Ska hästar ha skugga enl lagen?

Varför skulle de inte göra det?
För att de inte fungerar så. Om termometern är utsatt för direkt sol visar den för hög temperatur. Precis som om du lägger en metallbit i solen och bränner dig på den - det säger ingenting om den faktiska temperaturen i luften.

Enligt SMHI:
För att termometern ska ange luftens temperatur så bra som möjligt måste den skuggas för solen. Ett mätinstrument som värms upp av solens strålning visar för hög temperatur.

Finns säkert massa mer info om du googlar.
 
Det här med att hästar klarar värme bra osv, klarar och överlever den tvivlar jag inte på att dom flesta hästar gör däremot så har jag nog inte träffat någon häst som föredrar att stå i solen framför skugga varma dagar. Har vi hästarna i hagen med ligghall så står alla hästar i ligghallen under den varma tiden på dagen. I stallen jag stått i utan ligghall så har alla hästar stått under träden för skydd mot solen. Så även om min häst tex klarade solen så skulle jag aldrig ställa honom i en hage utan chans att gå in i skugga på sommaren, speciellt inte en sånhär sommar som det varit.
 
Jag står i ett stall där dom har sandhagar. Just för att det är sand som underlag så ger inte ägaren hö ute, då han tidigare haft stora problem med sandkolik. Det gör att hästarna får all sin mat inne = kan inte gå ute mer än 5/h om dagen. Alla är högpresterande tävlingshästar och rids hårt 1h/dagen så jag ser oftast att dom tycker det är skönt att vara inne och vila resterande. Anledningen till att man inte kan ändra dessa rutiner är just på grund av maten, de får mat 07, 10, 16, 18 och 22.30 inne. Alla har tillräckligt stora hagar för att galoppera omkring, men det är sällan dom gör det. En häst framförallt, som vunnit Falsterbo som 5åring, går raka vägen ut och lägger sig och sover i sanden, haha. 😅 Han är mer vaken inne än ute. Dessutom har vi större boxar än vad det är i många stall, stora, rymliga och de flesta är utan galler så hästarna kan sticka ut huvudet över boxdörren.

Sen säger jag inte att det är optimalt för alla hästar osv, men hästarna i vårt stall är välmående, högpresterande och trivs väldigt bra. Alla är trevliga individer, fin i päls, form och psyke.

Jag tror absolut att lösdrift osv kan var bra för vissa, men jag tror högpresterande hästar behöver sin dygnsvila för att må bra, precis som elitidrottare i vilken sport som helst. :)
 
Jag står i ett stall där dom har sandhagar. Just för att det är sand som underlag så ger inte ägaren hö ute, då han tidigare haft stora problem med sandkolik. Det gör att hästarna får all sin mat inne = kan inte gå ute mer än 5/h om dagen. Alla är högpresterande tävlingshästar och rids hårt 1h/dagen så jag ser oftast att dom tycker det är skönt att vara inne och vila resterande. Anledningen till att man inte kan ändra dessa rutiner är just på grund av maten, de får mat 07, 10, 16, 18 och 22.30 inne. Alla har tillräckligt stora hagar för att galoppera omkring, men det är sällan dom gör det. En häst framförallt, som vunnit Falsterbo som 5åring, går raka vägen ut och lägger sig och sover i sanden, haha. 😅 Han är mer vaken inne än ute. Dessutom har vi större boxar än vad det är i många stall, stora, rymliga och de flesta är utan galler så hästarna kan sticka ut huvudet över boxdörren.

Sen säger jag inte att det är optimalt för alla hästar osv, men hästarna i vårt stall är välmående, högpresterande och trivs väldigt bra. Alla är trevliga individer, fin i päls, form och psyke.

Jag tror absolut att lösdrift osv kan var bra för vissa, men jag tror högpresterande hästar behöver sin dygnsvila för att må bra, precis som elitidrottare i vilken sport som helst. :)
Att fodra i sandhagar är inga problem. Det finns enormt många varianter av höhäckar. Hade det nu varit en omöjlighet med höhäckar av någon anledning så hade hästarna kunnat släppas ut igen när de har ätit färdigt.
Tror du alltså inte att en häst på lösdrift får sin dygnsvila? Hur tror du att de överlever då? Jag förstår att du tycker att det är bra och fint med stora boxar men ärligt, tror du att en box, även om den är stor, är tillräcklig yta för ett stäppdjur? Att ha en häst på box 18 timmar/dygn kan aldrig försvaras.
 
Jag står i ett stall där dom har sandhagar. Just för att det är sand som underlag så ger inte ägaren hö ute, då han tidigare haft stora problem med sandkolik. Det gör att hästarna får all sin mat inne = kan inte gå ute mer än 5/h om dagen. Alla är högpresterande tävlingshästar och rids hårt 1h/dagen så jag ser oftast att dom tycker det är skönt att vara inne och vila resterande. Anledningen till att man inte kan ändra dessa rutiner är just på grund av maten, de får mat 07, 10, 16, 18 och 22.30 inne. Alla har tillräckligt stora hagar för att galoppera omkring, men det är sällan dom gör det. En häst framförallt, som vunnit Falsterbo som 5åring, går raka vägen ut och lägger sig och sover i sanden, haha. 😅 Han är mer vaken inne än ute. Dessutom har vi större boxar än vad det är i många stall, stora, rymliga och de flesta är utan galler så hästarna kan sticka ut huvudet över boxdörren.

Sen säger jag inte att det är optimalt för alla hästar osv, men hästarna i vårt stall är välmående, högpresterande och trivs väldigt bra. Alla är trevliga individer, fin i päls, form och psyke.

Jag tror absolut att lösdrift osv kan var bra för vissa, men jag tror högpresterande hästar behöver sin dygnsvila för att må bra, precis som elitidrottare i vilken sport som helst. :)
Ja ridhästar tycks vara ett konstigt släkte.
En artikel om en galopptränare och veterinär som har sina hästar på lösdrift.
http://www.barometern.se/oskarshamn/hastar-mar-bast-utomhus/
 
Jag står i ett stall där dom har sandhagar. Just för att det är sand som underlag så ger inte ägaren hö ute, då han tidigare haft stora problem med sandkolik. Det gör att hästarna får all sin mat inne = kan inte gå ute mer än 5/h om dagen. Alla är högpresterande tävlingshästar och rids hårt 1h/dagen så jag ser oftast att dom tycker det är skönt att vara inne och vila resterande. Anledningen till att man inte kan ändra dessa rutiner är just på grund av maten, de får mat 07, 10, 16, 18 och 22.30 inne. Alla har tillräckligt stora hagar för att galoppera omkring, men det är sällan dom gör det. En häst framförallt, som vunnit Falsterbo som 5åring, går raka vägen ut och lägger sig och sover i sanden, haha. 😅 Han är mer vaken inne än ute. Dessutom har vi större boxar än vad det är i många stall, stora, rymliga och de flesta är utan galler så hästarna kan sticka ut huvudet över boxdörren.

Sen säger jag inte att det är optimalt för alla hästar osv, men hästarna i vårt stall är välmående, högpresterande och trivs väldigt bra. Alla är trevliga individer, fin i päls, form och psyke.

Jag tror absolut att lösdrift osv kan var bra för vissa, men jag tror högpresterande hästar behöver sin dygnsvila för att må bra, precis som elitidrottare i vilken sport som helst. :)
3 timmars sömn är vad de måste ha. Att de ligger och slöar är individuellt. Om man ser det så var nog min högpresterande :D, han "sov" ofta när jag tittade.
 
Tycker detta som står med i länken jag länkade till är tänkvärt.

"Att ha en tävlingshäst i en box stora delar av dygnet är ungefär lika illa som att lägga en elitidrottare i sängen. Hästar är gjorda för att röra sig under hela dygnet och sover bara korta pass, fortsätter Per Michanek."
 
Tycker detta som står med i länken jag länkade till är tänkvärt.

"Att ha en tävlingshäst i en box stora delar av dygnet är ungefär lika illa som att lägga en elitidrottare i sängen. Hästar är gjorda för att röra sig under hela dygnet och sover bara korta pass, fortsätter Per Michanek."

Ang P.M’s ”lösdrift” bör man dock vara medveten om , såvida han inte ändrat ngt sista få åren, att hans lösdrifter för tävlingsfullbloden är en typ av boxhage. Dvs en hage ansluten till box, inte vrålstora hagar, och hästarna gick själva i varje men brevid varandra.

Men som sagt - han kanske ändrat det upplägget senaste åren?
 
Ang P.M’s ”lösdrift” bör man dock vara medveten om , såvida han inte ändrat ngt sista få åren, att hans lösdrifter för tävlingsfullbloden är en typ av boxhage. Dvs en hage ansluten till box, inte vrålstora hagar, och hästarna gick själva i varje men brevid varandra.

Men som sagt - han kanske ändrat det upplägget senaste åren?
Vad jag vet så har han inte ändrat, men måste nog ha utökat hagarna för större än en box var dom.
 
Vad jag vet så har han inte ändrat, men måste nog ha utökat hagarna för större än en box var dom.

Klantigt och dåligt formulerat av mig att ta benämningen ”boxhage”.

Med benämningen ”boxhage” menade jag att hagen är ansluten till boxen. Hagarna är större än det - men inte som sagt jättestora. Hästarna går en och en i dem osv.

Jag tyckte infliken var av vikt utifrån det att de som inte har en bild av hur PM’s lösfrifter ser ut, så utifrån artiklar osv drar man annars slutsatsen att de vistas på stora ytor i flock osv, vilket lösdrift generellt brukar innebära i gemene mans uppfattning och tolkning 👍

Man får ju även den bilden av nämda artikel (och person), att det är sådan vistelse som avses - inte hans ”box-mindre hage-själv” som han har till tävlingshästarna ?
 
Senast ändrad:
Jag står i ett stall där dom har sandhagar. Just för att det är sand som underlag så ger inte ägaren hö ute, då han tidigare haft stora problem med sandkolik. Det gör att hästarna får all sin mat inne = kan inte gå ute mer än 5/h om dagen. Alla är högpresterande tävlingshästar och rids hårt 1h/dagen så jag ser oftast att dom tycker det är skönt att vara inne och vila resterande. Anledningen till att man inte kan ändra dessa rutiner är just på grund av maten, de får mat 07, 10, 16, 18 och 22.30 inne. Alla har tillräckligt stora hagar för att galoppera omkring, men det är sällan dom gör det. En häst framförallt, som vunnit Falsterbo som 5åring, går raka vägen ut och lägger sig och sover i sanden, haha. 😅 Han är mer vaken inne än ute. Dessutom har vi större boxar än vad det är i många stall, stora, rymliga och de flesta är utan galler så hästarna kan sticka ut huvudet över boxdörren.

Sen säger jag inte att det är optimalt för alla hästar osv, men hästarna i vårt stall är välmående, högpresterande och trivs väldigt bra. Alla är trevliga individer, fin i päls, form och psyke.

Jag tror absolut att lösdrift osv kan var bra för vissa, men jag tror högpresterande hästar behöver sin dygnsvila för att må bra, precis som elitidrottare i vilken sport som helst. :)

Jag kan inte tycka annat än att det är mindre bra hästhållning att låta hästarna gå en och en och bara vara ute 5h/dygn. Det finns gott om exempel på högpresterande tävlingshästar med mycket bättre möjligheter till ett naturligt liv än så! Och även högpresterande tävlingshästar som går på lösdrift i flock! Med en bra ligghall har de all möjlighet i världen att vila lika mycket som i en box om de vill - skillnaden är att de också kan röra på sig om de vill, samt leva ett naturligt socialt hästliv.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 755
Senast: Cilla
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 608
Senast: Lobelia
·
Anläggning Gick förbi en ridanläggning för ett par dagar sedan. Det var soligt, vindstilla och närmare 25 grader när vi gick förbi hästar som står...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 269
Senast: Efwa
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 414
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp