Lag på sparkskydd.

Och det här.


Din häst behöver social kontakt
Du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som till exempel får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra


Finns fler exempel?
Hund som går ute i hagen hade passat bäst för både mig och hästen.
Funkar inte hästen med andra hästar? Är hagen för liten för fler under betet är det upp till ägaren att fixa större hage, tex hyra in sig någon stans.
 
Sporadisk, när jag rider (nästan varje dag).
Det behövdes ju inte skriver dom.
Det jag erbjuder är det bästa som går med tanke på platsen.
Ändrar man blir det bara sämre på ett eller annat sätt.
Hästen står bredvid huset, som hos Pippi Långstrump.
Kan det bli bättre? Egentligen?
Det kan bli mycket bättre tycker jag det låter som..det är inte en rättighet att ha häst. Ifall man inte kan tillgodose det hästen behöver så får man flytta den till annat ställe. Hästar vill inte bo i våra hus, dom vill ha bra hagar, ett socialt liv och en viss psykisk stimulans för att må bra.
 
Och det här.

"Håll rent och torrt i stallet

Du ska hålla rent i stallet och i andra förvaringsutrymmen för din häst. Ströbäddar och ströade liggplatser ska hållas torra och rena. Strömedlet ska vara lämpligt för din häst och ha bra hygienisk kvalitet. Du ska rengöra hela stallet noggrant minst en gång varje år."

"Väggar och dörrar måste kunna stå emot hästsparkar och de ska vara byggda så att din häst inte kan fastna med till exempel hovar eller käke i dem.

Sparkskyddet är lätt fixat, om än dyrt med 45 mm plank.
Men var står det att strö inte får ligga på backen?
Här halm plus torv.
Varför sparkskydd? Är väggarna för klena är det ju förstäkning som är lösningen.
 
Det kan bli mycket bättre tycker jag det låter som..det är inte en rättighet att ha häst. Ifall man inte kan tillgodose det hästen behöver så får man flytta den till annat ställe.

Det är visst en rättighet att ha häst.
Vill inte alla ha är det synd för dom.
Att flytta hästen bort från där man bor, driver du med mig?
Hästen ska man ha så nära sig själv som möjligt.
 
Det är visst en rättighet att ha häst.
Vill inte alla ha är det synd för dom.
Att flytta hästen bort från där man bor, driver du med mig?
Hästen ska man ha så nära sig själv som möjligt.
Seriöst? Nej, det är verkligen ingen rättighet att ha häst. Alla kan inte ha det tyvärr, har man inte möjlighet att ge hästen det den behöver så ska man heller inte ha häst. Så enkelt är det. Hästen har rätt till ett bra liv, du har en skyldighet att ge den hästen det och kan du inte det så är det bara att flytta hästen eller sälja den till någon som kan ge hästen det den behöver för att må bra.

Hästens välbefinnande går alltid först, vad du vill kommer i andra hand.
 
Börjar med det här.

För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. I denna zon kan hästarna utan svårigheter upprätthålla sin värmebalans. Utrymmet för sjuka hästar ska minst ha de minimimått som gäller för box."



Sätter man för en vägg i vindskyddet går det att värma upp.
Vad är problemet?

Förstår du inte att reglerna finns för att folk inte ska kunna argumentera som du gör att ”jomen det är möjligt att fixa x eller y (brister mot gällande lagkriterier) ”vid behov” ?

Regelverket och direktiven är satta ur ett djurskyddsperspektiv. Om de skulle sättas utifrån att ”det är möjligt att vid behov fixa till” godtyckligt för att individuell djurägare hävdar det , skulle inte det djurskydd vi har finnas över huvud taget.

Nej det är ingen rättighet att ha häst. Eller andra djur om man inte kan erbjuda förhållanden som möter lagkriterierna.
Utifrån ditt fall har du många brister och du har då hamnat under luppen pga totalsituationen för din häst(ar) . Det är inget konstigt och inget orimligt. LS har inget personligt mot dig de försöker göra sitt jobb dvs agera utifrån lagstadgar utifrån djurskyddslagen.
 
Senast ändrad:
Sporadisk, när jag rider (nästan varje dag).
Det behövdes ju inte skriver dom.
Det jag erbjuder är det bästa som går med tanke på platsen.
Ändrar man blir det bara sämre på ett eller annat sätt.
Hästen står bredvid huset, som hos Pippi Långstrump.
Kan det bli bättre? Egentligen?
Rider du om hästen är sjuk och behöver stå på sjukbox?

Många ägare tycker säkert det är jättemysigt och bra att ha hästen som Pippi, hästen håller inte med.

Vill du inte ha hästen längre bort än på tomten så köp då ett hus med större tomt så hästen får sällskap av annan häst.
 
@Endurance
För övrigt, som tillägg, ang klagomål på vad som står i lagen från JBV...

De är grundande direktiv och grundat på minimikrav.
Om några lagar oavsett ämne skulle illustrera varje enskilt scenario i detalj skulle lagstiftning generellt i samhället bli totalt omöjlig ur ett rättsligt perspektiv.
 
Lagens intentioner är att ingen häst ska behöva vara ensam utan hästsällskap och man i undantagsfall kan ha annat flockdjur som sällskap. Det är inget sällskap att se andra hästar på avstånd eller att rida förbi andra hästar.
 
Bara ett PS. Att hästen kan se och höra andra hästar räcker bara om A hästen mår bra och B om hästen stallas in för natten. Det är flock- och flyktdjur - dvs har rätten att sova tryggt, antingen inomhus eller med en flockkamrat som vakt. Det framgår av kommentarerna på Jordbruksverkets hemsida.

Jag har haft häst med get - inte optimalt men de hade ett otroligt stöd av varandra.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi håller på att bygga nytt stall :love: I väntan på att plattan ska tina fram bygger vi väggarna i block inomhus. Visade sig att det...
Svar
11
· Visningar
2 522
Senast: a1agnlju
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 135
Senast: Alexandra_W
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 936
Anläggning (Vet inte om tråden ligger rätt men men, bara för Moderator att flytta annars:)) Hejsan, jo det är såhär att vi ska skaffa två ponnysar...
2
Svar
27
· Visningar
5 015
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp