Lättspelat på piano?

Silver Girl

Trådstartare
Någon som kan ge tips om en bra notsamling med kända och lättspelade låtar för piano?

Jag spelade piano i några år som barn men var aldrig speciellt bra. När jag köpte hus för några år sedan skaffade jag ett elpiano och tänkte ta upp spelandet igen, men det är först nu jag kommit igång. Jag har koll på noterna och har en övningsbok med flera låtar i stegrande svårighetsgrad. Men det är roligare att spela låtar jag känner igen och vet hur de ska låta. Har försökt googla efter en bra notsamling och var nära att köpa "100 lätta låtar för piano" men det fanns som tur var en recension där det stod att det var enbart ackord och det vill jag inte ha, jag vill spela melodier.

Så för att hitta rätt testar jag att fråga här. Någon som har ett bra tips? Ska även titta in i lokala musikaffären i veckan och se vad de har.
 
Vet inte riktigt vad du avser med ”kända låtar” men Stora önskesångboken har både ackord och relativt enkla pianoarr. Åtminstone min som är upplagan från 2006 men de har säkert den eller liknande i musikaffären ☺️
IMG_3985.jpeg
 
Titta på Tradera eller liknande efter Vispop, i dom är det mycket blandat. Det är melodislinga och ackord. Dom finns i 1 - 10 (tror jag).
Här är en Vispop 1 med innehållsförteckning;
https://www.bokstugan.se/bok.php?id=15166
Har tittat i en Vispop. Det var bara melodislinga i noter och sedan ackord i bokstäver. Jag kan noter men inte bokstavsackord.
Så inget för mig, jag vill ha noter för båda händerna.
 
Åh, jag vill ha ett piano igen. Har en kass full med noter, både enkelt och avancerat. Var tvungen att göra mig av med det när jag flyttade till liten lägenhet. Får kolla på elpiano eller kb.
 
Var och letade efter kassen, den var inte där jag trodde. Dottern har lånat ett antal böcker och häften så hon har till sitt keyboard.
 
Någon som kan ge tips om en bra notsamling med kända och lättspelade låtar för piano?

Jag spelade piano i några år som barn men var aldrig speciellt bra. När jag köpte hus för några år sedan skaffade jag ett elpiano och tänkte ta upp spelandet igen, men det är först nu jag kommit igång. Jag har koll på noterna och har en övningsbok med flera låtar i stegrande svårighetsgrad. Men det är roligare att spela låtar jag känner igen och vet hur de ska låta. Har försökt googla efter en bra notsamling och var nära att köpa "100 lätta låtar för piano" men det fanns som tur var en recension där det stod att det var enbart ackord och det vill jag inte ha, jag vill spela melodier.

Så för att hitta rätt testar jag att fråga här. Någon som har ett bra tips? Ska även titta in i lokala musikaffären i veckan och se vad de har.

Jag vet inte hur nya låtar du vill att det ska vara, men jag tycker att Lars Roos - "Örongodis" är en trevlig notsamling. Den klinkade jag själv till när jag hade möjlighet(hellre än bra). Men det är från 80-talet, så det är inget stycke som är modernare än så, även om du nog känner igen de flesta.
 
En jag känner lär sig en massa av att spela efter Youtube tutorials, där man ser vilka tangenter som ska ner medan låten körs. Det kanske finns för dina favoritlåtar?
Sen tänker jag också att om du kan noter och vet vilken tangent som heter vad, borde det gå fort att lära sig ta grundackorden. Jag kan knappt spela piano men har lärt mig principen. Tangent 1 är ackordets namn, grundtonen (t.ex. D). På ett durackord tar man sen också tangent nr 5 (hoppa över 3) och tangent nr 8 (hoppa över 2). För ett mollackord (t.ex Dm) hoppar man efter grundtonen i stället först över två tangenter och sen tre, så det blir tangent 1,4,8 som spelas. Men det här kanske du redan hade full koll på.
 
Tyvärr är det nog inte jättelätt att hitta pianoarrangemang, men det låter ju som om det är det du ska leta efter. Jag har en bok som heter Easy classics eller nåt sånt. Jag fick den som tonåring av föräldrarna och blev grymt besviken, jag var rätt duktig och det var för lätta arrangemang. Men nu när jag är gammal och ringrostig är den roligare :D Men det är ju bara klassisk musik, även om det är rätt kända stycken. Den finns ju troligen inte att köpa idag, men tror det är liknande du ska leta efter. Eller så lär du dig spela bruks (melodi + ackord) - då öppnar sig världen för dig!
 
Jag vet inte hur nya låtar du vill att det ska vara, men jag tycker att Lars Roos - "Örongodis" är en trevlig notsamling. Den klinkade jag själv till när jag hade möjlighet(hellre än bra). Men det är från 80-talet, så det är inget stycke som är modernare än så, även om du nog känner igen de flesta.
Det måste inte vara nytt, och egentligen inte bara låtar jag gillar. Bara jag känner igen dem och vet hur de låter.
 
En jag känner lär sig en massa av att spela efter Youtube tutorials, där man ser vilka tangenter som ska ner medan låten körs. Det kanske finns för dina favoritlåtar?
Sen tänker jag också att om du kan noter och vet vilken tangent som heter vad, borde det gå fort att lära sig ta grundackorden. Jag kan knappt spela piano men har lärt mig principen. Tangent 1 är ackordets namn, grundtonen (t.ex. D). På ett durackord tar man sen också tangent nr 5 (hoppa över 3) och tangent nr 8 (hoppa över 2). För ett mollackord (t.ex Dm) hoppar man efter grundtonen i stället först över två tangenter och sen tre, så det blir tangent 1,4,8 som spelas. Men det här kanske du redan hade full koll på.
Ackord på det sättet kan jag inte alls och tycker det är tråkigt att bara spela ackord, jag vill ha melodislingan också.

Och lite av poängen för mig är att återuppta noterna så youtube passar inte mig. Vill dessutom kunna spela i min egen takt och blir ju massa avbrott om man ska pausa och backa en film t ex.
 
Tyvärr är det nog inte jättelätt att hitta pianoarrangemang, men det låter ju som om det är det du ska leta efter. Jag har en bok som heter Easy classics eller nåt sånt. Jag fick den som tonåring av föräldrarna och blev grymt besviken, jag var rätt duktig och det var för lätta arrangemang. Men nu när jag är gammal och ringrostig är den roligare :D Men det är ju bara klassisk musik, även om det är rätt kända stycken. Den finns ju troligen inte att köpa idag, men tror det är liknande du ska leta efter. Eller så lär du dig spela bruks (melodi + ackord) - då öppnar sig världen för dig!
Jag spelar gärna melodi + ackord, bara ackorden är skrivna som noter och inte bokstavsackord.
 
Precis så vill jag ha det, men då helst låtar jag kan.
Verkar visst vara ett avancerat krav. Men ska in till stan i morgon och kolla i musikaffären så hoppas de har något.
Kolla bokhandeln! Den boken som jag fotade är köpt på den lokala bokhandeln. Finns en hel del låtar man känner igen om man gillar klassisk musik.
 

Bifogade filer

  • IMG_9722.jpeg
    IMG_9722.jpeg
    362,1 KB · Visningar: 11

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 160
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 735
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 321
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp