Ska hästar ha skugga enl lagen?

Många intressanta svar! Platsen jag reagerar över (jag reagerade lika mycket i vintras, då där inte fanns skydd för iskallt ösregn och vind) har alltså sina hästar i små, små sandpaddockar och hästarna är helt exponerade utan möjlighet att välja alternativ. Runtom dem breder fält ut sig, men dessa hästar har inte tillgång till ett grässtrå, jag undrar lite över varför ett så pass fint ställe inte kan ordna/köpa loss/flytta till en plats där hästarna får en bättre tillvaro.

Samtidigt - vad vet jag om hur deras hästar mår. Jag bara ser det hela utifrån och varje gång jag kör förbi förundras jag.
Alltså - det du beskriver tycker jag är dålig hästhållning oavsett väder! Gå i små "rutor" dag efter dag är verkligen inte hästvänligt! Men så har jag också mina hästar i flockar på lösdrift....

En intressant observation, dock, angående hästars värmetålighet: Mina hästar går som sagt på lösdrift till vardags och kan därmed alltid välja mellan sol o skugga. Vid tävling, som vi var på igår, blir det en portabel rasthage modell "ruta", dock oftast på gräs. Igår fick vi sätta upp vår hage på ett öppet fält med gräs på marken, så ingen möjlighet till skugga. Vårt sto stod där i solen och 30 graders värme i några timmar i väntan på start, och hon verkade trivas! Det blåste visserligen och hon hade självklart tillgång till vatten samt flughuva på sig, men hon gick lugnt och betade och kändes inte heller speciellt varm. Vi svampade av henne innan o efter start och hon presterade bästa tävlingsresultatet någonsin med vinst i sin klass och SM-kval! Dottern, som red, verkade betydligt mer värmepåverkad än hästen! :D
 
När jag fick värmeslag en varm sommardag på en kurs var hästen opåverkad. Han var mest förbannad på getingarna .
Det är ju stäppdjur vi har så i deras gener finns nog en förklaring till att de klarar värme så bra.
 
I snö, slask och regn står hästarna ute där det blåser som mest, men när solen lyser står de och trycker i skuggan eller i vindskyddet - tycker det säger allt om hur de vill ha sin miljö.
Mina använder sitt skydd både när det är snöslask och när det är varmt så det beror nog mer på ras, individ och hur de gillar skyddet än art.
 
Snarare tvärtom. Ju mer päls desto tuffare med värmen
Jag har sett bilder tagna från värmekameror tagna på hund med päls och hundar som är klippta. Hundar som fick ha kvar sin päls hade lägre värme i kroppen.
Jag vet inte om värmekameror ljuger men i min bransch används de som en tydlig indikator på att visa var värme finns i en vägg och vart det är mindre värme.
 
Jag har sett bilder tagna från värmekameror tagna på hund med päls och hundar som är klippta. Hundar som fick ha kvar sin päls hade lägre värme i kroppen.
Jag vet inte om värmekameror ljuger men i min bransch används de som en tydlig indikator på att visa var värme finns i en vägg och vart det är mindre värme.
Det är en missuppfattning. Värmekameror mäter yttemperatur - tjock päls släpper ut mindre värme, det betyder INTE att huden under är kallare! Finns massor av bra debunk-info om den bluffen/missförståndet. http://ownresponsibly.blogspot.com/2017/06/busting-myth-of-cooling-coats.html
 
Nja, tycker att våra islandshästar klarar värmen väldigt bra - de väljer också fläktande platser i hagen över skugga, och är tämligen obekymrade i stort. Pigga o glada att rida även i 33 graders värme (när vi ryttare börjar krokna så smått...)! Båda har dock kort, tunn och blank sommarhårrem (när väl "vinterluddet" försvunnit!) och inte mer päls än någon annan häst, annat än man, svans o hovskägg.
Tycker det är jättestor skillnad på sommarpälsen på olika typer av hästar, blanka eller inte i pälsen här inget med saken att göra.

Vore ju konstigt om ökenhästar och nordligare öhästar skulle ha behov av samma typ av päls oavsett om vi pratar sommar eller vinterpäls.
 
Jag ser ju stor skillnad i behov på min shettis och fullblod, jag skulle inte kalla en shettis för ett stäppdjur. Idag vid insläpp kom mina ridhästar med stort fullblodsinslag i full galopp som vanligt när jag ropade på dem, långt efter kom shettisen blöt av svett och fortsatte sen in i galopp i stallet. Så långt var det inte men värmen och hårremen är ett större problem för henne än de tunnhudade med fullblodsinslag.
 
Mina går i en hage på 4-5 hektar. Där finns ingen skugga men det fläktar nästan alltid lite. De kan på sin höjd komma hasande när jag hämtar dem men oftast står de med nosen i backen och har inte någon panik att komma in. De går ute dygnet runt.
 
Jag har alltid haft ligghall på sommarhage tidigare, nu har jag det inte och då får de stå inne under de varma timmarna och vara ute kvällar och nätter istället. Jag hade välkomnat en lag att hästar ska kunna ta skydd, vare sig det är ligghallar eller träd som ger skyddet.
 
Tycker det är jättestor skillnad på sommarpälsen på olika typer av hästar, blanka eller inte i pälsen här inget med saken att göra.

Vore ju konstigt om ökenhästar och nordligare öhästar skulle ha behov av samma typ av päls oavsett om vi pratar sommar eller vinterpäls.

Jag kan ju givetvis bara prata för de hästar jag umgås med dagligen, men mina islandshästar är alltså väldigt tunnpälsade på kroppen på sommaren. Tunn, kort päls som ligger slätt mot kroppen. Där ser jag ingen eller liten skillnad mot de halvblod jag ridit tidigare, och de verkar heller inte besvärade av värmen i någon större utsträckning. Står som sagt gärna där det fläktar i hagen och står och "hänger"/vilar snarare än att beta de varmaste timmarna, men är pigga och "som vanligt" i ridningen.

Däremot är det ju en jätteskillnad i hårrem på vintern! Vår valack - alias mammuten - får 7-8 cm päls över hela kroppen med riktig underull! Skulle klara sig i hur många minusgrader som helst, tror jag... (fryser dock om han blir genomblöt) Dessutom sätter de vinterpäls "för tidigt" för vårt klimat här. De har redan börjat släppa sommarpälsen och kommer säkert behöva klippas mot slutet av augusti om värmen håller i sig... Så visst är det skillnad!
 
Jag kan ju givetvis bara prata för de hästar jag umgås med dagligen, men mina islandshästar är alltså väldigt tunnpälsade på kroppen på sommaren. Tunn, kort päls som ligger slätt mot kroppen. Där ser jag ingen eller liten skillnad mot de halvblod jag ridit tidigare, och de verkar heller inte besvärade av värmen i någon större utsträckning. Står som sagt gärna där det fläktar i hagen och står och "hänger"/vilar snarare än att beta de varmaste timmarna, men är pigga och "som vanligt" i ridningen.

Däremot är det ju en jätteskillnad i hårrem på vintern! Vår valack - alias mammuten - får 7-8 cm päls över hela kroppen med riktig underull! Skulle klara sig i hur många minusgrader som helst, tror jag... (fryser dock om han blir genomblöt) Dessutom sätter de vinterpäls "för tidigt" för vårt klimat här. De har redan börjat släppa sommarpälsen och kommer säkert behöva klippas mot slutet av augusti om värmen håller i sig... Så visst är det skillnad!
Halvblod kan det skilja en del på, berodde på hur högt i blod den står.
Tydligast känns skillnaden om du jämför fullblod med Island, russ eller liknande.
 
Halvblod kan det skilja en del på, berodde på hur högt i blod den står.
Tydligast känns skillnaden om du jämför fullblod med Island, russ eller liknande.

Ja, jag har ju inget fullblod tillhands att jämföra med just nu :D Det jag jämför med är minnet av det halvblod jag red närmast innan jag skaffade islandshäst. Han var 1/4 fullblod, dvs hans morfar var xx. Men det är ju som du säger stora individuella skillnader - även på islandshästar. Vårt sto, till exempel, får inte alls samma päls som valacken på vintern. Och båda har ju jättemycket tjockare man o svans än ett halvblod eller fullblod, valacken har även rejält hovskägg och lite "skägg" på ganascherna på sommaren.
 
Jag upplever faktiskt att hästarna fixar värmen och solen fint sålänge de inte behöver arbeta. Tror inte det på ngt sätt är skadligt för dem att stå i solig hage.

Jag har alltid varit av samma åsikt men fick i sommar uppleva undantaget då två hästar i stallet mer eller mindre kollapsade en av de varmaste dagarna (häromveckan när det klättrade en bra bit över 30). Helt stillastående luft och inte en centimeter skugga i hagen. Då jag var glad att min häst var iväg på frodigt skogsbete....

Så jag vet inte, det kanske är lite från häst till häst det där. Säkerligen avhängigt hur pass vattenglada de är också...
 
Jag har alltid varit av samma åsikt men fick i sommar uppleva undantaget då två hästar i stallet mer eller mindre kollapsade en av de varmaste dagarna (häromveckan när det klättrade en bra bit över 30). Helt stillastående luft och inte en centimeter skugga i hagen. Då jag var glad att min häst var iväg på frodigt skogsbete....

Så jag vet inte, det kanske är lite från häst till häst det där. Säkerligen avhängigt hur pass vattenglada de är också...
Jag tror även det spelar stor roll hur fuktig luften är, nu efter det regn som trots allt föll förra helgen här har det varit olidligt. Både väldigt varmt och väldigt fuktigt, min ena hund fick nästan panik när vi skulle sova och det var +27 grader inomhus, +25 ute. :wtf:
 
Jag har alltid varit av samma åsikt men fick i sommar uppleva undantaget då två hästar i stallet mer eller mindre kollapsade en av de varmaste dagarna (häromveckan när det klättrade en bra bit över 30). Helt stillastående luft och inte en centimeter skugga i hagen. Då jag var glad att min häst var iväg på frodigt skogsbete....

Så jag vet inte, det kanske är lite från häst till häst det där. Säkerligen avhängigt hur pass vattenglada de är också...

Tror också det beror på i hur god kondition hästen är. Ju bättre kondition, desto mer att "ta av" när påfrestningen på kroppen blir större!
 
I närheten (ja, några mil bort...) av där jag bor finns ett stall med små sandpaddockar där hästarna går en och en typ året runt. Ja, där finns givetvis stall också, fina stall med öppna boxdörrar utåt stallplanen. Men paddockarna är som sagt små och sandiga - och saknar helt vindskydd/skugga etc. Det är kanske 5 - 6 paddockar framför stallet, ingen tillgång till gräs någonstans, och anläggningen (som är liten) ligger mitt ute på öppen slätt utan träd. Hästarna (liknar halvblod, sporthästar eller vad man säger) går där i denna sommarhetta under gassande sol utan möjlighet till skugga. Vi kör förbi då och då och hästarna ser inte ut att direkt njuta av tillvaron.

Finns där någon lag som säger hur en paddock ska se ut? Hästarna ska väl ha tillgång till någon form av skydd mot väder och vind och i detta fallet stekande solgass hela dagarna?
Mina hästar har tillgång till sitt hus under sommaren, men de står hellre i solen och på ett ställe där det fläktar.

De andra hästarna som står på box kommer in vid elva och ut vid sex- tiden. Kör man förbi på "fel" tidpunkt kan det te sig som att de står ute i solen, utan skugga, hela dagen.

I år när det inte har växt som det ska p.g.a. värmen så betades sommarhagarna ner alldeles för snabbt. Det brukar behövas stödfodras hela sommaren, men det finns mer att gå och plocka av för hästarna. Nu går de i vinterhage igen, b.la. för att inte förstöra hagarna helt inför nästkommande år.
 
Många blandar ihop att hästen tål värme bättre än oss och att stå i gassande sol. Lägg en termometer i solen dessa dagar och se hur varmt det blir. Varje grad varmare gör stor skillnad när det är så här varmt.

Att de inte ställer sig under träd eller i skog beror på att det är insekter där. Har de annan form av skugga som byggnader eller skugga från byggnader står de gärna där. Eller vilken skugga som helst utan insekter för den delen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 761
Senast: Cilla
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 629
Senast: Lobelia
·
Anläggning Gick förbi en ridanläggning för ett par dagar sedan. Det var soligt, vindstilla och närmare 25 grader när vi gick förbi hästar som står...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 273
Senast: Efwa
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 437
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp