt av, men vad gör jag med all vitkål (stort huvud) och purjo?
Ugnsrostad vitkål: Dels kålen i stora klyftor. Lägg i en ugnsform. Ringla över olja eller smält smör. Ugnsbaka i 225 grader tills den är mjuk (känn med en sticka). Klart.

Gott som det är, eller som tillbehör.
 
Senast ändrad:
Jag är bara så rädd att riva mig. Står ut de få gånger jag river ingefära men borde nog skaffa en sådan modell istället som är stadigare mot underlaget?
Jag river aldrig vitlök eller ingefära, av just den anledningen. Pressar vitlöken, och ingefäran skär jag i skivor som jag sen krossar med knivbladet (lägg kniven platt mot ingefäran, tryck till med handen på knivbladet -> ingefärsmos).
 
Inte en chans att jag skulle hålla på med någon form av matlagning på morgonen. När jag behöver åka iväg tidigt på morgonen förbereder jag frukosten på kvällen trots att en mikrad pannkaka inte är lika god som en nystekt.

Bara att skära grönsaker kan ta en hel dag för mig. Typ så långsamt kan det gå. Jag kan behöva ladda flera timmar innan jag orkar hacka en lök.

Jag ville med den här tråden ha tips som eliminerar all form av hackande och skärande (vilket jag också fått 🙏) så tips som inte tar bort behovet att hacka och skära är inte direkt intressanta. Det är det momentet som är jobbigast. Att vänta på att något blir klart i ugnen eller på plattan är inte det minsta ansträngande.

Jag gör också annat medan maten tillagas. Jag behöver ingen slow cooker för det.
Men hackade grönsaker finns ju i frysdisken.
 
Inte en chans att jag skulle hålla på med någon form av matlagning på morgonen. När jag behöver åka iväg tidigt på morgonen förbereder jag frukosten på kvällen trots att en mikrad pannkaka inte är lika god som en nystekt.

Bara att skära grönsaker kan ta en hel dag för mig. Typ så långsamt kan det gå. Jag kan behöva ladda flera timmar innan jag orkar hacka en lök.

Jag ville med den här tråden ha tips som eliminerar all form av hackande och skärande (vilket jag också fått 🙏) så tips som inte tar bort behovet att hacka och skära är inte direkt intressanta. Det är det momentet som är jobbigast. Att vänta på att något blir klart i ugnen eller på plattan är inte det minsta ansträngande.

Jag gör också annat medan maten tillagas. Jag behöver ingen slow cooker för det.
Okej. Men du behöver ju inte hacka. Häll allt direkt ur frysen i en bytta. På morgonen kan man hälla allt ut byttan direkt i cookern.

Har du fått någon medicinering mot din depression?
 
Det finns färdiga rotfruktsbitar på påse, det brukar jag använda i slowcook när jag inte orkar skala och hacka.
Borde fungera i grytor och i ugn också :)

https://www.willys.se/produkt/Rotfruktsmix-Fryst-101214798_ST
Jag vet bara inte vad man gör med de där rotfruktsbitarna. Jag behöver utförliga recept för att klara av att laga mat.
Okej. Men du behöver ju inte hacka. Häll allt direkt ur frysen i en bytta. På morgonen kan man hälla allt ut byttan direkt i cookern.

Har du fått någon medicinering mot din depression?
Jag kommer nog aldrig begripa hur en slow cooker fungerar. För mig är den fullständigt ologisk. Den steker ju inte och den blandar inte maten vid tillagning.

Ja, jag får medicin och har gått på maxdos sedan några år.
 
Jag vet bara inte vad man gör med de där rotfruktsbitarna. Jag behöver utförliga recept för att klara av att laga mat.

Jag kommer nog aldrig begripa hur en slow cooker fungerar. För mig är den fullständigt ologisk. Den steker ju inte och den blandar inte maten vid tillagning.

Ja, jag får medicin och har gått på maxdos sedan några år.
En slowcooker är väl helt enkelt som en gryta? Den kokar alltså maten. Man kan lägga mat i en gryta, och tillaga den, genom att koka i vätska. Man behöver inte blanda mat medan man kokar den.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna...
Svar
8
· Visningar
2 203
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp