Ska hästar ha skugga enl lagen?

Pratade med en som tävlat mycket nere i Europa. Han säger att hästar klarar värmen mycket bättre än människor. Hästar klarar fint ( enligt honom ) att tävla hårt även i extrem värme. Var det inte så att det var oerhört varmt för hästarna på på OS i Atlanta?
Jag är mera brydd om insekterna. Det sliter hårt på hästarna att skydda sina kroppar från insekterna.
 
Pratade med en som tävlat mycket nere i Europa. Han säger att hästar klarar värmen mycket bättre än människor. Hästar klarar fint ( enligt honom ) att tävla hårt även i extrem värme. Var det inte så att det var oerhört varmt för hästarna på på OS i Atlanta?
Jag är mera brydd om insekterna. Det sliter hårt på hästarna att skydda sina kroppar från insekterna.

Det har jag också hört, OS i Rio var väl också väldigt varmt?

Sen går ju många långa distansritter i öken och liknande, men där dör det ju en del hästar också så det kanske är ett dåligt exempel...
 
Det har jag också hört, OS i Rio var väl också väldigt varmt?

Sen går ju många långa distansritter i öken och liknande, men där dör det ju en del hästar också så det kanske är ett dåligt exempel...
Tänk att tävla i typ Spanien, Grekland och Italien... Jag skulle få värmeslag långt innan min ökenhäst...
Min bekant sa att det var värst för människorna, - vi kunde knappt tänkta i värmen.
Hundar med päls klarar sig bättre i värmen än hundar som är klippta...
För mig spelar det ingen roll, jag skyddar min häst från både värme och insekter. Då kan jag slappna av.
 
Det har jag också hört, OS i Rio var väl också väldigt varmt?

Sen går ju många långa distansritter i öken och liknande, men där dör det ju en del hästar också så det kanske är ett dåligt exempel...
Många av de hästarna dör ju av benbrott och andra fysiska skador. Hur många som dör av värmen vet jag inte men då beror det snarast på de alldeles för höga farterna snarare än själva värmen.
För övrigt anser jag det katastofalt att det händer såpass lite inom den delen av distans"sporten" :rage:
 
Våra hästar använder ligghall/skugga i mycket större utsträckning på varma delen av sommaren än på vintern då de är nästan oanvända av de flesta individer. Regn o snö älskar de, då rusar de alltid ut ur ligghallen och gottar sig i skyfallen och snöstormarna.

Att kunna välja att komma undan värme och insekter tycker jag är väldigt viktigt.

Jag tycker i och för sig inte att små rasthagar (eller spiltor/boxar) är något alls för friska hästar annat än för mycket korta stunder.
 
Våra hästar använder ligghall/skugga i mycket större utsträckning på varma delen av sommaren än på vintern då de är nästan oanvända av de flesta individer. Regn o snö älskar de, då rusar de alltid ut ur ligghallen och gottar sig i skyfallen och snöstormarna.

Att kunna välja att komma undan värme och insekter tycker jag är väldigt viktigt.

Jag tycker i och för sig inte att små rasthagar (eller spiltor/boxar) är något alls för friska hästar annat än för mycket korta stunder.
Tycker det är intressant hur olika det kan vara, mina drar till skydd så fort benen bär när det regnar mer än lite lungt och när det blir kallt på backen väljer dom att ligga i halmen och inte ute som vanligt.
Med ett undantag ponnyn jag hade förut.
 
Många intressanta svar! Platsen jag reagerar över (jag reagerade lika mycket i vintras, då där inte fanns skydd för iskallt ösregn och vind) har alltså sina hästar i små, små sandpaddockar och hästarna är helt exponerade utan möjlighet att välja alternativ. Runtom dem breder fält ut sig, men dessa hästar har inte tillgång till ett grässtrå, jag undrar lite över varför ett så pass fint ställe inte kan ordna/köpa loss/flytta till en plats där hästarna får en bättre tillvaro.

Samtidigt - vad vet jag om hur deras hästar mår. Jag bara ser det hela utifrån och varje gång jag kör förbi förundras jag.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Många intressanta svar! Platsen jag reagerar över (jag reagerade lika mycket i vintras, då där inte fanns skydd för iskallt ösregn och vind) har alltså sina hästar i små, små sandpaddockar och hästarna är helt exponerade utan möjlighet att välja alternativ. Runtom dem breder fält ut sig, men dessa hästar har inte tillgång till ett grässtrå, jag undrar lite över varför ett så pass fint ställe inte kan ordna/köpa loss/flytta till en plats där hästarna får en bättre tillvaro.

Samtidigt - vad vet jag om hur deras hästar mår. Jag bara ser det hela utifrån och varje gång jag kör förbi förundras jag.
Men stora hagar tar ju sååååå lååååång tiiiid att mocka. Jag tycker det är sämsta djurhållningen ever. Slår vad om att ägarna tycker synd om kor i mjölkstall....
 
Men stora hagar tar ju sååååå lååååång tiiiid att mocka. Jag tycker det är sämsta djurhållningen ever. Slår vad om att ägarna tycker synd om kor i mjölkstall....
Riktigt stora hagar behöver inte mockas, framför allt om man betesväxlar med andra djur och sköter avmaskningen.
 
Jag känner ju till ett par tjejer som ville bara ha sin häst ute halvdagar för de blev så trötta annars. De fick stå inne ensamma i boxen istället. :meh:
 
Riktigt stora hagar behöver inte mockas, framför allt om man betesväxlar med andra djur och sköter avmaskningen.
Nu menade jag stora rasthagar. Där hästarna kan röra sig fritt i alla gångarter men ändå inte är beteshagar. Själv har jag ingen hage under 2 ha.
 
Många intressanta svar! Platsen jag reagerar över (jag reagerade lika mycket i vintras, då där inte fanns skydd för iskallt ösregn och vind) har alltså sina hästar i små, små sandpaddockar och hästarna är helt exponerade utan möjlighet att välja alternativ. Runtom dem breder fält ut sig, men dessa hästar har inte tillgång till ett grässtrå, jag undrar lite över varför ett så pass fint ställe inte kan ordna/köpa loss/flytta till en plats där hästarna får en bättre tillvaro.

Samtidigt - vad vet jag om hur deras hästar mår. Jag bara ser det hela utifrån och varje gång jag kör förbi förundras jag.

Jag tror att det oftast är hästägarna som vill ha det så, inte stallet.
 
Många intressanta svar! Platsen jag reagerar över (jag reagerade lika mycket i vintras, då där inte fanns skydd för iskallt ösregn och vind) har alltså sina hästar i små, små sandpaddockar och hästarna är helt exponerade utan möjlighet att välja alternativ. Runtom dem breder fält ut sig, men dessa hästar har inte tillgång till ett grässtrå, jag undrar lite över varför ett så pass fint ställe inte kan ordna/köpa loss/flytta till en plats där hästarna får en bättre tillvaro.

Samtidigt - vad vet jag om hur deras hästar mår. Jag bara ser det hela utifrån och varje gång jag kör förbi förundras jag.

Just ang gräs brukar jag tänka att det kan vara fånghästar som inte kan gå på gräs, om man åker förbi hagar utan gräs, dock är det säkert inte så i detta fallet om alla hästar står i små sandrutor. Ibland hör jag folk tycka synd om hästar som inte går på gräs, men det kan ju finnas orsaker. Dock finns det inga anledningar att ha ett helt stall i små rutor året runt, stackars hästar att aldrig kunna komma undan väder och vind.
 
Jag tycker nog att det är bra att det inte finns någon sådan lag. Jag har hagar där det inte finns skygga men de används inte när det är extremväder som det varit nu utan alla har möjlighet att söka skygga. Sådanhär långvarig värmebölja har jag aldrig varit med om. Men det är möjligt om nu klimatet ändras drastiskt och dessa somrar blir mer regel än undantag kan det vara på sin plats och se över att skygga måste finnas, att det blir lag på det.
 
Jag tycker nog att det är bra att det inte finns någon sådan lag. Jag har hagar där det inte finns skygga men de används inte när det är extremväder som det varit nu utan alla har möjlighet att söka skygga. Sådanhär långvarig värmebölja har jag aldrig varit med om. Men det är möjligt om nu klimatet ändras drastiskt och dessa somrar blir mer regel än undantag kan det vara på sin plats och se över att skygga måste finnas, att det blir lag på det.

Förlåt men jag förstår nog lite dåligt på kvällen.
Du tycker det är bra att det inte finns en lag om skugga men du vill att det ska finnas en sådan lag? Missar jag något?:idea:
 
Mina hästar har ingen skugga på dagarna i sina sommarhagar så dom är ute på nätterna istället nu när det är så varmt som det är. Fördelen med öppna fält är att det inte finns några insekter. Nu är det inget bete dom går på utan vanliga gräshagar så dom är antingen inne på dagen eller natten eller ibland dygnet runt. Dom har fått full ranson hö sedan slutet av juni
 
I snö, slask och regn står hästarna ute där det blåser som mest, men när solen lyser står de och trycker i skuggan eller i vindskyddet - tycker det säger allt om hur de vill ha sin miljö.
 
Finns ingen sådan lag.

Mina har en liten del skugga men väljer att stå på ett ställe där det fläktar, om än så lite.
Tror även ras kan spela in hur dom klarar vädret, ett fullblod har tunnare päls och hud och har förutsättningar att klara värme bättre medan russ med sin päls klarar regn och rusk bättre.

Nja, tycker att våra islandshästar klarar värmen väldigt bra - de väljer också fläktande platser i hagen över skugga, och är tämligen obekymrade i stort. Pigga o glada att rida även i 33 graders värme (när vi ryttare börjar krokna så smått...)! Båda har dock kort, tunn och blank sommarhårrem (när väl "vinterluddet" försvunnit!) och inte mer päls än någon annan häst, annat än man, svans o hovskägg.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 756
Senast: Cilla
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 611
Senast: Lobelia
·
Anläggning Gick förbi en ridanläggning för ett par dagar sedan. Det var soligt, vindstilla och närmare 25 grader när vi gick förbi hästar som står...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 269
Senast: Efwa
·
Anläggning Räcker det att det finns en box som är tillgänglig till att använda som sjukbox? Eller måste det finnas en box på anläggningen till...
2
Svar
20
· Visningar
6 415
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp